Citat:
Tullen på amerikanska bilar till EU är 10%, medan tullen på bilar från EU till USA var 2.5%. "Sales tax" (omsättningsskatt) skiljer mellan stater och är densamma oavsett varans ursprung (precis som för momsen i EU), dock så beräknas moms efter tull så de facto-momsen är 2.5 procentenheter högre än för inhemska bilar (så det går att argumentera för att tullen motsvarar 12.5% för privatpersoner), motsvarande gäller för "sales tax" men då den amerikanska tullen var betydligt lägre blev det aldrig värre än ~3%.
Kan någon insatt räkna ut vad en vara tillverkad i Sverige resp Usa som kostar att importera av privatperson i resp land?
T.ex en bil som kostar 200.000 kr direkt från fabrik i respektive land.
Svensken betalar fabrikspris + frakt + tull + moms + ev. något annat.
Amerikanen betalar fabrikspris + frakt + tull + Vat? + ev. något annat.
Jag gissar att Amerikanen kommer billigare undan?
T.ex en bil som kostar 200.000 kr direkt från fabrik i respektive land.
Svensken betalar fabrikspris + frakt + tull + moms + ev. något annat.
Amerikanen betalar fabrikspris + frakt + tull + Vat? + ev. något annat.
Jag gissar att Amerikanen kommer billigare undan?
Amerikanska bilar i EU kostar alltså 10 000 kr mer per 100 000 kr än inhemska bilar för en bilförsäljare och 12500 kr mer per 100 000 kr för slutkund, medan motsvarande premium på europeiska bilar i USA var 2500-3000 kr per 100 000 kr för slutkund (hur skattereglerna ser ut för omsättningsskatt för bilförsäljare i USA vågar jag inte uttala mig om). För en bil som ursprungligen kostade 200 000 kr är skillnaden i påslag länderna emellan alltså 15 000-20 000 kr.
Symboliska administrativa avgifter tillkommer sannolikt.
Tullen är förövrigt den samma för alla icke-europeiska bilar.