2025-03-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jag kände själv igen mig i det Hunden skrev om sitt ex ..

Kunde vara bra i 4-5 dagar sen kom dessa jävla anklagelserna och man försökte prata men det blev bara mer och mer ologiskt...

Även att mitt ex försökte på ett barnsligt sätt nedvärderar och hota med att bryta och blocka...kunde även bli silent treatment ..

Det blir ett mini puch and pull av det och det dränererar psykiskt som fan...

Så jag ser Hundens beskrivning som relativt logiskt..

Sen så skriver han att hon var även snäll och jävligt bra tjej mellan ...Ja såklart!

Mitt ex var ju såklart bra också annars hade ju ingen stannat längre än två veckor

Du skriver att hon gjorde detta på ett barnsligt sätt. Och exakt. Så är det. Hon har inte lärt sig att reglera sina känslor och hur hon ska bete sig. Så hon agerar ut på dem. Hon mådde säkert skit varenda minut hon betedde sig så. Ni båda mådde skit.

Hade du varit med en narcissist, så hade denna utstuderat betett sig på ett sätt och manipulerat dig, för att få som den vill.

Förstår du skillnaden?
Citera
2025-03-30, 20:33
Medlem
Citat:
Om du är riktigt seriös nu...

Så kan vi gå lite mer på djupet om just detta...

Ja Narcissisten kan hitta på en sak för att du ska lida....korrekt..

Men Borderline kan också veta att detta är något hon hittar på , men säger det ändå för att partnern bara ska krama om Stina och försäkra henne om att han BARA älskar henne...

Så båda kan vara manipulativa även om syftet med det är skillnad...

Köper du det?

Manipulation ingår inte i diagnosen borderline.

Om en person med borderline anklagar dig för otrohet, så tror hon verkligen att du har varit det. Och en med borderline är extremt rädd att bli övergiven och därför vill hon att du kramar bara henne.

En narcissist kör däremot ett cyniskt spel, där manipulation ingår.

Förstår du skillnaden?
Citera
2025-03-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du skriver att hon gjorde detta på ett barnsligt sätt. Och exakt. Så är det. Hon har inte lärt sig att reglera sina känslor och hur hon ska bete sig. Så hon agerar ut på dem. Hon mådde säkert skit varenda minut hon betedde sig så. Ni båda mådde skit.

Hade du varit med en narcissist, så hade denna utstuderat betett sig på ett sätt och manipulerat dig, för att få som den vill.

Förstår du skillnaden?

Du frågar mig hela tiden om jag ser skillnaden...

Jag har aldrig påstått att syftet måste vara samma ..Även om beteendet är samma

Dock pratade vi om dom är medvetna om det
Citera
2025-03-30, 21:23
Medlem
Citat:

Om en person med borderline anklagar dig för otrohet, så tror hon verkligen att du har varit det. Och en med borderline är extremt rädd att bli övergiven och därför vill hon att du kramar bara henne.

Förstår du skillnaden?

Hur menar du att manipulation inte ingår ?

Barn kan vara mkt manipulativa . .

Tror du har mkt fel här...

Många saker man gör är för att skapa en reaktion .
Citera
2025-03-30, 21:26
Medlem
Citat:

Förstår du skillnaden?

Hittade detta i den "nya" beskrivningen av Borderline..

"Även om manipulation har upphört att vara ett erkänt symptom på BPD, uppfattas personer med denna störning fortfarande ofta använda manipulativa strategier för att säkerställa att deras behov tillgodoses"

Du får sluta vara så naiv...
Citera
2025-03-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag skarvade lite med min exakta roll, men jag jobbar inom psykiatrin, och specifikt med terapi och bedömning av diagnoser.

Nej, man kan inte bli frisk från en personlighetsstörning.

Däremot har jag lärt mig att hantera mina starka känslor, och med hjälp av övriga verktyg, primärt dialektisk och kognitiv beteendeterapi. Sen har också åldern gjort sitt, jag var väldigt vild i 20-års åldern. Men nu är jag 35 och har en helt annan livsstil som gör att jag inte behöver lida så mkt själv eller skada andra.

Att jag är nykter är också en oerhört stor del i mitt tillfrisknande.

Det står dig fritt att diskutera med vem du önskar.

Har du fler diagnoser än borderline?
Citera
2025-03-30, 21:48
Medlem
Citat:
Hittade detta i den "nya" beskrivningen av Borderline..

"Även om manipulation har upphört att vara ett erkänt symptom på BPD, uppfattas personer med denna störning fortfarande ofta använda manipulativa strategier för att säkerställa att deras behov tillgodoses"

Du får sluta vara så naiv...

Klar de är manipulativa. Att spegla, lovebomba - är en känslomässig manipulation. Oavsett om den är avsiktlig eller ej.
Citera
2025-03-30, 22:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendarypinkdot
Finns det borderlinebrudar utan ärr på armarna?

Jag har genom åren träffat en del tjejer/kvinnor som själva sagt att de har BP. Och jag tvivlar inte på det.

Vad jag märkt är följande:

- Somliga skär sig på låren istället. Lättare att dölja.
- En del tatuerar över sina ärr. Och blir sen ”beroende” av smärtan från tatueringar. Gör det istället för att skära sig. De har kompisar som tatuerar dem när det behövs. En mix av snygga och mindre snygga tatueringar på kroppen.
- Vet också såna som försöker låta bli att skära sig genom att bli vän/stamkund med nån som piercar dem på alla tänkbara ställen på kroppen och som de kan besöka akut.
Citera
2025-03-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evensteeven
Det fetmarkerade. Två månader in i förhållandet nämnde jag barn i något sammanhang. Varvid hon sa "jag har knappt tänkt på barn". Någon vecka senare ligger vi i sängen och hon frågar "vad ska våra barn heta?".

Jag skulle beskriva kvinnan jag var med som en glappande kontakt. Mestadels funkade signalen, men sen blev det glapp....ibland även kortslutningar.

Korosau, du har ju säkerligen läst min tråd som jag skrev om min erfarenhet. Det har gått 2månader nu utan kontakt. Jag funderar ärligt talat, mest av rå nyfikenhet, på att skriva till henne och fråga hur hon mår. Om hon vill ta en kaffe.

Notera väl vänner, det är förbi och jag har inget som drar mig tillbaka. Är genuint nyfiken på om hon kommer svara, vad hon kommer svara, och hennes humör/minspel när vi ses....lol. Har inte tänkt göra det riktigt än. Kanske i mitten av april.

Yes den har jag läst. Intressant tråd, men du vet att du leker med elden. För någon med BPD så är det ofta "out of sight - out of mind" som gäller så bli inte besviken om hon inte tänkt på dig. De har en förmåga att börja på nya banor snabbt, men jag förstår om du är rent nyfiken på hur det går för henne i livet. Tror du hon kommer svara sanningsenligt som livet inte riktigt blev en dans på rosor efter att ni gjorde slut?
Citera
2025-03-30, 22:43
Medlem
Citat:
Klart man kan älska någon annan, även om man inte älskar sig själv. Eller menar du att om du är helt vilsen i livet och i dig själv, så vet du inte om glass smakar gott/en person är attraktiv och får det att pirra i magen på dig etc.?

Nu är ju kärlek mer komplicerat än om receptorerna på tungan tycker glass smakar gott. Vid det här laget torde även någon med din ytterst begränsade intellektuella förmåga förstå att någon pwBPD inte har vad som på engelska heter "object constancy" (objektkonstans/objektbeständighet).

Om man översätter det till din glassanalogi är att på måndag kan man älska glass, på tisdag vill man inte ens se någon annan äta glass, glömt bort glass på onsdag, älska glass på torsdag, hata glass på fredag... Är det normalt? Nej.

Citat:
Jodå, jag har blivit gaslightad/psykiskt misshandlad/bedragen/utsatt på olika sätt, men det är vad man blir av narcissister/de med narcissistiska drag. Inte av någon som bara har borderline. Förstår du bättre då?

Du är fan kokosnötskungen på de yttre hebreiderna alltså. För femtioelfte gången i ordningen finns det ingen som är renoldad BPD. Du är en idiot som hävdar det. Och ska tillägga att jag inte har den minsta aning om vilken/vilka diagnoser den personen du träffade hadde.

Citat:
Att ha en relation med någon som har borderline är givetvis ingen dans på rosor.

Men det du beskriver hos dina ex i din trådstart, är framförallt narcissistiska drag. Inte borderlinedrag.

Du vill envetet hävda det och gjort så i väldigt många inlägg i den här tråden. Vi vet vad du tror nu och du gar fel. Det räcker nu. Fokusera din tid på en annan tråd istället.
Citera
2025-03-30, 23:17
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Ja det finns två idioter i tråden. Det är jag själv och Du Hast. Båda har vi levt med kvinnor med BPD och nu har vi kommit på att det vore jättekul att ljuga om våra upplevelser på Internet. Vad vi får ut av det vet jag inte riktigt, men det är ju så det måste vara.

Sedan finns det ett fåtal konton som är väldigt ivriga på att försöka förklara att BPD är alltid på ett specifikt sätt; de är inte självcentrerade, de är inte medvetet onda, de manipulerar inte, faktum är att Tomaten i sina möten med pwBPD har mött den sötaste av änglar och absolut inte ett monster från Helvetet.

Sedan råkar det finnas flera som dock instämmer i det jag/vi har skrivit. Vilket måste te sig oerhört märkligt för er.

Du tänker väldigt svart/vitt, är du säker på att du inte har borderline?

Det finns nämligen ett mellanting mellan "små söta änglar" och "monster från helvetet". Sen finns det direkt felaktiga påståenden i din trådstart, så det är svårt att låta bli att rätta dig.

Jag brukar inte direkt göra min röst hörd i den här typen av trådar, men din TS är så uppåt väggarna så jag var bara tvungen. Obs, inte för att försvara borderline brudar utan för att det bara är direkta faktafel.
Citera
2025-03-30, 23:19
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Har du fler diagnoser än borderline?

Japp! Medelsvår damp, dvs ADHD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto