2025-03-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
En av frågorna jag ställt otaliga gånger är bla:

3. En gyrokompass bör även fungera på en roterande halfsvär.

Kan du lägga ner ditt tramsande nu så diskussionen kommer framåt, klarar du av det?

Så du hålller med om att gyrokompassen visar att jorden roterar?

Ditt tramsande om "en roterande halvsfär" är OT, i tråden diskuterar vi en platt jord och vad som talar emot den. Vill du diskutera ett roterande halvklot får du starta en ny tråd.

Citat:
Diskussionen gäller huruvida gyrokompassen bara skulle vara kompatibel med en roterande svär och inte en roterande halvsfär.

Nä. Tråden handlar om FE och i förlängningen om jorden är stationär eller roterar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-03-22 kl. 16:24.
Citera
2025-03-22, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Ditt tramsande om "en roterande halvsfär" är OT, i tråden diskuterar vi en platt jord och vad som talar emot den. Vill du diskutera ett roterande halvklot får du starta en ny tråd.

Nä. Tråden handlar om FE och i förlängningen om jorden är stationär eller roterar.

Nej det finns ingen specifik kraft utifrån jordens påstådda sfäriska form som attraherar gyrokompassen som leder till mätvärden som bevisar att jorden skulle vara sfärisk eller en halvsfär.

Och en platt jord kan såklart också ha en viss grad sfrärisk övre form samt rotera.

Och behagar inte mina inlägg så är det bara att ignorera dem, svårare än så är det inte.
Senast redigerad av billigost 2025-03-22 kl. 16:40.
Citera
2025-03-22, 16:52
Medlem
Citat:
Nej det finns ingen specifik kraft utifrån jordens påstådda sfäriska form som attraherar gyrokompassen som leder till mätvärden som bevisar att jorden skulle vara sfärisk eller en halvsfär.

Och en platt jord kan såklart också ha en viss grad sfrärisk övre form samt rotera.

Och behagar inte mina inlägg så är det bara att ignorera dem, svårare än så är det inte.

Nu var min fråga om du håller med om att gyrokompassen bevisar att jorden inte är stationär och platt.
Citera
2025-03-22, 16:55
Medlem
Citat:
Diskussionen gäller huruvida gyrokompassen bara skulle vara kompatibel med en roterande svär och inte en roterande halvsfär. Gyrokompassens konstruktion och kompensationer är liksom inte det jag huvudsakligen söker svar på, den informationen finns utförligt förklarad på diverse sajter.

Du får hålla isär äpplen och päron.
Det vi diskuterar är om jorden är platt eller rund. Att du har dragit ut gyrokompassen är bara ytterligare ett försök att hitta en halmgubbe som kan visa att jorden kan vara platt. Du får inte glömma att du är helt oförmögen att förklara flygtider och stjärnors rörelse över en platt jord (och en halvsvär), och de två sakerna är några av de tydligaste bevisen på att jorden är rund, oavsett vad du får reda på om gyrokompassen.
Citera
2025-03-22, 17:03
Avslutad
Citat:
Nu var min fråga om du håller med om att gyrokompassen bevisar att jorden inte är stationär och platt.

Citat:

Så löd din fråga.

Och nej gyrokompassen bevisar ingen om jordens geometriska form då den uppenbart bara utgår från tyngdkraften och "masscentrum". Även en platt jord har masscentrum och tyngdkraft, och således är även en gyrokompass kompatibel på en platt jord.

En platt jord är förövrigt inte bara synonymt med att det rör sig om en platta, den undre delen kan såklart ha mer massiv massa som skapar ett masscentrum betydligt längre in ner mot jorden.

Förövrigt är vår diskussion färdig här då du gång på gång hittar på och förvränger vad som sagts.
Senast redigerad av billigost 2025-03-22 kl. 17:08.
Citera
2025-03-22, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det vi diskuterar är om jorden är platt eller rund. Att du har dragit ut gyrokompassen är bara ytterligare ett försök att hitta en halmgubbe som kan visa att jorden kan vara platt. Du får inte glömma att du är helt oförmögen att förklara flygtider och stjärnors rörelse över en platt jord (och en halvsvär), och de två sakerna är några av de tydligaste bevisen på att jorden är rund, oavsett vad du får reda på om gyrokompassen.

Roterar den platta halvsfären till jord så är "problemet" med stjärnorna löst.

Flygtiderna kan även det förklaras utifrån geometrin av en halvsfär.
Citera
2025-03-22, 17:13
Medlem
Citat:

Det visar att du inte förstår problemet. Var är sydpolen på den halvplatta jorden? Flygtiderna stämmer inte heller.
Citera
2025-03-22, 18:34
Medlem
Citat:
Så löd din fråga.

Och nej gyrokompassen bevisar ingen om jordens geometriska form då den uppenbart bara utgår från tyngdkraften och "masscentrum". Även en platt jord har masscentrum och tyngdkraft, och således är även en gyrokompass kompatibel på en platt jord.

Nja... dess funktion är beroende av att jorden roterar. Och roterar utefter en nord-sydlig axel.

Och nej, en platt jord har ett masscentrum som inte stämmer med vad vi kan mäta upp. Och nej, tyngdkraft är inte förenligt med vare sig en platt jord eller något slags flummigt trams om en platt-sfär
Citera
2025-03-22, 18:37
Medlem
Citat:

Nej inget av det vi har tagit upp kan förklaras av ditt flummande.
Citera
2025-03-22, 20:33
Medlem
Citat:
Jag antar att när du menar den inte är stationär, betyder det att den platta jorden roterar. Det passar perfekt med att stjärnhimlen roterar runt nordpolen. Det kan vi alla se och vara överens om. Men hur är det med Sydpolen? Stjärnorna roterar runt den också, men om jorden är platt finns det ingen sydpol.

Jag menar ungefär, att jag genom att härleda nåt jag inte fattar, till nåt annat som är mera påtagligt och lättbegripligt för mig, kanske kan komma dithän att jag fattar. Det är ett bra sätt att ta sig an vetenskap.https://www.youtube.com/watch?v=DG16ch8MOP4

Och gällande det som kallas "gravitation", tror jag faktiskt det finns just såna enkla och påtagliga saker som det kan härledas till. Men det dråpliga blir ju då att detta är saker som starkt talar mot att jorden skulle vara klotformad , inte för.

Citat:
Varför inte? Jag tycker inte att du har visat en hög kunskapsnivå när det kommer till fysik, och då blir det lite konstigt att du självsäkert hävdar att ingenting dras mot massans centrum.

Det är riktigt.. det finns inget bevis mot att saker dras mot masscentrum. Om man nu absolut ska köra med omvänd bevisbörda.
Citera
2025-03-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag menar ungefär, att jag genom att härleda nåt jag inte fattar, till nåt annat som är mera påtagligt och lättbegripligt för mig, kanske kan komma dithän att jag fattar. Det är ett bra sätt att ta sig an vetenskap.https://www.youtube.com/watch?v=DG16ch8MOP4

Jag tycker att det låter konstigt. Vad är det som är så svårt med att stjärnor som cirklar över sydpolen på samma sätt som över nordpolen visar att sydpolen är en specifik punkt, och därmed bevis på att jorden är rund? Kan du förklara vad du inte förstår, eller vad du tycker är fel?
Citera
2025-03-22, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Och gällande det som kallas "gravitation", tror jag faktiskt det finns just såna enkla och påtagliga saker som det kan härledas till. Men det dråpliga blir ju då att detta är saker som starkt talar mot att jorden skulle vara klotformad , inte för.

Det är riktigt.. det finns inget bevis mot att saker dras mot masscentrum. Om man nu absolut ska köra med omvänd bevisbörda.

Ja det där med masscentrum och gravitation är lite märkligt, låt säga att man borrar ett centralt hål genom hela jorden och därefter släpper ett tungt föremål genom hålet.

Enligt fysiken så skulle alltså detta föremål åka fram och tillbaka igenom hålet som en svävande jojo då ända tills den stannar av och svävar i mitten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in