2025-03-31, 22:40
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Lite bisarrt att föreställa sig den mannens (?) euforiska vecka nu, medans alla andra knallar till jobbet. Som jag förstod det på Svenska Spels senaste pressmeddelande återstod nu bara själva bankmötet, då pengarna ska betalas ut, vilket rent av kan vara inplanerat redan i veckan. Så nu går det runt en person och vet med sig att det landar över en miljard på kontot vilken dag som helst.
Är han det minsta normal lär han vara ungefär lika uppenbart uppvarvad för en medveten åskådare som någon som råkat hälla lite för mycket tjack i morgonkaffet.
Eller möjligen gå sömnlös flera av nätterna av spänd förväntan.

Jag hade nog behövt en rejäl grogg eller holk för att kunna somna varje kväll fram till det mötet.

Andra i tråden som säger att de i den skulle sagt upp sig från jobbet på stört har inte tänkt för fem öre.
Om det första man gör efter vinnarsamtalet är att säga upp sig från jobbet med omedelbar verkan så fattar alla kollegor med något i huvudet att man kan vara en ganska sannolik vinnare. Följaktligen så vet sedan alla vem de ska springa efter med kepsen i näven.

Någon veckas ovälmående kan man avvara för den relativa diskretionens skull.
Ett alternativ är att helt sonika skita i att sova innan jobbet så man kommer dit helt sliten och grå. Bör kanske vara lättare att hålla masken då man inte lär studsa av spänd förväntan efter att ha varit sömnlös i 30+ timmar.
Skyll på depression p.g.a. gamla trauman som rivits upp, med påföljande svår sömnlöshet.
Fortsätt spela den rollen tills chefen uppmärksammar en, somna för all del i fikarummet så kaffet åker ut över brallorna om möjligt. Ragla som en eterzombie, men både blås och pissa rent.
Bli hemskickad för att man knappt kan se rakt.
Raka vägen till vårdcentral eller ring Kry, och be om sjukskrivning för depression, allmän känsla av ohälsa eller dylikt, som sedan förlängs och mynnar ut i att man helt enkelt försvinner som ett spöke från arbetsplatsen under smått tragiska förhållanden.
Man flyttar, kollegorna misstänker att man brände säkringarna och behövde byta liv. Ingen jagar en efter pengarna.

Skulle hellre välja detta alternativ över att vare sig säga upp mig direkt, eller fortsätta gå till jobbet som vanligt (förutsatt att jag hade haft ett sådant jobb) och riskera att lysa som en neonskylt med min uppenbart ändrade sinnesstämning till det smått megalomaniska.

Visst går det bara skita i att gå dit om mötet sker relativt snart, och sedan ta första planet till Tokyo, förutsatt att man inte tänkte bo i landet sedan.
Men ska man bo i någon form av relativ närhet så kan nog det där behöva skötas på något sätt som inte innebär att man tröskar på med samma skitjobb ett halvår till så spåret kallnar.

Familjen är dock lite bökigare, hade ju behövt låtsas gå till nya jobbet bara för att inte barnen skulle riskera att glappa första taget.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-03-31 kl. 23:39.
Citera
2025-04-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Oerhört mycket pengar, svårt att greppa hur man skulle hantera att vinna en rikedom som kommer hålla familjen rik i generationer.

Inte bara blir man rik, man blir måltavla för massor av illvilja. Man förlorar många syften man hade innan också. Varför arbeta, varför städa, varför göra någonting man inte längre måste, eftersom man kan betala för tjänster alldeles oavsett. Det finns goda anledningar till varför det i alla tider pratats om nyrika och gamla pengar. Det kräver erfarenhet för att kunna leva lycklig som rik. Många klarar inte ens av att bli pensionär, oavsett ekonomiska förutsättningar!

Jag tror man skulle få sätta upp en stiftelse som sköter pengarna och håller spenderarbyxorna i schack. Att kunna fortsätta leva ett vanligt liv är nog bara att glömma.

Ett mycket klokt inlägg. Håller med 100%.
Citera
2025-04-01, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Men om man blir så lycklig av pengar varför tog Avicii livet av sig. Han var ju också miljardär.

Avicii tog inte sitt eget liv, någon tog hans liv. Hans sista musik video bevisar det. Handlar om barn trafficking. Han va påväg att avslöja den rika "elitens" gärningar.
Citera
2025-04-01, 10:41
Medlem
Snacka om att livet kan bli rätt meningslöst.
Många storvinnare som det har gått snett för.

Men hoppas att det löser sig såklart för denna vinnare.
Citera
2025-04-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Har för mig att du får såväl ekonomisk som juridisk rådgivning. Så fort du får pengarna bör det fiinnas ett testamente på plats för att minska problem.

Själv skulle jag delat vinsten på två behålla 250miljoner får egen räkning dels sätta en miljard i en stiftelse där avkastningen på pengarna till 50% stannar i stiftelsen samt 50% blir går till mina barn och barnbarn osv till kommande generationer. Stiftelsen kontrolleras initialt av mig sedan av efterlevande

Mina tvåhundra hade gått till en ny bostad men ingen tramsbostad som villa på 800kvm eller lägenhet på 500kvm. Gissningsvis en lägenhet i synnerligen bra läge renoverad till toppklass med hjälp av någon ledande inredare. Sedan hade nära släkt blivit skuldfria. Resten hade spenderats på resor och god mat samt ett behagligt leverne under mina sista decennier.

Det är lite tragiskt att läsa om hur många som skulle bränna massa pengar på tramskonsumtion som larvigt stort boende, flygplan, lyxbåtar etc. Ni skulle istället kunna trygga era efterlevande för många generationer framåt och även kunna bidra till dessa personers utveckling.

Instämmer. Party, droger bör man minimera. Likaså lyx-yachter och ffa privatflyg som ju för de flesta har otroligt begränsat användningsområde såvida man inte redan är båtentusiast eller fjälv pilot typ...

Är själv kluven till det där med fond och trygga framtida generationer helt och i så fall hur. Det är en fin tanke på ett sätt. Men jag tror inte det är bra att passivisera sina barn/barnbarn genom att ge dem total ekonomisk frihet utan motprestation vilket en arvsfond riskerar att göra. Kolla på hur det gått för många som växt upp onödigt rikt... det kan förvisso ge en del stora (ibland orättvisa) fördelar, men också underlag för total dekadens och bortskämdhet.
Citera
2025-04-01, 15:06
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokker70
Ett mycket klokt inlägg. Håller med 100%.

Jag läser så mycket avundsjuka och så många som önskar sig den här vinsten. Jag är inte säker på att jag skulle vilja ha vinsten. Det skulle klart inte vara lätt att tacka nej till den, men jag tror risken är överhängande att det förstör livet.
Citera
2025-04-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag läser så mycket avundsjuka och så många som önskar sig den här vinsten. Jag är inte säker på att jag skulle vilja ha vinsten. Det skulle klart inte vara lätt att tacka nej till den, men jag tror risken är överhängande att det förstör livet.
Lagom är bäst. Ingen privatperson behöver en miljard kronor. Anledningen till att man förstör sitt liv beror på att man tappar rutiner och får fnatt. Man säger upp bostaden, jobbet, allt och bara drar. Ja, kul i början men sen då? Sitta på en strand och pimpla vin i 50 års tid? Personer som Bill gates, Musk, Bezos kan ju pensionera sig men väljer ändå att jobba kvar. Människan mår bra av att ha en mening i livet. Jag, personligen vill inte vinna en miljard. 100 milj hade räckt perfekt.
Citera
2025-04-01, 18:23
Avstängd
67arigGubbes avatar
Synd att man inte va vän med denna person

Hade inte suttit fel med den summan.. hade blivit glad av bara 1 mille så hade jag kunnat njuta av pensionen på riktigt.

Satan så gott denna man måste må nu! Stort grattis!
Citera
2025-04-01, 19:33
Medlem
M_A_Rs avatar
Säkert en så kallad "nysvensk" som vann. Nu kan han importera hit hela klanen från sin hemby i Irak. Fy fan!
Citera
2025-04-01, 19:35
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Synd att man inte va vän med denna person

Hade inte suttit fel med den summan.. hade blivit glad av bara 1 mille så hade jag kunnat njuta av pensionen på riktigt.

Satan så gott denna man måste må nu! Stort grattis!
Tror du verkligen han/hon mår så gott? Jag är skeptisk till att en sådan stor summa gör en enbart gott.
Citera
2025-04-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Lagom är bäst. Ingen privatperson behöver en miljard kronor. Anledningen till att man förstör sitt liv beror på att man tappar rutiner och får fnatt. Man säger upp bostaden, jobbet, allt och bara drar. Ja, kul i början men sen då? Sitta på en strand och pimpla vin i 50 års tid? Personer som Bill gates, Musk, Bezos kan ju pensionera sig men väljer ändå att jobba kvar. Människan mår bra av att ha en mening i livet. Jag, personligen vill inte vinna en miljard. 100 milj hade räckt perfekt.
Hur vet du att den här personen kommer sitta på en strand och pimpla vin i 50 års tid?
Citera
2025-04-01, 23:47
Medlem
Flashbackatmes avatar
Kunde bränt den summan på någon dag om det så var....
Skönt att vinna den summan så man kan köpa vad man vill och inte behöva arbeta i detta pissland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in