2025-04-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoin påverkas inte av tullarna fundamentalt sett, till skillnad från aktier i export- eller importberoende företag.
Man ändrar inte Coca-Colas recept bara för Trump inför tullar. Därför påverkas inte Coca-Cola fundamentalt heller. Marknaden flyttas bara.
Citera
2025-04-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Men snälla sluta med ditt predikande. BTC kan tappa i värde också, inte bara USD. Eller vad ska du säga till dom som köpte BTC på 108k och vill köpa flygbiljett till USA med sin BTC nu? Att det blev billigare för dom?

Var har jag skrivit att bitcoin inte kan tappa i köpkraft (temporärt)?

Om man vill skydda sig mot växelkursvolatiliteten är ett sätt att skaffa mer bitcoin. Det spelar ingen större roll för ditt liv om du har ett innehav på t.ex. 5 ggr ekonomiskt oberoende eller 1 ggr ekonomiskt oberoende. Bara en psykologisk skillnad.

Nej, jag kommer inte att sluta predika. Även om 90+ procent är för trögtänka för att agera rationellt i dessa frågor så får det alltid någon att tänka till.
Citera
2025-04-10, 13:40
Medlem
Citat:
Var har jag skrivit att bitcoin inte kan tappa i köpkraft (temporärt)?

Om man vill skydda sig mot växelkursvolatiliteten är ett sätt att skaffa mer bitcoin. Det spelar ingen större roll för ditt liv om du har ett innehav på t.ex. 5 ggr ekonomiskt oberoende eller 1 ggr ekonomiskt oberoende. Bara en psykologisk skillnad.

Nej, jag kommer inte att sluta predika. Även om 90+ procent är för trögtänka för att agera rationellt i dessa frågor så får det alltid någon att tänka till.
Exakt du nämner ingen tidsperiod därför är allt du skriver ganska meningslöst.
Citera
2025-04-10, 15:52
Medlem
Citat:
Exakt du nämner ingen tidsperiod därför är allt du skriver ganska meningslöst.

Mycket bra poäng!

Enligt tidigare resonemang från Stopp.belagg är det alltså inte smart att flytta från Bitcoin till ett annat tillgångsslag man tror kommer utvecklas bättre kommande året: nej, det enda bra är att sätta allt på Bitcoin!

Komedin är att en duktig analytiker, självklart, är öppen för förändring och flyttar pengar dit de jobbar bäst i förhållande till risk.

One size doesn’t fit all. För vissa är det bättre att satsa på en diversifierad portfölj med låg risk. För andra ser det annorlunda ut. Som tidigare exempel: att satsa på Trump-coin och sedan snabbt hoppa av hade varit extremt mycket bättre än att sitta på Bitcoin under samma period.
Citera
2025-04-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Mycket bra poäng!

Enligt tidigare resonemang från Stopp.belagg är det alltså inte smart att flytta från Bitcoin till ett annat tillgångsslag man tror kommer utvecklas bättre kommande året: nej, det enda bra är att sätta allt på Bitcoin!

Komedin är att en duktig analytiker, självklart, är öppen för förändring och flyttar pengar dit de jobbar bäst i förhållande till risk.

One size doesn’t fit all. För vissa är det bättre att satsa på en diversifierad portfölj med låg risk. För andra ser det annorlunda ut. Som tidigare exempel: att satsa på Trump-coin och sedan snabbt hoppa av hade varit extremt mycket bättre än att sitta på Bitcoin under samma period.

Om man gillar spel så kan man förstås roa sig med att hoppa mellan olika tillgångsslag, men för de flesta blir det olönsamt i längden, om man jämför med det nästan riskfria utgångsläget, en ren bitcoinportfölj, och till och med om man jämför med en möjligen ännu riskfriare guldportfölj.

Och om man inte gillar spel men inte riktigt vet vad man håller på med kan det absolut vara vettigt att sprida ut sitt kapital över många olika tillgångsslag, så att man inte förlorar så mycket. Ungefär som att äta en blandning mellan hälsosam och ohälsosam kost i stället för bara ohälsosam snabbmat varje dag.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-10 kl. 16:59.
Citera
2025-04-10, 17:48
Medlem
Citat:
Om man gillar spel så kan man förstås roa sig med att hoppa mellan olika tillgångsslag, men för de flesta blir det olönsamt i längden, om man jämför med det nästan riskfria utgångsläget, en ren bitcoinportfölj, och till och med om man jämför med en möjligen ännu riskfriare guldportfölj.

Och om man inte gillar spel men inte riktigt vet vad man håller på med kan det absolut vara vettigt att sprida ut sitt kapital över många olika tillgångsslag, så att man inte förlorar så mycket. Ungefär som att äta en blandning mellan hälsosam och ohälsosam kost i stället för bara ohälsosam snabbmat varje dag.
Jag förstår din poäng men din jämförelse med ohälsosam/hälsosam kost var inte bra. Det finns ingen "risk" whatsoever med att äta "hälsosam" kost. Om det hade varit det hade man inte kallat det för "hälsosam"

Eftersom detta är en trading-tråd blir det inte speciellt mycket "trading" om ditt enda råd är "köp Bitcoin hela tiden och sälj aldrig".
Senast redigerad av david-taxi 2025-04-10 kl. 17:51.
Citera
2025-04-10, 17:56
Medlem
Citat:
Jag förstår din poäng men din jämförelse med ohälsosam/hälsosam kost var inte bra. Det finns ingen "risk" whatsoever med att äta "hälsosam" kost. Om det hade varit det hade man inte kallat det för "hälsosam"

Eftersom detta är en trading-tråd blir det inte speciellt mycket "trading" om ditt enda råd är "köp Bitcoin hela tiden och sälj aldrig".
Bara hälsosam kost = ren bitcoinportfölj

Blandad kost, hälsosam och ohälsosam = diversifierad portfölj

Ja, lite fel tråd kanske, men i "analys"-delen kan det passa.

Jag förespråkar dock inte att man ska köpa hela tiden om man redan har en hyfsad position. Jag själv köper egentligen bara i en uppenbar baissemarknad, särskilt kommer jag att försöka hosta upp lite fiatslantar om/när vi når under 200 WMA igen.
Citera
2025-04-10, 19:11
Medlem
hazenectars avatar
Rip
Citera
2025-04-10, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Rip
?
Citera
2025-04-10, 19:47
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
?

BTC orkade inte ens över 82,5k på 1D igår. Nu står priset i 79,3k.
78,5k måste hålla som stöd annars ökar sannolikheten avsevärt att vi kommer att få se ännu lägre priser.
Citera
2025-04-10, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
BTC orkade inte ens över 82,5k på 1D igår. Nu står priset i 79,3k.
78,5k måste hålla som stöd annars ökar sannolikheten avsevärt att vi kommer att få se ännu lägre priser.

Noterat det och hällt upp en whisky.

Hoppas fortfarande på uppgång innan sommaren, men, ska erkännas, blir alltmer skeptisk.
Citera
2025-04-10, 19:59
Medlem
Citat:
Bara hälsosam kost = ren bitcoinportfölj

Blandad kost, hälsosam och ohälsosam = diversifierad portfölj

Ja, lite fel tråd kanske, men i "analys"-delen kan det passa.

Jag förespråkar dock inte att man ska köpa hela tiden om man redan har en hyfsad position. Jag själv köper egentligen bara i en uppenbar baissemarknad, särskilt kommer jag att försöka hosta upp lite fiatslantar om/när vi når under 200 WMA igen.
Hur kan en " ren bitcoinportfölj" vara mer hälsosam än en "diversifierad portfölj"?

Lägga alla ägg i samma korg är större risk.
Senast redigerad av david-taxi 2025-04-10 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in