2025-04-06, 21:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tror inte Apple flyttar någon produktion snarare kommer folk köpa varorna där det är lägre priser. Och det blir inte i USA om produktionen skulle finnas där.
Vi syns här om två år får vi se hur det gått.
Citera
2025-04-06, 21:31
Medlem
Citat:
Tror inte Apple flyttar någon produktion snarare kommer folk köpa varorna där det är lägre priser. Och det blir inte i USA om produktionen skulle finnas där.
Det finns en intervju med Apples vd där han konstaterar att man ursprungligen flyttade produktionen till Kina just för att kostnaden var lägre. Det är inte alls lika billigt längre men nu producerar man där för att det är där kunskapen om hur man massproducerar komplexa apparater finns. Och det skulle inte förvåna mig om det är kineserna som byggt fabrikerna i länder som Indien och Malaysia åt Apple.
Citera
2025-04-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Vi syns här om två år får vi se hur det gått.

Det kommer garanterat inte funka. Musk vill redan ha frihandel mellan USA och EU.
Citera
2025-04-06, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Ledsen, om du inte förstår hur märkligt du uttalar dig finns det nog inte lönt att gå vidare. Svårt att diskutera med dig som inte har läst någon nationalekonomi överhuvudtaget. I alla fall är det det intryck du ger. Vad jag återger är inget man behöver läsa särskilt många poäng NEK för att veta. En elementär kurs i makroekonomi eller utrikeshandelsteori räcker långt. Men jag kan samtidigt avslöja att slutsatserna blir inte annorlunda om man läser på högre nivåer.
Istället för att skriva helt ointressanta saker i ämnet borde du väl istället ägna tiden åt att skriva vad som.är fel.
Eller hur?
Och du känner väl inte mig, vilket trots det får dig att utöva härskarteknik.
Citera
2025-04-06, 21:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Det har med produktionskostnaden att göra.
Utveckla.
Citera
2025-04-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Skulle nog säga att USA har inte ens arbetarklass längre. Tittar man på folket i USA så är det bara konsumenter som låtsas jobba hårt.

Dom har för hög levnadsstandard. Ett hus utan AC är ett skjul, enligt dom. AC är standard.

AC är standard eftersom det blir hett, precis som värme är standard i svenska hus där det blir kallt. Tycker inte det är för hög levnadsstandard.
Citera
2025-04-06, 21:38
Avstängd
Citat:
Det kommer garanterat inte funka. Musk vill redan ha frihandel mellan USA och EU.
Ok, vi får se. Själv tycker jag det är en spännande tid ur flera synvinklar.
Citera
2025-04-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Detta måste påverka valutamarknaden. Vi har inte talat om denna. Jag tror dollarn tappar framöver. Jag tror inte den här teorin/metoden funkar.

Får detta som händer nu några effekter på hur partierna tänker kring euron och om Sverige skall gå med eller inte snabbare? 🤷🏼‍♂️🍿
Ja, om förtroendet för dollarn minskar och kursen sjunker så får USA lättare att sälja sina varor på världsmarknaden. Medan ”utlandet” får svårare att sälja sina varor till USA. Därmed förbättras handelsbalansen. Men jag undrar om det är så man tänkt sig.
Citera
2025-04-06, 21:39
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Det är det här jag menar med att Europa har förlorat en kompis. Vissa hävdar att det finns kommunikationssystem i F35 som rent tekniskt kan styras på ett sätt eller annat från USA via länk. Kanske används något satellitsystem. Vem vet. Sånt här funkar ju så länge som man är kompisar.

USA och Europa är inte lika goda ”pals” längre. Och det var USA som började bortstötningen och det var Trump som började.

Trump säger att NATO gäller men vem f-n vet vad som händer imorgon!

Vi är överens. Den republikanske presidenten Trump varnade redan 2017–2021 Europa för att göra sig beroende av rysk gas via Nord Stream. "Ni leker med elden", sa han.

Sedan kom den demokratiske presidenten Biden (2021–2025) och sade rakt ut: "We will bring an end to Nord Stream. We have ways to do it." Ett år senare sprängde dom Nord Stream.

Uppenbarligen spelar det ingen roll om det är demokrater eller republikaner som styr i USA; de vill inte Europa väl.

Om man, säg, som en alien från en annan galax blickar ner på denna isolerade händelse, så ser det ju ut som att det borde ha varit Ryssland som borde varnat Europa för att bli beroende av USA – inte tvärtom.

USA har med kirurgisk precision visat att de inte vill ha ett oberoende Europa. De har sprängt våra samarbeten, bokstavligen. Det tackar USA med löjligt höga tullar. Och vad gör EU:s ledare? Ingenting. Inte ett pip. De står där som mähän istället för att ta tag i saken och skita i vad USA eller något annat land eller intresse tycker om saken.

USA har gjort sig själva till fiende till EU. Och EU vill bygga en militärmakt och görna trampa in i Ryssland. Varför inte satsa på innovation och börja handla med hela världen oavsett vilka som styr och under vilka olika styrelseätt de verkar.
Citera
2025-04-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Istället för att skriva helt ointressanta saker i ämnet borde du väl istället ägna tiden åt att skriva vad som.är fel.
Eller hur?
Och du känner väl inte mig, vilket trots det får dig att utöva härskarteknik.
Jag har skrivit och förklarat varför du har fel. Det är väl det du kallar härskarteknik.
Senast redigerad av Nossenos 2025-04-06 kl. 21:43.
Citera
2025-04-06, 21:43
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
AC är standard eftersom det blir hett, precis som värme är standard i svenska hus där det blir kallt. Tycker inte det är för hög levnadsstandard.

Det är inte hög levnadsstandard, utan det är en standard i USA.

Europeiska hus anses vara fattiga i jämförelse.
Citera
2025-04-06, 21:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Jag har skrivit och förklarat varför du har fel. Det är väl det du kallar härskarteknik.
Vilket jag bemött med fakta.
Vilket du sedemera bemött med helt irrelevanta påståenden som inte har med ämnet att göra, utan mer vem du tror jag är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in