2025-04-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det går absolut inte att förstå vad du skriver. Men så verkar du vara en Trump-Fanboy, ingen som helst logik. Fullständigt pladder bara utan substans.

Kan vi konstatera:
- Importmoms är inget som helst handelshinder, vilket har förklarats pedagogiskt i tråden.
- Innan Trumps tullchock hade EU och USA ungefär samma tullar i snitt gentemot varandra.
- Ja, det är en kostnad att transportera varor mellan länder. Men vad har det med tulldiskussionen att göra!?
Läs vad Trump har skrivit så förstår du vad det har med tulldiskussionen att göra.
"Jag har vid beräkningar av tullavgifter gentemot olika länder tagit i beräkning deras tullavgifter gentemot USA , övriga avgifter i samband med införsel av amerikanska varor samt andra , BEDRÄGLIGA avgifter.Det är kört liksom , Trump har synat EU-bluffarna och vinner den här gången.Det går inte att vara en bluffare hur länge som helst och leva gott på det.
Citera
2025-04-04, 23:00
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det skulle förvåna mig om du inte var smartare än USAs regering i detta fallet.
De du i stället bör lyssna på, som du garanterat inte är smartare än är världens samlade expertis. Om du vill lyssna på vad smarta personer meddelar, gör det.

Läs mitt inlägg igen. Läs sedan ditt inlägg igen.
Jag testar lite olika vinklar då allt är mer komplext än amatörforskare ens har en aning om, samt ämnet är väldigt färskt och kräver mer tid att fundera över innan jag vågar påstå var som är rätt eller fel, eller ens vågar säga det rakt ut då det antagligen låter cyniskt hur jag resonerar i den nya världsordningens spelregler, då jag inte är främmande för nykolonialism eftersom alla andra har det på agendan.

Förr så spred vi demokrati från väst genom bomber och "humanism". Vi kan fortsätta i samma spår lite mer aggressivt, då det handlar om att få tag i råvaror som skapar krig som i Kongo till våra telefoner och batterier.

Min ide är att sparka igång FN igen, och ta kontrollen över de kolonier som inte fått kallas kolonier sedan 40-50 år, men som är det och måste vara det för att västvärlden ska vara rikare än resten av välden. Om ni fattar så fattar ni, att sluta hyckla och ta för oss som en del av en multipolär union bland de andra som inte skäms för att säga och göra det rätt ut.

Vi börjar med Norrland, samerna samt Grönland och eskimåerna. De är i vägen och så låter det utan några filter när jag tänker och det ser ganska groteskt ut när jag själv läser vad jag skriver, men jag är pragmatisk här helt utan att renskriva och linda in orden så det blir rumsrent. FN och dess institutioner har glömts bort och jag ska fila på hut det kan gå till i praktiken och se snyggt ut, fast det är ren nykolonialism såklart, med ser ut som projekt mot AIDS, krig och fattigdom som USA övergett men skapades av en mycket smart familj om ni inte visste detta så får ni en länk nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil
Citera
2025-04-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jag ser inte att Ryssland är särskilt gynnat alls i dag i världen.

Men då är vi ju överens om att det måste vara helt acceptabelt att USA beskattar importerade varor på samma sätt som alla andra gör. Vad man sätter för namn på skatten är oväsentligt. Att man har olika nivåer för olika länder tycker jag inte alls är konstigt, man kan ju vilja skapa eller behålla en viss relation med vissa länder.

Visst blir det här en jävla chock för världsmarknaden, men man kan ju knappast bli sur på att USA gör som alla andra.

Men visst, alla har rätt att lägga på tullar och det är lugnt när alla andra länder svarar med att lägga på samma tullar gentemot USA. Rättvisa skipad.
Citera
2025-04-04, 23:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Läs vad Trump har skrivit så förstår du vad det har med tulldiskussionen att göra.
"Jag har vid beräkningar av tullavgifter gentemot olika länder tagit i beräkning deras tullavgifter gentemot USA , övriga avgifter i samband med införsel av amerikanska varor samt andra , BEDRÄGLIGA avgifter.Det är kört liksom , Trump har synat EU-bluffarna och vinner den här gången.Det går inte att vara en bluffare hur länge som helst och leva gott på det.

Du kan inte mena allvar. Det Trump har skrivit om handelsrelationerna är ju bara trams. Det har redan bevisats att "de andra ländernas tullsatser" helt enkelt var beräknade på USAs handelsunderskott gentemot respektive land.

https://www.abc.net.au/news/2025-04-04/how-were-trumps-tariffs-calculated/105136808
Citera
2025-04-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Så, man borde skippa moms på all import?
Man borde skippa moms på allt.
Citera
2025-04-04, 23:13
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Trump är en idiot och kork och du sväljer all skit han klämmer ur sig, som en dyngbagge .
Du har bevisligen ingen aning om hur skatter och tullar fungerar .
USA har problem och den råkorkade magasekten tror dessa galna tullar ska på nåt magiskt sätt reda upp problemet med handelsunderskott.
Det blir de amerikanska konsumenterna som får betala för idiotierna.
Citera
2025-04-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Trump är en idiot och kork och du sväljer all skit han klämmer ur sig, som en dyngbagge .
Du har bevisligen ingen aning om hur skatter och tullar fungerar .
USA har problem och den råkorkade magasekten tror dessa galna tullar ska på nåt magiskt sätt reda upp problemet med handelsunderskott.
Det blir de amerikanska konsumenterna som får betala för idiotierna.
Amerikansk konsument behöver inte betala ett öre extra.
Det räcker med att börja bojkotta utländska varor och främja inhemsk produktion.Det är iofs ett primitivt beteende som normala människor helst vill undvika in i det sista.
Jag kom själv på allt det här som han säger för åtminstone 15 men förmodligen 20 år sen.Angående tullar , moms , bedrägliga avgifter och liknande.
Citera
2025-04-04, 23:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Amerikansk konsument behöver inte betala ett öre extra.

Säger du bara sådär. Vad har du för argument för detta?

Klart att konsumenterna kommer att få betala högre priser när både produktionskostnader stiger och färdiga produkter som importeras säljs i ett land med nyinförda tullar.

Varför skulle det inte leda till en prisökning? Är priset helt oberoende av produktionskostnader och prispåslag från tullar? Vem betalar för detta? Landet som exporterar? Är det vad du tror? Ja, i så fall kommer prispåslaget redan innan godset lämnat hamnen.

Trump gick ju dessutom till val på att sänka konsumtionskostnader. Trump vill dessutom att styrräntan sänks. Fred-chefen Jerome Powell håller inte med. Tur iaf att Trump inte har någon makt över styrräntan. Den kommer istället att höjas när inflationen börjar ticka uppåt som följd av tullarna. En reducerad inflation är ett rätt stort vallöfte som Trump själv aktivt gör allt för att motarbeta.

Trump är nog för inkompetent för att se vad som kommer. Och han är ju inte direkt känd för att ta till sig något som experter säger.
Senast redigerad av MrArtur 2025-04-05 kl. 00:01.
Citera
2025-04-04, 23:55
Medlem
Citat:
Säger du bara sådär. Vad har du för argument för detta?

Klart att konsumenterna kommer att få betala högre priser när både produktionskostnader stiger och färdiga produkter som importeras säljs i ett land med nyinförda tullar.

Varför skulle det inte leda till en prisökning? Är priset helt oberoende av produktionskostnader och prispåslag från tullar? Vem betalar för detta? Landet som exporterar? Är det vad du tror? Ja, i så fall kommer prispåslaget redan innan godset lämnat hamnen.

Trump gick ju dessutom till val på att sänka konsumtionskostnader.
Volvo öppnar fabrik i USA , VAG har fabrik i Mexiko som klarat sig undan tullar resten får öppna fabrik i USA eller sälja sitt skrot någon annanstans.Så enkelt är det faktiskt.
Citera
2025-04-04, 23:58
Medlem
Citat:
Trump gräver USAs grav. För övriga är han en rejäl fluga i ögat. Besvärande som fan, men vi har ju fler alternativ än USA som bygger hinder för sig själv mot i princip världens alla länder.

USA kommer att bli den allra största förloraren. När stora nationer faller får det dock globala konsekvenser på ekonomin. Ju större fall desto större blir ringarna på vattnet där USA kommer att utgöra epicentrum.

Om syftet med tullarna hade varit att ta hem produktion så hade man inte chockinfört tullar på det här sättet. Men hade börjat på en låg nivå och ökat successivt för att ge tid att ställa om.

Och om nu Trump tror att tull och moms är samma sak, så hade han fått betydligt mindre kritik och mindre omfattande konsekvenser om han bara jobbat för att öka eller införa en moms istället.

Trump har tur att hans följare är så inihelvetes korkade.

Vietnam har redan vikt sig, resten kommer likaså. Några europeiskan kommer försöka hålla ut men det kommer bli deras förlust.
Citera
2025-04-05, 00:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Volvo öppnar fabrik i USA , VAG har fabrik i Mexiko som klarat sig undan tullar resten får öppna fabrik i USA eller sälja sitt skrot någon annanstans.Så enkelt är det faktiskt.

Hörde en intervju på Blomberg med någon ekonomiguru (kommer inte ihåg namn) men han sa; det är bra att varje land som är bra på något säljer detta till andra. Helt självklart oljar detta på ekonomin. Hans exempel var, hur bra vore det om Schweiz får tillverka pasta och Italien måste tillverka klockor. Varför? Alla blir fattigare.
Citera
2025-04-05, 00:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Vietnam har redan vikt sig, resten kommer likaså. Några europeiskan kommer försöka hålla ut men det kommer bli deras förlust.
Av nyfikenhet, har du någon info om uppgörelsen med den ekonomiska stormakten Vietnam?

Hur ser överenskommelsen ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in