Citat:
Det är ju en tråd för ekonomiforumet egentligen men visst så är det en lite säkrare placering som inte påverkas av inflation på riktigt samma sätt som pengar men ädelmetaller som guld och silver har också ett värde som fluktuerar över tid beroende på tillgång och efterfrågan.
Bra placering men inget är idiotsäkert och hellre guld än silver som är en ohyggligt mycket "säkrare" placering rent historiskt även om silverpriset kan dra iväg men isåfall är guld säkrare och bättre över tid om man ska pyssla med sådant och vill bevara värdet av pengar.
Glöm cryptovalutor och skit i den stilen då värdet dvs tillgång och efterfrågan på sådana är jävligt knepiga att hänga med i och det handlar om mer trading om man inte vill bli jävligt fattig snabbt.
Penningfonder eller aktier i stabila bolag med en bra affärsverksamhet som är hållbar över tid samt en aning guld isåfall för om du äger aktier så är det ändå en del i ett bolag som producerar något om vi pratar vanliga stora, hederliga och väletablerade bolag.
Bra placering men inget är idiotsäkert och hellre guld än silver som är en ohyggligt mycket "säkrare" placering rent historiskt även om silverpriset kan dra iväg men isåfall är guld säkrare och bättre över tid om man ska pyssla med sådant och vill bevara värdet av pengar.
Glöm cryptovalutor och skit i den stilen då värdet dvs tillgång och efterfrågan på sådana är jävligt knepiga att hänga med i och det handlar om mer trading om man inte vill bli jävligt fattig snabbt.
Penningfonder eller aktier i stabila bolag med en bra affärsverksamhet som är hållbar över tid samt en aning guld isåfall för om du äger aktier så är det ändå en del i ett bolag som producerar något om vi pratar vanliga stora, hederliga och väletablerade bolag.
Jag har för mig att Dan Eriksson ansåg att silver var "folkets" ädelmetall då det är betydligt billigare att äga fysiskt än guld. Tack för dina insikter!
Vet du nått om preppingen de här männen håller på med? I ett gammalt avsnitt med Dan Eriksson, Magnus Söderman och Björn Björkqvist sa de att de hade lager av mat som räckte över ett år. Per person då. Dom förvarar nog all den här näringen i husen de äger i Älgarås. Även Björn Björkqvist hade bunkrat mat för över ett år hemma.
Alla dessa konserver, glasburkar och säckar med mat kostar ju ofantligt mycket pengar. Vet du mer om hur mycket mat de har nu?
Dan Eriksson sa att de även hade mycket frystorkad mat som är superdyrt att köpa. Men det har en hållbarhet på 25-30 år såg jag när jag tittade upp det.