2025-04-03, 14:58
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"Moms är ett system för att underlätta handel." Den var nog dagens roligaste. Snacka om att inte kunna ett dyft nationalekonomi...

Menar du på allvar att trubbiga försäljningsskatter ā la USA är smidigare för handeln? Du är nog den enda nationalekonomen som tycker det i sådana fall.
Citera
2025-04-03, 14:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Menar du på allvar att trubbiga försäljningsskatter ā la USA är smidigare för handeln? Du är nog den enda nationalekonomen som tycker det i sådana fall.
Menar du att högre priser leder till ökad försäljning?
Citera
2025-04-03, 15:00
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Menar du att högre priser leder till ökad försäljning?

Vem har pratat om ökad försäljning? Hela diskussionen handlar om vilket skattesystem som är effektivast och enklast att använda.
Citera
2025-04-03, 15:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Vem har pratat om ökad försäljning? Hela diskussionen handlar om vilket skattesystem som är effektivast och enklast att använda.
Du skrev ju att "moms är ett system för att underlätta handel". Moms innebär högre priser, alltså minskar det försäljningen. OK?
Citera
2025-04-03, 15:04
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Du skrev ju att "moms är ett system för att underlätta handel". Moms innebär högre priser, alltså minskar det försäljningen. OK?

Är du en sån som bara läser rubriker också?

Följ tråden lite bakåt så ser du att den handlar om ineffektiviteten i USA försäljningsskatter och hur EUs moms är mycket enklare för handeln att hantera.
Citera
2025-04-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja patetiskt att NI TVÅ inte fattar att Trump snackar skit (för arr han inte fattar själv).

USA är INTE lurade. De har negativ handelsballans för att de är inkompetenta...
Typiskt vänstertroll att bara säga att andra snackar skit utan att kunna bemöta det som sägs, dagisnivå.
Du bevisar att du är en idiot...
1. Du har fått förklaring flera gånger i den här tråden av både mig och andra, men dy begriper ändå inte...

2. Och nu kallar du mig dessutom "vänstertroll" !!!
Jag blev företagare redan då jag gick i gymnasiet,
med företag både i Sverige och SOasien,
och har som affärskonsult förbättrat resultat och fixat kriser i mycket olika brancher (som t ex utbildning, vård, verkstadsindustrin, distribution...)

Vad mer dumt har du att säga?
Citera
2025-04-03, 15:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Är du en sån som bara läser rubriker också?

Följ tråden lite bakåt så ser du att den handlar om ineffektiviteten i USA försäljningsskatter och hur EUs moms är mycket enklare för handeln att hantera.
Nej, det handlar tråden inte om. Det är snarare du som får läsa vad TS skrev...
Citera
2025-04-03, 15:08
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du bevisar att du är en idiot...
1. Du har fått förklaring flera gånger i den här tråden av både mig och andra, men dy begriper ändå inte...

2. Och nu kallar du mig dessutom "vänstertroll" !!!
Jag blev företagare redan då jag gick i gymnasiet,
med företag både i Sverige och SOasien,
och har som affärskonsult förbättrat resultat och fixat kriser i mycket olika brancher (som t ex utbildning, vård, verkstadsindustrin, distribution...)

Vad mer dumt har du att säga?

Du har inte ens kunnat säga vad du anser att jag haft fel om, allt du kan är att gapa att andra är idioter.
Dagisnivå!
Citera
2025-04-03, 15:09
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Nej, det handlar tråden inte om. Det är snarare du som får läsa vad TS skrev...

Det är det min replik handlar om. Vilket blir uppenbart om man läser vad jag svarar på. Men lycka till med väderkvarnarna, de kan behöva sig en omgång då och då.
Citera
2025-04-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du blandar ihop om USA är missgynnat eller om amerikanska företag är det.
Det ena kan vara sant samtidigt som det andra är falskt.

USA får in mindre skatt när svenska företag säljer där än vad Sverige får in när amerikanska företag säljer här. Det kan ses som missgynnande av USA men inte av USAs företag.
Ja, precis. Problemet är ju att USA inte har moms på sina varor. Om de inför 25 % moms i USA så blir allt väldigt likadant. De kan dock inte bestämma att andra länder INTE får ta ut moms på varor i sina länder, så länge som det tar ut moms på alla varor oavsett om de är inhemska eller importerade.
Citera
2025-04-03, 15:13
Medlem
Nu var det längesedan jag köpte något direkt ifrån USA.
Jag frågade Grok och Microsofts AI om avgifter, skatt, frakt osv mellan USA och Sverige.

Frågan var hur mycket pålägg det blir på en produkt man köper som kostar 100 dollar om man beställer från USA till Sverige och tvärt om. Svaren blev följande.

Grok.
Scenario 1: Living in the USA, Buying from Sweden $130.
Scenario 2: Living in Sweden, Buying from the USA $194.

Microsoft.
Scenario 1: Living in the USA, buying from Sweden $142.
Scenario 2: Living in Sweden, buying from the USA $185.

Så det är väl inte så konstigt att USA höjer kostnaderna tillbaka egentligen.
Personligen så har jag undvikit flera gånger att köpa en produkt som enbart finns i USA eftersom det blir så jävla dyrt att jag hellre struntat i det.
Citera
2025-04-03, 15:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Ja, precis. Problemet är ju att USA inte har moms på sina varor. Om de inför 25 % moms i USA så blir allt väldigt likadant. De kan dock inte bestämma att andra länder INTE får ta ut moms på varor i sina länder, så länge som det tar ut moms på alla varor oavsett om de är inhemska eller importerade.

De bestämmer inte vad andra länder ska göra och du kan inte bestämma vad USA ska göra, du tycks blanda ihop detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in