2025-04-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Det som händer är att Trump får betalat av "Putin"(Kina) för att förstöra ekonomin i usa och väst.

Den var redan förstörd eller hur
Citera
2025-04-05, 14:55
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tyskland verkar ha lyft frågan om att återta sin guldreserv på 1200 ton som de förvarar i USA med anledning av Trumps policy.

https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lm2e3srmp22s

Så en följd är kanske att USA tappar guldreserverna som andra länder tidigare litat på USA att förvara.

Det är CDU-politikern Marco Wanderwitz som är på krigsstigen igen angående det tyska guldet. Tyskland håller 1 236 ton guld (37 procent av den tyska guldreserven) i ett stort valv under Manhattans gator tillhörigt New York Federal Reserve. Guldpriset varierar, men värdet ligger idag på 1 500 miljarder kronor.

Redan 2012 var Wanderwitz på gång och ville gå ned i källaren för att räkna tackorna, så att de verkligen fanns där. Han blev utkastad.

Den här gången har han fått stöd av lite kristdemokratiska europaparlamentariker, samt även från Elon Musk, som också börjat misstänka att guldet är borta och i egenskap av ordförande i DOGE ville ta sig ned i källaren på Manhattan för att räkna guldtackorna (och då inte bara de tyska). Musk blev också utkastad, samt fick en tillsägelse från både Trump och finansminister Scott Bessent att hålla sig borta från bankvalven.

Tyskland har mycket stora guldreserver som säkerhet utifall den egna valutan kraschar (förmodligen som en effekt av fantomsmärtorna från 1920-talets valutakris). 37 procent av det tyska guldet finns alltså i New York och 13 procent finns nere i Bank of Englands källare på Threadneedle Street i London. Resten finns i Frankfurt.

Den mängd guld som var deponerad hos Banque de France plockades hem till Tyskland, 2013, efter en mycket högljudd kampanj från just Wanderwitz. Merkel anförde som skäl att både Tyskland och Frankrike nu infört euron. Och nu är han igång: guldet ska "heim ins Reich"!

Wanderwitz betraktas allmänt som en bråkstake och galning, men hans kampanj har ändå tvingat ordföranden i den tyska riksbanken, Joachim Nagel, att göra ett officiellt utspel nu i februari: "Att guldet skulle vara borta är inget som får mig att ligga sömnlös på nätterna. Jag litar på mina amerikanska kollegor - guldet stannar där det är", enligt Nagel.
Citera
2025-04-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
En artikel från 2013

Läs den här istället kamrat

https://www.newsweek.com/california-newsom-trade-trump-tariffs-2055414
Nu var den från 2013 en finger visning att det var 1200st svenska företag aktiva, den andra från 2023 visa svenska företagen ökat till 1600st, dvs en stadig ökning.

Nu är inte Kalifornien ett eget land som kan förhandla tullar hur dom vill, vad dom vill försöka är att förädla vissa saker inom olika stater isamband med import, på så sätt föröka få lägsta tull.

Man kan säga det är en sorts panik lösning utförd på en servett, just för man är emot Trump, men Trump har haft dessa problem hela vägen, domstolar hit o dit, ingen har vunnit över han.
Citera
2025-04-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag erkänner att jag inte förstår din post. Har du lust att förklara vad "export-tull" är?
Alright
Osäker om du menar att du inte känner till hur tullar fungerar i detalj överlag, eller om menar just skillnaden mellan import- och export-tull. Utgår från det senare.

Ett land kan besluta att beskatta (tull) eller ta ut extra avgifter avgifter (tariff), eller både och, för att vissa varor/material ska exporteras ut ur landet, eller in i landet, eller både och. Tull-avgifter och tariffer kan vara (och är ofta) olika för export och import. Export-tull/avgifter är vanligare än import-tull/avgifter.
Citera
2025-04-05, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nu var den från 2013 en finger visning att det var 1200st svenska företag aktiva, den andra från 2023 visa svenska företagen ökat till 1600st, dvs en stadig ökning.

Nu är inte Kalifornien ett eget land som kan förhandla tullar hur dom vill, vad dom vill försöka är att förädla vissa saker inom olika stater isamband med import, på så sätt föröka få lägsta tull.

Man kan säga det är en sorts panik lösning utförd på en servett, just för man är emot Trump, men Trump har haft dessa problem hela vägen, domstolar hit o dit, ingen har vunnit över han.

Javisst kamrat, javisst
Citera
2025-04-05, 15:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Största beviset på att Trump och hans gäng dampar loss helt utan hjärna och logik är tarifferna för Schweiz. Schweiz har ingen tull på amerikanska varor. 0 %.

Ändå hittar Trumpgänget på att schweiziska varor nu ska betala 32% i tull. USA importerar stora mängder livsviktiga läkemedel från Schweiz. Därtill högteknologiska produkter som avancerad optik, medicinska precisionsinstrument, kärnkraftteknik och annan spjutspetsteknik. Plus förstås en hel del lyxklockor.

Trump och hans obildade fårskallar har nu retat upp sig på att USAs export till Schweiz är mindre än vad man importerar. Enligt den stolliga, hemmasnickrade beräkning (som Trump visade på sina tramsiga skyltar) har man nu lagt på jättehöga tullar på schweziska produkter trots att amerikanska varor exporteras tullfritt till Schweiz. Snacka om total idioti.
Det är en beräkning på handelsunderskott och kallas nu tull.
Troligen är det 64% vilket Trump generöst satt till hälften och då blir det 32% taxa.
Allt i avsikt att skydda egen produktion vilket blir knas.
Samma som på 30-talet vilket ledde till handelskrig och som vi nu får igen.
Jag håller med, total idioti.
USA kommer förlora mest på det här igen.

"1930 undertecknade presidenten Herbert Hoover en lag som innebar att tullarna på utländska varor sköt i höjden."

"USA:s export föll med över 60% och företag och jordbrukare som borde ha gynnats av skyddet gick i konkurs eftersom de inte kunde sälja sina produkter.

Samtidigt mer än tredubblades arbetslösheten från 8% till 25%, samtidigt som USA:s BNP nästan halverades."
Citera
2025-04-05, 15:03
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Eller om du handlar på ICA så måste ICA köpa något från dig för samma summa.

Men Sovjet hade ibland så här; de gav Kuba olja och Kuba gav Sovjet socker.

Jag skojade med en på dåtidens post som fanns som fristående tjänst. Jag skulle betala en faktura på åttiotalet och posten skulle ha 25:- eller vad det nu var för belopp, för att hantera fakturainbetalningen. Jag kontrade med att jag skulle ta 50:- för att hon skulle genomföra detta.
Det funkade givetvis inte.
Detta försöker trump att få till.
Citera
2025-04-05, 15:05
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Troligen är det 64% vilket Trump generöst satt till hälften och då blir det 32% taxa.

"1930 undertecknade presidenten Herbert Hoover en lag som innebar att tullarna på utländska varor sköt i höjden."

"USA:s export föll med över 60% och företag och jordbrukare som borde ha gynnats av skyddet gick i konkurs eftersom de inte kunde sälja sina produkter.

Samtidigt mer än tredubblades arbetslösheten från 8% till 25%, samtidigt som USA:s BNP nästan halverades."

GOP är kanske lika obildade i historia som i geografi...
Citera
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Ja, detta med tariffer verkar vara ett var-hundrade-år-fenomen. ≈1830 - 1929 - 2025
Citera
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ömsesidighet (reciprok) innebär att det ska råda samma villkor och tanken är att det i en handel mellan länder sett på lång sikt ska vara någorlunda balans. Att det inte är så nu är uppenbart och det är vad Trump visar med sina siffror som folk inte vill fatta. Orsaken till obalanserna är att Kina framför allt sett till att skapa sig fördelar genom att laborerar med sin valuta och skapat en inhemsk låglönestrategi som definitivt inte är till glädje för kineserna, bara för partiet. EU har i stället för tullar infört olika slags regleringar och avgifter som gör att importvaror blir dyrare.

Trump agerar tvärtemot den »världsordning« som väst inordnat sig i och som handlar om ett konsensusförfarande som innefattar en rad, för medborgarna, negativa effekter: grön omställning, öppna gränser, woke, byråkratibyggande med mer. »Världsordningen« handlar om att klia varandras ryggar och att sitta lugna i båten. Denna ordning har nu störts tre gånger sedan 2020: pandemin, Rysslands angrepp på Ukraina och nu Trump.

Trump vill inte sitta lugn i båten och inrätta sig i någon förutbestämd ordning. Han menar allvar med MAGA och kommer att göra allt som leder fram till det. I detta ligger givetvis att utmana denna »världsordning« och att göra det både snabbt och spektakulärt. Han vill krossa Kinas handelsfördel och han vill få fler etableringar i USA. I första steget talar han därför om det reciproka och i nästa skede kommer han att tala om det komparativa, alltså att hitta balanserande handelsutbyten för alla inblandades bästa.

Ja, han spelar ett högt spel, men om han inget gjorde skulle USA fortsätta att öka sina underskott. Nu kastar han in en bomb för att flytta alla spelpjäserna och då måste den som fortsatt vill vara med och leka faktiskt respondera, inte sitta lugn i båten. Trump utmanar konsensusbeteendet och det är bra för konsensus är det största hotet mot demokrati.

Du kommer inte tvingas att köpa ostarna, men du kanske måste sänka priset på mjölken en aning.

Kan du ge exempel på dessa EU-regleringar och avgifter som missgynnar USA så mycket..?
Citera
2025-04-05, 15:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ryssland och Belarus slipper tull såvitt jag förstår.

På plakaten som visades presenterades "reciprocal tariffs", dvs länder med vilka USA bedriver vanlig handel.

Två kategorier stater fanns INTE med på denna lista, nämligen:

1. Länder som ingått i frihandelszonen NAFTA, dvs Kanada och Mexiko.

2. Länder som befinner sig under amerikanskt handelsembargo, dvs Kuba, Nordkorea, Somalia, Belarus, Ryssland, och någon ytterligare stat som jag har glömt.
Citera
2025-04-05, 15:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
USA har handel med Ryssland:
https://ustr.gov/countries-regions/europe-middle-east/russia-and-eurasia/russia

Det var orsaken USA hade att de inte var med. Ja listan är ju konstig, de har med öar utan människor också. Men strunt samma jag vet inte vad du försöker säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in