2025-04-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du har inte ens kunnat säga vad du anser att jag haft fel om, allt du kan är att gapa att andra är idioter.
Dagisnivå!
Som sagt - Idiot.
Du har fått svar varför flera gånger.
Citera
2025-04-03, 15:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemoncraft
Nu var det längesedan jag köpte något direkt ifrån USA.
Jag frågade Grok och Microsofts AI om avgifter, skatt, frakt osv mellan USA och Sverige.

Frågan var hur mycket pålägg det blir på en produkt man köper som kostar 100 dollar om man beställer från USA till Sverige och tvärt om. Svaren blev följande.

Grok.
Scenario 1: Living in the USA, Buying from Sweden $130.
Scenario 2: Living in Sweden, Buying from the USA $194.

Microsoft.
Scenario 1: Living in the USA, buying from Sweden $142.
Scenario 2: Living in Sweden, buying from the USA $185.

Så det är väl inte så konstigt att USA höjer kostnaderna tillbaka egentligen.
Personligen så har jag undvikit flera gånger att köpa en produkt som enbart finns i USA eftersom det blir så jävla dyrt att jag hellre struntat i det.

Precis, det är detta inte svenskar fattar.
Citera
2025-04-03, 15:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är det min replik handlar om. Vilket blir uppenbart om man läser vad jag svarar på. Men lycka till med väderkvarnarna, de kan behöva sig en omgång då och då.
Vad yrar du om? Jag har ju flera gånger förklarat och dessutom citerat det jag kommenterade. Ändå förstår du inte. Moms är lika med högre priser och högre priser minskar försäljningen. Det är grundläggande inom macro-ekonomi. Det vet du säkert om du tänker efter. Och tråden handlar inte om effektiviteten i de olika skattesystemen som du tycks tro.

Sen enligt trådens ämne så kan man ju ändå ge Trump lite rätt. För hade vi haft samma "momsnivå" som USA, hade USA:s försäljning av sina varor varit högre än de är idag. Vice versa är Europas försäljning högre i USA än de varit om USA haft samma momssystem som Europa.
Citera
2025-04-03, 15:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Som sagt - Idiot.
Du har fått svar varför flera gånger.

Det är fult att ljuga, inte en enda gång har du kunnat säga vad jag skulle haft fel om.
Du skriker bara idiot.
Citera
2025-04-03, 15:27
Medlem
Citat:
Det är fult att ljuga, inte en enda gång har du kunnat säga vad jag skulle haft fel om.
Du skriker bara idiot.
Det har jag visst:

Det du skriver är
1. IRRELLEVANT. Skatterna du pratar om drabbar ju respektive lands EGNA innevånare...
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Trump använde uttrycket ”rip us off”, ej ”orättvis konkurrens”.

2. Du höll med om det här.
DET FINNS INGEN RIP OFF.
vilket förklarades bl a här:
Citat:
Ja patetiskt att NI TVÅ inte fattar att Trump snackar skit (för arr han inte fattar själv).

USA är INTE lurade. De har negativ handelsballans för att de är inkompetenta...
Alltså har du visst fått svar...
Senast redigerad av Lunkan531 2025-04-03 kl. 15:36.
Citera
2025-04-03, 15:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag

Sp vad av det jag skrivit menar du var fel?
Du glömde att säga det.
Citera
2025-04-03, 15:30
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Stämmer. Så momsen blir lägre för varor som ej drabbas av tullavgift.

I kronor räknat, ja.

Men blir inte det här lite knepigt.
Låt säga att jag har den svenska agenturen för baseball-kepsen ”Stars and stripes” och den tillverkas i USA. Jag tar hem 1000 sådana. Förutom kepsarnas pris ska jag betala frakt och tull. Man adderar dessa tre och lägger på 25% moms. (Jag bortser här från ev ”hamnkostnader”.)
När jag sedan säljer kepsarna i min butik, så är 25 % av det pris kunden betalar moms. Eller hur?
De här kepsarna har alltså momsbelagts två gånger.
Ja, jag är klar över in- resp utgående moms, men staten har alltså beskattat varje keps 2 ggr.

Och att jag måste betala moms på fraktkostnaden känns lite konstigt, i praktiken betalar jag alltså svensk moms på en utgift som jag haft till en fraktfirma i USA.
Citera
2025-04-03, 15:33
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad yrar du om? Jag har ju flera gånger förklarat och dessutom citerat det jag kommenterade. Ändå förstår du inte. Moms är lika med högre priser och högre priser minskar försäljningen. Det är grundläggande inom macro-ekonomi. Det vet du säkert om du tänker efter. Och tråden handlar inte om effektiviteten i de olika skattesystemen som du tycks tro.

Sen enligt trådens ämne så kan man ju ändå ge Trump lite rätt. För hade vi haft samma "momsnivå" som USA, hade USA:s försäljning av sina varor varit högre än de är idag. Vice versa är Europas försäljning högre i USA än de varit om USA haft samma momssystem som Europa.

Europa har en mervärdesskatt, varje led i produktionskedjan beskattas bara för det mervärde som det genererar. USA har en försäljningsskatt, varje gång en vara byter ägare beskattas hela varans värde. En mervärdesskatt är mycket rättvisare, effektivare och smidigare för företagarna än en försäljningsskatt. Vilket är anledningen till att alla rika länder har mervärdesskatter. Förutom USA.

Lustigt nog har du även fel i väderkvarnen du tror att du diskuterar. Moms är bara ett sätt för staten att få in pengar på. Höjer man momsen får staten in mer pengar via den och kan följaktligen sänka skatterna någon annanstans. Ja, priserna ökar, men om inkomstskatterna sänks i motsvarande grad så kommer konsumenternas köpkraft öka i motsvarande grad och försäljningen kommer att vara konstant.

Det hade du vetat om du hade vetat någonting om nationalekonomi. Men det gör du inte. Goda råd i sammanhanget är att inte slänga dig med ord du inte begriper och att inte underskatta din motdebattör. Du verkar tro att jag inte kan något om nationalekonomi vilket fick dig att försöka dig på att vara stöddig. Stort misstag. Jag har läst ganska mycket nationalekonomi på universitetsnivå och jag vet definitivt att det vi avhandlar här inte är "macro-ekonomi". Läran om utbud och efterfrågan kallas inom nationalekonomin inte för makroekonomi utan för mikroekonomi. Förvirrande? Ja, kanske, men alla som har läst en grundbok i nationalekonomi känner till de begreppen.
Citera
2025-04-03, 15:39
Medlem
Citat:
Sp vad av det jag skrivit menar du var fel?
Du glömde att säga det.
Jag blev trött av era korkade kommentarer och råkade trycka på sänd innan jag var klar
Se ovanför din d v s post 229
Senast redigerad av Lunkan531 2025-04-03 kl. 15:43.
Citera
2025-04-03, 15:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Europa har en mervärdesskatt, varje led i produktionskedjan beskattas bara för det mervärde som det genererar. USA har en försäljningsskatt, varje gång en vara byter ägare beskattas hela varans värde. En mervärdesskatt är mycket rättvisare, effektivare och smidigare för företagarna än en försäljningsskatt. Vilket är anledningen till att alla rika länder har mervärdesskatter. Förutom USA.

Lustigt nog har du även fel i väderkvarnen du tror att du diskuterar. Moms är bara ett sätt för staten att få in pengar på. Höjer man momsen får staten in mer pengar via den och kan följaktligen sänka skatterna någon annanstans. Ja, priserna ökar, men om inkomstskatterna sänks i motsvarande grad så kommer konsumenternas köpkraft öka i motsvarande grad och försäljningen kommer att vara konstant.

Det hade du vetat om du hade vetat någonting om nationalekonomi. Men det gör du inte. Goda råd i sammanhanget är att inte slänga dig med ord du inte begriper och att inte underskatta din motdebattör. Du verkar tro att jag inte kan något om nationalekonomi vilket fick dig att försöka dig på att vara stöddig. Stort misstag. Jag har läst ganska mycket nationalekonomi på universitetsnivå och jag vet definitivt att det vi avhandlar här inte är "macro-ekonomi". Läran om utbud och efterfrågan kallas inom nationalekonomin inte för makroekonomi utan för mikroekonomi. Förvirrande? Ja, kanske, men alla som har läst en grundbok i nationalekonomi känner till de begreppen.
Du för ett ganska enfaldigt resonemang. Det är inte alls så att andra skatter måste höjas för att momsen sänks eller tas bort (eller tvärtom). Det är ett politiskt beslut och har inget med ekonomi att göra. Jag tror inte du ens satt din fot på någon högre utbildning. I något ämne.

Hur du än vrider och vänder på det, fakta är att ju högre momsen blir, desto lägre blir försäljningen av den momsbelagda varan. Och det är precis detta tråden handlar om. Och det är det Trump vänder sig emot.
Citera
2025-04-03, 15:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag blev trött av era korkade kommentarer och råkade trycka på sänd innan jag var klar
Se ovan.

Du har fortfarande inte lyckats citera något från mig som du anser är fel.
Det är mest ditt eget surr nu i ditt inlägg, inget från mig som du anser är fel.

Om du är så trött som du säger borde du kanske vila lite innan du skriver mer.
Citera
2025-04-03, 15:50
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Och att jag måste betala moms på fraktkostnaden känns lite konstigt, i praktiken betalar jag alltså svensk moms på en utgift som jag haft till en fraktfirma i USA.

Vad är det som är konstigt? Momsen läggs på det priset som slutkonsumenten betalar. Om priset ut till slutkonsument är 100 kr så blir momsen 25 kr. Vad som ingår i det slutpriset: frakt, tull, annat är egentligen ganska oväsentligt. Principen är densamma när du privatimporterar, bara att du får räkna ut ditt slutpris själv, så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du för ett ganska enfaldigt resonemang. Det är inte alls så att andra skatter måste höjas för att momsen sänks eller tas bort (eller tvärtom). Det är ett politiskt beslut och har inget med ekonomi att göra. Jag tror inte du ens satt din fot på någon högre utbildning. I något ämne.

Hur du än vrider och vänder på det, fakta är att ju högre momsen blir, desto lägre blir försäljningen av den momsbelagda varan. Och det är precis detta tråden handlar om. Och det är det Trump vänder sig emot.

Ah. Du vill ha en grundkurs i mikroekonomi. Varför inte.

Priset sätts av utbud och efterfrågan. Att lägga på en moms på varans pris är samma sak som att flytta hela utbuds-kurvan ett snäpp uppåt, priset kommer att öka och den sålda kvantiteten minska. Men nu måste vi ju också ta höjd för de där inkomstskattesänkningarna (pengar kan inte bara försvinna i nationalekonomi). En inkomstskattesänkning som (helt teoretiskt, givetvis) ger en perfekt jämn inkomstökning till alla konsumenter är samma sak som att flytta efterfråge-kurvan ett snäpp uppåt också. Resultatet kommer att bli två nya kurvor högre upp i diagrammet som kommer skära varandra på en högre prisnivå men på samma kvantitetsnivå. Det är mikroekonomi.

Sen kan du givetvis hävda att i praktiken kommer det inte att bli så här eftersom högre moms kommer göra att fler åker till Danmark och handlar och lägre inkomstskatter kommer att slå ojämnt och ge mer pengar till höginkomsttagare som konsumerar mindre. Det är helt riktigt. Nationalekonomi är känt för att fungera bättre i teorin än i praktiken. Men jag har redogjort för teorin och den säger att du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in