Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Tullar kan ju vara rättfärdigade också. I synnerhet mot länder man ser som ett både ekonomiskt och militärt hot som har låga produktionskostnader på grund av saker som billig arbetskraft och sämre arbetsförhållanden.
Tullar kan motverka incitament att försämra arbetares villkor som ett av många hypotetiska exempel, där sämre arbetsvillkor skulle bli en konkurrensstärkande faktor så kan tullar således skydda det allmänna välståndet i ett land.
Men det är ju inte detta Trump gör. Han inför höga tullar mot världens alla länder med undantag för typ Ryssland, Nordkorea och någon plats på Antarktis, typ.
Mot allierade västländer, både ekonomiskt och militärt.
Han startar krig mot allierade. Dessutom med en garanterad egen största förlust.
Han skjuter sig själv i huvudet i hopp om att blodstänket ska besvära hans allierade.
Nu var det snart 30 år sedan jag läste ekonomisk historia, men sneglar nyfiket på nya lösningar som denna, även på frihandelzoner och vad man kan göra med dem, vår syn på en global frihandel är inaktuell samt att vi inte har en begåvningsreserv som ens vet något annat än gårdagens handelspolitik, och det är skrämmande. Jag är inte smartare än de som sysslar med just detta, tex USA regering.
Vågar ni påstå att ni är det, ge mig isåfall en form av bevis på det, genom att ha en bra analys på ämnet vilket många överskattar att de har.
Kina, Turkiet, Indien, Latiamerika köper billig rysk olja, medan vi själva ger alla våra pengar till Kina som styr allt via jordartsmetaller till vindkraft och skit, hur f-n skulle vi kunna bygga batterier och konkurrera med kineserna när de sitter på alla råvarorna till dem, bara i en idiots dröm så kunde det ens lyckats i verkligheten, men politiker är inte smartare än såhär och det är patetiskt som Trump säger, vi måste skärpa oss och han drar oss i kragen vilket bara gör oss gott.
Alla är så pessimistiska och ser inte de egentliga fördelarna som ändå finns, och vi har knappast något val än att rätta oss i ledet eller att fortsätta med import av svarta och bruna samt låta Kina stå för produktionen samt hata USA för att vi tror att de är mer än de 7% av exporten vi har till dem och spelar egentligen en roll att sluta köpa Coca-cola och se på Netflix.
https://fdichina.com/blog/benefits-of-free-trade-zones-in-china/