2025-04-04, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Och du bor i Sverige och är totalt dum i huvudet. Liksom trump. Ni båda är helt jävla blåsta och förstår inget om ekonomi.
Sjas pajas!
Så om Trump kallar det för moms istället för tull så blir han smart istället för blåst?
Citera
2025-04-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Så om Trump kallar det moms istället för tull så är det ok?

Iallafall så skulle nog amerikanska folket förstå att de i själva verket fått en höjd skatt för det är ju vad det är oavsett, sedan att tullar snedvrider konkurrensen om man har olika tullnivåer mot olika länder är en effekt som inte är jämförbar med momsen som är neutral på den punkten.

Som Trump nu gör att han la ingen extra tull på Ryssland, men väl på nästan alla andra och gynnar därmed Ryssland.
Citera
2025-04-04, 15:41
Medlem
Driver de eller är de på riktigt de som inte förstår skillnaden mellan tull och moms?
Citera
2025-04-04, 15:43
Medlem
Citat:
Så om Trump kallar det för moms istället för tull så blir han smart istället för blåst?
Jävla idiot. Du förstår verkligen inte nationalekonomi.
Du är helt, totalt, verklighetsfrånvänd.
Med idioter som dig går vårt land under.
Citera
2025-04-04, 15:44
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Vad han kallar det för spelar mindre roll. Men om Donald Trump ville införa en 25% nationell moms på alla varor, både importerade och inhemskt tillverkade, så skulle det inte vara något problem för mig. Intäkterna skulle kunna användas för att bekosta saker som gratis universitetsutbildningar, sjukvård och liknande.

Huruvida det skulle vara "smart" går att diskutera, det skulle säkerligen komma med en total krasch av ekonomin. Dessutom är det inte någonting han har laglig makt att göra.
Citera
2025-04-04, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så Donald Trump styr enligt dig ett parasitärt våldsmonopol som rånar människor, Ja eller Nej?

Jag vill höra dig säga det, för jag tror inte du kommer vilja göra det
Ja det är mer eller mindre vad Trump säger själv om staten. Men han jobbar iaf för att minska ner parasiterandet, tex så stängde han USAID nyss. USA är dock inte i närheten av att vara så parasiterande som svenska staten.
Citera
2025-04-04, 15:52
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja det är mer eller mindre vad Trump säger själv om staten. Men han jobbar iaf för att minska ner parasiterandet, tex så stängde han USAID nyss.

USA är dock inte i närheten av att vara så parasiterande som svenska staten.

En parasit är väl någon som tar utan att ge, eller t.o.m. tar och orsakar skada, korrekt?
Citera
2025-04-04, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Iallafall så skulle nog amerikanska folket förstå att de i själva verket fått en höjd skatt för det är ju vad det är oavsett, sedan att tullar snedvrider konkurrensen om man har olika tullnivåer mot olika länder är en effekt som inte är jämförbar med momsen som är neutral på den punkten.

Som Trump nu gör att han la ingen extra tull på Ryssland, men väl på nästan alla andra och gynnar därmed Ryssland.
Jag ser inte att Ryssland är särskilt gynnat alls i dag i världen.

Men då är vi ju överens om att det måste vara helt acceptabelt att USA beskattar importerade varor på samma sätt som alla andra gör. Vad man sätter för namn på skatten är oväsentligt. Att man har olika nivåer för olika länder tycker jag inte alls är konstigt, man kan ju vilja skapa eller behålla en viss relation med vissa länder.

Visst blir det här en jävla chock för världsmarknaden, men man kan ju knappast bli sur på att USA gör som alla andra.
Citera
2025-04-04, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Jävla idiot. Du förstår verkligen inte nationalekonomi.
Du är helt, totalt, verklighetsfrånvänd.
Med idioter som dig går vårt land under.
Ah. Så Sverige borde ta bort tull och moms på import också? Det ställer jag mig bakom.

Lol, du är sannolikt bara sur för att dina fonder/aktier rasar i värde. Sälj dem till mig vetja, jag sålde av innan detta hände för att kunna köpa på rea från sådana som dig.

Det är patetiskt att se folk bli sura på Trump för att han gör samma sak som alla andra länder. Förhoppningsvis leder detta till att alla minskar beskattning.
Citera
2025-04-04, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
En parasit är väl någon som tar utan att ge, eller t.o.m. tar och orsakar skada, korrekt?
Japp, exakt vad svenska staten gör. Slöseriombudsmannen kan informera om de värsta exemplen. Sveriges statskassa är 50% större än för 10 år sedan, ändå räcker pengarna till allt mindre. Beskattning löser inte problemet med total inkompetens inom styret. Vi behöver minska skatteintäkterna för att få ordning på staten. Varför inte börja med att stryka moms på amerikanska varor så att vi kan få till ett avtal med Trump? Ett tredje jobbskatteavdrag ner till 15% vore bra också. Statens problem är inte brist på pengar, problemet är för mycket pengar. Parasiten har blivit för stor och måste strypas.
Citera
2025-04-04, 16:11
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Japp, exakt vad svenska staten gör.

Så staten ger dig INGENTING?
Citera
2025-04-04, 16:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungen98
Driver de eller är de på riktigt de som inte förstår skillnaden mellan tull och moms?
Jag tror vi har fått en liten olycklig blandning av mindre begåvade och troll. Det är säkert ett antal som inte för sitt liv kan begripa skillnaden mellan moms och tull. Det är ju lätt att blanda ihop, båda är enstaviga ord med fyra bokstäver som båda betyder någon slags avgift som läggs till priset på en vara. Det är ju lätt att tänka att det måste vara exakt samma.

Sen är det säkert en massa troll som piggnat till. Det är ett synnerligen effektivt sätt att lura användare att svara på inlägget om man skriver ”moms och tull e ju samma sak, ju…”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in