Citat:
Ursprungligen postat av
Longest-covid
Ge exempel på hur de manipulerar och vad de vill åstadkomma med manipulationen.
Min släkting (hädanefter MS) hade en relation med en kvinna (hädanefter K) som jag anser uppfyller trådens alla definitioner av borderline, så jag tar mig friheten att svara/spekulera (även om jag inte har hela storyn klart för mig som utomstående). Båda är äldre/pensionsåldern:
Ks mål: Eftersom K är pank och inte ens har en egen bostad behöver hon en man, i det här fallet MS, som kan stå för fiolerna. K har svårt att agera socialt och vill helst hålla sig (och MS) inomhus. K försöker övertyga MS att sälja sin bostad och flytta ut på landet någonstans, så hon slipper nära grannar och att MS kommer längre bort från släkt och vänner. Det är Ks slutgiltiga mål.
Ks metod/manipulation: K ljuger om allt, inte minst för att framhålla sig själv i bättre dager (påstår sig t.ex. ha bra arbete och äga två bostäder). Framställer sig som ett offer; barndomstrauma, besvär med magen, kosten, osv. Kärleksbombar och uppträder klängig på ett sätt som möjligtvis hade varit acceptabelt för en ung tonåring. Intalar MS att de utgör det perfekta paret, närmast övernaturliga själsfränder.
K fick för sig att beställa blommor till MS födelsedag, men när budet dyker upp så är det MS som måste betala själv! Låter inte MS åka på jobbmöten utan följer med och sitter i bilen och väntar. När väl MS lyckas lämna huset själv (t.ex. för att besöka mig som inte accepterar K) uppträder han stressad och det plingar SMS i mobilen hela tiden. Hon ger MS i uppgift att köpa saker åt henne på vägen hem, men det är tydligt ett straff snarare än att tillgodose ett reellt behov. När MS går ut till brevlådan för att hämta posten och stannar och snackar med grannen blir K så nojig att hon ringer honom. De lever allt mer som enstöringar och MS har helt lagt om sitt liv och sina intressen för att passa henne (dvs sitta inne och möjligtvis läsa en bok).
När jag försöker tala sans med MS (K försökte stoppa vårt möte när hon förstod att jag genomskådat henne), bevisa att K ljugit från första dagen, att hon är pank och hemlös, att en sådan enkel sak som hennes omfattande plastikoperationer tyder på psykologiska problem, att hon i själva verket gör honom asocial och olycklig är det jag som är hård, orättvis och oförskämd. K är ingen ekonomisk parasit, hon älskar honom djupt, hon har inte gjort några operationer, det är synd att jag och övrig släkt inte kan acceptera dem som ett par.
(Relationen upphör lyckligtvis något år senare. Jag har dock aldrig fått [och kommer aldrig få] någon ursäkt för att jag sade sanningen redan efter de första månaderna. Det närmaste jag kommit är ett muttrande från MS om att det finns många tokiga tanter på de där dejtingsajterna.)