2025-03-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tessar
för tillägg, jäsna magar när du inte äter, klassiskt exempel är dom mer fattigare länder, dom stackars barn med uppsvullna magar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kwashiorkor

Abdominál Distentíon, det vill säga, då buken sväller eller svullnar upp av någon anledning, det är ett symptom som bland annat framträder då en individ fastar och sålunda svälter, speciellt under en längre tid, detta i sin tur leder till Obstipátion, det vill säga, förstoppning vilket sedan leder fram till att individen får uppleva Mag- och Tarm-smärtor i olika styrkegrader.

Vid svältning får Tarmarna för lite Nutrit-Khýmus
[ Närings-Föda i trögflytande form ] att arbeta med, detta, viket leder till att kroppen drar ner på sin energiförbrukning och Tarmarna kommer sålunda att arbeta betydligt långsammare än vad som är normalt och, som slutligen leder fram till Motilitéts-rubbningar hos Tarmarna.

Den egentliga orsaken till att den svältande individen får Abdominál Distentíon beror på att det har uppstått ett Protein-underskott inom kroppen.

Hela det Intestinála organsystemet påverkas vid svältning och att vara undernärd, Magsäcken, Tunntarmarna, Grovtarmen, Bukspottkörteln, Levern, Gallblåsan och Njurarna.

Men, utöver svältning och att vara undernärd, så finns det flera andra orsaker, till att Abdominál Distentíon uppstår och med olika styrkegrader, det vill säga, att en individ kan ha en lätt Distentíon av buken, men, ändå besväras av den eller, också kan individen ha en mera omfattande Distentíon av sin buk utan att det beror på svältning och att vara undernärd.

En så kallad Ballong-Mage och att vara uppblåst direkt efter en intagen måltid kan ha flera bakomliggande orsaker.

Normalt så rymmer Magsäcken 1,5 och upp till 2 Liter med föda tillsammans med vätska, Magsäcken kan också töjas ut och då ryms också rätt stora mängder av föda tillsammans med vätska inom Magsäcken vid en och samma intagen måltid.

Men, för mycket intagen föda till Magsäcken är lika felaktigt som att tillföra Magsäcken en för liten mängd av föda, det vill säga, att en lagom mängd av föda vid varje måltid är alltid det absolut bästa.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-03-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Jag äter keso, Kvarg, pasta, ris, kött, Knäckebröd, mjukt bröd, special k flingor, mjölk, proteinpulver osv. Dricker cola zero eller light saft. Ibland bubbelvatten, men inte så ofta.

Kan inte påstå att jag är mer gasig eller rapig sen innan det blev såhär.
Ja, boka tid på vårdcentralen är väl som sagt prio ett för att utesluta/hitta något som behöver behandlas. Men kanske inte konstigt magen till slut inte pallar en så fettfattig och ganska ensidig kost. Testa något "förbjudet": bjud verkmästar'n i magen på en återkommande "rundsmörjning", en härlig pizza och pizzasallad, vars oljiga syrlighet stimulerar matsmältningen. Och bjud magen på lite bra fett dagligen. Dra ned på proteinpulver och läsk tills det blir bättre. Och börja med syrade/syrliga livsmedel som syrade grönsaker, youghurt, citrusfrukter, kan stimulera de naturliga magsafterna.
Citera
2025-04-03, 08:30
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Ja, boka tid på vårdcentralen är väl som sagt prio ett för att utesluta/hitta något som behöver behandlas. Men kanske inte konstigt magen till slut inte pallar en så fettfattig och ganska ensidig kost. Testa något "förbjudet": bjud verkmästar'n i magen på en återkommande "rundsmörjning", en härlig pizza och pizzasallad, vars oljiga syrlighet stimulerar matsmältningen. Och bjud magen på lite bra fett dagligen. Dra ned på proteinpulver och läsk tills det blir bättre. Och börja med syrade/syrliga livsmedel som syrade grönsaker, youghurt, citrusfrukter, kan stimulera de naturliga magsafterna.

Jag äter inte fettfattig, jag äter mindre fett och mer kolhydrater de dagar jag tränar. De dagar jag inte tränar åte ejag mycket fett och lite kolhydrater. Jag äter även skräpmat lite varje vecka.
Citera
2025-04-03, 12:43
Medlem
Prova att äta mindre ofta. Max 3ggr per dygn.
Tänk på att de goda bakterierna i magen vill gärna ha stärkelse, dvs kall kokt potatis och kallt ris (typ risifrutti). Ät mer fett och mindre fiber.
Citera
2025-04-03, 21:23
Medlem
Vandammess avatar
Lägg ner all form av gluten så löser det sig nog
Citera
2025-04-04, 10:34
Medlem
Purpurhaegers avatar
Gå till vårdcentralen och beskriv dina symtom och be dem testa dig för glutenintolerans. Gör det innan du provar alla andra råd i denna tråd - annars riskerar du att få ett inkorrekt resultat.
Citera
2025-04-04, 10:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Bort med allt vetemjöl, det jäser i magen. Pasta och bröd adjö. Om det bubblar och låter så har det hjälpt mig med djupandning konstigt nog.
Har också haft problem med vete/gluten. Varför lär de inte ut detta i skolorna? På typ hem/hushållskunskapen?
Sen tog det ju också mer än halva livet innan gluten faktiskt blev ett problem...
Citera
2025-04-04, 11:01
Medlem
busy-signals avatar
Ok, fast det finns gott om glutenintolerans som inte syns på testet också. Så det enda raka är att hålla upp med allt som innehåller gluten och se om man blir bättre av det. Och man behöver pausa i flera veckor innan man märker skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Gå till vårdcentralen och beskriv dina symtom och be dem testa dig för glutenintolerans. Gör det innan du provar alla andra råd i denna tråd - annars riskerar du att få ett inkorrekt resultat.
Citera
2025-04-04, 13:54
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Jag äter inte fettfattig, jag äter mindre fett och mer kolhydrater de dagar jag tränar. De dagar jag inte tränar åte ejag mycket fett och lite kolhydrater. Jag äter även skräpmat lite varje vecka.
Sötningsmedel som finns i läsk är inte bra för magen har de konstaterat. Kolsyra heller inte bra om man är känslig. Är du verkligen dietist? Sedan behöver man inte vara glutenintolerant för att reagera på vetemjöl. Gelatin är bra för tarmarna.
Citera
2025-04-04, 18:08
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ok, fast det finns gott om glutenintolerans som inte syns på testet också. Så det enda raka är att hålla upp med allt som innehåller gluten och se om man blir bättre av det. Och man behöver pausa i flera veckor innan man märker skillnad.
Det kan man i så fall prova om sjukvården inte hittar något. Alltid bättre att testa sig först innan man börjar experimentera. Får man en diagnos är det mycket lättare att veta hur man ska behandla den, samt att omgivningen har lättare att acceptera en diagnos från läkare än en dito från Flashback
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in