2025-04-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Men det handlade inte mitt inlägg om. Frågorna var: om det finns andra motortillverkare för JAS än de amerikanska och exempel på andra kritiska varor.

För övrigt så skall man inte lägga ned handeln med USA, men kan man hitta mer säkra leverantörer på kritiska varor eller komponenter. Det handlar om att skaffa sig en fördelaktigare förhandlingsposition, precis enligt de regler som Trump har verkat inom under hela sitt liv.

Om t.ex. Kanada nu överväger att skaffa JAS från Sverige är det ju t.ex. inte omöjligt att USA sätter exportförbud på JAS-motorer till Sverige eller höjer tullarna för EU. Eller på motsvarande sätt mot Kanada. Om JAS-planen helt tillverkas med komponenter där inga kommer från USA är risken betydligt mindre att USA lägger sig i affärerna.

Det är det här jag menar med att Europa har förlorat en kompis. Vissa hävdar att det finns kommunikationssystem i F35 som rent tekniskt kan styras på ett sätt eller annat från USA via länk. Kanske används något satellitsystem. Vem vet. Sånt här funkar ju så länge som man är kompisar.

USA och Europa är inte lika goda ”pals” längre. Och det var USA som började bortstötningen och det var Trump som började.

Trump säger att NATO gäller men vem f-n vet vad som händer imorgon!
Citera
2025-04-06, 21:11
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
OM det nu skulle vara så att Trump så sakteliga inser att det inte var någon riktigt stor hit att fördyra all import, så är ju en charad i form av "framgångsrika förhandlingar har nu skapat förutsättningar att minska tullarna för samarbetande nationer" den praktiska lösningen för en person av Trumps kaliber.

Saken, just nu, är att de länder som importerar från USA kommer att upptäcka a) att allt blir dyrare från USA, och b) att alternativa produkter kan fås till bättre priser när USA:s handelspartners letar efter alternativa marknader.

För oss som var med är det lätt att dra paraleller till Franskt vin när bojkotten gällde franska kärnvapens-provsprängningar. Europa kom underfund med att det fanns annat än franskt vin. Det tog 30 år för frankrike att återhämta sig men den riktiga skadan består, vin från frankrike var "det enda" vin som gällde om man ville dricka fin-vin fram tills ett år in i bojkotten. Idag vet alla att man kan dricka annat än franskt vin.

Jag skulle säga att bojkotten mot franskt vin var oöverskådligt skadligt för frankrike.
Citera
2025-04-06, 21:12
Medlem
Alla nationalekonomer är ense. För att öka penningmängden i ett land så finns endast 2 vägar att gå.

Den ena är att devalvera mera och den andra är att exportera mera.

Eftersom USA importerar mera än exporterar så måste USA sänka dollarn på konstgjord väg och det är vad som är på väg att hända nu.
Senast redigerad av Mistyarrow 2025-04-06 kl. 21:17.
Citera
2025-04-06, 21:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Finns en del att kommentera i din analys. Men jag nöjer mig med att påpeka att skattehöjningar inte alls behöver betyda ökad inflation. Tvärtom är en klassisk åtgärd för att sänka inflationen i ett land att dämpa efterfrågan genom inkomstskattehöjningar. (Alternativt genom att sänka offentliga utgifter). Sänkt efterfrågan ger sänkt inflation. Att höja indirekta skatter ger en mer oklar effekt eftersom både efterfrågan och utbudet minskar.
Nä jag håller inte med dig i det du skriver. Du får ge exempel på när och var det fungerat.
Och hur får du sänkt efterfrågan till låg inflation.
En minskad köpkraft är väl som en motorväg in i högre inflation
Citera
2025-04-06, 21:13
Medlem
Bönderna i USA börjar tydligen bli svettiga och man pratar om att stödja dem på något vis

Och samtidigt har tydligen trumpeten spenderat början av sin söndag (ca 4 timmar) på en golfbana och har tävlat i någon kupp för seniorer

😁
Citera
2025-04-06, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Ja och då spelar ju tullavgiften roll.
Vilket antagligen får Apple att flytta produktionen medan asiatiska varor blir dyrare genom höjda tullar.

Tror inte Apple flyttar någon produktion snarare kommer folk köpa varorna där det är lägre priser. Och det blir inte i USA om produktionen skulle finnas där.
Citera
2025-04-06, 21:18
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
är det smarta att då säga till amerikanska företag: "ni har typ 108 timmar på er att flytta hela er produktionskedja tillbaks till USA innan jag sönderknullar var och ens internekonomi"? Eller kanske denna plan borde utspelat sig över 1-2 decennier minimum? dessutom, hur är det tänkt att de ska odla kaffe på amerikanska breddgrader?

Blir ännu roligare om 6 månader när företag har börjat investera och bygga som satan när Trump kommer och säger att han har gjort en makalös deal med EU/Kina och tullarna ska tillbaka till föregående nivåer.

Osäkerhet skapar ovilja att investera, vetskapen om att Trump kan ändra sig över en natt gör det ekonomiskt omöjligt att göra investeringar om du absolut inte måste.
Citera
2025-04-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tror inte Apple flyttar någon produktion snarare kommer folk köpa varorna där det är lägre priser. Och det blir inte i USA om produktionen skulle finnas där.

Jag tror inte heller Apple kommer flytta ännu för då blir mobilerna och datorerna dyrare och säljer mindre antal.
Citera
2025-04-06, 21:22
Medlem
Citat:
Nä jag håller inte med dig i det du skriver. Du får ge exempel på när och var det fungerat.
Ledsen, om du inte förstår hur märkligt du uttalar dig finns det nog inte lönt att gå vidare. Svårt att diskutera med dig som inte har läst någon nationalekonomi överhuvudtaget. I alla fall är det det intryck du ger. Vad jag återger är inget man behöver läsa särskilt många poäng NEK för att veta. En elementär kurs i makroekonomi eller utrikeshandelsteori räcker långt. Men jag kan samtidigt avslöja att slutsatserna blir inte annorlunda om man läser på högre nivåer.
Citera
2025-04-06, 21:27
Medlem
Citat:

Det har med produktionskostnaden att göra.
Citera
2025-04-06, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hade höga tullar varit vägen framåt så hade varenda land kört med det.

I Europa gör vi ju det. Tull och moms är rejält mycket pengar som plockas in till staten på varje import. USA vill nu göra likadant, fast kallar det tariff och lägger det bara på import till skillnad från att lägga moms på allt som vi gör. Ur deras synvinkel är ju våra skattepåslag ett hinder för USA samtidigt som alla kan exportera dit utan dessa påslag. Jag förstår deras synvinkel och det är märkligt att alla gnäller på att USA gör likadant som alla andra. Våra skatter är sinnessjuka och borde ändras både för import och inhemska varor. Statens problem är inte brist på pengar ändå. Statskassan är 50% större än för 10 år sedan och ändå räcker pengarna till allt mindre. Den enda lösningen är att strypa pengaflödet till staten så varför inte börja med att göra ett avtal med Trump om sänkta skatter och tull?
Citera
2025-04-06, 21:28
Medlem
Trodde Republikanerna ogillade skatter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här