2024-09-17, 16:16
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är ju en tråd för ekonomiforumet egentligen men visst så är det en lite säkrare placering som inte påverkas av inflation på riktigt samma sätt som pengar men ädelmetaller som guld och silver har också ett värde som fluktuerar över tid beroende på tillgång och efterfrågan.

Bra placering men inget är idiotsäkert och hellre guld än silver som är en ohyggligt mycket "säkrare" placering rent historiskt även om silverpriset kan dra iväg men isåfall är guld säkrare och bättre över tid om man ska pyssla med sådant och vill bevara värdet av pengar.

Glöm cryptovalutor och skit i den stilen då värdet dvs tillgång och efterfrågan på sådana är jävligt knepiga att hänga med i och det handlar om mer trading om man inte vill bli jävligt fattig snabbt.

Penningfonder eller aktier i stabila bolag med en bra affärsverksamhet som är hållbar över tid samt en aning guld isåfall för om du äger aktier så är det ändå en del i ett bolag som producerar något om vi pratar vanliga stora, hederliga och väletablerade bolag.

Jag har för mig att Dan Eriksson ansåg att silver var "folkets" ädelmetall då det är betydligt billigare att äga fysiskt än guld. Tack för dina insikter!

Vet du nått om preppingen de här männen håller på med? I ett gammalt avsnitt med Dan Eriksson, Magnus Söderman och Björn Björkqvist sa de att de hade lager av mat som räckte över ett år. Per person då. Dom förvarar nog all den här näringen i husen de äger i Älgarås. Även Björn Björkqvist hade bunkrat mat för över ett år hemma.

Alla dessa konserver, glasburkar och säckar med mat kostar ju ofantligt mycket pengar. Vet du mer om hur mycket mat de har nu?

Dan Eriksson sa att de även hade mycket frystorkad mat som är superdyrt att köpa. Men det har en hållbarhet på 25-30 år såg jag när jag tittade upp det.
Citera
2024-09-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Jag har för mig att Dan Eriksson ansåg att silver var "folkets" ädelmetall då det är betydligt billigare att äga fysiskt än guld. Tack för dina insikter!

Vet du nått om preppingen de här männen håller på med? I ett gammalt avsnitt med Dan Eriksson, Magnus Söderman och Björn Björkqvist sa de att de hade lager av mat som räckte över ett år. Per person då. Dom förvarar nog all den här näringen i husen de äger i Älgarås. Även Björn Björkqvist hade bunkrat mat för över ett år hemma.

Alla dessa konserver, glasburkar och säckar med mat kostar ju ofantligt mycket pengar. Vet du mer om hur mycket mat de har nu?

Dan Eriksson sa att de även hade mycket frystorkad mat som är superdyrt att köpa. Men det har en hållbarhet på 25-30 år såg jag när jag tittade upp det.
Jag har ingen superinblick i deras förening eller exakta ekonomi och jag anser dessutom att deras podd är skit.

Däremot så följer jag dem på avstånd lite grann av ren nyfikenhet och har haft en del att göra med vissa av de där figurerna förr fast i andra sammanhang och försökt att sätta mig in i deras ekonomiska upplägg även om det säkert finns de som har tittat mer på det där än jag.

Prepping ägnar de sig säkert åt det misstror jag ansolut inte då det verkar poppis i nationella kretsar numera men i vilken omfattning har jag ingen aning om och du lär som medlem inte se röken av någon mat om tex tredje världskriget bryter ut utan den lär vara reserverad för Dan och Magnus själva med anhöriga själva typ.

När Dan pratar om silver som "folkets ädelmetall" så misstänker jag att han menar att man kan köpa större kvantiteter billigare än tex guld men varför investera i något med mer instabilt värde än en mindre mängd guld med mer stabilt värde över tid än något som fluktuerar mer.

För någon som Dan är det logiskt som fattar hur man investerar och tjänar pengar och jag hade säkert kunna göra pengar på det också men då måste man vara en aning insatt i råvaruhandel och dessutom lyckas köpa massa silver när det anses "billigt" och sedan sälja till bra vinst när priset drar iväg typ trading.

Det är idioti att uppmana vanliga svenssons att pyssla med sådant då det kräver lite mer insikt i hur råvaru och ädelmetallshandel fungerar.

Ungefär som att jag inte skulle tipsa någon att investera i olja som inte fattar vad de håller på med eller ännu värre olika cryptovalutor.

Lite fysiskt guld i bankfacket däremot som backup är väl en hyfsat god investering med tanke på att priset stiger över tid och inte svänger så förbannat så köp, stoppa i bankfacket och sälj när du känner att du behöver pengar om 20 år typ.

Jag skulle kunna hålla en mindre föreläsning om basic investering men vi stannar där så att det inte blir så satans offtopic och nej varken Dan, Magnus eller någon annan lär förvara guld odyl i DFS kåken om det inte finns en normal bank med bankfack på en mindre bilresas avstånd.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-09-17 kl. 17:55.
Citera
2024-09-17, 18:27
Medlem
Run3s avatar
Dan Eriksson gör i Radio Svegot reklam för sin hemsida https://www.daneriksson.com/, där finns det tydligen poddar, texter och ett veckobrev bakom en betalvägg. Det kostar 55 kr/månaden att ta del av det.

Några frågor:

- Driver han denna sajten i egenskap av ordförande för DFS eller som privatperson? Jag antar som privatperson.
- Till vem går intäkterna? Jag antar till honom själv.
- Producerar han material åt den sajten på arbetstid betald av DFS?
- Är det inte lite märkligt att han tillåts göra reklam för sin privata sajt i ett radioprogram betalt av DFS? Känns som att han utnyttjar sin position som ordförande till att marknadsföra saker som han tjänar på privat.
- När han är ordförande för DFS (och eventuellt anställd av Radio Svegot), finns det inte någon konkurrensklausul i avtalet? Känns lite märkligt att han tillåts vid sidan om DFS driva en webbsida som behandlar exakt samma ämnen som DFS & Radio Svegot redan gör. Hur avgör han ifall en podd eller text han producerat ska publiceras på DFS, Svegot eller Daneriksson.com?
Citera
2024-09-18, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Dan Eriksson gör i Radio Svegot reklam för sin hemsida https://www.daneriksson.com/, där finns det tydligen poddar, texter och ett veckobrev bakom en betalvägg. Det kostar 55 kr/månaden att ta del av det.

Några frågor:

- Driver han denna sajten i egenskap av ordförande för DFS eller som privatperson? Jag antar som privatperson.
- Till vem går intäkterna? Jag antar till honom själv.
- Producerar han material åt den sajten på arbetstid betald av DFS?
- Är det inte lite märkligt att han tillåts göra reklam för sin privata sajt i ett radioprogram betalt av DFS? Känns som att han utnyttjar sin position som ordförande till att marknadsföra saker som han tjänar på privat.
- När han är ordförande för DFS (och eventuellt anställd av Radio Svegot), finns det inte någon konkurrensklausul i avtalet? Känns lite märkligt att han tillåts vid sidan om DFS driva en webbsida som behandlar exakt samma ämnen som DFS & Radio Svegot redan gör. Hur avgör han ifall en podd eller text han producerat ska publiceras på DFS, Svegot eller Daneriksson.com?
Vilken nyhet att Dan gör precis som han vill i DFS och om någon säger emot så åker de ut.

Det är förmodligen Dans egen site ja och pengarna går rakt ner i hans ficka likt den rätt så schyssta lönen han ändå plockar ut ur DFS av medlemmarnas pengar som ska betala för precis allt och gärna donera ännu utöver det.

Det ska tamigfan inte vara billigt att vara medlem i DFS projektet och vad får du jo lite poddar och lite skriven text medans Dan och Magnus tjänar schysst med deg på människors godtrogenhet och vill du som medlem besöka huset på något event så kostar även det tro inget annat.
Citera
2024-09-18, 08:24
Medlem
Citat:
Vilken nyhet att Dan gör precis som han vill i DFS och om någon säger emot så åker de ut.

Det är förmodligen Dans egen site ja och pengarna går rakt ner i hans ficka likt den rätt så schyssta lönen han ändå plockar ut ur DFS av medlemmarnas pengar som ska betala för precis allt och gärna donera ännu utöver det.

Det ska tamigfan inte vara billigt att vara medlem i DFS projektet och vad får du jo lite poddar och lite skriven text medans Dan och Magnus tjänar schysst med deg på människors godtrogenhet och vill du som medlem besöka huset på något event så kostar även det tro inget annat.

Du är en klok och kontemplerande själ. I ett nationell statsskick hade säkerligen människor som du blommat ut och kunnat på bättre sätt ge tillbaka till folket.

Det kan inte ha varit lätt att vara nationell eller ns senaste årtiondena. Men det ursäktar ju inte att man blir fullständigt cynisk med tiden och börjar göra och sätta i system kroknäsegrejer, och det mot den stora massan som man säger sig representera.

Det blir ju till slut en fråga om personligheter och karaktär. Om jag personligen försöker tänka mig in i Magnus & Dans situation så skulle jag inte kunna bete mig som dom gör, om jag inte försöker ändras inifrån, att få mörkare själ som är ute efter personlig vinning och allt som kommer i sådana köllvatten. Men då hamnar man snabbt bortom det man utåt sig vill göra gällande som man kämpar för.

En fråga till dig, hur kommer det sig att du senare gick bort från sådana miljöer? Kom du att "utvecklas" bort från sådant tankegods? Massa fula fiskar som Dan som fick dig att tröttna?

Eller något så enkelt som du blev bekväm med "nysvenskarna" i omgivningen med tiden? Vem vet, kanske doppar i en sådan gryta just nu med blandrasavkommor att ta hand om...

Vi har i månader kunnat se Offervilja rikta diverse, vad jag skulle kalla för rop på hjälp eller panikattacker mot NMR. Men mig veterligen så har dom inte tagit några pengar från han?

Man lider med grabben, allt annat vore själlöst. Speciellt när han t o m får sälja sina allra käraste ägodelar för att ha råd med mat & husrum.

Men då kanske man inte ska störa sig på Pär-"ingrid" eller t om typer med bajsanlete som guldtand, utan försöka fokusera på späcket runt Dan & Magnus magar?

Det är frustration och rop på hjälp som slår fel och åt ett helt annat håll. Min lekmannagissning är att det är pga att folk i DfS preferin är rädda för Dan. Därför attackerar man NMR på sociala medier, som t ex FB.

Hur fan hade man själv gjort i en liknande sits när sanningen verkligen uppdagats om dessa figurers sanna natur?

En icke-våldsam idealisk lösning skulle kunna vara låsa in berörda i en säker lokalisation, typ jordkällare eller liknande, servera vatten och bröd tills herrarna förlorar allt det dyra fettet runt magarna, som man själv betalat för då. Det går bra att servera någon billig multivitamin lösning, typ den på Lidl kostar 15 kr och känns rätt i sammanhanget.

Man hamnar ändå lite utanför lagramarna men det blir ändå inte mer än 4-6 år effektiv tid att sitta i värsta möjliga scenario. Dock så gör man ju inget dödligt eller våldsamt. Tvärtom, bantningen lär väl vara bra för de inblandade.

Men då samarbetar Dan och Magnus med polisen och borde därmed ha gjort sitt i sådana sammanhang. Om nu rörelsen dom säger sig representera är vatten värt dvs.

Nu spekulerar jag bara hur folk skulle kunna känna och handla i liknande situationer.

Jag vet inte själv vad jag hade gjort. Men jag hade börjat med att kräva tillbaka mina pengar och ta det därifrån. Dom kanske är beredda att betala tillbaka eldsjälar som Offervilja och då är ju den saken utagerat på ett korrekt och ariskt sätt.

Det bästa ur ren PR synpunkt vore om Offervilja fick sina hundratusen kronor att göra julresan med, istället för dom lägger ner stålarna på sina fula och snoriga ungar. Eller kärringens onlineshopping.

Dessa snoriga ungar har hela livet framför sig.

Det har ju inte vare sig offervilja eller hans gamla mamma. DfS slåss lite med klockan här. Det är inte säkert det går att rädda anseendet nästa jul. Det bästa för Dan och gänget vore att styra upp julresan i år och inte riskera mer tid.

Offervilja kanske inte ens har möjligheten att resa med sin mor nästa år. Och då är det försent att göra något, även om ett mirakel sker och de inblandade blir givmilda plötsligt.

Så mycket som Dan tycker om att prata om att dra sin Browning så skulle man onekligen vilja se han i mer stressiga situationer. Det kanske bara är snack och hålla låda på Dans lilla säregna vis, för stt typ skrämma upp stackare med underförstådda grejer.

Varför pantar han inte den (och lite andrs värdesaker som han har fullt av) istället för göra implicta hot med den, ge pengarna till offervilja och då är man ju redan på rätt väg.

Nepp, nu får vi skapa ett drev som slutar i rättvisa för en av vår tids allra mest givmilda och godhjärtade patrioter. Det är riktigt fel att sko sig på sådana eldsjälar. Ännu mindre att sätta sådant smutsigt förfarande i system och försöka segla under nationell flagg.
Senast redigerad av SvartGulFantast 2024-09-18 kl. 08:53.
Citera
2024-09-18, 09:50
Medlem
Citat:
Grejen är den att de drar in ohyggliga mycket deg. Det kostar att vara medlem i DFS, olika prenumerationer som ska lösas osv, allt skall kosta om du så bara vill komma på ett event i en förening som du är betalande medlem i och helst så ska du donera en massa frivilligt också och vad får du som vanlig medlem för det jo ingenting (om du inte betalar) och sedan har du ett par personer i toppen som sitter och lyfter relativt schyssta löner för ett inte alltför krävande arbete.

Det var lite kul men en av de gamla topparna i Nordisk ungdom (ej Forsén) var med som gäst i Radio Nordfront och var också ganska så skarp i sin kritik av DFS.

Speciellt det där med att samla in en miljon för att köpa ETT hus mitt ute i ingenstans typ och renovera och ha egen lokal när Nordisk ungdom hade typ tre lokaler eller något i den stilen under sin existens som de visserligen hyrde och för relativt låg budget men i Sthlm typ om inte minnet sviker.

Kontentan var iallafall att ge mig en miljon på den tiden så hade det funnits lokaler överallt typ och speciellt på platser där det bor mycket folk och inte mitt ute i obygden.

I de organisationer som jag har varit medlem i så har alla i toppen haft ett vanligt jobb, studerat eller i värsta fall lyft bidrag pga politiska trakasserier. Att sko sig på kampen var något fult och medlemsavgifter osv var låga.

Visst fasen kunde en organisation tex anordna en spelning och ta betalt för inträde samt mat och dryck då om man köpte något frivilligt för en billig peng och man sålde kläder, CD skivor, litteratur osv men allt återinvesterades och folk högre upp i hierarkin samt vanliga medlemmar drev eller gjorde jobb för organisationer och partier ideélt på fritiden då man jobbade eller pluggade till vardags eller i värsta fall lyfte bidrag då en del personer mer eller mindre var tvingade till det pga domar, politiska trakasserier och annat.

Nu i efterhand så har det visat sig att Kasselstrand tex har levt delvis på inkomster ifrån AfS och sådant där likt det DFS pysslar med tar jag starkt avstånd ifrån precis som de flesta ifrån förr.

Jag är inte emot principen helt att folk lyfter arvode för ett uppdrag i ett parti, organisation eller förening men då ska det stå i proportion till vad man åstadkommer och det ska definitivt inte handla om någon svindleriverksamhet där folk ska spendera massor av pengar och tom jobba gratis för att ett par personer i toppen ska ha ett jobb att gå till så att säga.

För många blev kampen eller vad man nu skall kalla det ett extra jobb som man hade vid sidan av och utförde mer eller mindre gratis trots att det tog jävligt mycket tid i anspråk många gånger men man gjorde det för sakens skull och inte för att bli rik utan man levde på vanlig lön, studiebidrag samt lån och i värsta fall bidrag.

Pajen drev visserligen Midgård och jag minns när det blev ett jävla liv om det då han levde på det dvs tog ut lön men han drev ett eget företag som sålde och producerade saker på heltid så det försvarade jag faktiskt och det var inga monstersummor heller eller något lyxliv för hans del utan logisk lön för hårt och produktivt arbete som gagnade hans konsumenter.

Om den samlade nationella miljön och sfären vill långsiktig göra avtryck, locka och påverka människor så måste kroknäsefasoner som vi bevittnat i DfS och AfS försvinna.

Det är väl därför folk är engagerade eller mistar jag mig nu? Alltså att rörelsen ska bli folklig med tiden.

Hur man kan så skrupellöst sko sig på kampen och givmilda patrioter visar ju bara de egentliga avsikterna.

För på sikt är det enorma risker för att folk tröttnar och man suger musten ur det man säger sig kämpa för.

Därför är det viktigt för alla nationella och r i k t i g a Sverigevänner att kalla ut kroknäsefasoner.

Kampen får aldrig bli kommersiell för vissa cyniska krafters plånbok. De inblandade agerar inte bara omoraliskt utan riskerar så mycket mera. Vilket gör att brottens karaktär får en väldigt allvarligt karaktär.

Inga rödingar, säpoagenter eller expoliknande organisationer kan åsamka nationella sådana skador som när rörelsen börjar mögla inifrån.

Det här måste precis alla vara överens om. Annars är det kört redan nu och folk kan ge upp och hoppa av på studs redan nu.

Säg nej till kommersielliseringen av kampen.

Kräv rättvisa för Offervilja.

Kräv julresan + resepengar för Offervilja.

Så börjar vi om på en ny kula och gör det enda rätta.

För landet och för folket.

Ska man sko sig på sin politiska aktivitet så får man söka sig till rödingarna eller kosherhögern.

Bland de nationella borde inställningen vara att man kämpar tillsammans. Inte att några vilsna, gruppsökande naiva och godhjärtade patrioter bekostar två lönfeta lömska grisar och deras suggors onlineshopping.
Citera
2024-09-18, 11:24
Medlem
Ett annat förslag är att tredje part, tex oberoende auktoriserad redovisningsbyrå kollar upp DfSs och de två-tre berörda toppfigurerna i sammanhanget och deras närmaste krets, som frugornas internetfakturor och liknande. En revidering av alla diverse aktivitet och tillgångar.

För alla betalade DfS medlemmar och sympatisörers skull.

Det är väl ingen stor sak? I en sådan förtroendebransch som DfS ändå verkar i. En fair deal för medlemmarna och för Dan & Co.

Ska man göra pengar på kampen så är det väl ingen stor sak att experter synar buken?

Belackarna kanske har fel. Att det är förtal. Att det blir en PR vinst för Dan och hans närmaste musketörer.

Man kanske inte ens kan betala texten Offervilja åtminstone en del av det han stoppat in, även om man vill och viljan finns där

Då är det ju bra om revisorerna kan lägga upp en bra betalningsplan på månadsbasis, typ några tusenlappar till OV.

Hur skulle Offervilja vilja ha det om han fick dra tillbaka klockan? Hur mycket tycker du efter ditt ärliga och genuina omdöme att du bör få tillbaka? Oavsett hur man kommer fram till att lösa det senare.

Fri logi på svenskarnas hus, arbete och fast tjänst. Julresa, pröjsa per månad...

Det går ju att komma till en skälig lösning som funkar för alla parter. En minivurpa som alla går stärkta ur, tillsammans!
Senast redigerad av SvartGulFantast 2024-09-18 kl. 11:32.
Citera
2024-09-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartGulFantast
Du är en klok och kontemplerande själ. I ett nationell statsskick hade säkerligen människor som du blommat ut och kunnat på bättre sätt ge tillbaka till folket.

Det kan inte ha varit lätt att vara nationell eller ns senaste årtiondena. Men det ursäktar ju inte att man blir fullständigt cynisk med tiden och börjar göra och sätta i system kroknäsegrejer, och det mot den stora massan som man säger sig representera.

Det blir ju till slut en fråga om personligheter och karaktär. Om jag personligen försöker tänka mig in i Magnus & Dans situation så skulle jag inte kunna bete mig som dom gör, om jag inte försöker ändras inifrån, att få mörkare själ som är ute efter personlig vinning och allt som kommer i sådana köllvatten. Men då hamnar man snabbt bortom det man utåt sig vill göra gällande som man kämpar för.

En fråga till dig, hur kommer det sig att du senare gick bort från sådana miljöer? Kom du att "utvecklas" bort från sådant tankegods? Massa fula fiskar som Dan som fick dig att tröttna?

Eller något så enkelt som du blev bekväm med "nysvenskarna" i omgivningen med tiden? Vem vet, kanske doppar i en sådan gryta just nu med blandrasavkommor att ta hand om...

Vi har i månader kunnat se Offervilja rikta diverse, vad jag skulle kalla för rop på hjälp eller panikattacker mot NMR. Men mig veterligen så har dom inte tagit några pengar från han?

Man lider med grabben, allt annat vore själlöst. Speciellt när han t o m får sälja sina allra käraste ägodelar för att ha råd med mat & husrum.

Men då kanske man inte ska störa sig på Pär-"ingrid" eller t om typer med bajsanlete som guldtand, utan försöka fokusera på späcket runt Dan & Magnus magar?

Det är frustration och rop på hjälp som slår fel och åt ett helt annat håll. Min lekmannagissning är att det är pga att folk i DfS preferin är rädda för Dan. Därför attackerar man NMR på sociala medier, som t ex FB.

Hur fan hade man själv gjort i en liknande sits när sanningen verkligen uppdagats om dessa figurers sanna natur?

En icke-våldsam idealisk lösning skulle kunna vara låsa in berörda i en säker lokalisation, typ jordkällare eller liknande, servera vatten och bröd tills herrarna förlorar allt det dyra fettet runt magarna, som man själv betalat för då. Det går bra att servera någon billig multivitamin lösning, typ den på Lidl kostar 15 kr och känns rätt i sammanhanget.

Man hamnar ändå lite utanför lagramarna men det blir ändå inte mer än 4-6 år effektiv tid att sitta i värsta möjliga scenario. Dock så gör man ju inget dödligt eller våldsamt. Tvärtom, bantningen lär väl vara bra för de inblandade.

Men då samarbetar Dan och Magnus med polisen och borde därmed ha gjort sitt i sådana sammanhang. Om nu rörelsen dom säger sig representera är vatten värt dvs.

Nu spekulerar jag bara hur folk skulle kunna känna och handla i liknande situationer.

Jag vet inte själv vad jag hade gjort. Men jag hade börjat med att kräva tillbaka mina pengar och ta det därifrån. Dom kanske är beredda att betala tillbaka eldsjälar som Offervilja och då är ju den saken utagerat på ett korrekt och ariskt sätt.

Det bästa ur ren PR synpunkt vore om Offervilja fick sina hundratusen kronor att göra julresan med, istället för dom lägger ner stålarna på sina fula och snoriga ungar. Eller kärringens onlineshopping.

Dessa snoriga ungar har hela livet framför sig.

Det har ju inte vare sig offervilja eller hans gamla mamma. DfS slåss lite med klockan här. Det är inte säkert det går att rädda anseendet nästa jul. Det bästa för Dan och gänget vore att styra upp julresan i år och inte riskera mer tid.

Offervilja kanske inte ens har möjligheten att resa med sin mor nästa år. Och då är det försent att göra något, även om ett mirakel sker och de inblandade blir givmilda plötsligt.

Så mycket som Dan tycker om att prata om att dra sin Browning så skulle man onekligen vilja se han i mer stressiga situationer. Det kanske bara är snack och hålla låda på Dans lilla säregna vis, för stt typ skrämma upp stackare med underförstådda grejer.

Varför pantar han inte den (och lite andrs värdesaker som han har fullt av) istället för göra implicta hot med den, ge pengarna till offervilja och då är man ju redan på rätt väg.

Nepp, nu får vi skapa ett drev som slutar i rättvisa för en av vår tids allra mest givmilda och godhjärtade patrioter. Det är riktigt fel att sko sig på sådana eldsjälar. Ännu mindre att sätta sådant smutsigt förfarande i system och försöka segla under nationell flagg.
Jadu det var mycket att besvara.

Jag har inget emot nationella initiativ och tanken med en grej som DFS var säkert god ifrån början men nu drivs projektet på fel sätt och av fel personer som ser det lite som en personlig inkomstkälla och driver organisationen därefter, därav mycket kritik från många som har varit med länga bla undertecknad.

Det handlar inte om avundsjuka eller irritation över att föreningen finns utan hur den sköts och vad de gör med medlemmarnas pengar osv samt vad medlemmarna får ut av det hela i längden och på vilket sätt deras lilla projekt i längden gagnar det svenska folket samt nationen.

Jag kan kritisera och har kritiserat mycket inom rörelsen oavsett projekt, organisation eller personer om jag anser att folk gör fel eller har gjort fel genom åren och det är mest då jag var aktiv själv och tyckte att något tex gjordes på fel sätt och kunde göras bättre eller någon som betedde sig på fel sätt och borde skärpa till sig.

Jag är inte heller rädd för att ta den debatten eller vilken annan debatt som helst vad det gäller politik och mycket annat oavsett om det är en rasmedveten nationalist som jag anser har åt helvete fel, SD boomers, nyfikna sk rasfrämlingar som vill ställa lite frågor, företrädare för den mer radikala vänstern, HBTQP folket eller tex en företrädare för Centerpartiet pedofilerna och har så gjort helt offentligt många gånger under lugna och sansade former på den tiden folk kunde diskutera politik och annat med varandra oavsett vart man stod utan att det spårade ur och blev pajkastning av det hela.

Då kommer frågan varför jag inte är aktiv längre och det finns flera faktorer till det tex att de partier och organisationer som jag trivdes i och kunde identifiera mig med inte finns längre och ohyggligt mycket folk ifrån den tiden och ifrån de sammanhangen som man bedrev politik och annat arbete med och som dessutom var goda vänner har tröttnat och lämnat helt enkelt.

Det finns ingen organisation idag som jag kan ställa mig 100 % bakom heller och dessutom så drabbades jag personligen av sjukdom som gjorde det svårt att vara öppet aktiv i den grad som förr och det sista året innan SvP lades ner så var jag mest bara medlem men väldigt inaktiv jämfört med förr så flera faktorer som sagt som råkade sammanfalla.

Var passiv medlem i AfS det året de bildades tex men förnyade aldrig mitt medlemskap då projektet tog en helt annan vändning på flera olika plan än vad jag trodde och det hade inte så mycket med att det gick dåligt i det första valet tex utan helt andra saker.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-09-18 kl. 11:43.
Citera
2024-09-18, 12:28
Medlem
gotets avatar
I många radio avsnitt och inlägg har Magnus Söderman och Dan Erikssons begärt "en tia" av sina följare. "En tia" står för tio procent av ens disponibla inkomst i månaden. En person som får en lön på exempelvis 24000kr skall då skänka 2400kr till Dan Erikssons, Magnus Söderman och Jalle Horn. Föreställ er hur mycket pengar det blir.

Finns det någon här som skänker "en tia" varje månad? Idén är genial och eftersom pengarna är gåvor är de dessutom skattefria. De här tre männen är de som har dragit in mest pengar inom nationalismen med hästlängder. De är framgångsrika och förmögna och den här "tian" ökar deras tillgångar exceptionellt mycket. Tänk er att få hundratusentals kronor skattefritt varje månad som Magnus Söderman, Dan Erikssons och Jalle Horn får.
Citera
2024-09-18, 12:40
Medlem
SvinFullGreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
I många radio avsnitt och inlägg har Magnus Söderman och Dan Erikssons begärt "en tia" av sina följare. "En tia" står för tio procent av ens disponibla inkomst i månaden. En person som får en lön på exempelvis 24000kr skall då skänka 2400kr till Dan Erikssons, Magnus Söderman och Jalle Horn. Föreställ er hur mycket pengar det blir.

Finns det någon här som skänker "en tia" varje månad? Idén är genial och eftersom pengarna är gåvor är de dessutom skattefria. De här tre männen är de som har dragit in mest pengar inom nationalismen med hästlängder. De är framgångsrika och förmögna och den här "tian" ökar deras tillgångar exceptionellt mycket. Tänk er att få hundratusentals kronor skattefritt varje månad som Magnus Söderman, Dan Erikssons och Jalle Horn får.

Länk till avsnittet? Gärna en länk till det avsnittet där gubbarna basunera ut att de sitter på Sveriges, kanske världens största guldreserv eller hur var det?
Senast redigerad av SvinFullGrek 2024-09-18 kl. 12:42.
Citera
2024-09-18, 12:52
Medlem
SvinFullGreks avatar
Citat:
Jadu det var mycket att besvara.

Jag har inget emot nationella initiativ och tanken med en grej som DFS var säkert god ifrån början men nu drivs projektet på fel sätt och av fel personer som ser det lite som en personlig inkomstkälla och driver organisationen därefter, därav mycket kritik från många som har varit med länga bla undertecknad.

Det handlar inte om avundsjuka eller irritation över att föreningen finns utan hur den sköts och vad de gör med medlemmarnas pengar osv samt vad medlemmarna får ut av det hela i längden och på vilket sätt deras lilla projekt i längden gagnar det svenska folket samt nationen.

Jag kan kritisera och har kritiserat mycket inom rörelsen oavsett projekt, organisation eller personer om jag anser att folk gör fel eller har gjort fel genom åren och det är mest då jag var aktiv själv och tyckte att något tex gjordes på fel sätt och kunde göras bättre eller någon som betedde sig på fel sätt och borde skärpa till sig.

Jag är inte heller rädd för att ta den debatten eller vilken annan debatt som helst vad det gäller politik och mycket annat oavsett om det är en rasmedveten nationalist som jag anser har åt helvete fel, SD boomers, nyfikna sk rasfrämlingar som vill ställa lite frågor, företrädare för den mer radikala vänstern, HBTQP folket eller tex en företrädare för Centerpartiet pedofilerna och har så gjort helt offentligt många gånger under lugna och sansade former på den tiden folk kunde diskutera politik och annat med varandra oavsett vart man stod utan att det spårade ur och blev pajkastning av det hela.

Då kommer frågan varför jag inte är aktiv längre och det finns flera faktorer till det tex att de partier och organisationer som jag trivdes i och kunde identifiera mig med inte finns längre och ohyggligt mycket folk ifrån den tiden och ifrån de sammanhangen som man bedrev politik och annat arbete med och som dessutom var goda vänner har tröttnat och lämnat helt enkelt.

Det finns ingen organisation idag som jag kan ställa mig 100 % bakom heller och dessutom så drabbades jag personligen av sjukdom som gjorde det svårt att vara öppet aktiv i den grad som förr och det sista året innan SvP lades ner så var jag mest bara medlem men väldigt inaktiv jämfört med förr så flera faktorer som sagt som råkade sammanfalla.

Var passiv medlem i AfS det året de bildades tex men förnyade aldrig mitt medlemskap då projektet tog en helt annan vändning på flera olika plan än vad jag trodde och det hade inte så mycket med att det gick dåligt i det första valet tex utan helt andra saker.

Jag förstår inte hur ni orkar bry er. Låt rika boomers donera sina pengar till en förening som dom verkar uppskatta. Ni ska väl ärligt talat skita i vad andra människor gör med sina pengar? Det är väl ändå medlemmarna som ska gnälla och inte vi utomstående som inte har ett skit med föreningen att göra?

Gällande Dan & Magnus arvode. Där borde medlemmarna säga ifrån och kanske avsätta styrelsen på nästa årsstämma?
Citera
2024-09-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFullGrek
Jag förstår inte hur ni orkar bry er. Låt rika boomers donera sina pengar till en förening som dom verkar uppskatta. Ni ska väl ärligt talat skita i vad andra människor gör med sina pengar? Det är väl ändå medlemmarna som ska gnälla och inte vi utomstående som inte har ett skit med föreningen att göra?

Gällande Dan & Magnus arvode. Där borde medlemmarna säga ifrån och kanske avsätta styrelsen på nästa årsstämma?
Personligen så bryr jag mig inte om folk vill donera förmögenheter till dem som inte riktigt används till vad de är avsedda för om personerna i fråga är medvetna om det och ändå gör det av fri vilja utan kanske snarare varna godtrogna människor som vill väl att de blir blåsta då och då i tex trådar som den här.

Däremot så följer jag alla rasmedvetna grupper och hör och häpna även counterjihadisterna och numera smygborgarna i SD av rent intresse och nyfikenhet fortfarande och också pga lite för mycket fritid ibland.

Tittade väldigt mycket på Riks ett tag tex när jag inte hade något bättre för mig då jag ville sätta mig in i hur de tänker och resonerar på den så kallade kulturnationella och socialkonservativa sidan och det var ju intressant även om jag i stort sett inte håller med dem om någonting.

Även det sk motståndarlagets olika alster i poddform eller Youtube material osv kan vara kul att studera men det är väl för att jag personligen alltid har haft ett extremt stort intresse för politik i allmänhet samt religion, filosofi och närliggande ämnen så det är ingen slump att jag såg upp väldigt mycket till tex Björn B under NSF åren när vi var väldigt unga då vi på det planet är extremt lika och Björn var en kamrat som alltid var kul att träffa samt sitta och prata tex politik och närliggande ämnen med i timmar.

Björns boksamling är dock lite schysstare än min 🤣 och förmodligen ännu större än på den tiden när han bodde granne med Ärleskog i Fridlevstad utanför Karlskrona och man kunde gå igenom den irl på jakt efter intressanta böcker man inte hade själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in