2025-04-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag håller med.

Men:
Anders Eklund må inte vara en storkonsument av filosofisk litteratur eller ens av deckare. Men jag skulle inte kalla honom bakom. Han verkar ändå ha fungerat någorlunda socialt och han hade ett jobb som han skötte. Kvinnor verkar han också ha varit kapabel till att träffa och haft ett överdrivet självförtroende, vilket har spelat in i bägge morden, men hans översexuella och utagerande läggning gjorde att han lätt blev våldsam och saknade spärrar.

När man hör honom prata är det mest i dialekten och det långsamma talet som, i mitt tycke, gör att han framstår som förståndshandikappad. Med rent ord- och resonemangsmässigt är han med.
Hans största fel i personligheten är nog att han saknar empati och helt enkelt inte bryr sig om vad han gör emot andra. Han gör litet som han känner för i stunden och går sedan vidare. Det är mer möjligt än inte att han har begått fler mord eftersom det inte är en allvarlig sak för honom känslomässigt och ett sätt att lösa problem, än att han har en inre törst att just mörda.

Eklund har klarat sig bra i samhället (förutom hans hemska brott) men jag är några år äldre än Engla och en vän till mig umgicks i kretsar där Eklund också var närvarande (ska säga att det här var helt normalt givet stället och situationen de alla vistades på, att det fanns vuxna och barn på samma ställe) och han var /ansågs vara ”lite efter”.
Jag håller med om att hans dialekt kan göra att han låter mer efter än vad han är, men han är inte ”normal”.
Citera
2025-04-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
Jag har inte läst hela tråden och inte följt fallet, men jag minns när det hände 2008. Det var omöjligt att undvika den mediala hysterin. Det medlemmen Mrtalladegalang beskriver överensstämmer helt med mitt spontana intryck där och då. Jag tyckte att det var märkligt, att mamman i ett mycket tidigt skede gick ut i pressen och berättade att hennes dotter försvunnit på en cykeltur. Och all statsmedia blåste omedelbart upp detta till en riksangelägenhet och gjorde "10-årlga Engla" och hennes mamma till en masspsykos i svenska folkets kollektiva medvetande. Det dröjde inte länge förrän G.W. dök upp och styrde svensken hur han/hon skulle uppfatta och tolka fallet. Det förlorade alla proportioner, efter att kroppen påträffats och statsmedia anordnade direktsänd begravning. Det vore intressant att veta hur mycket pengar, som fallet genererat till alla inblandade.

Det jag anade, i princip omgående, var en psykosocial problematik. Jag tror inte att alla kort kommit upp på bordet i detta fall.

Så du har inte följt fallet och inte läst hela tråden, men är ändå rätt säker på att det är något fuffens?

Att samhället fick, vad vissa här kallar en masspsykos, beror ju mycket på att sådana här hemska brott var sällsynta. Idag är vi ju så avtrubbade av allt grovt våld i samhället.
Att mamman ville ha största möjliga hjälp att hitta sin dotter är fullt naturligt. Att hon också har ansetts ”överdriven” är helt naturligt och att hon ville hylla sin dotter och ha tv-sänd begravning med mera är inte heller konstigt, det som är konstigt att tex SVT hakade på detta och gjorde något privat till något offentligt och public service-vänligt.

Idag gör många föräldrar liknande på sina sociala medier med enormt stor spridning (sådana här tragiska saker sprider sig som löpeld på sociala medier). Men många fler är idag också medvetna om hur sociala medier, tv och tidningar kan påverka en själv och familjen, och avstår också. År 2008 förstod man inte hur sån här spridning kan påverka negativt.

Tänk också på hur Tram-Molly blivit något av en public service-angelägenhet också. Medialt uppmärksammat trots att Molly, 14, helt frivilligt köpte tramadol och blandade med alkohol. Sen gick hem och dog. Trots att kompisar varnade och ville att hon skulle sluta. Trots detta har Molly framställts som ett stort offer i media och föräldrarna har medverkat i tidningar och TV, och SVT filmade på begravningen och har gjort en avskräckande (?) tv-serie för ungdomar om Mollys tragiska öde.

Även här kan man tycka det är masspsykos. Varken i Mollys eller Englas fall betyder det att föräldrarna var involverade. Särskilt inte i Englas fall, där det inte finns några tecken på att mamman var inblandad.
I Mollys fall visste ju föräldrarna att hon var ”äventyrlig”, men exakt vad din 14-åring gör kan du omöjligen kontrollera som förälder.

Masspsykosen är media som utnyttjat desperata och sörjande föräldrar. Det är inte föräldrarnas fel.
Citera
2025-04-06, 14:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Så du har inte följt fallet och inte läst hela tråden, men är ändå rätt säker på att det är något fuffens?

Att samhället fick, vad vissa här kallar en masspsykos, beror ju mycket på att sådana här hemska brott var sällsynta. Idag är vi ju så avtrubbade av allt grovt våld i samhället.
Att mamman ville ha största möjliga hjälp att hitta sin dotter är fullt naturligt. Att hon också har ansetts ”överdriven” är helt naturligt och att hon ville hylla sin dotter och ha tv-sänd begravning med mera är inte heller konstigt, det som är konstigt att tex SVT hakade på detta och gjorde något privat till något offentligt och public service-vänligt.

Idag gör många föräldrar liknande på sina sociala medier med enormt stor spridning (sådana här tragiska saker sprider sig som löpeld på sociala medier). Men många fler är idag också medvetna om hur sociala medier, tv och tidningar kan påverka en själv och familjen, och avstår också. År 2008 förstod man inte hur sån här spridning kan påverka negativt.

Tänk också på hur Tram-Molly blivit något av en public service-angelägenhet också. Medialt uppmärksammat trots att Molly, 14, helt frivilligt köpte tramadol och blandade med alkohol. Sen gick hem och dog. Trots att kompisar varnade och ville att hon skulle sluta. Trots detta har Molly framställts som ett stort offer i media och föräldrarna har medverkat i tidningar och TV, och SVT filmade på begravningen och har gjort en avskräckande (?) tv-serie för ungdomar om Mollys tragiska öde.

Även här kan man tycka det är masspsykos. Varken i Mollys eller Englas fall betyder det att föräldrarna var involverade. Särskilt inte i Englas fall, där det inte finns några tecken på att mamman var inblandad.
I Mollys fall visste ju föräldrarna att hon var ”äventyrlig”, men exakt vad din 14-åring gör kan du omöjligen kontrollera som förälder.

Masspsykosen är media som utnyttjat desperata och sörjande föräldrar. Det är inte föräldrarnas fel.

Klart man kan. Utegångsförbud på kvällar och helger. Hämtning och lämning på skolan. Fanns inte en chans i helvete att mina föräldrar hade låtit mig supa och knarka när jag var 14.
Citera
2025-04-06, 14:42
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Eklund har klarat sig bra i samhället (förutom hans hemska brott) men jag är några år äldre än Engla och en vän till mig umgicks i kretsar där Eklund också var närvarande (ska säga att det här var helt normalt givet stället och situationen de alla vistades på, att det fanns vuxna och barn på samma ställe) och han var /ansågs vara ”lite efter”.
Jag håller med om att hans dialekt kan göra att han låter mer efter än vad han är, men han är inte ”normal”.

Definitivt inte normal. Översexuella personligheter har ju den egenskapen att de drar in sex i precis allting, även i de mest opassande situationer och med olämpliga åldersgrupper.

Han har ett ganska så utstuderat rovdjursbeteende. Där man kan missbedöma honom och ta honom för mer "svagbegåvad" än vad han faktiskt är och trivialisera det genom det, när han i tidiga år höll på.
Citera
2025-04-06, 15:32
Avslutad
Citat:

Du verkar vara oerhört naiv.
Citera
2025-04-06, 16:49
Medlem
Citat:
Att samhället fick, vad vissa här kallar en masspsykos, beror ju mycket på att sådana här hemska brott var sällsynta. Idag är vi ju så avtrubbade av allt grovt våld i samhället. Att mamman ville ha största möjliga hjälp att hitta sin dotter är fullt naturligt. Att hon också har ansetts ”överdriven” är helt naturligt och att hon ville hylla sin dotter och ha tv-sänd begravning med mera är inte heller konstigt, det som är konstigt att tex SVT hakade på detta och gjorde något privat till något offentligt och public service-vänligt.

Engla-mordet var det första sexualmordet på ett barn i Sverige som skedde i den digitala eran, man måste backa till 1989 för att hitta ett fall som blev lika omtalat. Tyvärr var sexualmord på barn vanligare under 1970-talet och tidigare. Lista som täcker samtliga (?) svenska sexualmord på barn 15 år och yngre mellan 1905 - 2008 (FB) Hjälp mig samla ihop alla sexmord på barn (under 15)

2008 fanns det två svenska diskussionsforum för brott, det sedan länge insomnade "Svenska Mord" samt Flashback. Nu är all världens skit ett knapptryck bort, och dokumentärer och poddar om mord och dylikt staplas på varandra.
Citera
2025-04-15, 20:10
Medlem
Bonkers8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Vilket naturligtvis alla fattar är rent struntprat. Därav min fråga.

Jaja, du tror säkert att Estonia sjönk pga ett tappat bogvisir, att Putin vill återupprätta Sovjetunionen och att det som hände 2020-22 var en olycklig slump samt att åtgärderna var avsedda att rädda folkhälsan. Hur många boosters tog du ?
Citera
2025-04-15, 20:18
Medlem
Bonkers8s avatar
Verkar råda rätt stora villfarelser här om vad en masspsykos är. En masspsykos är exempelvis när större delen av samhället dras med i någon irrationell rädsla för något som inte utgör ett hot. "Pandemin" 2020 när folk stod packade som sardiner utanför affären för att det max fick vara 20 pers där inne, eller inte kramades eller tog i hand för att "förhindra smittspridning", terrorskräcken efter 9/11 eller för all del den nya krigshetsen och rysskräcken (Ryssland kommer invadera Europa när de är klara med Ukraina fast samtidigt är deras militär tydligen helt jävla bottenkörd osv make it make sense) är exempel på masspsykos. Att svt sände Englas begravning var väl för att hjälpa morsan att samla in pengar så hon kunde casha in och åka på semester 365 dagar om året. Mycket märklig exploatering av en tragedi av alla parter indeed.
Citera
2025-06-10, 16:55
Medlem
Ett vidrigt fetto med otroligt låg Hjärnkapacitet. Hur kommer det sig att han fortfarande lever?? Har ingen lyckats få tag på fanskapet inne på kåken ?? Vila i frid iallafall 🫶🏾
Citera
2025-06-10, 16:58
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backadalen
Ett vidrigt fetto med otroligt låg Hjärnkapacitet. Hur kommer det sig att han fortfarande lever?? Har ingen lyckats få tag på fanskapet inne på kåken ?? Vila i frid iallafall 🫶🏾

Låg hjärnkapacitet? Utveckla gärna.
Citera
2025-06-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Låg hjärnkapacitet? Utveckla gärna.
Nä men det räcker bara att höra hur han utrycker sig i förhören. Ynkligt och väldigt få detaljer om brottet.Och det handlar nog inte om att han inte vill berätta. Det handlar nog mer om att han inte vet hur han ska utrycka sig. GW och massa andra utredare har ju kallat han riktigt svagbegåvad. Det är liksom ja eller nej på frågorna ifrån hans sida.
Citera
2025-09-18, 20:09
Medlem
Svenska fall sänder ett avsnitt om mordet på tioåriga Engla Höglund trots att anhöriga inte vill det.

"Man känner ju någon typ av maktlöshet i sin egen mardröm. Att man bara kan använda det hur man vill och hur som helst", säger Carina, mamma till Engla.

Susanne Nylén, presschef på Viaplay, säger att det är olyckligt att Carina känner som hon gör, samtidigt som mordet är ett av de mest omskakande fallen i svensk rättshistoria och att Carina varit med i andra produktioner.

https://www.sverigesradio.se/artikel/ny-dokumentar-om-engla-mordet-trots-mammans-nej-maktloshet-i-sin-egen-mardrom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in