2025-04-05, 11:12
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ett alternativ annars är Fairphone, det ska vara ett nederländskt företag som står bakom den telefonmodellen.
Fairphone tillverkas i Kina.
Citera
2025-04-05, 11:21
Medlem
TheGretaResets avatar
att apple skall betala tullar är ju hela poängen?

Flyttat ut all tillverkning.
Flyttar runt vinsterna till de länder med lägst skatt och betalar inte bolags-skatt i USA.

Apple är ju typexemplet och exemplet jag använt för att förklara för mina flashbackbröder varför tullarna är nödvändiga.

Att sätta åt just apple är hela poängen. Mer så än andra länder.
Citera
2025-04-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Som ett resultat av Trumps tullar:

- https://9to5mac.com/2025/04/04/2300-iphone-could-happen-soon-due-to-tariffs-per-analyst/
...och då har man inte ens fakturerat in de nya mottullarna EU snart kan komma att presentera. Men även om det uteblir kommer priset på iPhone att gå upp då kostnaden på material kommer gå upp och Apple kommer vilja fortsätta behålla sina vinstmarginaler.

Så då blir frågan: vad ska man köpa för telefoner där företaget inte kommer från USA? Jag vet att Xiaomi, Huawei & OnePlus som har kinesiska ägare är populära alternativ, men jag ogillar starkt känslan av att all min data kan övervakas av kinesiska kommunistpartiet. Till viss del känner jag likadant för Samsung och Sydkorea. Om någon gillar dessa märken får ni gärna tipsa om modeller ändå för denna tråden kan ju vara intressant för andra som har andra uppfattningar än mig. Det enda landet jag litar på i Asien är Japan.

Så i mina ögon är det väl då Sony (Japan) och Nokia (Finland) som återstår. Någon som vet om Sony eller Nokia gör några bra mobiltelefoner numera? Nokia är väl kanske extra intressant isåfall eftersom att man då stöttar sina grannar. Hittade dessa modeller: https://www.prisjakt.nu/c/mobiltelefoner?brand=5&r_114=5-8.364 Någon som vet om det är något att ha? Eller vilka icke-amerikanska mobiltelefoner bör man införskaffa?

Är väl isf dyrare för amerikanerna …. Int hört att det ska bli så mycket dyrare för oss då tillverkningen sker i Kina.
För min del skulle det isf inte blir så dyrt då jag kan köpa i IPhone i Ryssland.
Citera
2025-04-05, 11:30
Medlem
Nokia hade ju Symbian OS. Även Ericsson använde det till en telefon. Till början var det ett helt europeiskt bolag bakom operativsystemet.

Synd att man la ner detta projekt.
Hade varit ganska bra att ha både mobiltillverkning och mjukvara för dessa inom EU och Norden.

Idag är man i stort sett fast med Apple eller Google. Finns något alternativ kanske med en Doro-telefon för funktionsvarierade? 😅
Citera
2025-04-05, 11:34
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misAAntrop
OnePlus är bra tycker jag. Jag har kört på deras telefoner senaste köpen och är mycket nöjd.

Tyvärr är deras snabbladdningssystem en deal-breaker för mig. Jag vill inte släpa runt på deras tegelsten till laddare utan kunna använda vilken liten QC-laddare som helst.

Med OnePlus får man inte mer än 2A om man inte använder deras laddare.
Citera
2025-04-05, 11:52
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Som påpekats ett flertal gånger skeppas Apples mobiltelefoner från Kina. Apple kommer att investera 500 miljarder dollar och anställa 20000 personer i USA de närmaste fyra åren. https://www.apple.com/newsroom/2025/02/apple-will-spend-more-than-500-billion-usd-in-the-us-over-the-next-four-years/

Vad min egen mobil beträffar så om iPhone inte var ett alternativ skulle jag välja en som inte har Android eller operativsystem från Kina. Om det nu finns sådana.
Citera
2025-04-05, 12:18
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Tyvärr är deras snabbladdningssystem en deal-breaker för mig. Jag vill inte släpa runt på deras tegelsten till laddare utan kunna använda vilken liten QC-laddare som helst.

Med OnePlus får man inte mer än 2A om man inte använder deras laddare.
Du behöver inte släpa med dig laddare (som är som vilken som helst) om telefonen och dess batteri gör att du inte behöver ladda den på 2-3 dygn
Senast redigerad av NirvanA 2025-04-05 kl. 12:28.
Citera
2025-04-05, 12:21
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Som påpekats ett flertal gånger skeppas Apples mobiltelefoner från Kina. Apple kommer att investera 500 miljarder dollar och anställa 20000 personer i USA de närmaste fyra åren. https://www.apple.com/newsroom/2025/02/apple-will-spend-more-than-500-billion-usd-in-the-us-over-the-next-four-years/

Vad min egen mobil beträffar så om iPhone inte var ett alternativ skulle jag välja en som inte har Android eller operativsystem från Kina. Om det nu finns sådana.

Om de att du vill slippa Android pga Google så finns de flera distributioner av Android utan Google, t.ex LineageOS, CalyxOS och GrapheneOS. Går bara att installera på vissa modeller där man kan låsa upp bootloadern dock.
Citera
2025-04-05, 12:22
Medlem
Aldrig förstått mig på iPhone... Hade tidigare en Huawei, har den än, den är 6 år gammal och funkar som ny typ. Kör dock med en Xiaomi nu. Var hardcore Sony/Ericsson i 15år före det.

Varför jag aldrig förstått mig på iPhone är att alla jag känt som haft iPhone har haft problem som jag aldrig upplevt, sämst batteritid, telefoner som dör när det är +5 ute, telefoner som går sönder av ingenting osv osv osv. Sen priserna, jösses.
Citera
2025-04-05, 12:23
Medlem
Jag tror att USA kommer vara stenhårda mot Kina, för det är det enda landet som i teorin kan ersätta precis alla delarna i en mobiltelefon med egna produkter.

Europa ligger hopplöst efter och konsumenterna lär nog välja kinesiska mobiler i framtiden då prisskillnaden kommer att vara väldigt stor.

Tänk dig att köpa en mobil för 4000 kr eller 25.000 kr och samma prestanda etc.
Citera
2025-04-05, 12:53
Medlem
engammalfisks avatar
Min LG var bra , bra byggkvalite på deras budget fån plus att den var konvex/konkav/ekivok eller vad fan det heter så man kunde plocka upp den lätt när den låg på ett plan yta. Allt var bra med den med de la ner mobil tillverkning för folk valde skräp. Deras TV apparater är bäst så det är inget skitmärke.
Citera
2025-04-05, 13:34
Medlem
Svaret är givetvis samsung om man vill ha kvalité. Deras budgetutbud håller samma klass som valfri iPhone och premiumtelefonerna är i en helt egen kategori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in