2025-03-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Tomaten och Bortmedfifittor kanske kan kolla på den här 38 sekunder långa videon som bör klara upp alla missförstånd...

https://www.youtube.com/shorts/cWgYcSF8Ze8

Och när man läser kommentarerna till videon:

Påminner exakt om specifikt två personer i den här tråden.

Du. Jag lyssnar hellre på vad psykiatriker och psykologer etc. som är experter på personlighetssyndrom, säger och skriver om dessa diagnoser. Än vad en random snubbe säger i ett kort klipp på Youtube.

Finns mycket intressant att förkovra sig i. Jag kan återkomma med litteratur och vetenskapliga skrifter sedan.

Ville man veta något om covid under pandemin, lyssnade man på forskare, epidemiologer, Anders Tegnell. Inte på någon random snubbe på Youtube.

Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Den videon förklarar exakt det missförstånd Tomaten totalt missar...

Hon tror att dom hela tiden har olika anledningar till sina beteende men i själva verket är det som killen beskriver...

Dom använder att vi skadat deras sårbara egot även om det är ologiskt och det rättfärdigar deras straff eller hämnd...

Väldigt enkelt beskrivet

Dom är som bålgettingar så fort man beskriver sina upplevelser

Läs vad jag skrivit till den andra skribenten.
Citera
2025-03-29, 20:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det finns ofta gott om tecken i hennes förflutna:

- Hon har jobbat på arbetsplatser (eller gått i skolor), där "alla" var dumma i huvet. Hon har sagt upp sig på dan, har inga referenser och inga intyg.

- Långa perioder där hon "sagt upp bekantskapen" med föräldrar, syskon, vänner osv.

- Gjort sjukt drastiska saker, som hon tonar ner i efterhand. Typ flyttade till Spanien med snubbe hon nyss träffat, åkte hem efter tre veckor. Vill inte prata om det.

- Många ONS, många aborter. Inte för att hon gillar ONS eller inte bryr sig, utan för att hon på allvar trott att någon hon träffat för en kvart sedan, är hennes livs kärlek.
Citera
2025-03-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det finns ofta gott om tecken i hennes förflutna:

- Hon har jobbat på arbetsplatser (eller gått i skolor), där "alla" var dumma i huvet. Hon har sagt upp sig på dan, har inga referenser och inga intyg.

- Långa perioder där hon "sagt upp bekantskapen" med föräldrar, syskon, vänner osv.

- Gjort sjukt drastiska saker, som hon tonar ner i efterhand. Typ flyttade till Spanien med snubbe hon nyss träffat, åkte hem efter tre veckor. Vill inte prata om det.

- Många ONS, många aborter. Inte för att hon gillar ONS eller inte bryr sig, utan för att hon på allvar trott att någon hon träffat för en kvart sedan, är hennes livs kärlek.

Ja, men det där låter mer som vissa med borderline. Och lägg därtill svårigheter att reglera sina känslor. Sedan är det givetvis olika vad de har för svårigheter. Olika svårighetsgrad inom olika fält av det som ingår i diagnosen.

Det vissa andra beskrivit i tråden låter mer som narcissistiska drag. Inte som borderline.
Citera
2025-03-29, 21:04
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Skulle du påstå att Tomatkungen härinne tillhör denna klan av nätverket

Eller kanske en chat-bot som klanen har hyrt in från genus- och feministavdelningen? För jag har inte sett henne näbba för pwBPD tidigare.

När jag blir uppringd av utländska scammare så lägger jag på utan att säga ett ord, för då spiller jag minimalt med krut och energi på dem. Och jag gör på samma sätt med Tk:s poster, dvs scrollar förbi hennes eviga smörja och uppenbart påhittade anekdoter, för att skona mig själv.

Så jag kan tyvärr inte bidra med någon kvalificerad analys där.
Citera
2025-03-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Bra uppsnappat!

Och här ser vi tydligt en annan sak som definierar en pwBPD och det är att de beskyller dig för saker som de har gjort. Beskyller din tjej dig för att ha varit otrogen så kan du vara säker på att det är exakt det hon har varit.

En annan grej är att BPD ofta berättar de mest makalösa historier som andra har gjort... medans det egentligen är historier om sig själva.
Citera
2025-03-29, 21:11
Medlem
Det är oerhört komplicerat det här med diagnoser synnerhet de i kluster b. De påminner väldigt mycket om varandra. Det som redan pratats om, dold narcissist och borderline. Än idag trots att Sverige är så jämställt, är det vanligt att kvinnor får diagnosen bpd eller idag eips och männen narcissistisk personlighetsstörning. När de egentligen kanske skulle ha fått det omvända. Även kvinnor kan ha nps.

Men i slutändan är det inte diagnosen som är viktig hos en partner, vän, kollega eller till exempel ett syskon. Det är hur personen får en att må och behandlar en. I sociala medier är det vanligt att slänga med ordet narcissist för att partnern kanske är otrogen varje helg. Eller manipulerar en med olika taktiker. Eller är patologiskt svartsjuk.

Det viktiga är att lämna så snart som möjligt. Gå vid första slaget eller när du känner att du behöver spela in era samtal. Ju längre man väntar desto svårare blir det att bryta.

De allra flesta som lämnar ett destruktivt förhållande söker efter svar. Svar de absolut inte får från deras tidigare partner. Väljer då att söka svar på nätet varför partnern sa och gjorde på det sättet. Väldigt ofta kommer då ordet narcissist upp men också borderline.

Det är inte fel att vilja ha svar på ens frågor. Bara det inte låter det bli ett för stort behov. Det kan ta över allt för mycket i ens liv. Så pass mycket att det blir svårt gå vidare. Du kanske behöver inse att du måste gå vidare utan att få svar på allt.

Absolut viktigaste både när man är i ett destruktivt förhållande och lyckas lämna, är att lita på sig själv. Du är inte galen som din partner påstod. Du minns inte fel. Du har inte blivit dement. Det är viktigt att sätta upp gränser, som din föredetta destruktiva partner förmodligen avskydde.

Det är inte ditt fel att det blev så destruktivt. Då skulle det bli lika destruktivt med alla i ditt liv. Inte bara med denna giftiga person du hade ett förhållande med antingen romantiskt eller vänskapligt.
Citera
2025-03-29, 21:14
Medlem
Citat:
Du har hakat upp dig på en teknikalitet. Du talar hela tiden om en renodlad BPD från DSM-5. Och ja, där står inget specifikt om manipulation, hämnd, passivt aggressivt beteende men varför tror du att de inte kan ha långvariga vänskapsrelationer? Träffar du en kvinna med BPD så har hon inga vänner från sin barndom eller vänner som hängt med i fem år och anledningen är att kvinnan beter sig som ett svin mot även dem.

https://www.verywellmind.com/narcissistic-personality-disorder-425426

Och om inte detta vore nog så får män oftare NPD-diagnosen istället för BPD. Förstår du att diagnoserna är snarlika?

Alltså nu tror jag att jag har tröttnat på att diskutera med dig om att en BPD måste följa exakt fem av minst nio kriterier för att få diagnosen BPD. Som du säger är människan ofta mer än sin diagnos och det är tydligt att denna komplexa diagnos är mer än fem kriterium.

Diagnosen är som den är. Den har de diagnoskriterier den har.

Finns det saker utöver Dessa diagnoskriterier, så handlar det alltså om annat än om diagnosen borderline.

Tex. När du beskriver dina ex, så låter de som narcissister med drag av borderline.

Blev det tydligare för dig så?

En fruktsallad består av olika frukter. Lägger man till glass, så är det "fruktsallad med glass". Inte bara fruktsallad. Fruktsallad består av frukt. Borderline består av de diagnoskriterier som ingår i borderline.

Hade du skrivit att du varit ihop med tjejer med diagnos borderline och som du också misstänker har narcissistiska drag, så hade det låtit helt rimligt.

Men vad du gör nu är att visa en bild på fruktsallad där jag främst ser glass... Och då påtalar jag det för dig.

Blev det tydligare så för dig?

Du skriver borderline. Men det du beskriver låter mer som en mix av främst narcissistiska drag och vissa små bitar borderline.
Citera
2025-03-29, 21:18
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Självfallet inte, men att bli kallad trygg snabbt har hänt både mig och en annan användare på Flashback så det är ju ett mönster helt klart.

Men om kvinnan du träffar dessutom har en historia av besök på slutenvården, att hon har färgat håret ofta i olika färger, (hon kan även ha mycket tatueringar), hon kan ha ärr på sina armar/ben/mage/lår efter att ha självskadat, hon kan se dig som en som räddar henne, hon kan hata män, hon kan härma dig och allt som rör din person så som åsikter, fritidsintressen mm.

Sammantaget så ger detta indikationer på att kvinnan har BPD och då ska du gå no contact om du är mån om ditt egna välmående.
Att två personer av miljoner människor tycker eller gör likadant visar inte på ett mönster!! Det är väldigt tydligt att du inte är statistiker!
Eller är det så att om du träffar två italienare som avskyr pasta och bara vill äta ris så är det ett mönster som visar att italienare inte gillar pasta? Det borde det ju vara!

Jag har aldrig självskadat och det skrev en annan bpd också tidigare i tråden att de inte gjort, och det visar alltså ett tydligt mönster av att bpd-personer självskadar inte.
Citera
2025-03-29, 21:21
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, men det där låter mer som vissa med borderline.

Jag har jobbat mycket med borderline-personer, och det är en ganska vanlig variant.
Sedan finns det någon sorts "tyst" borderline, men då brukar det handla om att de har en partner eller förälder som håller dem nöjda hela tiden.
Citera
2025-03-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du. Jag lyssnar hellre på vad psykiatriker och psykologer etc. som är experter på personlighetssyndrom, säger och skriver om dessa diagnoser. Än vad en random snubbe säger i ett kort klipp på Youtube.

Finns mycket intressant att förkovra sig i. Jag kan återkomma med litteratur och vetenskapliga skrifter sedan.

Ville man veta något om covid under pandemin, lyssnade man på forskare, epidemiologer, Anders Tegnell. Inte på någon random snubbe på Youtube.

Läs vad jag skrivit till den andra skribenten.

Du hade helt fel på intentioner på kontrollbehovet där otrolig svartsjuka ingår...

Men där insåg du att du var på djupt vatten och skrev aldrig tillbaka på det inlägget

Kanske ser du varje inlägg här som en fight där du vill vinna ...

Någon empati för berättelser om psykisk misshandel här är inte alls lika viktig som att berätta om den stigma vi ger dessa kvinnor...

Du är djävulens advokat i historier om misshandel...

Sorgligt när du verkar engagerad i misshandel i relationer
Citera
2025-03-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Det är oerhört komplicerat det här med diagnoser synnerhet de i kluster b. De påminner väldigt mycket om varandra. Det som redan pratats om, dold narcissist och borderline. Än idag trots att Sverige är så jämställt, är det vanligt att kvinnor får diagnosen bpd eller idag eips och männen narcissistisk personlighetsstörning. När de egentligen kanske skulle ha fått det omvända. Även kvinnor kan ha nps.

Men i slutändan är det inte diagnosen som är viktig hos en partner, vän, kollega eller till exempel ett syskon. Det är hur personen får en att må och behandlar en. I sociala medier är det vanligt att slänga med ordet narcissist för att partnern kanske är otrogen varje helg. Eller manipulerar en med olika taktiker. Eller är patologiskt svartsjuk.

Det viktiga är att lämna så snart som möjligt. Gå vid första slaget eller när du känner att du behöver spela in era samtal. Ju längre man väntar desto svårare blir det att bryta.

De allra flesta som lämnar ett destruktivt förhållande söker efter svar. Svar de absolut inte får från deras tidigare partner. Väljer då att söka svar på nätet varför partnern sa och gjorde på det sättet. Väldigt ofta kommer då ordet narcissist upp men också borderline.

Det är inte fel att vilja ha svar på ens frågor. Bara det inte låter det bli ett för stort behov. Det kan ta över allt för mycket i ens liv. Så pass mycket att det blir svårt gå vidare. Du kanske behöver inse att du måste gå vidare utan att få svar på allt.

Absolut viktigaste både när man är i ett destruktivt förhållande och lyckas lämna, är att lita på sig själv. Du är inte galen som din partner påstod. Du minns inte fel. Du har inte blivit dement. Det är viktigt att sätta upp gränser, som din föredetta destruktiva partner förmodligen avskydde.

Det är inte ditt fel att det blev så destruktivt. Då skulle det bli lika destruktivt med alla i ditt liv. Inte bara med denna giftiga person du hade ett förhållande med antingen romantiskt eller vänskapligt.

Exakt. Många av de som förr fick diagnosen borderline, kan mycket väl idag kanske fått en annan diagnos.

Och det viktiga är ju att ta hjälp att ta sig ifrån en destruktiv relation. Oavsett om personen har en diagnos eller inte. Oavsett vad för diagnos en oerson har.

Det vissa beskriver i tråden låter dock främst som en mix av borderline och narcissism.
Citera
2025-03-29, 21:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Det är oerhört komplicerat det här med diagnoser synnerhet de i kluster b. De påminner väldigt mycket om varandra.

Ja, och det är ju mest som off hobbypsykologer och nätkrigare som det spelar roll. Vården pratar mest om "affektiva sjukdom", och gräver inte ner sig så mycket i detaljerna.
Behandlingarna, och rehabiliteringsmöjligheter är ungefär de samma.

Det som händer är tyvärr att personer med asperger blir feldiagnosticerade som kluster B, eftersom de är lättkränkta och får "meltdowns". Den stora skillnaden är att en person med AS inte FÖRSTÅR vad som hänt, medan en kluster B-person förstår precis vad som hänt, men accepterar det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in