Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Och att jag måste betala moms på fraktkostnaden känns lite konstigt, i praktiken betalar jag alltså svensk moms på en utgift som jag haft till en fraktfirma i USA.
Vad är det som är konstigt? Momsen läggs på det priset som slutkonsumenten betalar. Om priset ut till slutkonsument är 100 kr så blir momsen 25 kr. Vad som ingår i det slutpriset: frakt, tull, annat är egentligen ganska oväsentligt. Principen är densamma när du privatimporterar, bara att du får räkna ut ditt slutpris själv, så att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Du för ett ganska enfaldigt resonemang. Det är inte alls så att andra skatter måste höjas för att momsen sänks eller tas bort (eller tvärtom). Det är ett politiskt beslut och har inget med ekonomi att göra. Jag tror inte du ens satt din fot på någon högre utbildning. I något ämne.
Hur du än vrider och vänder på det, fakta är att ju högre momsen blir, desto lägre blir försäljningen av den momsbelagda varan. Och det är precis detta tråden handlar om. Och det är det Trump vänder sig emot.
Ah. Du vill ha en grundkurs i mikroekonomi. Varför inte.
Priset sätts av utbud och efterfrågan. Att lägga på en moms på varans pris är samma sak som att flytta hela utbuds-kurvan ett snäpp uppåt, priset kommer att öka och den sålda kvantiteten minska. Men nu måste vi ju också ta höjd för de där inkomstskattesänkningarna (pengar kan inte bara försvinna i nationalekonomi). En inkomstskattesänkning som (helt teoretiskt, givetvis) ger en perfekt jämn inkomstökning till alla konsumenter är samma sak som att flytta efterfråge-kurvan ett snäpp uppåt också. Resultatet kommer att bli två nya kurvor högre upp i diagrammet som kommer skära varandra på en högre prisnivå men på samma kvantitetsnivå. Det är mikroekonomi.
Sen kan du givetvis hävda att i praktiken kommer det inte att bli så här eftersom högre moms kommer göra att fler åker till Danmark och handlar och lägre inkomstskatter kommer att slå ojämnt och ge mer pengar till höginkomsttagare som konsumerar mindre. Det är helt riktigt. Nationalekonomi är känt för att fungera bättre i teorin än i praktiken. Men jag har redogjort för teorin och den säger att du har fel.