Citat:
Ursprungligen postat av
lillkarsk
Ok, jag ska försöka förklara vad jag menar.
Om antalet dollar har tiofaldigats samtidigt som antalet kronor har tiofaldigats så kan du försöka titta på valutamarknaden hur mycket en krona är värd genom att se hur många kronor du behöver betala för att köpa en dollar. I själva verket måste man betala fler dollar eller fler kronor för att få exempelvis en bit mark eller en bit guld.
Det där är bara ett cirkelresonemang. Penningmängden ökar hela tiden på olika sätt och det återspeglar sig i konsumtion, investeringar, inflation, räntor och ytterst den ekonomiska tillväxten. Däremot sätter den inte värdet på valutan. Det gör växelkursen precis som jag skrev. Växelkursen är varje dag värdet på alla konvertibla valutor gentemot varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diversifierat
Intressant. Den här frågan grubblade jag på så sent som igår.
”Inflation urholkar en valutas värde över tid.” Källa ECB:
https://www.ecb.europa.eu/ecb-and-yo...lation.sv.html
Det betyder ju att global inflation urholkar alla valutors värde samtidigt. Men man kommer ju inte notera de värdeminskningarna i växelkurserna på valutamarknaden? Som ju är relativa
Vad menar du med »global inflation«. Inflationen är landspecifik. Valutans värde (växelkursen) beror på en rad faktorer. En sådan kan vara hur riksbanken medelst räntan hanterar inflationen. Valutans värde handlar ytterst om tilltro.