Vilka tror ni att de utländska nationalisterna som kommer till Svenskarnas hus i Älgarås på nationaldagen är? Tidigare i tråden skrev jag att jag trodde att det skulle kunna vara Mark Collett och Laura Towler från Patriotic Alternative, men det är det nog inte. Min gissning är att det är Roman Fritz och Grzegorz Braun från det polska partiet Confederation of the Polish Crown (Konfederacja Korony Polskiej). Dan Eriksson och Magnus Söderman lärde känna dem när de var i Warszawa förra året för att delta på den där jättestora självständighetsmarschen.
Några av de kommande större evenemangen som Det fria Sverige anordnar:
10 maj | Vårmötet 2025: Presentation av ny visionsskrift
6 juni | Nationaldagsfirande för hela familjen (dagtid)
6 juni | Fest och smörgåsbord: Det mytiska fosterlandet (kvällstid)
14-15 juni | Damernas helg 2025
Sedan berättade ju Dan Eriksson att de kommer att ha en Killinggänget-kväll i Svenskarnas hus snart också. Dan skulle höra av sig till Jonas Inde och fråga honom om han skulle vilja medverka på den. "Hockeygänget" är något av det bästa och mest underskattade som har gjorts under de senaste åren. Jonas Indes låt "Judeflickan" är också ett mästerverk.
Yvonne Lindholms konst är inte hemsk, Nyreggadjude. Det är inte Henrik Jonassons heller. Jag tycker att det är väldigt positivt att de ställer ut sina tavlor i Svenskarnas hus. Ni skriver alltid mycket om att Dan Eriksson och Magnus Söderman är tjocka. En som inte var tjock var fotomodellen Twiggy (Lesley Hornby, senare Lesley Lawson), som Yvonne Lindholm har målat ett porträtt av. Hon har dock valt att framställa Twiggy på ett lite tråkigt sätt tycker jag. De där ikoniska bilderna på Twiggy från 1966 där hon nästan ser lika mycket ut som en söt kille som en ung kvinna är så fascinerande. Jämfört med modeller på senare tid var förresten inte Twiggy så där extremt smal som hon ska ha ansetts på den tiden, utan nästan ett fetto. Grejen var väl den att hon var banbrytande och att modeller innan henne hade varit kurviga och sett ut som Marilyn Monroe.