2025-04-11, 23:26
Medlem
hashs avatar
Jag tänker alltid, de finns alltid dom som har värre än mig

Men visst, jag har stört mig lite på att matpriserna har ökat, då jag ser att min matkasse ökar i pris varje gång jag handlar online.
Citera
2025-04-11, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Kommer inte öka framöver och det är enskilda varor som sticker ut. El och drivmedel rasar. Inflationen är låg, rekord i arbetslöshet, mängder med konkurser. Inget att tänka på med matpriserna, har peakat.
Har du missat hur hela den globala ekonomin håller på att explodera?
Citera
2025-04-11, 23:29
Avstängd
Bojkotten skulle ha behövt vara längre.
Citera
2025-04-11, 23:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
Du märker ju själv att priserna går upp hela tiden, men på pappret säger de att inflationen är låg eller att den går ner

Det är för att de manipulerar siffrorna. När de mäter inflationen så tar de bort saker.

Priserna går upp och pengarna blir värda mindre. Det är en bluff helt enkelt.

De gör detta för att hålla systemet igång. Om folk fattade att pengarna de använder förlorar sitt värde hela tiden så skulle de inte kunna hålla på som de gör.

Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om. När det gäller priser så är ju problemet att det finns flera faktorer som styr det. Att bara titta på köpstället och anklaga dem för prisökningar är helt enkelt obegåvat. Ju fler led som det finns fram till konsumenten, desto fler prishöjningspunkter finns det. Den värsta utsugaren är alltid staten som ska ha moms på toppen och ibland även skatt och avgifter dessförinnan.

Inflationen mäts i ett prisindex (KPI) genom en viktad korg med representativa varor och tjänster för hushållens konsumtion. Korgen innehåller drygt 250 varor och närmare 100 tjänster fördelat på olika sektorer (boende (cirka 25 %), livsmedel (cirka 15 %), transport (cirka 15 %), hotell/restaurang (cirka 5 %), kultur/fritid (cirka 5 %), hushållsinventarier (cirka 5 %), hälso-/sjukvård (cirka 5 %), kläder/skor (cirka 5 %), Alkohol (cirka 5 %), post-/telekommunikation (cirka 5 %), utbildning (cirka 1 %) och övrigt (cirka 10 %). Innehållet i korgen (produkterna) varieras årligen, men sektorerna är mer fasta.

Någon »manipulering« sker inte eftersom beräkningen utförs skilt från både riksbanken och regeringen med en statistisk metod. Däremot kan det ske felräkningar när delundersökningar läggs ihop och givetvis kan det finnas eftersläpningar i viktningarna som påverkar. På det hela taget är KPI pålitligt för jämförelse över tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Bojkotten skulle ha behövt vara längre.

Det är fritt fram för dig att fortsätta. Det blev dock bara pannkaka med bojkotten.
Citera
2025-04-11, 23:49
Medlem
Diversifierats avatar
Matkedjorna har börjat priskriga ser matpriskollen:

https://matpriskollen.se/2025/04/sif...msar-antligen/
Citera
2025-04-12, 00:02
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om. När det gäller priser så är ju problemet att det finns flera faktorer som styr det. Att bara titta på köpstället och anklaga dem för prisökningar är helt enkelt obegåvat. Ju fler led som det finns fram till konsumenten, desto fler prishöjningspunkter finns det. Den värsta utsugaren är alltid staten som ska ha moms på toppen och ibland även skatt och avgifter dessförinnan.

Inflationen mäts i ett prisindex (KPI) genom en viktad korg med representativa varor och tjänster för hushållens konsumtion. Korgen innehåller drygt 250 varor och närmare 100 tjänster fördelat på olika sektorer (boende (cirka 25 %), livsmedel (cirka 15 %), transport (cirka 15 %), hotell/restaurang (cirka 5 %), kultur/fritid (cirka 5 %), hushållsinventarier (cirka 5 %), hälso-/sjukvård (cirka 5 %), kläder/skor (cirka 5 %), Alkohol (cirka 5 %), post-/telekommunikation (cirka 5 %), utbildning (cirka 1 %) och övrigt (cirka 10 %). Innehållet i korgen (produkterna) varieras årligen, men sektorerna är mer fasta.

Någon »manipulering« sker inte eftersom beräkningen utförs skilt från både riksbanken och regeringen med en statistisk metod. Däremot kan det ske felräkningar när delundersökningar läggs ihop och givetvis kan det finnas eftersläpningar i viktningarna som påverkar. På det hela taget är KPI pålitligt för jämförelse över tiden.

Det är fritt fram för dig att fortsätta. Det blev dock bara pannkaka med bojkotten.
Det blev fel direkt i ditt inlägg.

"Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om."

På valutamarknaden kan man kan se kronans värde jämfört med andra valutor. Man kan inte se kronans värde.
Citera
2025-04-12, 00:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk

"Vad kronan är värd kan du varje dag själv se på valutamarknaden så det går inte att bluffa om."

På valutamarknaden kan man kan se kronans värde jämfört med andra valutor. Man kan inte se kronans värde.

Det är ju det som är kronans värde. Hur tror du kronans värde sätts?
Citera
2025-04-12, 00:06
Citat:
Jag vet vad en krona är värd för mig.
Citera
2025-04-12, 00:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag vet vad en krona är värd för mig.

Nu var min fråga vad du menade med ditt påstående att jag hade fel och en uppmaning till dig att berätta var man ser kronans värde.
Citera
2025-04-12, 00:17
Citat:
Nu var min fråga vad du menade med ditt påstående att jag hade fel och en uppmaning till dig att berätta var man ser kronans värde.
Ok, jag ska försöka förklara vad jag menar.

Om antalet dollar har tiofaldigats samtidigt som antalet kronor har tiofaldigats så kan du försöka titta på valutamarknaden hur mycket en krona är värd genom att se hur många kronor du behöver betala för att köpa en dollar. I själva verket måste man betala fler dollar eller fler kronor för att få exempelvis en bit mark eller en bit guld.
Citera
2025-04-12, 00:22
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:

Citat:

Intressant. Den här frågan grubblade jag på så sent som igår.

”Inflation urholkar en valutas värde över tid.” Källa ECB: https://www.ecb.europa.eu/ecb-and-yo...lation.sv.html

Det betyder ju att global inflation urholkar alla valutors värde samtidigt. Men man kommer ju inte notera de värdeminskningarna i växelkurserna på valutamarknaden? Som ju är relativa
Citera
2025-04-12, 00:29
Medlem
Pungpuckels avatar
BNP lät ju minska, vad det än gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in