Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-26, 19:25
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Sebastian och Elsa-fallet är ett känt exempel.

Vill du ha en mer generell bild över hur det ser ut kan jag rekommendera att du läser följande inlägg, där ett antal nämndemän + Thomas Bodström vittnar om de låga beviskraven inom sexualbrott:

(FB) Samtyckeslagen -allmän diskussion

Och har du svårt att förstå ovanstående text så be någon av dina 10 dygnet runt assistenter att hjälpa dig.

I Sebastian och Elsa fallet samlades det in bevis, bland annat vittnesuppgifter. Jag efterfrågade fall där 0 bevis krävts och som lett till fällande dom.

Det enda jag kan säga i övrigt om fallet är att påföljden på 3 år och 215 000 i skadestånd var väldigt mycket för hårt och högt. Det sänktes ju också senare men vafan. Inte ens anhöriga till mordoffer får så mycket ibland. Sebastian borde fått böter typ.

I ett annat fall där lagen fungerade klockrent fick förövaren 9 månader. En pojkvän i ett ungt par som väntade tills hans flickvän somnat (trodde han) innan han förgrep sig på henne. 9 månader är ju helt rimligt.

Visar återigen på det jag sagt hela tiden och som stöds av BRÅ:s slutsatser:

Citat:
"Brås förslag

Det är önskvärt med fler vägledande domar från Högsta domstolen om rena ofrivillighetsfall.

Domare behöver fortbildas om vad oaktsam våldtäkt innebär, så att bestämmelsen blir tolkad så enhetligt som möjligt och inte överanvänds som en kompromiss i fall där det är oklart vad som faktiskt hänt.

Att reglerna om oaktsam våldtäkt tolkas enhetligt, och i enlighet med lagstiftarens intentioner, är särskilt viktigt med hänsyn till att skillnaden i utdömda straff mellan våldtäkt och oaktsam våldtäkt är så stor.

Möjligheterna att få straffen att bättre avspegla variationen i straffvärde mellan olika typer av våldtäkter, inklusive oaktsam våldtäkt, bör utredas.

Det behövs forskning om i vilken mån, straffen för gärningar som ligger i den nedre delen av straffskalan för våldtäkt av normalgraden, ligger i linje med det allmänna rättsmedvetandet.

Det behövs mer studier om hur parterna påverkas av rättsprocessen.

Det är angeläget med fortsatta samhällsinsatser för att nå ut med både lagens budskap och lagens gränser."
Senast redigerad av Jenny9 2025-03-26 kl. 19:27.
Citera
2025-03-26, 19:45
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Visst.

ROKS, Feministiskt initiativ, vänsterpartiet (inte minst deras obligatoriska internfeministiska handbok), miljöpartiet, Varför apor aldrig bär rosa klänning, Vita kränkta män, Aftonbladet, DN, nyheter24, Dagens ETC, SCUM-manifestet, Bang

För att nämna några. Sen finns det ju såklart massor på twitter och andra sociala medier också.

Visst fan, det borde jag ju anat att du tolkar all sorts feminism och jämställdhetsarbete som manshat.

Citat:
Manshatar-massmord? För att begå massmord krävs förutom en enorm handlingskraft också en hel del kompetens och en vilja att offra sig själv. Så nej, jag tror inte vi får se några sådana massmord från kvinnor. Men det betyder ju inte att manshat inte existerar.

Förvånar mig inte att du tolkar det såhär.

Citat:
Kontroll, ja. Förakt och fientlighet, nej.

Kontroll, förakt och fientlighet såklart.

[QUOTE (FB) Är kvinnor bättre än män på något?
[/quote]

Du fattar fortfarande inte att de inläggen var jävligt cyniska från min sida pga att jag dissade hela tråden?
Utöver det är varenda punkt sann.....

Citat:
Jag har inte varit inne på den bloggen på säkert 5 år men det räckte med 2 minuter nu för att hitta en tweet från feministikonen Lady Dahmer där hon påstår sig vilja knivhugga män som hon anser ägnar sig åt "mansplaining".

Så har jag också känt emellanåt. Men till skillnad från manosfär-killarna så gör ju 'vi' inte allvar av det.

Citat:
Nej, det behövs inga riktiga bevis. Det räcker att målsäganden berättat vidare för en kompis att hon blivit våldtagen och den kompisen vittnar om det så kan det bli fällande dom. I alla fall enligt de nämndemän som Expressen pratat med. Och enligt Thomas Bodström.

Ja och det är troligen fåtalet mer svårbedömda fallen som BRÅ också tar upp.

Citat:
Men jag antar att du precis som TomatKungen och ipsi-kärringen är bättre kvalificerade än honom inom detta område...

Han är försvarsadvokat och gör sitt jobb.

Citat:
Problemet är den godtyckliga bedömningen. Domarens personliga uppfattning blir alldeles för avgörande.

Ja det är pga det som det måste komma till fler vägledande domar.

Citat:
Nej, återigen, det har inget med hat att göra.

Absolut har det med kontroll, förakt och fientlighet att göra.

Citat:
Ja, det var ju just en bild du efterfrågade? Och det är en mer än vad du lyckats producera så här långt. Återstår att se om du lyckas hitta några exempel på kvinnohat.

Ja och jag gratulerade dig ju till ditt enda lilla bevis på manshat du lyckades vaska fram.

Jag har hela historien i ryggen, iallafall sen vi blev bofasta. Och en massa massmord med mycket annat. Finns inga tydligare bevis på hatet som manosfären sprider och hur killar och män hetsas mot kvinnor.
Senast redigerad av Jenny9 2025-03-26 kl. 19:49.
Citera
2025-03-30, 21:19
Medlem
Kul att se att min gamla tråd fortfarande lever. Mycket intressant har tagits upp i den. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett litet filmklipp där det diskuteras kring den utvärdering som gjorts av denna lagen nu när den har funnits i några år. Det som sägs om vilka bevis som krävs för fällande dom är verkligen skrämmande. Dock ingenting som jag inte redan kände till.

https://m.youtube.com/watch?v=YMo3VVZFumA

Värt att nämna är att även många kvinnor är emot att män skall kunna dömas för våldtäkt enbart på en kvinnas berättelse (muntlig bevisning). Detta är egentligen inte så konstigt. Det är en väldigt märklig inställning att tycka att det är rätt att halva befolkningen skall ha makt att sätta den andra halvan av befolkningen i fängelse om dom känner för det. De låga beviskrav som krävs för en fällande våldtäktsdom bidrar naturligtvis till att män drar sig undan från kvinnor också vilket självklart upplevs som ett problem av kvinnor som har en vänlig inställning till män och som är intresserade av relationer med män. Även om jag förmodligen blir emotsagd av hardcorefeministerna som har svarat i denna tråden så finns det gott om kvinnor som faktiskt är intresserade av att leva i en parrelation med en man. Ni feminister förstör för denna stora grupp kvinnor också.

Jag har två söner som idag är 2 resp. 4 år gamla. Två underbara, söta små solstrålar som är mitt allt. Jag ser verkligen inte fram emot den dagen dom börjar träffa tjejer. Det känns som en ganska konstig värld när det finns manshatare som tycker att det är helt i sin ordning att exempelvis mina söner i framtiden skall kunna dömas för våldtäkt av någon tjej som dom kanske inte ens har rört.

Ingen man borde egentligen ha sex med någon kvinna innan beviskraven för våldtäktsdomar skärps. Ej heller vistas ensam med en kvinna om du inte känner henne väldigt bra. Det är helt enkelt inte värt det.
Citera
2025-03-31, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triton941
Kul att se att min gamla tråd fortfarande lever. Mycket intressant har tagits upp i den. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett litet filmklipp där det diskuteras kring den utvärdering som gjorts av denna lagen nu när den har funnits i några år. Det som sägs om vilka bevis som krävs för fällande dom är verkligen skrämmande. Dock ingenting som jag inte redan kände till.

Värt att nämna är att även många kvinnor är emot att män skall kunna dömas för våldtäkt enbart på en kvinnas berättelse (muntlig bevisning). Detta är egentligen inte så konstigt. Det är en väldigt märklig inställning att tycka att det är rätt att halva befolkningen skall ha makt att sätta den andra halvan av befolkningen i fängelse om dom känner för det. De låga beviskrav som krävs för en fällande våldtäktsdom bidrar naturligtvis till att män drar sig undan från kvinnor också vilket självklart upplevs som ett problem av kvinnor som har en vänlig inställning till män och som är intresserade av relationer med män. Även om jag förmodligen blir emotsagd av hardcorefeministerna som har svarat i denna tråden så finns det gott om kvinnor som faktiskt är intresserade av att leva i en parrelation med en man. Ni feminister förstör för denna stora grupp kvinnor också.

Jag har två söner som idag är 2 resp. 4 år gamla. Två underbara, söta små solstrålar som är mitt allt. Jag ser verkligen inte fram emot den dagen dom börjar träffa tjejer. Det känns som en ganska konstig värld när det finns manshatare som tycker att det är helt i sin ordning att exempelvis mina söner i framtiden skall kunna dömas för våldtäkt av någon tjej som dom kanske inte ens har rört.

Ingen man borde egentligen ha sex med någon kvinna innan beviskraven för våldtäktsdomar skärps. Ej heller vistas ensam med en kvinna om du inte känner henne väldigt bra. Det är helt enkelt inte värt det.

Intressant video. Det är verkligen sinnessjukt hur det går till. En skam för "rättsstaten" Sverige.

39% av alla domar enligt samtyckeslagen är alltså baserade enbart på muntliga uppgifter. Skrämmande. Dags att utrota feminismen en gång för alla. Den har inte i ett civiliserat samhälle att göra.
Citera
2025-03-31, 15:45
Citat:
Intressant video. Det är verkligen sinnessjukt hur det går till. En skam för "rättsstaten" Sverige.

39% av alla domar enligt samtyckeslagen är alltså baserade enbart på muntliga uppgifter. Skrämmande. Dags att utrota feminismen en gång för alla. Den har inte i ett civiliserat samhälle att göra.

En jävla skandal.

Åldrarna har dessutom gått ner på både anmälare och anklagade.
Ungdomarna har aldrig haft så pissig ekonomi i Sverige OCH krav på sig att ha senaste skiten och där kvinnor / tjejer står för 70-80% av konsumeringen
Skadeståndet har dessutom höjts 100% (varför i helvete då?)

Lägg till MYCKET mer cyniska tjejer där deras moral och anständighet aldrig har varit så lågt. Onlyfans, sälja sex o.s.v. är OK idag (men köpa är det vidrigaste..).

Sverige är ett sjukt land. ..en jävla lay-up.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2025-03-31 kl. 15:48.
Citera
2025-04-02, 14:15
Medlem
Verkar som feministerna försvunnit med svansen mellan benen från den här tråden nu.

Samtyckeslagen är helt enkelt oförsvarbar. Argumenten för den är endast ideologiska. Man vill att det ska bli lättare att döma = lägre beviskrav = avkall på rättssäkerheten.

Helt sanslöst att sådant får fortgå i Sverige.

Den som försvarar denna lag borde omyndigförklaras. Den hör inte på något sätt hemma i en civiliserad rättsstat.
Citera
2025-04-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
I Sebastian och Elsa fallet samlades det in bevis, bland annat vittnesuppgifter. Jag efterfrågade fall där 0 bevis krävts och som lett till fällande dom.

Det enda jag kan säga i övrigt om fallet är att påföljden på 3 år och 215 000 i skadestånd var väldigt mycket för hårt och högt. Det sänktes ju också senare men vafan. Inte ens anhöriga till mordoffer får så mycket ibland. Sebastian borde fått böter typ.

I ett annat fall där lagen fungerade klockrent fick förövaren 9 månader. En pojkvän i ett ungt par som väntade tills hans flickvän somnat (trodde han) innan han förgrep sig på henne. 9 månader är ju helt rimligt.

Visar återigen på det jag sagt hela tiden och som stöds av BRÅ:s slutsatser:

Nej, det fanns inga bevis i det fallet. 39% av alla domar enligt samtyckeslagen är baserade enbart på muntliga uppgifter. Så i minst 39% av fallen har 0 bevis lett till fällande dom.

Citera
2025-04-02, 18:17
Citat:
Nej, det fanns inga bevis i det fallet. 39% av alla domar enligt samtyckeslagen är baserade enbart på muntliga uppgifter. Så i minst 39% av fallen har 0 bevis lett till fällande dom.

Jo ditt dumma spån, det fanns sådan bevisning så att både åklagaren och rättens ledamöter fann det styrkt bortom allt rimligt tvivel. (Förmodligen ansåg även försvararen det men det ingår inte i försvararens roll att säga det.)
Citera
2025-04-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo ditt dumma spån, det fanns sådan bevisning så att både åklagaren och rättens ledamöter fann det styrkt bortom allt rimligt tvivel. (Förmodligen ansåg även försvararen det men det ingår inte i försvararens roll att säga det.)

Nej det fanns inte alls någon bevisning din dumma jävla idiot. Problemet med samtyckeslagen är ju att vad som räknas som "bevisning" inte alls är några bevis. Vad en massa ideologiskt drivna feminister till åklagare och ledamöter "ansåg" förändrar ingenting.

Som sagt, minst 39% av alla dömda enligt samtyckeslagen är dömda utan bevis. Samtyckeslagen och alla som försvarar den är en skam för Sverige.
Citera
2025-04-02, 19:06
Citat:
Nej det fanns inte alls någon bevisning din dumma jävla idiot. Problemet med samtyckeslagen är ju att vad som räknas som "bevisning" inte alls är några bevis. Vad en massa ideologiskt drivna feminister till åklagare och ledamöter "ansåg" förändrar ingenting.

Som sagt, minst 39% av alla dömda enligt samtyckeslagen är dömda utan bevis. Samtyckeslagen och alla som försvarar den är en skam för Sverige.
Jo ditt spån, det fanns så stark bevisning att åklagaren och rätten ansåg våldtäkten styrkt bortom allt rimligt tvivel.

Att du personligen anser att det saknas tillräcklig bevisning i 100% av alla våldtäktsanmälningar istället för bara 95% är en annan sak.
Citera
2025-04-02, 19:13
Medlem
För att bli dömd enligt samtyckeslagen räcker det alltså med att en kvinna påstår sig ha blivit våldtagen och att hon berättar det för en kompis som sedan vittnar om att kvinnan mått dåligt.

Detta är "bevisning bortom allt rimligt tvivel 🤓", enligt feministerna.
Citera
2025-04-02, 19:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Verkar som feministerna försvunnit med svansen mellan benen från den här tråden nu.

Samtyckeslagen är helt enkelt oförsvarbar. Argumenten för den är endast ideologiska. Man vill att det ska bli lättare att döma = lägre beviskrav = avkall på rättssäkerheten.

Helt sanslöst att sådant får fortgå i Sverige.

Den som försvarar denna lag borde omyndigförklaras. Den hör inte på något sätt hemma i en civiliserad rättsstat.

Jag har uttryckt min ståndpunkt och har inget mer att tillägga. Ingen mening med att sitta och upprepa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in