2025-04-05, 10:20
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Kan någon insatt räkna ut vad en vara tillverkad i Sverige resp Usa som kostar att importera av privatperson i resp land?
T.ex en bil som kostar 200.000 kr direkt från fabrik i respektive land.
Svensken betalar fabrikspris + frakt + tull + moms + ev. något annat.
Amerikanen betalar fabrikspris + frakt + tull + Vat? + ev. något annat.

Jag gissar att Amerikanen kommer billigare undan?
Tullen på amerikanska bilar till EU är 10%, medan tullen på bilar från EU till USA var 2.5%. "Sales tax" (omsättningsskatt) skiljer mellan stater och är densamma oavsett varans ursprung (precis som för momsen i EU), dock så beräknas moms efter tull så de facto-momsen är 2.5 procentenheter högre än för inhemska bilar (så det går att argumentera för att tullen motsvarar 12.5% för privatpersoner), motsvarande gäller för "sales tax" men då den amerikanska tullen var betydligt lägre blev det aldrig värre än ~3%.

Amerikanska bilar i EU kostar alltså 10 000 kr mer per 100 000 kr än inhemska bilar för en bilförsäljare och 12500 kr mer per 100 000 kr för slutkund, medan motsvarande premium på europeiska bilar i USA var 2500-3000 kr per 100 000 kr för slutkund (hur skattereglerna ser ut för omsättningsskatt för bilförsäljare i USA vågar jag inte uttala mig om). För en bil som ursprungligen kostade 200 000 kr är skillnaden i påslag länderna emellan alltså 15 000-20 000 kr.

Symboliska administrativa avgifter tillkommer sannolikt.

Tullen är förövrigt den samma för alla icke-europeiska bilar.
Citera
2025-04-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacken88888
Ni kan argumentera bäst ni vill.
Kontentan är att exakt samma identiska vara skulle vara billigare för en svensk att köpa från ett Europeiskt land än från USA.

Medan för någon i USA så blir exakt samma identiska vara billigare för denne att köpa från Europa än från inrikes USA.

Är det så svårt att förstå?
Nej, du är den som har svårt att förstå. Du har helt enkelt fel.
Citera
2025-04-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Tack!
Du svarade på mitt inlägg innan jag skrivit klart. Varför förstår inte vissa i tråden det här?
Därför att det är fel. Inte bara fel, det är helt efterblivet. Är ni stolta över att vara efterblivna?
Citera
2025-04-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Som sagt det är det DU säger som att jämföra äpplen och - hammare
Moms/VAT påverkar INTE konkurrensen
medan tullar gör det...
Ja. Så det är FALSKT det Trump hävdar att det skulle vara orättvist.

USAs negativa handelsballans beror på att USA inte är tillräckligt bra...

OM hade räknat in även tekniktjänster så blir det annat
Men TRUMP skall skydda Musk och Zuckerberg
Citera
2025-04-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Därför att det är fel. Inte bara fel, det är helt efterblivet. Är ni stolta över att vara efterblivna?
Så Bruksjacks inlägg ovan är fel?
Det är ju fastslaget utom allt tvivel att det är dyrare för en svensk att köpa likvärdig produkt från Usa än det är för en amerikan att köpa från Eu/Sverige och det är ju det hela grejen med de här tullarna handlar om.
Citera
2025-04-05, 11:59
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Så, man borde skippa moms på all import?
Jo det är dålig.
Men, Sverige blev EU-medlem 1995, blev det ett krav att betala moms vid import av bilar från USA + 10% tull
Citera
2025-04-05, 12:08
Medlem
DenNyaDealens avatar
Yannis Varoufakis take på Trumps plan verkar vara rimlig sett från Trumps perspektiv.

Det Varoufakis menar är att Trump vill att EU ska sänka räntorna, krascha Euron, och således slå ut effekten av de ökade kostnaderna som tullarna leder till. På så sätt betalar EU och Kina för tullarna.

Problemet är att detta förutsätter att 1) mottullar inte kommer sättas upp, vilket redan gjorts 2) vi faktiskt går med på att devalvera våra valutor på detta sätt och förstår vår inhemska ekonomi (glöm inte hur riksdagen och banken kämpade för att få ner inflationen) 3) konsumenter faktiskt väljer att köpa amerikanskt trots mottullarna 4) att amerikansk inflation hålls låg, vilket inte är troligt då mycket lån måste tas för att skapa inhemska produktionsled
Senast redigerad av DenNyaDealen 2025-04-05 kl. 12:12.
Citera
2025-04-05, 13:58
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Yannis Varoufakis take på Trumps plan verkar vara rimlig sett från Trumps perspektiv.

Det Varoufakis menar är att Trump vill att EU ska sänka räntorna, krascha Euron, och således slå ut effekten av de ökade kostnaderna som tullarna leder till. På så sätt betalar EU och Kina för tullarna.

Problemet är att detta förutsätter att 1) mottullar inte kommer sättas upp, vilket redan gjorts 2) vi faktiskt går med på att devalvera våra valutor på detta sätt och förstår vår inhemska ekonomi (glöm inte hur riksdagen och banken kämpade för att få ner inflationen) 3) konsumenter faktiskt väljer att köpa amerikanskt trots mottullarna 4) att amerikansk inflation hålls låg, vilket inte är troligt då mycket lån måste tas för att skapa inhemska produktionsled

Du glömmer att en minskad intäkt till EU (tullen går till EU Centralt dvs VonDerLayen privat) minskar möjligheten att utöka byråkratin. Västvärlden generellt lider ju av en statsapparat som är för stor för sitt eget bästa. Tror jag alla sett i Europa nu aka Raka Gurkor.
Citera
2025-04-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Momsen läggs lika över både importerat och icke importerat. Den relativa kostnadsökningen blir alltså tullprocenten.

En inhemsk vara kostar x. En moms på m och en tull på T kr.

Det tillbefriade: x*m
Det tullbelagda: x*m*T.

Den procentuella skillnaden mellan de två: x*m*T/x*m=T

Menar du att jag har fel eller är detta en matematisk förtydling av vad jag just skrev?
Citera
2025-04-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fast att blanda in moms blir väl rätt sjukt? Momsen är pålagd på alla varor oavsett var de tillverkas och är därför ingenting som påverkar konkurrensen.

Inte riktigt rätt där. Köper ditt företag in dessa kläder från USA får du betala importmoms på 25%. Denna importmoms är en ren kostnad som du inte får tillbaka.

Gör ditt företag klädesinköp i Sverige så faktureras visserligen en moms på 25% men denna moms får du tillbaka i din momsredovisning i Sverige.

Så de facto är det 40% tull och moms i Sverige för företag som t ex driver klädesföretag medan det omvända är 20% tull i USA och troligen ingen eller en väldigt låg avgift motsvarande "importmoms". Denna låga siffra nämns överhuvudtaget inte i svensk slaskmedia.

Sammanfattningsvis har Trump givetvis helt rätt att USA blivit lurade i många decennier.
Citera
2025-04-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Men du har ingen aning om hur uppgörelsen ser ut, vilket var vad jag frågade. Om du inte vet hur den ser ut, på vilka premisser uttalar du dig om "vem som vann striden?"

Hur ser segeravtalet ut?

Avtalet är inte formulerat än och varför skulle jag veta det? Det enda jag vet är att det blir precis som Trump vill.
Citera
2025-04-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Inte riktigt rätt där. Köper ditt företag in dessa kläder från USA får du betala importmoms på 25%. Denna importmoms är en ren kostnad som du inte får tillbaka.

Gör ditt företag klädesinköp i Sverige så faktureras visserligen en moms på 25% men denna moms får du tillbaka i din momsredovisning i Sverige.

Så de facto är det 40% tull och moms i Sverige för företag som t ex driver klädesföretag medan det omvända är 20% tull i USA och troligen ingen eller en väldigt låg avgift motsvarande "importmoms". Denna låga siffra nämns överhuvudtaget inte i svensk slaskmedia.

Sammanfattningsvis har Trump givetvis helt rätt att USA blivit lurade i många decennier.

Importmomsen ska kunna dras av som ingående moms om du i övrigt bedriver momspliktig verksamhet, dvs säljer produkten och får en utgående moms.

Däremot om det är så att produkten har tullavgifter på sig så blir det inte så.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in