2025-04-12, 00:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Ok, jag ska försöka förklara vad jag menar.

Om antalet dollar har tiofaldigats samtidigt som antalet kronor har tiofaldigats så kan du försöka titta på valutamarknaden hur mycket en krona är värd genom att se hur många kronor du behöver betala för att köpa en dollar. I själva verket måste man betala fler dollar eller fler kronor för att få exempelvis en bit mark eller en bit guld.

Det där är bara ett cirkelresonemang. Penningmängden ökar hela tiden på olika sätt och det återspeglar sig i konsumtion, investeringar, inflation, räntor och ytterst den ekonomiska tillväxten. Däremot sätter den inte värdet på valutan. Det gör växelkursen precis som jag skrev. Växelkursen är varje dag värdet på alla konvertibla valutor gentemot varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Intressant. Den här frågan grubblade jag på så sent som igår.

”Inflation urholkar en valutas värde över tid.” Källa ECB: https://www.ecb.europa.eu/ecb-and-yo...lation.sv.html

Det betyder ju att global inflation urholkar alla valutors värde samtidigt. Men man kommer ju inte notera de värdeminskningarna i växelkurserna på valutamarknaden? Som ju är relativa

Vad menar du med »global inflation«. Inflationen är landspecifik. Valutans värde (växelkursen) beror på en rad faktorer. En sådan kan vara hur riksbanken medelst räntan hanterar inflationen. Valutans värde handlar ytterst om tilltro.
Senast redigerad av HerrGickhan 2025-04-12 kl. 01:33.
Citera
2025-04-12, 01:39
Medlem
Sådana här förändringar kan få komplexa och sammanlänkade effekter:

- Låginkomsttagare drabbas först, exempelvis invandrare, då deras ekonomiska marginaler redan är små.

- Behovet av bidrag och stöd ökar, eftersom mat är väldigt nödvändigt...

- Statens kostnader stiger när det offentliga går in för att kompensera.
Citera
2025-04-12, 07:43
Medlem
Bojkotta giriga ställen som ICA och coop och handla bara på billigare.
Det är så kunden tvingar fram bättre priser.
Citera
2025-04-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Sådana här förändringar kan få komplexa och sammanlänkade effekter:

- Låginkomsttagare drabbas först, exempelvis invandrare, då deras ekonomiska marginaler redan är små.

- Behovet av bidrag och stöd ökar, eftersom mat är väldigt nödvändigt...

- Statens kostnader stiger när det offentliga går in för att kompensera.

Du glömde kriminalitet. Det skiter dock ICA:s VD fullständigt i. Han kommer fortsätta öka sin egen lön med 8,7 miljoner och gömma sig i något fint område där han bara kan bry sig om sig själv

Det kallas liberalism
Citera
2025-04-12, 09:39
Medlem
inte nog med det. matförpackningarna minskar, ingredienserna minskar, ändra om datumet på mat som har gått ut så man kan sälja det igen. Behandla människor som skit och utnyttjar människor i beroende ställning. Skulle de höja maten med 20% så skulle vi alla vara i en jävla mataffär ändå.
Citera
2025-04-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
Du märker ju själv att priserna går upp hela tiden, men på pappret säger de att inflationen är låg eller att den går ner

Det är för att de manipulerar siffrorna. När de mäter inflationen så tar de bort saker.

Priserna går upp och pengarna blir värda mindre. Det är en bluff helt enkelt.

De gör detta för att hålla systemet igång. Om folk fattade att pengarna de använder förlorar sitt värde hela tiden så skulle de inte kunna hålla på som de gör.

Exakt. Inflationen ökar. Antar att det kommer att straffa sig rejält att man inte säger som det är. Det gör ju att åtgärderna inte tas och inflationen fortsätter.
Citera
2025-04-12, 09:47
Medlem
Tuppruskarens avatar
Det är dags att fängsla både ICA, Axfood och Coops styrelse genast. Kartellbildning och korruption står på åtalspunkterna. Utlys undantag och döm avrättning som straff.

Skulle nog få priserna att falla då nya styrelsen skulle vara ganska skitnödiga.
Citera
2025-04-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där är bara ett cirkelresonemang. Penningmängden ökar hela tiden på olika sätt och det återspeglar sig i konsumtion, investeringar, inflation, räntor och ytterst den ekonomiska tillväxten. Däremot sätter den inte värdet på valutan. Det gör växelkursen precis som jag skrev. Växelkursen är varje dag värdet på alla konvertibla valutor gentemot varandra.
Då vet jag vad du menar med "värde". Du anser alltså att dollarns värde har stigit sedan 80-talet eftersom man nu för tiden får dubbelt så många svenska kronor för en dollar som man fick på 80-talet. En mycket intressant men också kanske lite bekymrande definition av värde.
Citera
2025-04-12, 10:07
Medlem
Fortsatt hög inflation och man hade behövt ha en ännu högre styrräntan men det går inte.
Citera
2025-04-12, 10:16
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Bojkotta giriga ställen som ICA och coop och handla bara på billigare.
Det är så kunden tvingar fram bättre priser.
Eller köp bara rea klippen där.
Citera
2025-04-12, 10:17
Avstängd
Varför ljuger ni. Matpriserna har inte alls ökat. Jag har inte märkt nånting.
Citera
2025-04-12, 10:31
Medlem
AppleIntelligences avatar
Trodde vänstern skulle fixa det här med sin bojkott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in