2025-03-29, 10:35
Medlem
Varje fredag är det någon som bakar hos oss och jag äter väldigt sällan, kanske en gång i halvåret.

Känner inte mina kollegor, vet inte hur de har det hemma och ifall jag bör vara försiktig med dem. Känns nästan för intimt att äta vad de bakat, med sina händer.
Citera
2025-03-29, 14:14
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Kvinnor inom vård är väl bland de mest hygienska, ingår ju i yrket att tvätta och sprita händerna konstant.

Hade jag jobbat på ett bygge med smutsiga kniggers hade jag förstått dig. Men nu låter du bara neurotisk.
Så är det, tidigare jobbade jag inom akutvården och titt som tätt blev man bjuden på div saker av personalen, var uppskattat.
Men det där med byggarbetare, nja om de tar med något är det väl deras fruar som fixat det.
Sen får vi inte glömma att de flesta arbetare i sverige med svensk ursprung tvättar sig efter arbetet eller vid hemkomsten...
De flestas kök hos svenskar eller de med svensk härkomst är rena.

Noterar att TS även försökte påtala att nån hade en hudsjukdom, psoriasis och var kränkande mot denna. Psoriasis sprider inga sjukdomar eller annat, det enda är att de tappar sin ytterhud typ och det är inget som sker när de efter att ha tvättat händerna lagar mat...

TS kränker nog både svenskar och de som har hudsjukdomar med sin tråd.
Citera
2025-03-29, 15:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Nej... Generellt äter jag bara om de har köpt med sig fikat från ett cafe eller en matbutik.

Ja, för caféer och matbutiker är kända för att alltid ha jättebra hygien. Bra där.
Citera
2025-03-29, 18:02
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, för caféer och matbutiker är kända för att alltid ha jättebra hygien. Bra där.

Allt som oftast är hygienen bra där ja. Att en restaurang uppmärksammas för sina dåliga hygienvaror i media vartannat år påverkar inte.
Citera
2025-03-29, 20:02
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hjärntrusten är igång ser jag. Bsklava är grek/turkiskt. Från Medelhavsområdet.

Bsklava vet jag inte vad det är. Vet bara att musslorna bjuder på baklava. Oavsett vad det kommer ifrån.
Citera
2025-03-29, 20:10
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Efter att ha läst flera nyhetsartiklar om folk som bakat med cannabis och tagit med till jobbet så har jag så klart ätit varje gång någon kommit med hembakat. Men jag är väldigt besviken eftersom inte en enda gång har jag blivit hög. Trots det lever jag på hoppet att en vacker dag ha åtminstånde en kollega som vet hur man bjuder till ordentligt på jobbet.
Är du efterbliven? Skulle det ske hade personen i fråga blivit av med jobbet samt blivit polisanmäld. Fan alltså. Att folk som du existerar på riktigt är skrämmande.
Citera
2025-03-29, 22:40
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Allt som oftast är hygienen bra där ja. Att en restaurang uppmärksammas för sina dåliga hygienvaror i media vartannat år påverkar inte.

Och allt som oftast är även hygienen bra hemma hos vanligt folk. Skulle tro att det är lika stor chans att det förekommer snusk och bakterier på ett random kafé som i någons hemmabak.
Citera
2025-03-30, 09:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Bsklava vet jag inte vad det är. Vet bara att musslorna bjuder på baklava. Oavsett vad det kommer ifrån.
En enkel felstavning. Såklart. Nu vet du i alla fall var Baklava kommer ifrån. Tunn, krispig filodeg med god, söt röra av valnötter eller pistagenötter i.
Citera
2025-04-01, 07:39
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Är du efterbliven? Skulle det ske hade personen i fråga blivit av med jobbet samt blivit polisanmäld. Fan alltså. Att folk som du existerar på riktigt är skrämmande.

Jag vet, det har hänt flera gånger och skrivits om flera gånger i tidningarna genom åren. Alla har torskat. Kan vara därför det inte händer längre, folk har blivit fegisar.

Det är roligt att du tycker att folk som inte skulle åka gråtandes till akuten efter en weedbrownie skrämmer dig medans de som faktiskt bakar weedkakorna och bjuder på jobbet har du ingenting dåligt att säga om. Och så undrar du om jag är efterbliven?
Citera
2025-04-06, 13:34
Bannlyst
Man får väl anta att de har använt handskar. Använder själv alltid handskar när jag bakar och lagar mat. Och tvättar händerna.
Citera
2025-04-06, 13:38
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Äter ni när kollega tar med sig hembakt till jobbet? Jag kan bli direkt äcklad och tänka att dom bakat på ett ohygieniskt sätt. Och om jag nu tvångsmässigt smakat av ren artighet är det oftast inte gott.

Det absolut otäckaste jag varit med om var när en kollegas barn hade bakat chokladbollar och hon tog med för att bjuda på.

Nå, äter ni av kollegors (eller andras) hembak?
Tidigare har jag gjort det utan några som helst betänkligheter, men i dagsläget tvekar jag. Jag skulle nog bara äta av det om det är någon jag litar på, alltså någon jag vet inte skulle äckla sig när den bakar eller har barn som ska vara med och baka.
Citera
2025-04-08, 08:26
Moderator
rotadents avatar
Varför skulle inte människor generellt kunna hålla tillräckligt bra hygiennivå för att hembakat skulle gå att äta? Antar att de som inte äter det heller aldrig äter middag hemma hos någon annan? För att inte tala om många restauranger som knappast har bättre hygien än gemene man. Där jag jobbar är det sällan någon som har med sig hembakat, men jag har inget problem med att äta det när det händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in