Citat:
Ursprungligen postat av
Korosau
Du har hakat upp dig på en teknikalitet. Du talar hela tiden om en renodlad BPD från DSM-5. Och ja, där står inget specifikt om manipulation, hämnd, passivt aggressivt beteende men varför tror du att de inte kan ha långvariga vänskapsrelationer? Träffar du en kvinna med BPD så har hon inga vänner från sin barndom eller vänner som hängt med i fem år och anledningen är att kvinnan beter sig som ett svin mot även dem.
https://www.verywellmind.com/narcissistic-personality-disorder-425426
Och om inte detta vore nog så får män oftare NPD-diagnosen istället för BPD. Förstår du att diagnoserna är snarlika?
Alltså nu tror jag att jag har tröttnat på att diskutera med dig om att en BPD måste följa exakt fem av minst nio kriterier för att få diagnosen BPD. Som du säger är människan ofta mer än sin diagnos och det är tydligt att denna komplexa diagnos är mer än fem kriterium.
Diagnosen är som den är. Den har de diagnoskriterier den har.
Finns det saker
utöver Dessa diagnoskriterier, så handlar det alltså om
annat än om diagnosen borderline.
Tex. När du beskriver dina ex, så låter de som
narcissister med drag av borderline.
Blev det tydligare för dig så?
En fruktsallad består av olika frukter. Lägger man till glass, så är det "fruktsallad med glass".
Inte bara fruktsallad. Fruktsallad består av frukt. Borderline består av de diagnoskriterier som ingår i borderline.
Hade du skrivit att du varit ihop med tjejer med diagnos borderline och som du också misstänker har
narcissistiska drag, så hade det låtit helt rimligt.
Men vad du gör nu är att visa en bild på fruktsallad där jag främst ser glass... Och då påtalar jag det för dig.
Blev det tydligare så för dig?
Du skriver borderline. Men det du beskriver låter mer som en mix av främst narcissistiska drag och vissa små bitar borderline.