Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Tyskland verkar ha lyft frågan om att återta sin guldreserv på 1200 ton som de förvarar i USA med anledning av Trumps policy.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lm2e3srmp22s
Så en följd är kanske att USA tappar guldreserverna som andra länder tidigare litat på USA att förvara.
Det är CDU-politikern Marco Wanderwitz som är på krigsstigen igen angående det tyska guldet. Tyskland håller 1 236 ton guld (37 procent av den tyska guldreserven) i ett stort valv under Manhattans gator tillhörigt New York Federal Reserve. Guldpriset varierar, men värdet ligger idag på 1 500 miljarder kronor.
Redan 2012 var Wanderwitz på gång och ville gå ned i källaren för att räkna tackorna, så att de verkligen fanns där. Han blev utkastad.
Den här gången har han fått stöd av lite kristdemokratiska europaparlamentariker, samt även från Elon Musk, som också börjat misstänka att guldet är borta och i egenskap av ordförande i DOGE ville ta sig ned i källaren på Manhattan för att räkna guldtackorna (och då inte bara de tyska). Musk blev också utkastad, samt fick en tillsägelse från både Trump och finansminister Scott Bessent att hålla sig borta från bankvalven.
Tyskland har mycket stora guldreserver som säkerhet utifall den egna valutan kraschar (förmodligen som en effekt av fantomsmärtorna från 1920-talets valutakris). 37 procent av det tyska guldet finns alltså i New York och 13 procent finns nere i Bank of Englands källare på Threadneedle Street i London. Resten finns i Frankfurt.
Den mängd guld som var deponerad hos Banque de France plockades hem till Tyskland, 2013, efter en mycket högljudd kampanj från just Wanderwitz. Merkel anförde som skäl att både Tyskland och Frankrike nu infört euron. Och nu är han igång: guldet ska "heim ins Reich"!
Wanderwitz betraktas allmänt som en bråkstake och galning, men hans kampanj har ändå tvingat ordföranden i den tyska riksbanken, Joachim Nagel, att göra ett officiellt utspel nu i februari: "Att guldet skulle vara borta är inget som får mig att ligga sömnlös på nätterna. Jag litar på mina amerikanska kollegor - guldet stannar där det är", enligt Nagel.