2025-03-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Problemet är det är du som sammanfattar en tråd som att allt du skriver skulle vara rena fakta. Objektivt utifrån den diagnosen. Och så är det inte. Vi är flera i tråden som har uppmärksammat detta.

Det är rätt uppenbart att du inte har någon djupare kunskap om någon av diagnoserna du pratar om, utan har bestämt dig för hur saker och ting ska vara utifrån din enda upplevelse av en kvinna med BDP.

Låt så vara, men några direkta fakta presenterar du då inte.

Du och andra kan säga emot men varför kritiserar ni inte det jag skrivit om kärleksbombandet, splitting, "gå på äggskal" osv? Och hur kommer det sig att flera (uppskattningsvis minst sex stycken utan att ha räknat efter) har skrivit att jag har beskrivit exakt vad de varit med om? Det torde tyda på att jag inte är ute och cyklar.

Sedan är det endast du och Tomaten som är i tråden och har rätt så konstig kritik på det som skrivs.

Sanningen är väl att du har någon typ av agenda. Du har väl BPD själv?
Citera
2025-03-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Okej känner inte igen exakt det beteendet. Träffade en tjej som var söt i början. Sen när jag någon gång meddelade att jag inte orkade träffas just då så fick jag 50 meddelanden som började med att jag är dum i huvudet osv och sen slutade milt med hur fin jag var. Sen när jag gjorde slut för det alltid blev drama så hittade jag henne en kväll väntande utanför huset i lång rock med bara underkläder under för att övertala mig om annat. Fick hota med att ringa polisen för att galningen inte lät mig passera. Men då var det någon annan diagnos den tjejen hade?

Hon kan mycket väl ha haft BPD då vad det verkar som så blev hon rädd för att bli övergiven av dig den gången du inte hade ork att träffats. En normal person beter sig inte så.
Citera
2025-03-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Vad tror du att det beror på att känslan att allt kändes fejk efter att det tagit slut och att dom ofta väldigt snabbt kan älska en ny ?

Dom tror ju själva att känslorna är äkta men kan inte förklara när man ställer just frågan hur dom kan skifta så snabbt ?

Just bara att kunna skifta så snabbt känslor från en person till en annan tyder ju på att deras känslor inte är genuina , även om dom själva tror det !

Det där är också något jag känner igen. Det adderar verkligen till tomheten efter att det tagit slut när man ser tillbaka på fyra år av... teater.
Citera
2025-03-29, 19:50
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Du och andra kan säga emot men varför kritiserar ni inte det jag skrivit om kärleksbombandet, splitting, "gå på äggskal" osv? Och hur kommer det sig att flera (uppskattningsvis minst sex stycken utan att ha räknat efter) har skrivit att jag har beskrivit exakt vad de varit med om? Det torde tyda på att jag inte är ute och cyklar.

Sedan är det endast du och Tomaten som är i tråden och har rätt så konstig kritik på det som skrivs.

Sanningen är väl att du har någon typ av agenda. Du har väl BPD själv?

Jag har ingen agenda, jag bryr mig mycket lite om vad folk skriver på ett anonymt forum. Min enda agenda är väl att rätt ska vara rätt. Annars hade jag förmodligen inte ens involverat mig själv i denna tråd.

Jag motsäger inte heller allt du skriver, utan specifika saker, så som att bpd skulle ha samma symptombild som narcissism. Du har absolut rätt i vissa avseenden, men problemet är att du är

1. Bitter eller arg pga blivit lämnad av bpd brud.
2. Uppenbart inte har särskilt mycket objektiv kunskap om diagnosen ifråga.

Till skillnad från mig.
Citera
2025-03-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Japp, finns givetvis de som har båda.

Men just det där manipulerandet, att utnyttja andra för egen vinning, hämnas, hota för att få som man vill osv. Det är narcissistiskt beteende. Och inte borderline-beteende.

De med borderline och deras närmaste omgivning har andra utmaningar... Som givetvis också kan vara sjukt jobbiga: kraftiga svängningar i humöret, svårigheter att reglera känslor, självskada, självmordsförsök, relationell bergodalbana, extrem rädsla att bli övergiven. Mer av den sorten. Instabilitet.

Du har hakat upp dig på en teknikalitet. Du talar hela tiden om en renodlad BPD från DSM-5. Och ja, där står inget specifikt om manipulation, hämnd, passivt aggressivt beteende men varför tror du att de inte kan ha långvariga vänskapsrelationer? Träffar du en kvinna med BPD så har hon inga vänner från sin barndom eller vänner som hängt med i fem år och anledningen är att kvinnan beter sig som ett svin mot även dem.

Citat:
Narcissism itself is not a symptom of BPD listed in the "Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders" (DSM-5). However, as many as 40% of people with BPD may also have narcissistic personality disorder,1 so people with BPD may also show signs of narcissism.

https://www.verywellmind.com/narcissistic-personality-disorder-425426

Och om inte detta vore nog så får män oftare NPD-diagnosen istället för BPD. Förstår du att diagnoserna är snarlika?

Alltså nu tror jag att jag har tröttnat på att diskutera med dig om att en BPD måste följa exakt fem av minst nio kriterier för att få diagnosen BPD. Som du säger är människan ofta mer än sin diagnos och det är tydligt att denna komplexa diagnos är mer än fem kriterium.
Citera
2025-03-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Kortfattat kan man säga om bpd:
"Jag hatar dig, lämna mig inte."

Din partner med bpd kopierar den de är med. För att du ska känna en kontakt på djupet. För att minimera risken att du lämnar. Så småningom kommer den med bpd ändå vara helt övertygad om att du kommer lämna. Kan till och med vara otrogen för att hämnas för att du "lämnat", trots att du inte ens tänkt tanken. Räcker med att den söta tjejen i kassan hälsar när du lämnar fram varorna, för att din tjej med bpd ska bråka med dig om att du legat eller vill ligga med kassörskan. Trots att du aldrig sett henne tidigare.

Jag håller med om mycket av det du skriver men jag vill påstå att de härmar inte först och främst för att få någon på fall utan för att de helt enkelt inte vet vem de själva är. Det är därför en partner är så viktigt för dem för det definierar hela deras jag.

Citat:
A person with BPD often grapples with a deeply unstable self-image. This means they have difficulty maintaining a consistent and coherent sense of themselves. Their interests, values, and self-perception can frequently change, making them unsure about their identity.

https://www.grouporttherapy.com/blog/borderline-personality-disorder-sense-of-self

Citat:
Den med bpd kommer att pusha dig tills du faktiskt lämnar. För att sedan säga till dig "var väl det jag visste, att du skulle lämna mig precis som alla andra."

Exakt och det är en hemsk upplevelse.

Citat:
Det finns olika grader av bpd. En del kan vilja kontrollera vilka du umgås med. Kan gå så långt att du inte får träffa någon alls, för att du ska bli helt beroende av din tjej med bpd. För en del andra med bpd gör det inget att du har vänner. Det är vanligt att den med bpd skadar sig själv, men det gäller inte alla.

Lättast skulle jag säga veta om hon med stor sannolikhet kan ha bpd, är om din tjej inte vill att du ska ha egen tid eller tid med vänner och familj. Hon blir som ett plåster. Kan tyckas charmigt i början, men det kommer att bli värre med tiden. Som sagt hon börjar isolera dig och göra dig helt beroende av henne. Om hon tidigt börja nämna att hon vill vara med sin partner 24/7, är det dags att lämna.

Bra tips!

Citat:
Det här med att hon kopierar dig. Lita på ditt minne. Om du är rätt säker på att hon sa att hennes favoritmat är sushi förra veckan, men nu är det fläskkarré, som är din favoriträtt. Då ska du lita på du att minns rätt. Om hon ändrar sin favoritfärg för att vara lik dig, gå från att avsky julen till att älska den som du gör, bör du lämna. Även om det är småsaker hon kopierar kommer det bli värre. Du minns inte fel.

Det är starka röda flaggor på att hon kan ha bpd och gör allt för du ska bara vara med henne och få dig att bryta kontakten med din bästa vän, föräldrar och syskon. Nu är inte alla tjejer med bpd så extrem, men det är väldigt vanligt.

Det sägs att sexet med en tjej med bpd är det bästa. Hon ställer upp på allt. Detta är också för att få dig att inte lämna henne.

Oavsett vad du gör och säger kommer det inte vara tillräckligt. Hon kommer ändå vara övertygad om att du kommer lämna. Vilket du faktiskt kommer göra, då du inte orkar med hennes psykiska tester som blir allt värre med tiden.
Citera
2025-03-29, 20:07
Medlem
Citat:
Jag har ingen agenda, jag bryr mig mycket lite om vad folk skriver på ett anonymt forum. Min enda agenda är väl att rätt ska vara rätt. Annars hade jag förmodligen inte ens involverat mig själv i denna tråd.

Jag motsäger inte heller allt du skriver, utan specifika saker, så som att bpd skulle ha samma symptombild som narcissism. Du har absolut rätt i vissa avseenden, men problemet är att du är

1. Bitter eller arg pga blivit lämnad av bpd brud.
2. Uppenbart inte har särskilt mycket objektiv kunskap om diagnosen ifråga.

Till skillnad från mig.

Så allt faller tillbaka på att de inte är narcissistiska? Nu har den här tråden 20 345 visningar. Många har nu skrivet att jag har beskrivit deras upplevelse exakt. Varför har då ingen skrivit "Men hörru du vänta nu. Jag var tillsammans med en kvinna som hade BPD och hon var inte alls extremt självcentrerad".

Att du nu ska låtsas att jag skriver i affekt i egenskap av "arg pga lämnad av bpd brud" faller därmed kort. Du får vässa dina argument lite bättre istället för att komma med ad hominem-argument. Och ja, jag tror verkligen inte du besitter någon "objektiv kunskap om diagnosen ifråga" då du tidigare fabulerat om att vara både psykolog och psykiatriker. Troligtvis är du en bitter BPD som har problem att förhålla dig till verkligheten.
Citera
2025-03-29, 20:13
Medlem
Tjoflos avatar
Har en sådan som tänker på mig varje dag, utan att jag har någon som helst kontakt med personen. Men helt plötsligt får man ett psykopat sms som beskriver hur jag upplever henne och att hon förstår att jag känner så. Målet är att få mig till att börja konversera att jag inte alls ser henne på detta sätt och så är det igång igen. Lärt mig att bara vara extremt kort och skriva något enkelt och sen inte svara mer.

Har aldrig ens haft ett förhållande med henne.
Citera
2025-03-29, 20:23
Medlem
Tomaten och Bortmedfifittor kanske kan kolla på den här 38 sekunder långa videon som bör klara upp alla missförstånd...

https://www.youtube.com/shorts/cWgYcSF8Ze8

Och när man läser kommentarerna till videon:

Citat:
I once made a comment on this channel about how my ex partner (BPD) cheated and through numerous manipulating ways essentially drew me to the bottom and left me bare. The numbers of people with BPD that commented, saying I was wrong, how he must be a narc and not BPD, was staggering. How BPD:s supposedly don't manipulate or cheat. I was so raw I couldn't answer them and returned to my isolated shell. Like a bullying mob they told me they were the victims (because of me sharing my experience /spreading "stigma" about BPD:s.) I learned how the YouTube comment section works and never shared again, so I guess it worked out as intended...

Påminner exakt om specifikt två personer i den här tråden.
Senast redigerad av Korosau 2025-03-29 kl. 20:29.
Citera
2025-03-29, 20:37
Medlem
Citat:
Tomaten och Bortmedfifittor kanske kan kolla på den här 38 sekunder långa videon som bör klara upp alla missförstånd...

https://www.youtube.com/shorts/cWgYcSF8Ze8

Och när man läser kommentarerna till videon:

Påminner exakt om specifikt två personer i den här tråden.

Den videon förklarar exakt det missförstånd Tomaten totalt missar...

Hon tror att dom hela tiden har olika anledningar till sina beteende men i själva verket är det som killen beskriver...

Dom använder att vi skadat deras sårbara egot även om det är ologiskt och det rättfärdigar deras straff eller hämnd...

Väldigt enkelt beskrivet

Dom är som bålgettingar så fort man beskriver sina upplevelser
Senast redigerad av Du-Hast 2025-03-29 kl. 20:39.
Citera
2025-03-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Har en sådan som tänker på mig varje dag, utan att jag har någon som helst kontakt med personen. Men helt plötsligt får man ett psykopat sms som beskriver hur jag upplever henne och att hon förstår att jag känner så. Målet är att få mig till att börja konversera att jag inte alls ser henne på detta sätt och så är det igång igen. Lärt mig att bara vara extremt kort och skriva något enkelt och sen inte svara mer.

Har aldrig ens haft ett förhållande med henne.

Man hamnar ofta i otroligt ologiska diskussioner och dom försöker ständigt trigga så man ska bli arg ....dom försöker dra ner samtalet till deras gyttja och där är dom som bäst
Citera
2025-03-29, 20:44
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Så allt faller tillbaka på att de inte är narcissistiska? Nu har den här tråden 20 345 visningar. Många har nu skrivet att jag har beskrivit deras upplevelse exakt. Varför har då ingen skrivit "Men hörru du vänta nu. Jag var tillsammans med en kvinna som hade BPD och hon var inte alls extremt självcentrerad".

Att du nu ska låtsas att jag skriver i affekt i egenskap av "arg pga lämnad av bpd brud" faller därmed kort. Du får vässa dina argument lite bättre istället för att komma med ad hominem-argument. Och ja, jag tror verkligen inte du besitter någon "objektiv kunskap om diagnosen ifråga" då du tidigare fabulerat om att vara både psykolog och psykiatriker. Troligtvis är du en bitter BPD som har problem att förhålla dig till verkligheten.

Citat:
Hon kommer att behöva och vilja söka hjälp för det runt 30.

Har själv borderline och efter otaliga kraschade relationer och omfattande missbruk, blir man väldigt intresserad av att lära sig att hantera sina känslor.

Det går. Och hon kommer att lyckas, när hon väl får sjukdomsinsikt. Du däremot behöver besluta dig för om det är värt att hålla ut eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in