Citat:
Ursprungligen postat av
Danne90
Det är lite konstigt med de här "reciprocal" tarifferna. Det är om jag var mjölkbonde och sålde mjölk till företag som gör ost. Sen tycker de att det är inte rättvist så de tvingar mig att köpa deras ostar för samma summa som jag sålde mjölk till de.
Ömsesidighet (reciprok) innebär att det ska råda samma villkor och tanken är att det i en handel mellan länder sett på lång sikt ska vara någorlunda balans. Att det inte är så nu är uppenbart och det är vad Trump visar med sina siffror som folk inte vill fatta. Orsaken till obalanserna är att Kina framför allt sett till att skapa sig fördelar genom att laborerar med sin valuta och skapat en inhemsk låglönestrategi som definitivt inte är till glädje för kineserna, bara för partiet. EU har i stället för tullar infört olika slags regleringar och avgifter som gör att importvaror blir dyrare.
Trump agerar tvärtemot den »världsordning« som väst inordnat sig i och som handlar om ett konsensusförfarande som innefattar en rad, för medborgarna, negativa effekter: grön omställning, öppna gränser, woke, byråkratibyggande med mer. »Världsordningen« handlar om att klia varandras ryggar och att sitta lugna i båten. Denna ordning har nu störts tre gånger sedan 2020: pandemin, Rysslands angrepp på Ukraina och nu Trump.
Trump vill inte sitta lugn i båten och inrätta sig i någon förutbestämd ordning. Han menar allvar med MAGA och kommer att göra allt som leder fram till det. I detta ligger givetvis att utmana denna »världsordning« och att göra det både snabbt och spektakulärt. Han vill krossa Kinas handelsfördel och han vill få fler etableringar i USA. I första steget talar han därför om det reciproka och i nästa skede kommer han att tala om det komparativa, alltså att hitta balanserande handelsutbyten för alla inblandades bästa.
Ja, han spelar ett högt spel, men om han inget gjorde skulle USA fortsätta att öka sina underskott. Nu kastar han in en bomb för att flytta alla spelpjäserna och då måste den som fortsatt vill vara med och leka faktiskt respondera, inte sitta lugn i båten. Trump utmanar konsensusbeteendet och det är bra för konsensus är det största hotet mot demokrati.
Du kommer inte tvingas att köpa ostarna, men du kanske måste sänka priset på mjölken en aning.