2025-03-29, 18:51
Medlem
Eftersom Trump mer eller mindre agerar som en rysk agent, så är det mest troliga scenariot att försöka stoppa allt stöd till Ukraina och minska på Nato samarbetet med Europa.

Sedan kan tiotusentals andra grejer också komma, men knappast av goda ting när det gäller Trump och det USA som han representerar.

Enda jag kan hålla med Trump om är att massinvandring är dåligt. Speciellt okontrollerad sådan som drar in mycket kriminalitet hit och att det är ett oerhört stort misstag att inte utvisa den importerade kriminaliteten som redan är importerad.
Citera
2025-03-29, 18:52
Medlem
bema56s avatar
Det som är uppenbart är att förhandlingarna gått i stå tack vare Putins vägran att gå med på en ovillkorad vapenvila. Om inte Trump ökar trycket på Putin blir det ingen vapenvila eller fred.
Citera
2025-03-29, 18:53
Medlem
Cokeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vad jag tror eller inte spelar ingen roll. Min fråga är hur han vet om detta när de som sitter vid förhandlingsbordet är Lavrov, Rubio, och Heggseth. Varför ska nollan Bildt ha någon speciell insyn i det?
Han kanske inte har en aning, förmodligen sitter han bara där och drömmer ihop någon jävla fantasi för att få sin lilla hårdning.
Citera
2025-03-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det som är uppenbart är att förhandlingarna gått i stå tack vare Putins vägran att gå med på en ovillkorad vapenvila. Om inte Trump ökar trycket på Putin blir det ingen vapenvila eller fred.

Du menar att du klandrar ryssarna att de inte vill låta Ukraina återhämta sig militärt och ställa om sig så att de kan döda mer ryssar`?
Citera
2025-03-29, 18:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Gissning - striderna upphör, en demilitariserad zon upprättas och Moskva blir positivare till väst. NATO blir återigen mer transatlantiskt. EU hjälper Kiev med ickemilitära medel.
I värsta fall blir det så, om vi utgår från alternativ 2 i TS. Tyvärr verkar det vara det troligaste alternativet i nuläget.
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Så fort jag läser Bildt så slutar jag. Att det stolpskottet ens kan med att yttra sig om något..

Small dog thats barks like a big one. Mer passande mening har amerikanska underrättelsetjänsten aldrig myntat
Det var USAs ambassadör i Sverige som sa det, inte underrättelsetjänsten.

Du återger dessutom citatet fel. Citatet löd: "medium size dog with big dog attitude"
Citera
2025-03-29, 19:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Just detta som Bildt påstår: 'Ett troligare alternativ uppges vara att Trump ”blir lurad av Putin” att tro att vapenvilan blockeras av Ukraina eller Europa.', är ett klockrent exempel på hur Bildt antingen ljuger eller börjar bli dement. Så sent som för 2 veckor sedan beslutade dvärgen Tuffe om att skicka 18 Archer till Ukraina.
Vad Bildt tror och vad Uffe gör är inte samma sak du vet..

Är själv tyvärr benägen att sätta en slant på Bildts troligare alternativ, att putin och Trump blir sängkompisar.
Citera
2025-03-29, 19:08
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Du menar att du klandrar ryssarna att de inte vill låta Ukraina återhämta sig militärt och ställa om sig så att de kan döda mer ryssar`?
Är du trög? Vid en ovillkorad vapenvila kan väl förhelvete även ryssen återhämta sig så de kan döda fler ukrainare.
Jag klandrar Putin för han inte vill gå med på den vapenvila som Trump har krävt som ett första steg i sin frdsplan. Men det fattar givetvis ingen retard..
Citera
2025-03-29, 19:08
Medlem
StudiumValors avatar
Alternativ 2.
Putin kör förhalningsstrategi genom att fundera och därefter komma tillbaka med minskade egna eftergifter och förändrade motprestationer från motparterna.
När medlaren åter kommer tillbaka med respons på denna strategi korrigerar Putin ånyo sina krav och eftergifter
- ja, de har ju ändrat i villkoren sen sist!
Ju mer han förhalar desto längre kan kriget pågå
Ju mer Trump tjatar om att han skall fixa detta snabbt som f*n, i desto högre grad pressar han sig själv att pressa europa och Ukraina att gå med på nya villkor.
Putins delmål är att få till en vapenvila för att kunna förhandla om fred.
Under denna vapenvila får Ukraina inte upprustas med externa vapen medan Ryssland rustar som fan, inte mints med resurser från Iran och Nordkorea.
Efter att vapenvia för fred unde en månad inte leder någonvart fortsätter steg 3 i Rysslands imperiebyggande med nya och än mer omfattande attacker
---------
Sicka banditer.
Citera
2025-03-29, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Är du trög? Vid en ovillkorad vapenvila kan väl förhelvete även ryssen återhämta sig så de kan döda fler ukrainare.
Jag klandrar Putin för han inte vill gå med på den vapenvila som Trump har krävt som ett första steg i sin frdsplan. Men det fattar givetvis ingen retard..

Du svarade inte på frågan.

Menar du att det är Rysslands fel att Ukraina inte vill gå med på villkor innan de accepterar en såkallad vapenvila?
Citera
2025-03-29, 19:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan.

Menar du att det är Rysslands fel att Ukraina inte vill gå med på villkor innan de accepterar en såkallad vapenvila?
Om inte Ukraina har några villkor ska inte Putin ha det heller. Eller menar du att det ska vara olika regler för länderna.
Citera
2025-03-29, 19:14
Medlem
jugbandbluess avatar
det kommer bli en fryst konflikt. ryssland har inget intresse av att ockupera västra ukraina. däremot har de intresse av att skära av kusttillgången, vilket jag har sagt i tre års tid vore en katastrof både för ukraina och deras handelspartners på södra halvklotet. det är en av världens största spannmålsexportörer som riskerar bli av med sina hamnar
Citera
2025-03-29, 19:14
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Vad jag tror eller inte spelar ingen roll. Min fråga är hur han vet om detta när de som sitter vid förhandlingsbordet är Lavrov, Rubio, och Heggseth. Varför ska nollan Bildt ha någon speciell insyn i det?
Eftersom ingen utom dem vet vad som sägs så kan vi bara spekulera, och då är det önskvärt att de kunnigaste och mest insatta står för dessa spekulationer. Inte kreti och pleti.

Bildt har en lång och gedigen utrikespolitisk karriär bakom sig. Han har varit både statsminister och utrikesminister.
Han var EUs medlare i Jugoslavienkrigen. Han var ordförande för fredskonferensen, tillsammans med USA och ryssland.
Han var högste ledare för myndigheten som styrde Bosnien under två år, precis efter kriget.
Han var (FNs generalsekreterare) Kofi Annans särskilda ombud på Balkan i många år.

Och för den som yrar om att han enbart innehaft dessa poster för att han slickat jänkarnas röv, så kan jag tala om att han kritiserades för att han var emot NATO-insatser, och t.o.m. tog bosnienserberna i försvar.

Bildts åsikt väger betydligt tyngre än din, min eller de flesta andras.
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Så fort jag läser Bildt så slutar jag. Att det stolpskottet ens kan med att yttra sig om något..

Small dog thats barks like a big one. Mer passande mening har amerikanska underrättelsetjänsten aldrig myntat
Det var USAs ambassadör i Sverige som sa det, inte underrättelsetjänsten.

Du återger dessutom citatet fel. Citatet löd: "medium size dog with big dog attitude"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in