2025-04-13, 04:43
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- Fantastiskt sa jag, vad kostar det?
- "340kr" svarade han.

Jag skrattade honom rakt i ansiktet och gick vidare till bussen (79kr).

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

De måste väl ha några kunder, eller hur går de runt?

Är inte ocker olagligt i Sverige?

Jag tog Arlanda express en gång.

Jag hann knappt sätta mig så var jag framme.

Men ja svaret på din fråga är väl business men?
Citera
2025-04-13, 04:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är också otroligt fult att de tar extra betalt för att ta pendeltåg till Arlanda, just för att gå av/på på den stationen.

Sverige tycks vara någon form av u-land när det gäller flygplatser.
Bondfångeri har väl existerat i urminnes tider. "Infödingarna" vet hur man skall åka, bonnarna och turisterna vet inte bättre och blir hustlade.
Citera
2025-04-13, 05:08
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det tar 35 till 40minuter beroende på avgång och är defintivt värt det att spara 260kr.

15 till 20 minuter extra med bussen för att spara 260kr betyder en timlön på 780kr till 1040kr utan att göra nånting.

det är typ samma tid som det är att ta bussen.. å det är mer busshållplatser
Citera
2025-04-13, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
De 340:- kan vara guld värda när tåget obekymrat susar förbi en kökrock på E4:an.

Det händer ju typ 1 gång om året. Max.
Iaf en som är så omfattande att det står stilla.
Citera
2025-04-13, 06:11
Medlem
Skyggedanss avatar
Komfort har ett värde. Sluta vara fattig.
Citera
2025-04-13, 06:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- Fantastiskt sa jag, vad kostar det?
- "340kr" svarade han.

Jag skrattade honom rakt i ansiktet och gick vidare till bussen (79kr).

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

De måste väl ha några kunder, eller hur går de runt?

Är inte ocker olagligt i Sverige?

Speciellt i dag när du kan få en Uber till Arlanda från Stockholm C för mellan 300-400kr. Jag flyger aldrig ensam och delar man på en taxi med 1-3 andra blir det ofta det billigaste alternativet.
Citera
2025-04-13, 06:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Hur funkar ekonomin bakom expressen?

fick svaret här
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arlanda_Express

Mycket intressant!

Bolaget subventioneras av svenska staten och har fått 260 miljoner i subventioner.[källa behövs]

När Macquarie Group köpte Arlanda Express lånade de nya ägarna ut 450 miljoner kronor till Arlanda Express till en ränta på 13 procent. Därigenom stiger dotterbolagets finansiella kostnader, vinsten minskar och därmed betalar Arlanda Express ingen skatt i Sverige. Ränteutgifterna går till moderbolaget i Luxemburg där aktieutdelning beskattas lågt. Genom detta arrangemang betalade Arlanda Express ingen skatt mellan 2004 och 2011, utan fick i stället 76 miljoner tillbaka ifrån Skatteverket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arlanda_Express

Som göteborgare betalar jag alltså också, även om jag aldrig åker Arlanda Express..
(Använder Landvetter och åker Uber när jag reser med flyg)
Citera
2025-04-13, 06:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Komfort har ett värde. Sluta vara fattig.

Jag håller med men jag tycker det är jävligt mycket mer värt att ta en bulle från min egen port och pröjsa mindre än Arlanda express och då slipper man också ta sig till äckliga Cityterminalen.
Citera
2025-04-13, 06:27
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:

Ni försvarar ett korrupt rån av skattepengar, som med sina ockerpriser skämmer ut hela landet inför alla turister, som förmodligen aldrig besöker Sverige igen. Varje gång ni stödjer det vidriga företaget så går era pengar oavkortat till utländska företag som mutat svenska politiker, och dessutom inte betalar någon skatt överhuvudtaget. Ni förnedrar bara er själva, inte mig.

Ja, ett korkat och kortsiktigt försvar av en usel lösning.
Citera
2025-04-13, 06:37
Medlem
Demokraturdns avatar
Arlanda Express är det mest idiotiska monopol som nånsin funnits inom Sveriges gränser. De politiker som låg bakom beslutet borde fått fängelse. Jag tror att det var Göran Perssons regering. Korkade sossar när de är extra obegripligt korkade.

Hur kunde de tro att det skulle ge nåt annat än halvtomma tåg och astronomiska priser? Dessutom med det allra mest idiotiska: att ta ut så höga extraavgifter för andra tåg som stannar på Arlanda att det blir för dyrt för folk som jobbar där att ta pendeltåget till och från jobbet. Över 10000 jobbar på Arlanda. Idiotpolitiker.
Citera
2025-04-13, 06:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Arlanda Express har monopol på tågtrafiken till Arlanda, och just därför kan dom hålla sig relevanta.
Vill minnas att dom har monopol fram till 2040.
Så, extrasumman du betalar utöver SL-biljetten går till Express.

Vad snackar du för skit? Både SJ, SL och Mälartåg har tåg till Arlanda. Monopol my ass.
Citera
2025-04-13, 06:44
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Testade Arlanda Express, tror det var 2017. Hade aldrig åkt den innan så jag var nyfiken.

Sen är man ju inte princip lantis och har dåliga erfarenheter av Stockholm, Arlanda och kommunikationerna där emellan. Vet inte vilken buss som ska vart o.s.v. så detta kändes som ett smidigt val.

Speciellt när vi ändå skulle byta från flyg till tåg och fara söderut så snabbt som möjligt. Skulle inte in i centrum, handla eller någonting sådant.

Måste tillägga att det var ruskigt tomt på tåget när det avgick från Arlanda!

Så perfekt för turister och utbölingar som ska ner till centralstationen snabbt. Om det är prisvärt vet jag inte ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in