2025-04-13, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay

Ja, man kan ifrågasätta otroligt mycket. Men oavsett vad så måste man värdera sannolikheter.

Om man ska värdera sannolikheter måste man också fundera på hur sannolikt det är att en person som CA går ut på stan en kall lönefredag i Februari bland berusade stockholmare, av en slump ser statsminister Palme, och bestämmer sig plötsligt för att första gången i sitt liv döda en människa, väl medveten om möjligheten till livstids fängelse?
Citera
2025-04-13, 08:05
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Om du inte klarar av att bli ifrågasatt, oavsett om du är i en aktiv diskussion med mig eller någon annan, så får du väl anmäla till moderatorerna (lycka till med det). Det är inte ett brott att citera användare som svarat någon annan desförinnan.

Du får gärna endast diskutera med dina medlöpare bäst du vill, eller ignorera mina inlägg. Men jag kommer svara dig där du går vilse. Så enkelt är det. Mest för att utomstående ska få en rättvis bild av CA-spåret och inte låta desinformatörer stå obesvarat.

Hade du verkligen trott på dina teorier så hade du också stått för dem i en diskussion med argument/motargument. Andra får avgöra om du är seriös som undviker diskussion.

Givetvis tror jag på mina observationer från grand, vad som sker vägen till mordplatsen och vad som sker vid mordplatsen. Annars skulle jag inte torgföra dem.

Men, du lär acceptera, att alla inte delar just din specifika hållning och teori, och du lär även vackert acceptera att alla inte vill diskutera med just dig. Anledningar om varför somliga av oss inte vill det, har jag nämnt, tugga i dig det, lev med det.

Läs på om vad desinformation är, i stället för att häva ur dig att alla som inte torgför CA som GM far med osanning, höj tråden. Du framstår som sagt som mycket oseriös. Snudd på som ett troll. Och, du gör verkligen de seriöst intresserade av CA en otjänst, liksom själva uppslaget, tyvärr. Se dig i spegeln.

Vi har inget mer att säga varandra. Men sluta förstör tråden med ditt evinnerliga sök efter polemik och tjafsande, väx upp.
Citera
2025-04-13, 08:47
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Om man ska värdera sannolikheter måste man också fundera på hur sannolikt det är att en person som CA går ut på stan en kall lönefredag i Februari bland berusade stockholmare, av en slump ser statsminister Palme, och bestämmer sig plötsligt för att första gången i sitt liv döda en människa, väl medveten om möjligheten till livstids fängelse?
Vad menar du är alternativet då? Att det stod agenter redo klockan 18:00, avlyssnade palmes telefon, iscensatte en operation och sedan begår detta amatörmässiga mord mitt i city? Som sedan håller käften i 39 år?
Senast redigerad av Genelkurmay 2025-04-13 kl. 08:50.
Citera
2025-04-13, 08:50
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Givetvis tror jag på mina observationer från grand, vad som sker vägen till mordplatsen och vad som sker vid mordplatsen. Annars skulle jag inte torgföra dem.

Men, du lär acceptera, att alla inte delar just din specifika hållning och teori, och du lär även vackert acceptera att alla inte vill diskutera med just dig. Anledningar om varför somliga av oss inte vill det, har jag nämnt, tugga i dig det, lev med det.

Läs på om vad desinformation är, i stället för att häva ur dig att alla som inte torgför CA som GM far med osanning, höj tråden. Du framstår som sagt som mycket oseriös. Snudd på som ett troll. Och, du gör verkligen de seriöst intresserade av CA en otjänst, liksom själva uppslaget, tyvärr. Se dig i spegeln.

Vi har inget mer att säga varandra. Men sluta förstör tråden med ditt evinnerliga sök efter polemik och tjafsande, väx upp.
Fram med argumenten då om du verkligen tror på dina teorier. Du framstår bara som okunnig om du torgför något men som sedan inte kan besvara när någon ifrågasätter dem.

”Det är mest sannolikt att X gjorde Y”. Nej det är inte sannolikt när du inte ens motiverar. Hade du skrivit ”jag tror att GM gjorde X och kom ifrån Y” så hade jag möjligen låtit dig vara. Men skriver man att saker och ting är mer sannolikt så får man vara beredd på mothugg.

Huruvida andra tror mer eller mindre på CA så är det bara att konstatera att betydligt fler tror på CA som gärningsman idag än för 2-3 år sedan.
Citera
2025-04-13, 09:24
Medlem
Citat:
Fram med argumenten då om du verkligen tror på dina teorier. Du framstår bara som okunnig om du torgför något men som sedan inte kan besvara när någon ifrågasätter dem.

”Det är mest sannolikt att X gjorde Y”. Nej det är inte sannolikt när du inte ens motiverar. Hade du skrivit ”jag tror att GM gjorde X och kom ifrån Y” så hade jag möjligen låtit dig vara. Men skriver man att saker och ting är mer sannolikt så får man vara beredd på mothugg.

Huruvida andra tror mer eller mindre på CA så är det bara att konstatera att betydligt fler tror på CA som gärningsman idag än för 2-3 år sedan.

Eftersom att du är snudd på säker att CA är mördaren vore det intressant om du ville svara på de två frågor jag ställde.
Citera
2025-04-13, 10:03
Medlem
Citat:
Det är inte alls så osannolikt med tanke på att han ofta gick den där sträckan och ofta fikade på cafét där. Nån är det ju som gjort det, hur kan det vara mer sannolikt att det är någon annan med allt som finns på CA.

Jag förstår inte vad du menar? En person har ju mördat Olof Palme, om det var en ensam gärningsman som bor i Stockholm, som är en ensam person, som bor på gångavstånd från mordplatsen, som sparkat på en hund, slagit en kille hårt på huvudet, skjutit på sin tv-apparat, som dessutom släktingar misstänker har mördat palme, som har samma vapen, som liknar fantombilden, etc etc etc etc. Så är det väl inte alls så osannolikt? Scenario: Han såg Palme vid grand efter han fikat på caféet och skulle promenera, han går hem och hämtar vapnet.
Citera
2025-04-13, 12:07
Medlem
Citat:

Ja, CA är helt osannolik som gm. CA var sjuk och låg och sov tiden för mordet.
Citera
2025-04-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87

Visst är du ironisk? Han var inte sjuk, eller joo han påstod att han hade värsta sjukdomen som låg i 2 veckor, sen i andra förhöret nämner han inget om sjukdomen utan att han låg och sov eftersom det var " mitt i natten". Så han ljög.

Dessutom hjälpte Christer sin kusin med en flytt antingen 28e feb eller dagen innan, och han verkade inte ett dugg sjuk enligt kusin, så sjuk? Nä.
Citera
2025-04-13, 16:30
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87

Så om jag förstår dig rätt så kan CA avskrivas från mordet för att CA i förhör sagt att han var hemma och var sjuk vid tillfället, trots att alibi saknas? Börjar bli löjligt detta.

Finns ingen annan gärningsman som är mer sannolik där indicierna stärker varandra en efter en. Hade gärna hört en alternativ teori men förutom konspirationsteorier verkar det eka tomt.

Ett troligt händelseförlopp är att CA är ute på en helt vanlig promenad i stan (där han faktiskt bor, någon i tråden påstod märkligt nog det som osannolikt att han skulle vara ute en fredagkväll?). Han passerar bion och får syn på Palme, bestämmer sig för att gå hem och hämta vapnet, vänder tillbaka till bion och blir observerad av vittnen som lägger märke till de stirrande ögonen. Samma gestalt får Mårten syn på efter bion när han skiljs åt från sina föräldrar. Han följer efter paret längs Sveavägen och sedan ’pang’. Lyckas sedan ta sig hem och blir möjligtvis observerad av vittnen längs vägen hem till Vasastan.

Detta måste väl ändå vara BETYDLIGT mer troligt än att någon passerar paret först efter bion på deras promenad hemåt, som av någon oförklarlig anledning går runt med en fet revolver i fickan, varefter denna bestämmer sig för att vända om och hinna upp paret och avlossa skotten.
Citera
2025-04-13, 17:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Ok, så du skriver av alla ensamma gärningsmän som träffar på Palme av en slump. Det är ok.

Att osannolika saker händer varje sekund i vårt land betyder ju inte att det kan ske 28 februari 1986...

Andra osannolikheter som antagligen inte skedde, med din logik:
LJ hade stannat och råkar sedan bli den som ser mördaren allra bäst.
En piket åker förbi på Malmskillnadsgatan sekunder innan mördaren kommer upp för trappan.
En sjuksköterskestudent är 20m bort.
Mördaren skjuter ett skott längst ryggen på Lisbet.
Citera
2025-04-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Så om jag förstår dig rätt så kan CA avskrivas från mordet för att CA i förhör sagt att han var hemma och var sjuk vid tillfället, trots att alibi saknas? Börjar bli löjligt detta.

Finns ingen annan gärningsman som är mer sannolik där indicierna stärker varandra en efter en. Hade gärna hört en alternativ teori men förutom konspirationsteorier verkar det eka tomt.

Ett troligt händelseförlopp är att CA är ute på en helt vanlig promenad i stan (där han faktiskt bor, någon i tråden påstod märkligt nog det som osannolikt att han skulle vara ute en fredagkväll?). Han passerar bion och får syn på Palme, bestämmer sig för att gå hem och hämta vapnet, vänder tillbaka till bion och blir observerad av vittnen som lägger märke till de stirrande ögonen. Samma gestalt får Mårten syn på efter bion när han skiljs åt från sina föräldrar. Han följer efter paret längs Sveavägen och sedan ’pang’. Lyckas sedan ta sig hem och blir möjligtvis observerad av vittnen längs vägen hem till Vasastan.

Detta måste väl ändå vara BETYDLIGT mer troligt än att någon passerar paret först efter bion på deras promenad hemåt, som av någon oförklarlig anledning går runt med en fet revolver i fickan, varefter denna bestämmer sig för att vända om och hinna upp paret och avlossa skotten.

Håller med dig. Börjar bli löjligt, nästan så man tror att någon här i tråden är släkt med CA och därför måste försvara han samt avskriva han😂😂
Citera
2025-04-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickle99
Håller med dig. Börjar bli löjligt, nästan så man tror att någon här i tråden är släkt med CA och därför måste försvara han samt avskriva han😂😂

Det börjar snarare bli löjligt att ens misstänka CA. CA var inte gm- så är det. Kolla tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in