2025-03-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Blir de psykiskt misshandlade, så har de med stor sannolikhet haft med en person med narcissistiska drag att göra.

Låt mig visa källor:

Här kan du läsa om "det osynliga våldet", som psykisk misshandel av en en narcissist är.
http://www.narcissism.se/

https://livetefterpsykiskmisshandel.com/2018/03/08/narcissism/

----

Borderline-personer har som sagt inte som intention att kontrollera, nedvärdera, manipulera etc. sin partner. Så som narcissister kan ha.

Men det kan ändå givetvis vara jobbigt att vara i en relation med någon med borderline, som mår dåligt och inte kan reglera sina känslor osv.

Men blir du utsatt för psykisk misshandel, så är det förr att personen som utsätter dig har narcissistiska drag.

Försök förstå skillnaden på de med borderline och de med narcissism.

Vänta nu lite..

Menar du att borderline inte har en intention av att kontrollera sina partner ?

Nu är du på väg i djupt vatten...

Detta är det mest tydliga drag hos en borderline
Citera
2025-03-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Intressant hur du belyser skillnaden mellan borderline och narcissism/narcissistiska drag. Jag känner de som möjligtvis har båda delarna.

Japp, finns givetvis de som har båda.

Men just det där manipulerandet, att utnyttja andra för egen vinning, hämnas, hota för att få som man vill osv. Det är narcissistiskt beteende. Och inte borderline-beteende.

De med borderline och deras närmaste omgivning har andra utmaningar... Som givetvis också kan vara sjukt jobbiga: kraftiga svängningar i humöret, svårigheter att reglera känslor, självskada, självmordsförsök, relationell bergodalbana, extrem rädsla att bli övergiven. Mer av den sorten. Instabilitet.
Citera
2025-03-29, 17:34
Medlem
Kortfattat kan man säga om bpd:
"Jag hatar dig, lämna mig inte."

Din partner med bpd kopierar den de är med. För att du ska känna en kontakt på djupet. För att minimera risken att du lämnar. Så småningom kommer den med bpd ändå vara helt övertygad om att du kommer lämna. Kan till och med vara otrogen för att hämnas för att du "lämnat", trots att du inte ens tänkt tanken. Räcker med att den söta tjejen i kassan hälsar när du lämnar fram varorna, för att din tjej med bpd ska bråka med dig om att du legat eller vill ligga med kassörskan. Trots att du aldrig sett henne tidigare.

Den med bpd kommer att pusha dig tills du faktiskt lämnar. För att sedan säga till dig "var väl det jag visste, att du skulle lämna mig precis som alla andra."

Det finns olika grader av bpd. En del kan vilja kontrollera vilka du umgås med. Kan gå så långt att du inte får träffa någon alls, för att du ska bli helt beroende av din tjej med bpd. För en del andra med bpd gör det inget att du har vänner. Det är vanligt att den med bpd skadar sig själv, men det gäller inte alla.

Lättast skulle jag säga veta om hon med stor sannolikhet kan ha bpd, är om din tjej inte vill att du ska ha egen tid eller tid med vänner och familj. Hon blir som ett plåster. Kan tyckas charmigt i början, men det kommer att bli värre med tiden. Som sagt hon börjar isolera dig och göra dig helt beroende av henne. Om hon tidigt börja nämna att hon vill vara med sin partner 24/7, är det dags att lämna.

Det här med att hon kopierar dig. Lita på ditt minne. Om du är rätt säker på att hon sa att hennes favoritmat är sushi förra veckan, men nu är det fläskkarré, som är din favoriträtt. Då ska du lita på du att minns rätt. Om hon ändrar sin favoritfärg för att vara lik dig, gå från att avsky julen till att älska den som du gör, bör du lämna. Även om det är småsaker hon kopierar kommer det bli värre. Du minns inte fel.

Det är starka röda flaggor på att hon kan ha bpd och gör allt för du ska bara vara med henne och få dig att bryta kontakten med din bästa vän, föräldrar och syskon. Nu är inte alla tjejer med bpd så extrem, men det är väldigt vanligt.

Det sägs att sexet med en tjej med bpd är det bästa. Hon ställer upp på allt. Detta är också för att få dig att inte lämna henne.

Oavsett vad du gör och säger kommer det inte vara tillräckligt. Hon kommer ändå vara övertygad om att du kommer lämna. Vilket du faktiskt kommer göra, då du inte orkar med hennes psykiska tester som blir allt värre med tiden.
Citera
2025-03-29, 17:38
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ok, du jobbar alltså inte som psykolog eller psykiater. Nej det märktes faktiskt på några andra grejer som du sa också.

Med andra ord, du skarvade och ljög för att framställa dig som mera viktig, och för att ge dig själv ett övertag i diskussionen. Samtidigt som du försökte hamra hem din poäng att pwBPD inte är manipulativa. Well friskt vågat är hälften vunnit, eller hur lyder det gamla uttrycket?

Men om vi ska vara ärliga så jobbar du inte inom psykiatrin heller. För det stämmer inte för fem öre med hur du har målat upp din image här på fb det senaste decenniet. Nej jag tänker absolut inte gräva i din posthistorik eftersom jag inte är intresserad av att bevisa nåt. Dessutom har du överbevisat dig själv gång på gång i tråden.

Men hoppas du kan få frid i ditt inre en vacker dag. Jesus Kristus kan hjälpa dig att bli kvitt ångesten och demonerna. Det är bara att du ber honom att ta bort rädslorna från dig, och menar det från djupet av ditt hjärta. Så kommer han att göra det och visa dig vägen. Till skillnad från fejkguden på AA-mötena, som bara kommer att förleda dig ännu mera.

Du misstar dig på väldigt många plan, men tack för din analys. Det där med Jesus får du behålla för dig själv tänker jag. Jag har redan en stark tro.
Citera
2025-03-29, 17:38
Medlem
Två tuttar
Citera
2025-03-29, 18:04
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Vad tror du att det beror på att känslan att allt kändes fejk efter att det tagit slut och att dom ofta väldigt snabbt kan älska en ny ?

Dom tror ju själva att känslorna är äkta men kan inte förklara när man ställer just frågan hur dom kan skifta så snabbt ?

Just bara att kunna skifta så snabbt känslor från en person till en annan tyder ju på att deras känslor inte är genuina , även om dom själva tror det !

Känslorna är äkta, men för en normal människa uppfattas det som fejk, eftersom för oss tar det tid att komma över nån. Det är samma sak med små barn, deras hjärnor är ännu inte färdigutvecklade och därför kan dom inte heller kontrollera sina känslor som en vuxen. Ett litet barn kan gå från gråt till skratt i loppet av en minut. Betyder det att barnet inte kände sig ledsen i stunden tidigare? Nej, barnet var förmodligen ledsen, tårarna var äkta. Samma sak som hos en människa med BPD.
Citera
2025-03-29, 18:06
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Mycket bra uppsnappat. Missade det helt och hållet.

Man kan fråga sig vad som motiverar folk att motarbeta andra som säger att de varit med om hemska grejer i mötet med diagnostiserade BDP-kvinnor... Mycket synd att folk ska komma in och ljuga i en tråd som denna.

Det var så lite så. Tack själv för en bra tråd och ett tappert arbete i den!
Även om den också lär dränkas av apologeternas oförtröttliga svammel till slut, när ingen orkar säga emot dem längre.

Ja man kan ju undra vad som driver dem. Jag funderar om det är nåt slags systerskapets oheliga allians, typ undantaget som bekräftar regeln att kvinnor normalt inte kan dra åt samma håll.

Ungefär som att dom alla lyder en inre röst från BPD-övergudinnan (eller demonen), typ "Ok lyssna nu alla BPD-gudinnor och mäktiga häxor från norr till söder: Alla tillhör samma klan, så låt oss hålla ihop och propagera ett och samma Spiel, för att underlätta och ursäkta våra beteenden, så vinner vi alla på det i längden!!
1) Låt oss, med äkta galningars envishet, hävda att "nej, inte alla pwBPD" och låt oss alla ljuga och hävda att störningen är behandlingsbar med rätt terapi, så kommer det förhoppningsvis alltid finnas nya män som är beredda att ge oss en ny chans.
2) Om vi måste gå i terapi så använder vi istället terapin som ett verktyg för att slipa på våra metoder.
3) Vi behöver inte vinna några debatter, bara blåneka som papegojor och svara alla anklagelser med att skuldskifta till den som anklagar. Bara "grumla vattnet" och så ett frö av tvivel i tillräckligt många gubbar och cuckbara killar så är det lugnt.

Ungefär som det sägs att småhattarna alltid håller ihop och gör affärer inom klanen i första hand. Med en till besatthet gränsande övertygelse, driven av avundsjuka och hat mot allt som är kristet, i ett slags halvhemligt, satanistiskt världsomspännande nätverk.

Och i båda fallen så kan jag tyvärr se att ett litet antal fanatiska galningar kan få ett oproportionerligt stort inflytande. För dom är liksom så äckliga av sig att ingen normal människa vill sänka sig till deras nivå och ha med dem att göra över huvud taget.

Åtminstone så dominerar BPD-"nätverket" alla BPD-trådar här på fb de senaste tio åren.
Citera
2025-03-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieGein
Känslorna är äkta, men för en normal människa uppfattas det som fejk, eftersom för oss tar det tid att komma över nån. Det är samma sak med små barn, deras hjärnor är ännu inte färdigutvecklade och därför kan dom inte heller kontrollera sina känslor som en vuxen. Ett litet barn kan gå från gråt till skratt i loppet av en minut. Betyder det att barnet inte kände sig ledsen i stunden tidigare? Nej, barnet var förmodligen ledsen, tårarna var äkta. Samma sak som hos en människa med BPD.

Nu menade jag inte den typen av känslor...

Om dom tror att dom älskar någon så vad är äkta med känslan då ?

Menar du att dom tror att dom älskar så därför är den äkta för dom ?

Det betyder ju att dom inte utvecklat riktiga känslor så dom är inte kapabla att själv veta vad geniunia känslor eg är !

Det betyder att man inte ska behandla dom efter deras känslor , dom borde kanske vara omyndiga att sköta om barn osv...
Citera
2025-03-29, 18:35
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Nu menade jag inte den typen av känslor...

Om dom tror att dom älskar någon så vad är äkta med känslan då ?

Menar du att dom tror att dom älskar så därför är den äkta för dom ?

Det betyder ju att dom inte utvecklat riktiga känslor så dom är inte kapabla att själv veta vad geniunia känslor eg är !

Det betyder att man inte ska behandla dom efter deras känslor , dom borde kanske vara omyndiga att sköta om barn osv...

Nej, jag vet att du inte menade den typen av känslor, men samma sak kan appliceras. En normal människa kan inte gå från att älska nån till att inte göra det i loppet av en vecka, en person med BPD kan. Känslorna är äkta, men för en normal människa är det svårt att greppa, för vi funkar inte så.

Det sista du nämner är en väldigt filosofisk fråga. Ska personer med BPD tillåtas ha barn? Kanske borde dom undvika det. Men å andra sidan, bör en mördare tillåtas ha barn? Svårt där också. En person med BPD som medicineras och regelbundet går i terapi är som natt och dag i jämförelse med en som inte gör det.
Citera
2025-03-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det var så lite så. Tack själv för en bra tråd och ett tappert arbete i den!
Även om den också lär dränkas av apologeternas oförtröttliga svammel till slut, när ingen orkar säga emot dem längre.

Ja man kan ju undra vad som driver dem. Jag funderar om det är nåt slags systerskapets oheliga allians, typ undantaget som bekräftar regeln att kvinnor normalt inte kan dra åt samma håll.

Ungefär som att dom alla lyder en inre röst från BPD-övergudinnan (eller demonen), typ "Ok lyssna nu alla BPD-gudinnor och mäktiga häxor från norr till söder: Alla tillhör samma klan, så låt oss hålla ihop och propagera ett och samma Spiel, för att underlätta och ursäkta våra beteenden, så vinner vi alla på det i längden!!
1) Låt oss, med äkta galningars envishet, hävda att "nej, inte alla pwBPD" och låt oss alla ljuga och hävda att störningen är behandlingsbar med rätt terapi, så kommer det förhoppningsvis alltid finnas nya män som är beredda att ge oss en ny chans.
2) Om vi måste gå i terapi så använder vi istället terapin som ett verktyg för att slipa på våra metoder.
3) Vi behöver inte vinna några debatter, bara blåneka som papegojor och svara alla anklagelser med att skuldskifta till den som anklagar. Bara "grumla vattnet" och så ett frö av tvivel i tillräckligt många gubbar och cuckbara killar så är det lugnt.

Ungefär som det sägs att småhattarna alltid håller ihop och gör affärer inom klanen i första hand. Med en till besatthet gränsande övertygelse, driven av avundsjuka och hat mot allt som är kristet, i ett slags halvhemligt, satanistiskt världsomspännande nätverk.

Och i båda fallen så kan jag tyvärr se att ett litet antal fanatiska galningar kan få ett oproportionerligt stort inflytande. För dom är liksom så äckliga av sig att ingen normal människa vill sänka sig till deras nivå och ha med dem att göra över huvud taget.

Åtminstone så dominerar BPD-"nätverket" alla BPD-trådar här på fb de senaste tio åren.

Skulle du påstå att Tomatkungen härinne tillhör denna klan av nätverket
Citera
2025-03-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det har i långa tider varit stigma kring psykisk ohälsa. Men det börjar luckras upp. Vilket är bra, då det får folk att söka hjälp för sina problem (som även blir problem för deras närmaste). Söker de hjälp, kan de börja må bättre (vilket också är bra för deras närmaste).

När du beskriver personer med borderline som några slags några slags onda demoner, så kommer folk med misstänkta borderline problem inte vilja ha den diagnosen. Och söka hjälp för andra orsaker än för huvudproblemet... Då kan det ta lång tid innan de får hjälp och på tiden kan de hinna skada både sig själva och eventuellt även andra...

De är onda demoner. Hade du haft ett förhållande med en BPD-kvinna så hade du hållit med mig.

Citat:
Så dina "varningar" blir kontraproduktiva, då de ökar på stigmat kring borderline och därmed kan få folk att dra sig för att söka hjälp för de problemen. Varningarna får alltså motsatt effekt från vad du kanske skulle önska. I synnerhet som det främst är narcissistiska drag du beskriver hos dina ex, blandat med vissa borderlinedrag. Du verkar helt enkelt inte kunna skilja på vad som är vad...

Hur pwBPD upplever såna här trådar bryr jag mig inte om utan jag vill varna andra män. Det är oftast väldigt snälla män med goda intentioner, män som är bra på att ta hand om andra som blir offer för BPD-kvinnor. Det är dom jag bryr mig om för de kommer att bli mentalt misshandlade av dessa kvinnor. Jag överdriver inte. De här männen kommer få själsliga sår som kommer sitta i länge.

Citat:
Jag kände en ung kvinna med borderline, när jag själv var ung. Det "jobbigaste" var väl att hon skadade sig själv. Inte kul att känna en person som skär sig och därmed kan råka skära sig för djupt. Men i relationer var hon väldigt fin och snäll. Omtänksam. Rolig. Smart. Ödmjuk. Så kan också en person med borderline vara.

Ja, men vad är de mer? Vid det här laget så borde du veta att de arbetar för uppmärksamhet. En relation är något transaktionellt för en pwBPD. De är inte äkta. De spelar teater. Och de är demoner. De kan vara otrogna många gånger och sedan använda deras eget beteende (otroheten) som ett vapen mot dig eller till och med säga att du var anledningen till att de var otrogna eller så kan de lämna dig för en annan bara så där. Eller konstant trycka ned dig så att du varje dag får gå på äggskal runt en människa du älskar.

Citat:
Men en person som är narcissist. Eller en som har borderline med narcissistiska drag. Eller en person med borderline som är mycket rädd att bli övergiven och har ett kraftigt självskadebeteende. Kan mycket väl vara riktigt besvärlig att ha en relation med. Men felet du gör är att klumpa ihop alla med borderline i en stor klump.

En pwBPD är en narcissist. Du kan inte få mig att tänka annorlunda kring den saken. Det finns hundratals historier på Quora och Reddit som säger exakt det jag säger. Du har hakat upp dig på en teknikalitet att pwBPD "borde" vara på ett specifikt sätt (renodlad borderline) när jag redan gett dig källor som säger att utöver BPD-diagnosen så har 85% ytterligare någon diagnos. Jag påstår fortfarande att ALLA diagnoser som du finner i kluster b är narcissister och det spelar ingen roll om det är NPD eller en covert narcissist eller någon med BPD. De är narcissister.

Citat:
Det är som att påstå att alla psykopater är mördare. Så är det inte heller. Finns folk som inte är psykopater som mördar. Och finns psykopater som inte mördar.

Om jag ändå kunde ha stött på en endaste historia om en normal kvinna med BPD så hade jag ändå kunnat överväga det du beskriver angående BPD men det har jag inte.

Citat:
Folk är i regel mycket mer än sin diagnos. Och det spelar också roll för hur personen kommer vara och vilka drag av diagnosen som blir framträdande.

En med borderline och narcissistiska drag kan vara en mardröm att ha en nära relation med.
Medans en person med borderline och utan tillstymmelse till narcissistiska drag och med hög grad av andra fina sidor, mycket väl kan vara en trevlig person att ha en relation med.

Men som sagt: inte bra att betrakta borderline som onda demoner. Att vara elaka och onda är inte ens deras intention med sina beteenden. De har svårt att reglera sina känslor etc. Och det är det de behöver hjälp med. och det får de genom att söka hjälp. Och det kommer de givetvis ha lättare att göra om det inte är fullständigt stigmatiserat med diagnosen.

En pwBPD kan mycket väl vara helt perfekt och normal när hon är på jobbet, när hon umgås med sina vänner på universitetet, när hon umgås med vännerna på körlektionerna men hon är garanterat ett svin mot sina egna familjemedlemmar och sin pojkvän.

De är demoner mot dem som står dem nära.
Citera
2025-03-29, 19:09
Medlem
Citat:
Än en gång går du in i tråden och ska förklara att även om vi blir misshandlade till döds så var det inte med flit av BPD ...

Är du på riktigt dum i huvudet...?

Vi har förklarat nog 100gånger att det är deras beteende som skadar och eg kan det kvitta om vi inte kan med 100% bevisa om det är medvetet eller inte...

Det spelar ingen roll utan TS vill alltså varna killar att ha relation med BPD pga av den psykiska skada man får genom att vara ihop med dom !

Det kan tillomed vara som du säger att dom kan skada oss omedvetet men skadan gör lika ont....

Man kan bara ta sig för pannan när man läser vad Tomaten skriver om renodlad BPD och vilka snälla intentioner de egentligen har
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in