2025-03-13, 16:33
Medlem
_b0s avatar
Har sen flera månader tillbaka fått svullen mage efter jag äter mat. Jag känner mig jätte fet och ville inte äta när det känns såhär. Jag är utbildad dietist och PT, har tränat i över 20 år så kan allt med kosten. Jag väger allt min mat och äter ett stort sett bara bra mat. Magen blir svullrn och uppblåst efter precis vad som helst jag intar som mat.

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? Nägon annan som vet vad det kan vara eller tips på vad man kan göra?
Citera
2025-03-13, 16:37
Medlem
manfalangs avatar
Du kanske laktos eller glutenintolerant? Dra ner på mjölkprodukter, bröd och pasta.
Citera
2025-03-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Har sen flera månader tillbaka fått svullen mage efter jag äter mat. Jag känner mig jätte fet och ville inte äta när det känns såhär. Jag är utbildad dietist och PT, har tränat i över 20 år så kan allt med kosten. Jag väger allt min mat och äter ett stort sett bara bra mat. Magen blir svullrn och uppblåst efter precis vad som helst jag intar som mat.

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? Nägon annan som vet vad det kan vara eller tips på vad man kan göra?
Mage? Menar du magsäck? Buk? Min ”mage” svullnar när jag är stressad över något, oavsett vad jag äter, inte annars. Kanske är stress då.
Citera
2025-03-13, 16:47
Avslutad
Citat:

Vad äter du för slags maträtter? Och vad dricker du till?

Bubbligt mineralvatten kan ge svullen mage. Så också råa grönsaker som avokado, lök förstås samt maträtter som man äter med vidöppen mun, som att skyffla in grönsallader i munhålan eller om du äter maträtter med en hand (gaffel/sked) som beroende på ingredienser kan göra att man också trycker ned extra mycket luft i magsäcken.

Var tar svullnaden vägen sedan? Extra ljudliga rapar? Eller brakare som välter bondens stall?
Citera
2025-03-13, 17:08
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Testa uteslutningsmetoden.
jag hade liknande indikationer.
Det som funkade för mig var
1. att inte äta fibrer, tugga ordentligt 20ggr varje tugga, inte äta stående, inte äta halvfabrikat, ta ordentlig lunch, stressa mindre, mindfulness, vagusandning och motion
2. att ta bort vanligaste gasbildande livsmedlen (lök, vitlök, bönor, kål, mjölk, vetebaserat bröd, äpple, päron, artificiella sötningsmedel). ja detta kan du ju så du dricker väl inte alkohol, kaffe och redBull då nä..
Det tog tid men funkade. Vad av allt som funkade vet jag ej, kanske började jag att äta för mycket fibrer och stressade för mycket.
Eller så var det en inflammation i tarmarna som gick över av sig själv.
Funkar inte detta får man väl gå till doktorn
Citera
2025-03-13, 17:09
Medlem
Citat:

Hej ❗ Jag återkommer till denna tråden inom kort och deklarerar för dig vad en så kallad Abdominál Distention har för grund orsaker och vad du kan göra för att komma tillrätta med dina besvär.

Di-Stention ( Ut-vidgning av Viscerála bukorgan, det vill säga, då till exempel Tunntarmen eller Grovtarmen sväller upp över sin normal storlek.

Víscus och Viscéra ( Det inre, Det innersta samt med betydelsen Inälvor.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-03-13, 17:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Bort med allt vetemjöl, det jäser i magen. Pasta och bröd adjö. Om det bubblar och låter så har det hjälpt mig med djupandning konstigt nog.
Senast redigerad av TaxenSixten 2025-03-13 kl. 17:28.
Citera
2025-03-13, 17:34
Medlem
Citat:

Är det anorexia tro?

du tränar och käkar rätt, till och med väger din mat, men "vill inte känna dig fet efter du käkat"

Låter som anorexi i mina öron
Citera
2025-03-13, 17:46
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Mage? Menar du magsäck? Buk? Min ”mage” svullnar när jag är stressad över något, oavsett vad jag äter, inte annars. Kanske är stress då.

Antar att det är magsäcken som svullnar, med det menar jag magen. Har ingen stress.
Citera
2025-03-13, 17:48
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
va säger du om att ksk släppa hamburgaren o gå på promenad?
Blir det mycket den typen av käk så kan det vara värt att pröva, jag säger inte emot.
Men en PT får väl tillräckligt med motion eller?
Citera
2025-03-13, 17:48
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Vad äter du för slags maträtter? Och vad dricker du till?

Bubbligt mineralvatten kan ge svullen mage. Så också råa grönsaker som avokado, lök förstås samt maträtter som man äter med vidöppen mun, som att skyffla in grönsallader i munhålan eller om du äter maträtter med en hand (gaffel/sked) som beroende på ingredienser kan göra att man också trycker ned extra mycket luft i magsäcken.

Var tar svullnaden vägen sedan? Extra ljudliga rapar? Eller brakare som välter bondens stall?

Jag äter keso, Kvarg, pasta, ris, kött, Knäckebröd, mjukt bröd, special k flingor, mjölk, proteinpulver osv. Dricker cola zero eller light saft. Ibland bubbelvatten, men inte så ofta.

Kan inte påstå att jag är mer gasig eller rapig sen innan det blev såhär.
Senast redigerad av _b0 2025-03-13 kl. 17:53.
Citera
2025-03-13, 17:57
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Blir det mycket den typen av käk så kan det vara värt att pröva, jag säger inte emot.
Men en PT får väl tillräckligt med motion eller?

Jag tränar hård styrketräning 4 dagar i veckan, inte så mycket kondition just nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in