2025-04-08, 12:53
Medlem
floraflaps avatar
Flat Earth kräver att vi misstror inte bara regeringar, utan också fysiker, piloter, satellitbilder, GPS-system, sjökort, foton från rymden och varenda människa som någonsin sett horisonten från ett flygplan. Det är inte skepticism – det är ett grupparbete i verklighetsflykt.
Citera
2025-04-08, 13:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vad jag menande var att pga kvantgravitationen så bör en fria sfärformade himlakroppar inte kunna bildas utifrån kvantfält.

Men jag kan vidareutveckla det senare, och tack för att du håller en seriös och saklig debatt, till skillnad från en del andra nötter i tråden.
Det är knappast en seriös debatt-teknik att som du ifrågasätta bildandet av sfäriska himlakroppar, sedan när du får en förklaring (en sfär minimerar potentiell energi under gravitationskraften) hänvisa till egen ihopkokad ”kvantfält”-teori.

Vad tänker du dig skall komma ut ur en diskussion där du godtyckligt väljer vilka fysikaliska lagar och/eller observationer som skall anses gälla?
Citera
2025-04-08, 13:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad jag menande var att pga kvantgravitationen så bör en fria sfärformade himlakroppar inte kunna bildas utifrån kvantfält.

Men jag kan vidareutveckla det senare, och tack för att du håller en seriös och saklig debatt, till skillnad från en del andra nötter i tråden.

Förta dig inte lögnare. Du klarar inte att vidareutveckla ett skit.
Citera
2025-04-08, 13:41
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Nu är ju inte alla jordens påstådda 510 100 000 km² kartlagda, så det du framför är spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du kanske kan visa en karta över de delar av jorden som är kartlagda?
Nu har du haft hela förmiddagen på dig att hitta en karta över de kartlagda delarna av jorden.

Citat:
...
Du påstod att hela jordens yta inte är kartlagt.
Det innebär ändå att delar av jorden är kartlagt. Visa oss kartorna över dessa områden.
Annars har jag ett förslag på en karta där man faktiskt kan se hur jorden ser ut. Nämligen en jordglob, En sån där som man kan se i väldigt många av grundskolans klassrum.
Citera
2025-04-08, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är knappast en seriös debatt-teknik att som du ifrågasätta bildandet av sfäriska himlakroppar, sedan när du får en förklaring (en sfär minimerar potentiell energi under gravitationskraften) hänvisa till egen ihopkokad ”kvantfält”-teori.

Vad tänker du dig skall komma ut ur en diskussion där du godtyckligt väljer vilka fysikaliska lagar och/eller observationer som skall anses gälla?

Grejen är att fria sfärformade himlakroppar inte existerade i begynnelsen, utan universum bestod förmodligen bara av olika kvantfält.

Enligt min tolkning av kvantgravitationen så bör det vara omöjligt att det utifrån dessa omständigheter kunna bildas fria sfärformade himlakroppar utifrån kvantfält med gravitationskrafter fördelat på två olika ställen samtidigt, det bör istället leda till förgrening av kvantfält, och därmed bör vår obegränsade jord bestå av just plana kvantfält med viss terräng utefter vågorna. Och de himlakroppar vi tillsynes observerar som runda kan förklaras med illusion.

Och jag har egna teorier utifrån det jag läser och väljer vad jag vill tro på och inte, tanken är fri liksom och uppskattar ni inte mina inlägg så är det bara att låta bli att svara.

Men jag lämnar härmed tråden så får ni ha er samstämmiga diskussion om orden för er själva.
Citera
2025-04-08, 13:58
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Men jag lämnar härmed tråden så får ni ha er samstämmiga diskussion om orden för er själva.
Det blir så, när du inte kan visa någon annan karta än den som visar den sfäriska jorden.
Citera
2025-04-08, 14:17
Medlem
Citat:
Grejen är att fria sfärformade himlakroppar inte existerade i begynnelsen, utan universum bestod förmodligen bara av olika kvantfält.

Enligt min tolkning av kvantgravitationen så bör det vara omöjligt att det utifrån dessa omständigheter kunna bildas fria sfärformade himlakroppar utifrån kvantfält med gravitationskrafter fördelat på två olika ställen samtidigt, det bör istället leda till förgrening av kvantfält, och därmed bör vår obegränsade jord bestå av just plana kvantfält med viss terräng utefter vågorna. Och de himlakroppar vi tillsynes observerar som runda kan förklaras med illusion.

Och jag har egna teorier utifrån det jag läser och väljer vad jag vill tro på och inte, tanken är fri liksom och uppskattar ni inte mina inlägg så är det bara att låta bli att svara.

Det jag tycker är konstigt med den här diskussionen är att du absolut vill diskutera kvantgravitation och andra komplicerade grejer, samtidigt som du inte förstår enkla, jordnära saker som kartor och avstånd på jorden. Och du förstår inte heller att det är de jordiska sakerna som visar jordens form och inte kvantfysik och andra stora saker. Men det är lite typiskt för FEs att börja med att säga att vi måste lita på våra egna ögon, men när det blir för konkret så försvinner de ut i rymden.
De kallar sig sanningssökare, men ni vägrar diskutera bevisen som vi alla kan se och verifiera.
Citera
2025-04-08, 14:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det är väl mer att du ljuger jag stör mig på, än att du skulle ha en så fri tanke.
Citera
2025-04-08, 15:23
Medlem
floraflaps avatar
Citat:

Jag tycker att det är fascinerande att man kan ha så mycket frihet i sitt tänkande att man kan tro att universum är en gigantisk plan yta med 'kvantfält' och 'illusioner'. Men när fysikens lagar faktiskt bevisar att sfärer är den mest stabila formen under gravitation, kan vi kanske börja prata om hur verklighetens fysik faktiskt fungerar. För även om vi kan välja vilka teorier vi gillar, kan vi inte välja bort observationerna från teleskop eller gravitationsmodeller.
Citera
2025-04-08, 16:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
… därmed bör vår obegränsade jord bestå av just plana kvantfält med viss terräng utefter vågorna. Och de himlakroppar vi tillsynes observerar som runda kan förklaras med illusion.

Ja du, om du både skall ha en egen fysik-teori och dessutom rätten att förkasta observation av uppenbart sfäriska himlakroppar (som du själv kan se!) som ”illusion”, då kanske en blogg är bättre en ett diskussionsforum.

Det krävs ingen komplicerad kvantfysik för att förklara varför himlakroppar är sfäriska, det räcker med att anta någon form av gravitation F ~ 1/r^n, då följer att en sfär minimerar potentiell energi och då får vi sådana himlakroppar. Denna kunskap fanns redan på 1600-talet, men av någon anledning tror du dig veta inte bara att denna förklaring inte gäller, utan att det krävs en hemmasnickrad teori för att förklara bort det du kan se med egna ögon. Tröttsamt.
Citera
2025-04-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Jag tycker att det är fascinerande att man kan ha så mycket frihet i sitt tänkande att man kan tro att universum är en gigantisk plan yta med 'kvantfält' och 'illusioner'. Men när fysikens lagar faktiskt bevisar att sfärer är den mest stabila formen under gravitation, kan vi kanske börja prata om hur verklighetens fysik faktiskt fungerar. För även om vi kan välja vilka teorier vi gillar, kan vi inte välja bort observationerna från teleskop eller gravitationsmodeller.

Det finns en hake med klotformad jord faktiskt. Eller finns några stycken kanske men främst en som jag bruka beskriva så här: nästa gång du äter soppa, vänd först upp och ned på sopptallriken, häll sedan upp.

Det kommer att belysa problemet.

Modern etablerad vetenskap har faktiskt ingen förklaring. Utan måste fortfarande räknas som ett totalt mysterium.
Citera
2025-04-08, 16:12
Medlem
Citat:
... Enligt min tolkning av kvantgravitationen ....

Bla bla bla....

Oavsett hur mycket du pladdrar om off-topic så har vi fortfarande hundra evidens för att jorden inte är platt.

Hur går det med att rita in en ekvator med längden 4 och radien 1 på din halvsfär? Inte så bra gissar jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in