2024-12-12, 09:51
Medlem
Bonkers8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Polismyndigheten i region Gävleborg gjorde ju fel. Klart hon känner enorm frustration över det då det kostade hennes dotter livet.
Varför provocerar det dig att hon lyfte det?
Är det för att ämnet är obehagligt?

Regerar du samma vis när Tintins mamma skapar debatt och strider för lagändring (vilket hon fick igenom) efter mordet på sonen?

Eller är det bara Carina som du stör dig på?

Ööh jag tror inte du fattar galoppen här riktigt. Det som insinueras är att hon möjligen hade något med hela incidenten att göra.
Citera
2024-12-12, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkers8
Vad är det jag missuppfattat?
Min kääänsla är....att 99% av de som nu babblar....skiter i om/att lilla Engla dog.
Dom är simpla döds mobbare.
Citera
2024-12-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkers8
Ööh jag tror inte du fattar galoppen här riktigt. Det som insinueras är att hon möjligen hade något med hela incidenten att göra.

Vilket naturligtvis alla fattar är rent struntprat. Därav min fråga.
Citera
2024-12-12, 21:27
Medlem
Jag har vid flera tillfällen försökt leta reda på info om vad Eklund gjort mot Engla som får GW att uttrycka sig som han gör om Ekund. Har detaljerna framkommit? Vet man på vilket sätt hon våldtogs? Hur vet man i så fall vad som hänt, med tanke på att kroppen väl hittades svårt bränd?

Det jag känner till är att Eklund tog livet av Engla, och eventuellt lär ha haft sex med henne efter att hon avlidit. Det är väl i så fall relativt "normalt" för den här typen av gärningar? Likaså att efteråt elda upp kroppen. Dvs det sticker väl inte särskilt jämfört med andra liknande fall?

Vet man förresten om Eklunds personlighet förändrades av den bilolycka han drabbades av?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-pa-bilolyckan

För egen del blir jag inte särskilt upprörd över Eklund. Jag tänker att han liksom är som han är, dvs saknar förmåga till empati, har en intelligens under medel, har nånting i sin hjärna som gör honom till sexbrottsling och mördare, osv. Om t ex 20 år kanske vetenskapen gått framåt såpass att man kan fastställa exakt vad som är defekt, och en dag kanske man rentav kan korrigera defekten såpass att hans hjärna inte längre fungerar som en sexförbrytares.

För säkerhets skull:
Observera att jag tycker att Eklunds brott är tragiskt och avskyvärt. Han bör rimligtvis förvaras i fängelset många år ytterligare, och jag lär inte protestera om det blir livet ut. Det behöver inte vara särskilt svårt att motivera. Han har vid åtminstone två olika tillfällen mördat och våldtagit (inkl ett barn), och han verkar väsentligen ha samma defekta personlighet idag som då.

Övrigt:
Englas mamma är förstås helt utan skuld till att Engla mördades. När jag var barn var det standard att barn kunde cykla iväg ensamma som Engla gjorde.
Senast redigerad av beitos 2024-12-12 kl. 21:48.
Citera
2024-12-13, 00:02
Medlem
fearreapers avatar
[quote=beitos|90376410]Jag har vid flera tillfällen försökt leta reda på info om vad Eklund gjort mot Engla som får GW att uttrycka sig som han gör om Ekund. Har detaljerna framkommit? Vet man på vilket sätt hon våldtogs? Hur vet man i så fall vad som hänt, med tanke på att kroppen väl hittades svårt bränd?

Det jag känner till är att Eklund tog livet av Engla, och eventuellt lär ha haft sex med henne efter att hon avlidit. Det är väl i så fall relativt "normalt" för den här typen av gärningar? Likaså att efteråt elda upp kroppen. Dvs det sticker väl inte särskilt jämfört med andra liknande fall?

Vet man förresten om Eklunds personlighet förändrades av den bilolycka han drabbades av?

För egen del blir jag inte särskilt upprörd över Eklund. Jag tänker att han liksom är som han är, dvs saknar förmåga till empati, har en intelligens under medel, har nånting i sin hjärna som gör honom till sexbrottsling och mördare, osv. Om t ex 20 år kanske vetenskapen gått framåt såpass att man kan fastställa exakt vad som är defekt, och en dag kanske man rentav kan korrigera defekten såpass att hans hjärna inte längre fungerar som en sexförbrytares.

För säkerhets skull:
Observera att jag tycker att Eklunds brott är tragiskt och avskyvärt. Han bör rimligtvis förvaras i fängelset många år ytterligare, och jag lär inte protestera om det blir livet ut. Det behöver inte vara särskilt svårt att motivera. Han har vid åtminstone två olika tillfällen mördat och våldtagit (inkl ett barn), och han verkar väsentligen ha samma defekta personlighet idag som då.

Övrigt:
Englas mamma är förstås helt utan skuld till att Engla mördades. När jag var barn var det standard att barn kunde cykla iväg ensamma som Engla gjorde.[/QUOT

Och det var första gången Engla cyklade själv, Vilket var otur :/
Citera
2024-12-13, 23:31
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag har vid flera tillfällen försökt leta reda på info om vad Eklund gjort mot Engla som får GW att uttrycka sig som han gör om Ekund. Har detaljerna framkommit? Vet man på vilket sätt hon våldtogs? Hur vet man i så fall vad som hänt, med tanke på att kroppen väl hittades svårt bränd?

För säkerhets skull:

Övrigt:
Englas mamma är förstås helt utan skuld till att Engla mördades. När jag var barn var det standard att barn kunde cykla iväg ensamma som Engla gjorde.

Jag håller med.

Men:
Anders Eklund må inte vara en storkonsument av filosofisk litteratur eller ens av deckare. Men jag skulle inte kalla honom bakom. Han verkar ändå ha fungerat någorlunda socialt och han hade ett jobb som han skötte. Kvinnor verkar han också ha varit kapabel till att träffa och haft ett överdrivet självförtroende, vilket har spelat in i bägge morden, men hans översexuella och utagerande läggning gjorde att han lätt blev våldsam och saknade spärrar.

När man hör honom prata är det mest i dialekten och det långsamma talet som, i mitt tycke, gör att han framstår som förståndshandikappad. Med rent ord- och resonemangsmässigt är han med.
Hans största fel i personligheten är nog att han saknar empati och helt enkelt inte bryr sig om vad han gör emot andra. Han gör litet som han känner för i stunden och går sedan vidare. Det är mer möjligt än inte att han har begått fler mord eftersom det inte är en allvarlig sak för honom känslomässigt och ett sätt att lösa problem, än att han har en inre törst att just mörda.
Senast redigerad av -GG 2024-12-13 kl. 23:59.
Citera
2024-12-17, 16:40
Medlem
Gefreiters avatar
Fick feeling och lyssnade på P3 dokumentärs avsnitt om Engla-mordet.
Rätt överskattat kriminalfall men är inte Englas mamma lite väl egen? Reagerade på att hon tyckte det var sjukt att det inte fanns någon officiell hjälp att få för att berätta för den överlevande dottern att Engla hade blivit våldtagen. Är inte det en mammas uppgift? Istället skickade hon två poliser att göra det. Mycket märkligt.
Citera
2024-12-18, 19:58
Medlem
-GGs avatar
Att GW gör sig till om Anders Eklund, tror jag beror på blott två faktorer;

att han brände kroppen efter att han mördat henne,
och att han förmodligen hade sex med/våldtog den döda kroppen.

Två detaljer som är exceptionellt ovanliga (och vidriga) i Sverige när det gäller mord på barn, även för sexmord.

AE är en stundens man med noll empati för någon annan människa. Att han också så öppet pratar om sex och preferenser i förhören är typiskt för personer där sex spelar en överdriven roll i deras liv och på ett nästan tvångsmässigt vis. Jag har alltid tyckt att människor med ett stort intresse för sex, sexställningar och porr är patetiska och tomma, och löjliga i att de tror att omgivningen vill höra om det.
Citera
2025-01-01, 17:07
Medlem
Horverkets avatar
Fortfarande lika intressant fall.. FUP efterfrågas!

Har redan testat alla länkar på föregående sidor.
Citera
2025-01-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Fortfarande lika intressant fall.. FUP efterfrågas!

Har redan testat alla länkar på föregående sidor.

https://easyupload.io/m/9ztg1n
Citera
2025-01-01, 19:13
Medlem
Finns även här om du vill kika runt lite

https://drive.google.com/drive/folde...3Lo_J4fHK7-S-s
Citera
2025-01-06, 11:01
Medlem
Friindivids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrtalladegalang
Englas liv var tragiskt. Mördad av en blindgalen lastbilschaufför.
Innan dess, uppväxt med en svårt sjuk mamma. Psykopat och narcissism är mamman personifierar.

Englas syster heter dessutom Sol Englund.
Vad är det för mamma som döper ungarna till Engla och sol. Mamman är enligt mig indirekt medskyldig.
En trashuppväxt nedför större risk att drabbas för brott. Vilket man verkligen kan säga i Englas fall.

Jag utesluter inte heller att mamman kände Lastbils-Anders, det finns faktiskt vissa saker som indikerar det.

Bla telefonsamtal från mamman, till en oreg kontantkortstelefon samma dag och strax innan Anders ska ha slagit till.
Mamman förnekar kännedom om dessa samtal. Men det har aldrig utretts riktigt.

Min teori är att hon kan ringt Anders och meddelat att Engla är på väg. Då slog Anders till.
Det finns inga sexuella inslag i mordet på Engla.
Det är en avrättning, fattar inte att saken passerat såhär lätt

Jag har inte läst hela tråden och inte följt fallet, men jag minns när det hände 2008. Det var omöjligt att undvika den mediala hysterin. Det medlemmen Mrtalladegalang beskriver överensstämmer helt med mitt spontana intryck där och då. Jag tyckte att det var märkligt, att mamman i ett mycket tidigt skede gick ut i pressen och berättade att hennes dotter försvunnit på en cykeltur. Och all statsmedia blåste omedelbart upp detta till en riksangelägenhet och gjorde "10-årlga Engla" och hennes mamma till en masspsykos i svenska folkets kollektiva medvetande. Det dröjde inte länge förrän G.W. dök upp och styrde svensken hur han/hon skulle uppfatta och tolka fallet. Det förlorade alla proportioner, efter att kroppen påträffats och statsmedia anordnade direktsänd begravning. Det vore intressant att veta hur mycket pengar, som fallet genererat till alla inblandade.

Det jag anade, i princip omgående, var en psykosocial problematik. Jag tror inte att alla kort kommit upp på bordet i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in