Citat:
Ja, övergrepp inom familjen är det vanligaste . Alternativt är det de som kommer nära barn via släktskap, fritid och eller yrket. Dumpens scenarier med fjortisar som dräglar efter feta vrak är så verklighetsfrämmande. Det vore bättre om de fokuserade på verkliga pedofiler , men det skulle inte ge samma inkomster
Nu blir det ett långt svar för att vara tydlig med vad jag tycker, men i korthet skulle jag säga att min inställning är att två fel inte gör ett rätt.
De som publicerats på Dumpen hade begått ett brott om den de chattat med varit ett verkligt barn. Vi som vuxna har en skyldighet att sätta gränser för barn under 15 år oavsett hur pådrivande de är eftersom vi som land har bestämt att barn under 15 inte är mogna till att ta beslut om sexuella handlingar. Så eftersom de inte får säga ja så är det automatiskt ett nej som gör att den vuxna begår ett brott om denne inte avvisar barnet.
Vad jag har sett av Dumpens logik så utgår de ifrån scenariot ovan och tar barnets rättigheter att inte behöva ta konsekvenserna av sina handlingar som grund till konversationerna. Problemet är ju att Dumpens fiskare är vuxna med konsekvenstänk som förstår att motparten riskerar att göra sig skyldig till ett brott. Hur aktiv fiskaren från Dumpen är kan påverka huruvida gäddan tar beslutet att sexchatta, vilket gör att den straffmyndiga fiskaren kan göra sig skyldig till stämpling eller anstiftan.
När Dumpens fiskare är påstridiga, så anser jag att både gäddan och fiskaren gör fel och att det är viktigt att det finns lagar och regleringar för att polisen ska kunna ta fast de som sexchattar med barn på ett rättssäkert sätt. Det löser absolut inte alla problem med pedofiler, men det är ett steg på vägen och ger ökad trygghet för barnen.
Sen skulle jag gärna se bättre skydd för de små barn som utsätts av pedofiler i sin vardag, hemma eller i förskole/skolverksamhet också. Däremot tror jag att det är svårare och mer tidskrävande att göra något åt dem.