2025-03-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Bajsar inte så ofta, en gång varannan eller var 3e dag. Mer normalt med var 3e dag. Konsistens är "fast".

Ät efter Fodmap-metoden dvs bort med vete/råg, laktos, kål, lök, vitlök, proteinpulver som är av koncentrat/80%, äpple, blomkål, svamp, bönor, ärtor m.m.

Få i dig tillräckligt med fiberkällor som inte är gasbildande (googla)

Drick tillräckligt med vatten

Ät regelbundet, helst 4-6 mål per dag

//Dietist
Citera
2025-03-14, 15:44
Medlem
Citat:
Har sen flera månader tillbaka fått svullen mage efter jag äter mat. Jag känner mig jätte fet och ville inte äta när det känns såhär. Jag är utbildad dietist och PT, har tränat i över 20 år så kan allt med kosten. Jag väger allt min mat och äter ett stort sett bara bra mat. Magen blir svullrn och uppblåst efter precis vad som helst jag intar som mat.

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? Nägon annan som vet vad det kan vara eller tips på vad man kan göra?
Det låter som stress. Kanske laktosintolerans. Jag hade nästan kroniskt svullen mage, tills en person sa att jag borde prova laktosfria mejeriprodukter.
Citera
2025-03-14, 16:16
Medlem
Citat:
Det stämmer. Höll på i ca 17 år med droger och steroider. Har dock vart helt ren i 7 år nu.

Att som individ använda sig av droger under lång tid,
det är något som påverkar [ Magsäckens Motilitét ] vilket leder till att Véntrikeln:s normala tömnings-hastighet blir långsammare än vad som normalt skall äga rum, droger har en inhibérings-effekt på Magsäckens normal tömnings-hastighet till Duodénum.

När Khýmus uppehåller sig under en för lång tid inom Magsäcken uppstår en ökad jäsning, denna jäsning, vilken då har uppstått hos Khýmus-innehållet påverkar sedan i sin tur hela det fortsatta Intestinála rör-systemet, det vill säga, hela Tunntarmen och Grovtarmen.

Att använda droger under lång tid påverkar också Tunntarms-Motilitéten så som Colon-Motilitéten, det vill säga, att de normala framdrivnings-rörelsena hos Tunntarmen och Grovtarmen fungerar med långsammare hastighet än vad som normalt skall äga rum och ske.

Att använda droger under lång tid betyder, att med tidens gång, så uppstår plötsligt och till sist kroniska Motilitéts-rubbningar inom det Intestinála Matspjälknings-systemet vilket också leder till större ansamlingar av Intestinála gaser och, som i sin tur leder fram till vad som kallas för
[ Abdominál Distentíon ]

Ord-förklaringar till det ovan skrivna.

[ Motilitét ] Hur Magsäcken och Tarmarna rör sig.

[ Véntrikel ] betyder Magsäcken och, ordet har sin accent på rätt vokal på grund av att ordet är ett neutralt substantiv och skall prononceras därefter.

[ Khýmus ] Det innehållet av dentál-tuggad föda som befinner sig och uppehåller sig för bearbetning inom Magsäcken, Khýmus är också den trögflytande föddomassan som framdrivs genom Tunntarmen och Grovtarmen.

[ Cólon ] Grovtarmen.

[ Intestinála Gaser ] Gaser som bildas och uppstår inom hela Mag- och Tarm-systemet vid till exempel bearbetning av Khýmus och, i ett annat exempel, då det Intestinála systemets [ Bikarbonater ] reagerar kemiskt med Magsäckens Klorid- och Väte-joner.

[ Duodénum ] Tolv-finger-tarmen.

[ Intestinál Distentíon ] När till exempel, ett rör-format organ utvidgas eller sväller upp över sin normala storlek.

Extra tillägg, Normalt, så kommer den mesta av den Intestinála gasen att absorberas genom Tarm-passagen och sedan utvädras med andningen.

När Colons fermenterings-bakterier tar hand om kostfiber så bildas gaser, en del av gaserna absorberas och, en del utvädras via Anális Kanális.

När för stora gasmängder samlas inom Mag- och Tarm-kanalen och som inte kan omhändertagas tillräckligt snabbt, då uppstår en så kallad [ Gas-stockning ] vilket betyder att gaserna samlas i stora klasar och trycker mot Magsäckens eller Tarmarnas Mucósor vilket leder till obehagskänslor hos individen som besväras av Intestinál Gas-stockning samt vilket leder till Intestinála Distentíoner.

[ Mucósa ] Slemhinna.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2025-03-14 kl. 16:27.
Citera
2025-03-14, 17:55
Medlem
Citat:
Har sen flera månader tillbaka fått svullen mage efter jag äter mat. Jag känner mig jätte fet och ville inte äta när det känns såhär. Jag är utbildad dietist och PT, har tränat i över 20 år så kan allt med kosten. Jag väger allt min mat och äter ett stort sett bara bra mat. Magen blir svullrn och uppblåst efter precis vad som helst jag intar som mat.

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? Nägon annan som vet vad det kan vara eller tips på vad man kan göra?

Extra tillägg till mitt föregående skrivna och postade inlägg.

Viktigt att förstå beträffande Intestinála Gaser.

Den Intestinála Gasen har olika ursprung, det vill säga,
att den kan vara nedsvald, den kan också produceras av Tarmarna så som den också kan Diffundera från blodet.

Jag kommer, att fortsättningsvis skriva och posta flera olika inlägg som kommer att handla om Gaser inom Mag- och Tarm-kanalen och, vilka orsaker som ligger bakom.

I dessa kommande inlägg inkluderas Abdominál Distentíon och vilka orsaker som ligger bakom.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2025-03-14 kl. 17:59.
Citera
2025-03-15, 10:31
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Efter som du har berättat att du är en utbildad dietist så skall du sålunda vara införstådd i skillnaden mellan långsamma och snabba kolhydrater, det vill säga, vilken inverkan dessa har inom kroppen.

Mitt förslag till dig är följande,
köp ett paket med [ Potatismjöl ]

Varje morgon samt före det att du intar ditt frukostmål så skall du börja med att röra ut en tesked potatismjöl i kallt kranvatten och därefter dricka blandningen.

Enligt ovan skrivet, gå tillväga på detta sätt under 5 dagar och därefter ökar du till 2 teskedar som du dricker före ditt frukostmål.

Att som individ dagligen konsumera potatismjöl som utrörts i kranvatten handlar inte enbart om så kallade
[ Resistenta stärkelser ] och som på ett mycket positivt sätt påverkar Grovtarmens bakteriella samhälle, det handlar även om andra kemiska effekter som uppstår inom kroppen vid daglig konsumtion av potatismjöl.

Fråga ... Hur lång tid tar det, från och med det att du har avslutat en måltid och fram tills det att du märker att du fått en [ Abdominál Distentíon ] det vill säga, när buken sväller upp över sin normala storlek ... ?

Pröva, att dagligen konsumera potatismjöl som utrörts i kranvatten i minst 14 dagar framåt och därefter se vad resultatet blir.

Mvh/@JokerMannen

Tack för tipset. Magen brukar svullna upp nästan direkt efter måltid.
Citera
2025-03-15, 10:32
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Att som individ använda sig av droger under lång tid,
det är något som påverkar [ Magsäckens Motilitét ] vilket leder till att Véntrikeln:s normala tömnings-hastighet blir långsammare än vad som normalt skall äga rum, droger har en inhibérings-effekt på Magsäckens normal tömnings-hastighet till Duodénum.

När Khýmus uppehåller sig under en för lång tid inom Magsäcken uppstår en ökad jäsning, denna jäsning, vilken då har uppstått hos Khýmus-innehållet påverkar sedan i sin tur hela det fortsatta Intestinála rör-systemet, det vill säga, hela Tunntarmen och Grovtarmen.

Att använda droger under lång tid påverkar också Tunntarms-Motilitéten så som Colon-Motilitéten, det vill säga, att de normala framdrivnings-rörelsena hos Tunntarmen och Grovtarmen fungerar med långsammare hastighet än vad som normalt skall äga rum och ske.

Att använda droger under lång tid betyder, att med tidens gång, så uppstår plötsligt och till sist kroniska Motilitéts-rubbningar inom det Intestinála Matspjälknings-systemet vilket också leder till större ansamlingar av Intestinála gaser och, som i sin tur leder fram till vad som kallas för
[ Abdominál Distentíon ]

Ord-förklaringar till det ovan skrivna.

[ Motilitét ] Hur Magsäcken och Tarmarna rör sig.

[ Véntrikel ] betyder Magsäcken och, ordet har sin accent på rätt vokal på grund av att ordet är ett neutralt substantiv och skall prononceras därefter.

[ Khýmus ] Det innehållet av dentál-tuggad föda som befinner sig och uppehåller sig för bearbetning inom Magsäcken, Khýmus är också den trögflytande föddomassan som framdrivs genom Tunntarmen och Grovtarmen.

[ Cólon ] Grovtarmen.

[ Intestinála Gaser ] Gaser som bildas och uppstår inom hela Mag- och Tarm-systemet vid till exempel bearbetning av Khýmus och, i ett annat exempel, då det Intestinála systemets [ Bikarbonater ] reagerar kemiskt med Magsäckens Klorid- och Väte-joner.

[ Duodénum ] Tolv-finger-tarmen.

[ Intestinál Distentíon ] När till exempel, ett rör-format organ utvidgas eller sväller upp över sin normala storlek.

Extra tillägg, Normalt, så kommer den mesta av den Intestinála gasen att absorberas genom Tarm-passagen och sedan utvädras med andningen.

När Colons fermenterings-bakterier tar hand om kostfiber så bildas gaser, en del av gaserna absorberas och, en del utvädras via Anális Kanális.

När för stora gasmängder samlas inom Mag- och Tarm-kanalen och som inte kan omhändertagas tillräckligt snabbt, då uppstår en så kallad [ Gas-stockning ] vilket betyder att gaserna samlas i stora klasar och trycker mot Magsäckens eller Tarmarnas Mucósor vilket leder till obehagskänslor hos individen som besväras av Intestinál Gas-stockning samt vilket leder till Intestinála Distentíoner.

[ Mucósa ] Slemhinna.

Mvh/@JokerMannen

Har du något tips på vad man kan göra åt detta?
Citera
2025-03-15, 15:36
Medlem
Citat:
Bajsar inte så ofta, en gång varannan eller var 3e dag. Mer normalt med var 3e dag. Konsistens är "fast".

Det absolut viktigaste för dig som individ och konnektérat till de Mag- och Tarm-problem som du besväras utav, det är, att kunna få igång dina Tarmar och då, framförallt din Grovtarm, det vill säga, att du skall uppnå en kortare framdrivnings-tid av Luminált Khýmus som löper fram mot, och till Grovtarmen och sålunda kunna få bättre Tunntarms- och Grovtarms-Motilitéter som leder till att Luminált Khýmus inte kan uppehålla sig under för lång tid inom Tarmarnas hålrum.

Ordförklaringar.

[ Khýmus ] Den födomassan kallad för [ Bólus ] och som bildats inom munnen genom Dentál tuggning och nedsvalts [ Per Esófagos ] det vill säga, genom Matstrupen och sedan hamnat inom Magsäcken kallas inom Magsäcken för [ Khýmus ]

Khýmus fortsätter sedan att framdrivas med hjälp av så kallade [ Peri-Staltístiska Vågrörelser ] och
[ Muskel-Kontraktíoner ] genom Tolvfingertarmen
det vill säga, [ Duodénum ] och genom Tunntarmarna, det vill säga, [ Intéstinum Ténue ] och Grovtarmen det vill säga, [ Intéstinum Crássum ]

[ Lúmen ] Det hålrummet som Magsäcken och Tarmarna består av och, varigenom Nutrit-Khýmus framdrives för Epithel-cells-absorbering och därtill för andra kemiska funktioner.

[ Intestinála Motilitéter ] Hur, och på vilket sätt som Magsäcken och Tarmarna rör på sig.

Jag kommer inom kort att ge dig det bästa tänkbara rådet för att du sålunda skall kunna få igång ditt Mag- och Tarm-system och vilket eventuellt kommer att kunna få dig att uppnå en bättre och mer tillfredsställande Mag- och Tarm-hälsa.

Mitt kommande råd till dig handlar om ett fullständigt naturligt tillvägagångssätt, det vill säga, utan mediciner och olika så kallade hälsokost-preparater.

Om ditt Mag- och Tarm-system kommer att svara positivt på mitt till dig inom kort, kommande råd, det är något som återstår att se vad resultat blir.

Extra ordförklarings-tillägg till det ovan skrivna.

[ Kon-Nektérat ] Som är Samman-kopplat med något eller någon.

[ Sålunda ] På det sättet.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-03-15, 16:44
Medlem
Citat:

Trots att din Faeces-konsistens är fast, så är, en, Faeces-tömning var tredje dygn inte normalt även om gemene
man mer än gärna vill påpeka det motsatta.

Ett normal och välfungerande Grovtarm som kan genomföra sina arbetsuppgifter på ett fullt tillfredsställande sätt leder alltid till god och tillfredsställande Mag- och Tarm-hälsa för, och hos individen.

Grovtarmens Khýmus börjar, att efter
[ Proximála Cólon Tránsversum ] uppblandas med metabolíter vilka kallas för [ Skatóler och Indóler ] dessa metabolíter är så kallade toxiner som uppstått inom Grovtarmen då Aminosyran [ Tryptofán ] brutits ner, vilka i sin tur irriterar Grovtarmens [ Apikála Mucósa ] om Khýmus får uppehålla sig under för lång tid inom
Colon-Lúmen och mot, Mucósan, detta vilket i sin tur leder till att individen får uppleva obehags-känslor och därtill ökar även gas-ansamlingarna inom Grovtarmen vilket leder till Tónus-ökningar hos Grovtarmen.

Ordförklaringar till det ovan skrivna.

[ Proximála Cólon Tránsversum ] Den Inestinála parten
av den Tvär-gångna Grovtarms-delen som finns närmast mitten av hela den Tvär-gångna Grovtarms-delen sett och med sin fulla längd.

Den Cólon-Tránsversála parten som kallas den Proximála delen i detta fallet, det är den delen av Grovtarmens Tvär-gångna del räknat från ungefärlig mitten och åt vänster-hållet sett och, som sedan leder framåt mot
[ Flexúra Cóli Sinístra ] det vill säga, den Grovtarms-kröken eller böjen som befinner sig på individens vänstra sidan och sedan därefter övergår till Cólon Descéndens, det vill säga, det ned-gångna Grovtarms-delen vilken sedan går fram till Cólon Sigmoidéum.

[ Tónus-ökningar ] Spänningar som uppstår inom Grovtarmen, oftast på grund av Mucósa-irritationer och på grund av hur mycket toxiner som Khýmus innehåller, speciellt då Khýmus fått en fastare form och pressas mot slemhinnan.

[ Apikál Mucósa ] Den ytliga slemhinna som finns hos alla rör-formade kropps-organ.

Eftersom Grovtarms-Khýmus bland annat består av toxiner, så är det mycket viktigt för en tillfredsställande Grovtarms-hälsa att, minst en, Faeces-tömning hos en individ äger rum en gång per dygn.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2025-03-15 kl. 16:53.
Citera
2025-03-15, 19:18
Medlem
Citat:
Tack för tipset. Magen brukar svullna upp nästan direkt efter måltid.

Att du din buk svullnar upp direkt efter en avslutad
måltid kan bland annat bero på en allergisk reaktion
som uppstår strax efter en avslutad måltid.

Men, jag lutar mer åt och, utifrån vad du tidigare har berättat om i ett av dina skrivna och postade inlägg att du helt enkelt sagt har för många måltider inom ditt Mag- och Tarm-system, det vill säga, att du oftast tömmer din Grovtarm var tredje dygn.

Uppehåller sig för stora mängder av Khýmus inom det Intestinála systemet så ökar också både Tarm-Tónusen
[ Spänningar ] och det Intestinála trycket vilket är en av orsakerna till att en individ får Abdominál Distentíon, vilket gemene man oftast kallar för [ Ballong-Mage ]

Extra förklarings-tillägg till mitt föregående skrivna och postade inlägg samt beträffande
[ Proximála Cólon Tránsversum ] Genom att enbart använda ordet [ Proximál ] så menar man oftast närmast mitten som till exempel, då man talar om den
[ Proximála Tunntarmen ]

Men, vill man vara mera exakt då man till exempel vill tala om den Tvärgångna Grovtarms-delen och denna Tarm-partens mittendel, så använder man orden
[ Medíus Proxímus Tránsversum Cóli ] det vill säga, närmast mitten hos Grovtarmen:s Tvärgångna del.

Varför skriver jag Grovtarmens [ Uppåtstigna del ] och
[ Tvärgångna del ] samt den [ Nedåtstigna delen ] istället för Grovtarmen Uppåtstigande del och den Tvärgående delen samt den Nedåtstigande delen ... ?

Det beror på att [ Cólon Ascéndens ] och
[ Cólon Descéndens ] är så kallade Praesens Participer
och uttrycker en pågående handling, det vill säga, som är uppåtstigande och som är nedåtstigande. Grovtarmens alla olika delar är färdigskapta hos en vuxen människa viket betyder den Uppåtstigna Grovtarms-delen så som den Nedåtstigna Grovtarms-delen och skrives då korrekt som [ Cólon Áscendum ] så som [ Cólon Déscendum ] däremot sagt, så är skrivsättet [ Cólon Tránsversum ] helt korrekt.

Extra tillägg beträffande en individs Matspjälknings-system.

Om man äter mer föda än vad kroppen klarar utav att förbränna under 24 timmar, så sotar man till sist igen och, det är just då som Intestinála problem ger sig till känna som till exempel, Abdominála Distentíoner och Intestinála Motilitéts-störningar så som överdrivna gasansamlingar inom olika delar av Mag- och Tarm-systemet.

Till exempel, om en bil får för mycket olja, så kommer den till sist att sota igen, samma sak gäller människans sätt att tillföra kroppen för stora mängder av föda.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2025-03-15 kl. 19:25.
Citera
2025-03-16, 10:50
Medlem
Citat:
Har du något tips på vad man kan göra åt detta?

Livet är inte så enkelt som många tror.

När man som individ och under en längre pågående
tid har påverkat sina inre kroppsorgan på ett för kroppen negativt sätt, så leder det oftast fram samt med tidens gång till skador hos olika kroppsorgan vilket betyder, att
ett eller flera kroppsorgan får en sämre funktion till att kunna utföra sina uppgift inom kroppen.

Om ett Intestinált organ har försämrats på grund av en långvarig påverkan av till exempel, droger, så påverkar detta hela Mag- och Tarm-systemet.

Till exempel, ett [ Úlcus Duodéni ] det vill säga, ett sår
som har bildats på Tolvfingertarmens ytliga slemhinna,
det påverkar även Magsäcken så som det resterande Tarm-systemet vilket gemene man, i största utsträckning har svårt att begripa, att det är exakt så det fungerar.

Mag- och Tarm-kanelen är ett sammankopplat Intestinált system som samarbetar och känner av varandras organ-delar och reagerar därefter.

När en organskada har blivit ett faktum, så har sålunda en kronisk skada framträtt och den, i sin tur, lämnar fenomen i form av ett, eller flera symptómer som besvärar individens livsfunktioner.

Absolut går det att hjälpa sin kropp och sina inre kroppsorgan så att man sålunda kan komma in i en bättre balans och sålunda kunna uppnå en bättre livskvalité med svagare symptómer.

Men, har man Fru Fortuna med sig så kan man faktiskt lyckas med att kunna hjälpa sin kropp fram till en såpass tillfredsställande hälsa, att man som individ lyckas med
att bli helt symptómfri.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2025-03-16 kl. 10:57.
Citera
2025-03-16, 18:03
Medlem
Citat:
Antar att det är magsäcken som svullnar, med det menar jag magen. Har ingen stress.

Innan du kan säga, att det antagligen är din Magsäck som får [ Distentíon ] det vill säga, som sväller upp eller svullnar direkt efter en avslutad måltid, så måste du först och främst lära dig, var någonstans inom [ Abdómen ]
( Buken ) som Magsäcken befinner sig och, vilka andra Viscerála kroppsorgan som befinner intill Magsäcken samt därtill sagt, att det är av stor betydelse att förstå hur kroppens så kallade [ Dia-Frágma ] fungerar.

I nästa inlägg, så skall jag deklarera, det vill säga, klargöra om var exakt som Magsäcken befinner sig inom Abdómen och därtill, vilka andra Viscerála organ som har en direkt närkontakt med Magsäcken.

[ Sáccus Vénter ] det vill säga Mag-Säcken, den består av flera delar och, där varje del hos Magsäcken spelar en mycket unik roll i den så kallade Matspjälknings-funktionen eller, den så kallade
[ Gastro-Intestinála Spaltningen ]

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-03-16, 18:09
Avslutad
Citat:

Viktigt att förstå beträffande Intestinála Gaser.

Den Intestinála Gasen har olika ursprung, det vill säga,
att den kan vara nedsvald, den kan också produceras av Tarmarna så som den också kan Diffundera från blodet.

Jag kommer, att fortsättningsvis skriva och posta flera olika inlägg som kommer att handla om Gaser inom Mag- och Tarm-kanalen och, vilka orsaker som ligger bakom.

I dessa kommande inlägg inkluderas Abdominál Distentíon och vilka orsaker som ligger bakom.

Mvh/@JokerMannen
för tillägg, jäsna magar när du inte äter, klassiskt exempel är dom mer fattigare länder, dom stackars barn med uppsvullna magar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kwashiorkor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in