2025-04-04, 12:11
Medlem
ThePaleHorses avatar
Kan allt handla om att gärningsmannen/männen utfört en "klassisk" fint och sprungit/gått åt olika håll för att förvirra vittnen och efterföljande?

Har det någonsin framkommit vad Lars Jeppsson hade i sin axelremsväska???

Dom olika polispatrullernas närvaro,närhet,positioner i området så tätt inpå mordet (strax före och efter)
Har dom/en sett mer än dom vill säga eller har dom /en varit delaktig(a) eller är totalt ovetande Dupont&Dupont?

Fanns det månne andra aktör(er) i stan den kvällen som tog tillfället I akt när man (råkat?) se /höra att statsministern är /ska på bio? Aktörer i sån motto att denne/dessa jobbade i ett "jobbärende" i aktuellt område denna kväll.

Räknas man i detta forum och Palmeutredningen som
"ensam gärningsman" om denne är på/har permission
just denna dag/helg från sitt (statliga?) 😉 gebit och utför mordet med eller utan föregående information om statsministerns förehavanden aktuell kväll?

Ställ er själva frågan:
Vad behövs all svart censurerade till egentligen om nu Victor Gunnarsson,Christer Pettersson ,Stig Engström, Christer Andersson är skyldig(a) ,valfri och vem,vilka i Svea rike skrämmer dessa i sån mån att detta skämt till mordutredning havererade å det grövsta och flyter ut likt ringar på vattnet i evighetens glömska ?

Bernadotte,Hammarskjöld,Palme

Det är "tacksamt" att mörda svenska statsmän, ty svensken böjer sig djupt ner i sanden med huvudet och följer med knuten näve i byxfickan den lealösa strömmen...
Citera
2025-04-04, 12:53
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Så du och Sulfint är en och desamma, Nåväl, jag kan svara dig också.

Förklara gärna.

Citat:
Men att i ena stunden beklaga dig över de "dåliga uppslagen" och i nästa stund använda "ett dåligt uppslag" för att "bevisa" något som passar din agenda blir inte övertygande.

Jag vet inte vilken "agenda" du syftar på. Mitt (och läsarnas) intresse är sakfrågor. Ge ett exempel på vilka "dåliga uppslag" jag använder för att bevisa något.

Citat:
För min del kan jag anta ett gärningsman / medgärningsman kan ha flytt enligt Jan Länninges utredning med "högsta fart" och plockats upp under vägen till Snickarbacken & Birger Jarlsgatan eller där så tidigt att han undgick observation enligt offentliggjorda uppslag.

Länninges 70 % gäller. GM ökade farten vid manskapsbodarna och i trappan. "Två, tre trappsteg i taget" (Lars Jeppsson den 4 april 1986).

Citat:
Vad som intresserar mig är "alla" observationer vid Snickarbacken.

De är intressanta.
Citera
2025-04-04, 13:14
Medlem
Citat:
Så du och Sulfint är en och desamma, Nåväl, jag kan svara dig också.

Tack, jag skrattade så jag ramlade av stolen. Jag har väl ungefär 10% av Lebels detaljkunskap om exakta händelseförlopp. Det har inte intresserat mig för att det aldrig kommer leda direkt till en GM, det kan bara utesluta. Jag har mer intresserat mig för saker som varför folk ljuger om särskilda händelser och vad man hört folk säga genom åren. Så nej vi är inte samma person
Citera
2025-04-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Förklara gärna.

Jag vet inte vilken "agenda" du syftar på. Mitt (och läsarnas) intresse är sakfrågor. Ge ett exempel på vilka "dåliga uppslag" jag använder för att bevisa något.

Länninges 70 % gäller. GM ökade farten vid manskapsbodarna och i trappan. "Två, tre trappsteg i taget" (Lars Jeppsson den 4 april 1986).

De är intressanta.

Förklara gärna.:
Mitt inlägg var riktat till Sulfint inte till dig.

Jag vet inte vilken "agenda" du syftar på. Mitt (och läsarnas) intresse är sakfrågor. Ge ett exempel på vilka "dåliga uppslag" jag använder för att bevisa något.:

Här, se nedan, använder du dig av https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14205-03 för att deskreditera Yvonne och Ahmeds uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Oh, just one more thing.

Yvonne pekade, "liksom jakande". Mot den marockanska klubben på Johannesgatan 8 (som Yvonne och Ahmed just hade lämnat).

"Såvitt hon kan erinra sig såg hon inga andra människor i rörelse på vare sig Johannesgatan eller David Bagares gata. Ej heller såg hon något fordon i rörelse eller person i fordon. Den första som hon såg var killen som kom springande efter den flyende mannen" (sista stycket i E15-1-A).

Underbar mening, eller hur?

"Den första som hon såg var killen som kom springande efter den flyende mannen."

Var låg klubben? 60 meter in på Johannesgatan.

Var stod piket 3230? "10 - 15 meter" in på Johannesgatan (Klas Gedda i Arbetet den 28 februari 1988).

Hur länge stod den där? "Vi blev stående där med öppna sidodörrar och pratade litet. Kanske i ett par - tre minuter." När Claes Djurfeldt hade återvänt. Då hade piketen stått där någon minut. Medan Djurfeldt parkerade sin folkvagn runt hörnet på David Bagares gata.

Yvonne och Ahmed måste ha lämnat klubben när piket 3230 hade åkt. Två minuter före larmet. Enligt polisens egna mätningar (A14205-3). Larmet sändes tidigast 23.25.10.

Yvonne och Ahmed måste ha lämnat klubben efter 23.23.10. De kom försent för att möta gärningsmannen på David Bagares gata.

Schack matt igen, Krister Petersson.

Om larmet (och varför det är intressant): https://www.flashback.org/sp89333377

Länninges 70 % gäller. GM ökade farten vid manskapsbodarna och i trappan. "Två, tre trappsteg i taget" (Lars Jeppsson den 4 april 1986).:

Och varför skulle Lars Jeppssons uppgifter förhindra att en eventuell GM sprang med lägre hastighet i ett senare skede på DBG, Regeringsgatan och Snickarbacken.

Fortfarande är det två till tre och en halv minut som är intressanta.

De är intressanta.:

Observationer på Snickarbacken är intressanta om de faller inom tidsintervallet 23:21:30 + tre och en halv minut avseende den man som sågs lämna mpl efter att ha skjutit Olof Palme.

Senare observationer kan gälla medgärningsmän eller medhjälpare.

Sakfrågor

Jag har inte i detalj följt dina många och långa utläggningar men har noterat att du hittills inte redovisat någon sammanhängande gärningsbeskrivning.

Din agenda uppfattar jag är att föra ett evighets resonemang för att presentera alternativa utfall i en händelseutveckling. Den begränsas endast av din fantasi.
Citera
2025-04-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tack, jag skrattade så jag ramlade av stolen. Jag har väl ungefär 10% av Lebels detaljkunskap om exakta händelseförlopp. Det har inte intresserat mig för att det aldrig kommer leda direkt till en GM, det kan bara utesluta. Jag har mer intresserat mig för saker som varför folk ljuger om särskilda händelser och vad man hört folk säga genom åren. Så nej vi är inte samma person

Alltid trevligt om jag kan lysa upp någons vardag.

Detaljkunskap kan vara avgörande i ett kritiskt moment, typ "gick han åt vänster eller rakt fram".

Problemet är att hitta de fåtal "detaljfakta" bland ett par tusen andra för ett undersökningsscenario.

Tack för ditt svar. Du är en av dom som postar en video eller länk som innehåller "flera intressanta" uppgifter men jag har alltid undrat varför du eller de andra postar.

Nu fick jag svar. Vem tycker du har fört fram den "största lögnen" som har avslöjats/bevisats?
Citera
2025-04-04, 15:29
Medlem
Citat:
Alltid trevligt om jag kan lysa upp någons vardag.

Detaljkunskap kan vara avgörande i ett kritiskt moment, typ "gick han åt vänster eller rakt fram".

Problemet är att hitta de fåtal "detaljfakta" bland ett par tusen andra för ett undersökningsscenario.

Tack för ditt svar. Du är en av dom som postar en video eller länk som innehåller "flera intressanta" uppgifter men jag har alltid undrat varför du eller de andra postar.

Nu fick jag svar. Vem tycker du har fört fram den "största lögnen" som har avslöjats/bevisats?

Varför postar du själv? Du har framfört många teorier genom åren som du varit helt säker på för att sen fladdra iväg och tycka något annat. Kanske du bara är en obeslutsam person? Jag har ingen aning om vem som är GM även om jag skulle bli förvånad om ingen statsanställd är inblandad på något sätt. Största lögnen vet jag inte, men Almblad var rätt oförsiktig med sanningen när det gällde att sätta dit CP.
Citera
2025-04-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Varför postar du själv? Du har framfört många teorier genom åren som du varit helt säker på för att sen fladdra iväg och tycka något annat. Kanske du bara är en obeslutsam person? Jag har ingen aning om vem som är GM även om jag skulle bli förvånad om ingen statsanställd är inblandad på något sätt. Största lögnen vet jag inte, men Almblad var rätt oförsiktig med sanningen när det gällde att sätta dit CP.

Inte riktigt så. Jag startade 2008 ungefär med att förstå att Sydafrikaner på något sätt var inblandade och det håller jag fortfarande fast vid. Det finns motiv och anstiftan från det hållet.

Då visste jag inte om South African Instititute for Maritime Research (SAIMR), en paramilitär organisation med säte i London som försåg Sydafrika med legosoldater för strider i Namibia och Angola.

Vad jag förstår så var det SAIMR som stod för den operativa insatsen på Sveavägen. De hade kontakter med MI6 och Robert Maxwell som var involverad sedan 1948 i vapen affärer. Kopplingen mellan dessa (SAIMR) och Bofors vapenaffärer har jag inte klart för mig ännu men anser att den finns.

Wallenberg sålde av Bofors till Erik Penser och båda hade intresse av att Haubitsaffären realiserades av ekonomiska skäl, dvs Bofors överlevnad som "oberoende" företag och för att Wallenberg skulle få betalt. Det hela slutade med att Nordbanken tog över Pensers företag.

Dvs. Wallenberg hade intressen i både Sydafrika och Bofors affären och det är en av hörnstenarna i Ulf Lingärdes teori att en svensk affärsman med rötter i Sydafrika var instrumentell i att organisera en grupp för en operation mot Olof Palme.

Se https://wpu.nu/wiki/Uppslag11614-12

Jag betraktar Lingärde som en betald desinformatör för någon av anstiftarna som naturligtvis vill rikta misstankar från sig själv och mot någon av de andra involverade. Ett slags; om ni sätter dit mig så kommer jag att sätta dit er.

Ungefär samma tema finns i denna YT-video finns i slutet av denna video 2:26 min lång

https://youtu.be/f-BHE7-uEpA?si=VAeaiDL9n0rpi0N4

Sen har jag postat om hur det gick till på Sveavägen och där har av fått ändra mig från att till början "tro på" PU om att Olof Palme för följdes till att jag nu är av uppfattningen att han lurades till Dekorima.

Orsaken till mitt intresse av MOP och att jag postar här är att jag haft kontakter med fd officerare inom Sydafrikas underrättelsetjänst som också blivit hörda Palmekommissionen, dvs är relevanta för MOP. Samt andra personer från fd Säpo och fd IB.

De och andra vars identitet jag inte vill nämna har påverkat mitt liv och tyvärr i en del fall ljugit så jag har delvis samma intresse som du sa att du hade.

Och jag har "fått svar" på en hel del frågor jag undrat över så jag är ingen.obeslutsam person men har några obesvarade frågor kvar som exv

1. Hur och när kom GM till Dekorima?

2. Vilka befann sig på mordplatsen före/under/efter mordet.

3. Oavsett var GM plockades upp, vart tog han sedan vägen. Jag tror till Sydafrika.

Edit: dvs själva mordet är inte det intressanta för mig utan människorna omkring.
Senast redigerad av Utredaren 2025-04-04 kl. 17:02.
Citera
2025-04-04, 17:45
Medlem
Citat:
Inte riktigt så. Jag startade 2008 ungefär med att förstå att Sydafrikaner på något sätt var inblandade och det håller jag fortfarande fast vid. Det finns motiv och anstiftan från det hållet.

Då visste jag inte om South African Instititute for Maritime Research (SAIMR), en paramilitär organisation med säte i London som försåg Sydafrika med legosoldater för strider i Namibia och Angola.

Vad jag förstår så var det SAIMR som stod för den operativa insatsen på Sveavägen. De hade kontakter med MI6 och Robert Maxwell som var involverad sedan 1948 i vapen affärer. Kopplingen mellan dessa (SAIMR) och Bofors vapenaffärer har jag inte klart för mig ännu men anser att den finns.

Wallenberg sålde av Bofors till Erik Penser och båda hade intresse av att Haubitsaffären realiserades av ekonomiska skäl, dvs Bofors överlevnad som "oberoende" företag och för att Wallenberg skulle få betalt. Det hela slutade med att Nordbanken tog över Pensers företag.

Dvs. Wallenberg hade intressen i både Sydafrika och Bofors affären och det är en av hörnstenarna i Ulf Lingärdes teori att en svensk affärsman med rötter i Sydafrika var instrumentell i att organisera en grupp för en operation mot Olof Palme.

Se https://wpu.nu/wiki/Uppslag11614-12

Jag betraktar Lingärde som en betald desinformatör för någon av anstiftarna som naturligtvis vill rikta misstankar från sig själv och mot någon av de andra involverade. Ett slags; om ni sätter dit mig så kommer jag att sätta dit er.

Ungefär samma tema finns i denna YT-video finns i slutet av denna video 2:26 min lång

https://youtu.be/f-BHE7-uEpA?si=VAeaiDL9n0rpi0N4

Sen har jag postat om hur det gick till på Sveavägen och där har av fått ändra mig från att till början "tro på" PU om att Olof Palme för följdes till att jag nu är av uppfattningen att han lurades till Dekorima.

Orsaken till mitt intresse av MOP och att jag postar här är att jag haft kontakter med fd officerare inom Sydafrikas underrättelsetjänst som också blivit hörda Palmekommissionen, dvs är relevanta för MOP. Samt andra personer från fd Säpo och fd IB.

De och andra vars identitet jag inte vill nämna har påverkat mitt liv och tyvärr i en del fall ljugit så jag har delvis samma intresse som du sa att du hade.

Och jag har "fått svar" på en hel del frågor jag undrat över så jag är ingen.obeslutsam person men har några obesvarade frågor kvar som exv

1. Hur och när kom GM till Dekorima?

2. Vilka befann sig på mordplatsen före/under/efter mordet.

3. Oavsett var GM plockades upp, vart tog han sedan vägen. Jag tror till Sydafrika.

Edit: dvs själva mordet är inte det intressanta för mig utan människorna omkring.

Okej tack för svar. Ja de tre frågorna är givetvis helt avgörande för att komma vidare. Man är ju lite beroende av att kika in i tråden ibland, annars är jag milt engagerad idag. Tror det behövs att någon snackar för att det ska komma närmare en lösning.
Citera
2025-04-04, 19:34
Medlem
Frågor som kanske inte leder direkt till en lösning, men svar hade uppskattats.

Jag skulle vilja veta varför en sån som Jägar-Nisse ljuger om sin hemfärd till Västergötland och varför han /de känner att de behöver att få en person att falskt ge dem alibi. Om de / han bara mellanlandat i Stockholm efter Gotlandsövning är det väl inget problem att bara säga sanningen? (vem var de andra i bilen?) Har någon svaret? Om grafikern, missbrukaren eller den paranoida begått mordet så är det väl inget problem att tala sanning?
Varför finns det en kollektiv amnesi inom knarkspan? Ljuger Robban och Ove eller är det den extra insatta personen som minns fel kring när de lämnade spaningslägenheten? Varför känner Thure Nässén att han måste vilseleda Hans Ölvebro när han frågar om WV Passat som Ove körde(Ture säger den är ej 1986 modell utan 1968 och ändrar färgen), Ölvebro accepterar och gör ingen reflektion över att bilen startades att tillverkas 1973.
Finns det någon sanning i att knarkspanare sa till G.Wall att de sett mordet i backspegeln?
Det var helt säkert sydafrikaner som bevakade ANC-konferensen 21-23 februari, kan någon stannat kvar till den 28:e?
Computext (innan internet) (Text 344 1987-03-28 Klockan 10:01 Skrivet av: Håkan Ström #251 ) "Ärende: Walkie-talkies Ra -135 Räckvidden är väl 1,5km i öppen terräng. För nåt år sedan (ganska precis 1 år sedan) var det nån kupp övning i Sthlm då använde man bla Ra-135 och det var flera som hade svårt med kommunikationen, jo, jag vet mil mtrl men ändå". Var det PU Håkan Ström? Syftar det på mordkvällen?

Sen det där med att vapnet är så viktigt det kan ni glömma, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...as-hos-polisen, Stockholmspolisen hade en lokal där deras skytteförening höll till och där var det massvis med vapen och vi vet att många brottslingar som greps senare hade vapen på sig som enligt registren var destruerade. Vapen både plockades och såldes därifrån (Clark Olofsson har gripits med ett sådant vapen) och det kan ha pågått sen 70-talet. Det finns även brottslingar som hävdat att de gripits med vapen men när de sen skrevs ut så var vapnet borta, de var klart tacksamma att slippa bli anklagade för vapenbrott, men var hamnade vapnen?

Kanske denna text är helt irrelevant i ett mordfall som har så många frågor, de som involverar de kända personerna har egna trådar.
Citera
2025-04-04, 22:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Förklara gärna.:
Mitt inlägg var riktat till Sulfint inte till dig.

Jaha. Bra att du fick svar.

Citat:
Jag vet inte vilken "agenda" du syftar på. Mitt (och läsarnas) intresse är sakfrågor. Ge ett exempel på vilka "dåliga uppslag" jag använder för att bevisa något.:

Här, se nedan, använder du dig av https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14205-03 för att deskreditera Yvonne och Ahmeds uppgifter.

Jag diskrediterar inte Yvonne och Ahmed.

Ahmed uppgav att mötet med poliserna vid Luntmakargatan var "c:a 10 sekunder" (E15-2-A).

A14205-3 visar att Ahmed hade rätt.

Citat:
Länninges 70 % gäller. GM ökade farten vid manskapsbodarna och i trappan. "Två, tre trappsteg i taget" (Lars Jeppsson den 4 april 1986).:

Och varför skulle Lars Jeppssons uppgifter förhindra att en eventuell GM sprang med lägre hastighet i ett senare skede på DBG, Regeringsgatan och Snickarbacken.

Fortfarande är det två till tre och en halv minut som är intressanta.

Det stämmer. Lars Jeppssons uppgifter förhindrar inte att en eventuell GM sprang med lägre hastighet i ett senare skede på DBG eller Regeringsgatan. Det finns inga säkra observationer av GM på DBG eller Regeringsgatan.

Citat:
De är intressanta.:

Observationer på Snickarbacken är intressanta om de faller inom tidsintervallet 23:21:30 + tre och en halv minut avseende den man som sågs lämna mpl efter att ha skjutit Olof Palme.

Senare observationer kan gälla medgärningsmän eller medhjälpare.

Det kan stämma.

Citat:
SakfrågorJag har inte i detalj följt dina många och långa utläggningar men har noterat att du hittills inte redovisat någon sammanhängande gärningsbeskrivning.

Din agenda uppfattar jag är att föra ett evighets resonemang för att presentera alternativa utfall i en händelseutveckling. Den begränsas endast av din fantasi.

Du har inte läst mina inlägg (som är sju gånger färre än dina). Konstigt att du vet vad jag skrev. Bara din fantasi? Läs mina inlägg. Där finns en gärningsbeskrivning. Av en liten resurssvag grupp med lokalkännedom. Som framgår av förhören. Om man inte diskrediterar trovärdiga vittnen.
Citera
2025-04-05, 08:15
Medlem
Crime-boy2s avatar
Hur kunde Ivan von Birshan veta att Palmes liv var i fara även om historien om CIA var lögn? Han var faktiskt upp på kansliet och berättade. Det finns i diariet. Så hur visste han?
Citera
2025-04-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det blir lite komplicerat. ...

Ett senkommet tack för dina "släktforskningsinsatser".

Om du är intresserad har jag en fråga om Sven Georg Forsberg p.nr. 19470323-0252.

Enligt information från en som har haft kontakter med familjen Forsberg så är han bror/halvbror med https://wpu.nu/wiki/Donald_Forsberg född 1946-10-15, avliden 2022-07-26.

Mitt intresse grundar sig i att Sven Georg Forsberg 1993-01-23 köpte https://wpu.nu/wiki/Hans_Georg_Svanström :s blå Opel Kadett som kan ha varit den blå Opel som synts vid Snickarbacken efter mordet.

Det vore intressant att se om det fanns en släktrelation och då kanske Sven Georg också tillhörde "de hemliga tjänsterna" eller Stay behind och bilköpet handlade om att "städa bort en bil" som använts i illegala syften och kunde innehålla "spår" som med krimalteknologi kunde bli bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in