2025-04-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Jag tror inte att det kommer att fungera. Det känns som att det bygger på en bild av hur industrierna såg ut på 1950-talet. Idag har robotar tagit över de flesta industriarbeten, så därför blir det inte så många jobb även om fabriker förläggs i USA. Så ser det även ut inom industrierna i utvecklingsländer. Dessutom kommer konsumenter i andra rika länder att reagera genom att välja bort amerikanska varor. USA gör sig sakta men säkert ovän med sina gamla allierade och i takt med de vänder sig de gamla (och rika) vänskapsländerna sig bort från USA. Så, nej, det lär inte funka...
Eftersom vi konsumerar mer idag än på 50-talet så borde mängden fabriker och mängden arbetare bli större än vad du kanske tror. Det är bara att titta på hur många prylar och komponenter som finns i ett kök eller en bil i dag som inte fanns på 50-talet.
Flera av Teslas bilar i USA är nära på 100% made in USA och ca 75-70% av delarna, om de kan varför skulle inte Ford och andra stora tillverkare?
Senast redigerad av Manneniburen 2025-04-06 kl. 20:51.
Citera
2025-04-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Återigen:
De sjunkande börskurserna är en indikator på att vinsterna väntas sjunka framöver vilket kommer ge minskade skatteintäkter.
Hur mycket skatt har det varit på vinsterna tidigare? Vänstern hävdar att storföretagen inte drar sitt strå till stacken gällande skatten. Det vore bra om du kunde sula till dem nu!
Citera
2025-04-06, 20:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Hur mycket skatt har det varit på vinsterna tidigare? Vänstern hävdar att storföretagen inte drar sitt strå till stacken gällande skatten. Det vore bra om du kunde sula till dem nu!

Vet inte hur bolagsskatten ser ut i USA.
Citera
2025-04-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Dollarn är stark bl.annat p.g.av att det investeras mycket i landet.Många stora företag gör dessutom mycket stora vinster
Underskott i handelsbalansen brukar per automatik betyda skattehöjningar.
Skattehöjningar ger per automatik högre inflation.
Det blir en ond cirkel.
Trump vill bryta det.
Finns en del att kommentera i din analys. Men jag nöjer mig med att påpeka att skattehöjningar inte alls behöver betyda ökad inflation. Tvärtom är en klassisk åtgärd för att sänka inflationen i ett land att dämpa efterfrågan genom inkomstskattehöjningar. (Alternativt genom att sänka offentliga utgifter). Sänkt efterfrågan ger sänkt inflation. Att höja indirekta skatter ger en mer oklar effekt eftersom både efterfrågan och utbudet minskar.
Citera
2025-04-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Det finns något talesätt "To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal."

Hade detta varit på ett personligt plan så hade jag gjort allt för att ha med denna bekant så lite att göra som möjligt. Jag gillar USA, det amerikanska folket och i huvudsak tror jag att det Trump dragit igång (drill baby drill, släcka ned woke, stänga gränsen och DOGE) är jättebra för USA. Men detta kan vara droppen.

Så frågan är, hur kan Sverige som land klara sig utan USA. Vilka varor är vi helt beroende av USA för vår industri.

Jag har förstått att JAS-flygplanens motorer kommer från USA, Kan dessa bytas ut till någon annan leverantörs; helst inom EU?

Vilka andra produkter/produktkategorier köper vi från USA och som är svåra att få någon annanstans ifrån?

OBS. Jag ser inte försök att hitta nya leverantörer som en hämnd eller som ett vapen i förhandlingar. Utan det känns bara som om att USA är allt för nyckfullt att vara partner med om de gör sådana här saker så krasst och snabbt utan diskussion. Då vet man inte vad som kan komma i framtiden; det kan bli lika eller ännu tokigare.

Jag tror vi måste hålla flera saker i huvudet samtidigt här. En Harley Davidson är en sak. Men tjänster och varor som är relaterade direkt eller indirekt till Europas försvar en annan. Jag tror Europas ödesstund är här nu i och med Trump. Vart går vi? Jag tror vi i veckan får se en lista med grejor som beläggs med tull från USA in i EU. Men med tanke på att Europa/EU inte har något bra svar på hur Europa skall försvaras så behöver man nog samtidigt inte be USA helt och hållet sra åt helvete. Men det är klart att om USA backar ur så kommer någon stå där för att fortsätta leda. Jag hoppas det blir Europa! Jag hoppas att EU släpper sargen och är vuxna tillsammans med övriga i världen. Frågan är om EU/Europa kan göra det om det innebär att handeln med USA minskar och kanske handeln med Indien/Kina/whatever ökar. Lär ju suga supersmurf för Apple om de tappar trettio procent till Samsung i ett irriterat Europa. Business as usual. Men för Trump kanske det låter som Europa är hostilt inställda för att vi slutar köpa amerikanska varor.

Skulle vi lista alla grejor vi skeppar till/från USA blir nog listan lång. USA är vår tredje största handelspartner.
Citera
2025-04-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag satt precis och hade samma fundering!

Detta måste påverka valutamarknaden. Vi har inte talat om denna. Jag tror dollarn tappar framöver. Jag tror inte den här teorin/metoden funkar.

Får detta som händer nu några effekter på hur partierna tänker kring euron och om Sverige skall gå med eller inte snabbare? 🤷🏼‍♂️🍿
Citera
2025-04-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastrixer
USA exporten är bara 2% av Kinas BNP. Jag tror dom överlever faktiskt.

Samtidigt sitter de på en hel del olika sällsynta jordartsmetaller som inte finns på annat håll. Något man av strategiska skäl redan förra året började strypa tillgången till för resten av världen. Så det är därmed nog inte särskilt svårt för kineserna att göra lille Donald riktigt ledsen.
Citera
2025-04-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Eftersom vi konsumerar mer idag än på 50-talet så borde mängden fabriker och mängden arbetare bli större än vad du kanske tror. Det är bara att titta på hur många prylar och komponenter som finns i ett kök eller en bil i dag som inte fanns på 50-talet.
Flera av Teslas bilar i USA är nära på 100% made in USA och ca 75-70% av delarna, om de kan varför skulle inte Ford och andra stora tillverkare?

Nja. Mängden fabriker är säkerligen större men knappast mängden arbetare. Idag finns det fabriker som bara har enstaka personer som övervakar arbetet som robotarna utför. Förr i tiden gjordes allt av människor.
Citera
2025-04-06, 21:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så det är inte pga av tullarna är orättvisa utan på vad folk vill ha till rätt pris. Som jag sa tidigare. Varför lägger Apple sin produktion till Asien? För att konkurrera på lika villkor med asiatiska produkter. Resultatet nu blir en inflation i USA och ännu dyrare att köpa varor i USA.
Ja och då spelar ju tullavgiften roll.
Vilket antagligen får Apple att flytta produktionen medan asiatiska varor blir dyrare genom höjda tullar.
Citera
2025-04-06, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag menade inte skatten på aktier.
Du kan som sagt se på börskurserna nu att företagen förväntas göra mindre vinster framöver vilket kommer göra statens skatteinkomster från löner mm mindre.

I teorin har Trump en toppenlösning för USA, i praktiken riskerar han att bromsa hela ekonomin och göra hushållen fattigare.

Hade höga tullar varit vägen framåt så hade varenda land kört med det.

Du måste ha ett handelsavtal i längden. USA har en enorm statsskuld . Det går inte att som Europa låna pengar och fylla på med folk för att få ett bättre BNP.
Vi har tappat 6-7 ggr i tillväxt mot både usa och kina.
Så vi borde göra det samma mot kina och flytta hem fler arbetstillfällen
Citera
2025-04-06, 21:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns inte två hjärnceller kvar i hans skalle som skulle kunna kommunicera med varandra. Ordet ”intelligens” går inte att nämna i samma mening med honom.
Skriv ett seriöst inlägg om vad som är fel, och på vilka grunder.
Citera
2025-04-06, 21:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Vad är detta för jävla dravel? Jag gissar att du var epidemiolog under Corona-krisen också och militärexpert när Ryssland invaderade Ukraina.
Istället för att vara bitter och svamla runt, vore det ju bättre om du tog dig i kragen och bemötte inlägget vuxet.

Ok, ska vi säga så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in