2025-03-29, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Fantastiska människor att ha en helg-romans med - fly illa kvickt innan midnatt på söndag bara!

Precis, och vad många av dem har förfinat är att avända fittan till max. Borderlineknull slår allt.
Citera
2025-03-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Mytomani eller kort och gott lögner är standard. Osäker på hur mycket utseendefixering spelar in hos en pwBPD så det vågar jag inte säga något om.
Personer med Borderline har en "flytande" persona, antar gärna olika identiteter. Det är ett sätt att dissociera ifrån smärtan av att vara dem. Vanligt även bland "vanliga" personer som är med om något jobbigt som de vill distansera sig ifrån. Tänk kvinnan som blir bedragen som skaffar sig en ny look.

Detta mönster är dock alltid där hos folk med borderline och de har en väldigt svag känsla av det egna jaget.

Edit; tack för jättebra inlägg och visdomar, till dig jag svarat och övriga.
Citera
2025-03-29, 10:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
Vad du beskriver är en manipulatör inte BPD

Jag begränsade och koncentrerade historien medvetet till de direkt manipulativa aspekterna för det var just det du efterfrågade. Finns mer, men någon jävla måtta på skrivandet får det vara. Jag är personligen övertygad.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2025-03-29 kl. 10:42.
Citera
2025-03-29, 11:36
Medlem
Om man träffar någon som blivit av med sin Borderline diagnos ska man fortfarande vara vaksam då?
Citera
2025-03-29, 11:54
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Men eftersom borderline har väldigt dålig självinsikt så är det väl bättre att fråga era offer ?

Jobbar du eller är du sjukskriven ?

Jag är en av dem som har full sjukdomsinsikt, och valt att utbilda mig inom psykiatrin, för att kunna hjälpa andra med samma diagnos.

Jag jobbar såklart.
Citera
2025-03-29, 12:01
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Redan när du sa att du jobbade som psykolog tyckte jag att du tog ut svängarna lite väl. Men ingen psykolog eller psykiater i hela världen blandar ihop sina titlar, sorry. Så försök inte ens skylla på misstag eller autocorrect är du snäll. Och forskare också minsann, jo tjena hörru.

Och sen så låter det här med att "utfärda" diagnoser bara för roligt också. För, normalt sett är det officiella dokument typ pass och visum som utfärdas.
Men du kanske tänker på en diagnos som ett slags ID-handling eller körkort, dvs nåt man använder för att LEGITIMERA sin existens, och sina gärningar? Nåt som berättigar bäraren vissa specifika rättigheter och priviliegier. Ja, så kan man ju också se det.

Annars tackar jag dig för ditt vänliga svar på mitt inlägg tidigare tråden. Men nu har jag inga fler frågor till dig.

Jag jobbar inom psykiatrin, och har en kandidat inom psykologi. Jag är med och gör bedömningar för diverse diagnoser, så som adhd, borderline, bipolaritet, etc. Samt leder gruppterapi så som DBT och KBT för bl.a. kvinnor med borderline.

Så, jag har en ganska omfattande erfarenhet av att se och fastställa bl.a. borderline. Förutom att ha den själv.

Det gör mig definitivt mer kompetent i frågan än TS.
Citera
2025-03-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag är en av dem som har full sjukdomsinsikt, och valt att utbilda mig inom psykiatrin, för att kunna hjälpa andra med samma diagnos.

Jag jobbar såklart.

Fantastiskt att du får arbeta inom psykiatrin. Själv fick jag inte praktisera inom psykiatrin under min utbildning till undersköterska, pga att jag haft kontakt med dem. Psykiatrin var det som intresserade mig, så det var en stor besvikelse. Jag hade tidigare diagnosen borderline, numer kallas det väl emotionellt instabil personlighetsstörning. Numer är jag frisk från det och vet att det går att bli helt frisk, få självinsikt osv.
Citera
2025-03-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag jobbar inom psykiatrin, och har en kandidat inom psykologi. Jag är med och gör bedömningar för diverse diagnoser, så som adhd, borderline, bipolaritet, etc. Samt leder gruppterapi så som DBT och KBT för bl.a. kvinnor med borderline.

Så, jag har en ganska omfattande erfarenhet av att se och fastställa bl.a. borderline. Förutom att ha den själv.

Det gör mig definitivt mer kompetent i frågan än TS.

Öppnade inte du en tråd om att droger har förstört din hjärna ?
Citera
2025-03-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och att öka stigmat kring borderline är verkligen inte bra. För då vill de som har problem eventuellt inte ha den diagnosen och har de inte diagnosen, så blir det svårt för dem att få behandling för sina problem.

För en viss andel personer med borderline, så är tex. DBT eller annan behandling riktigt bra. De får verktyg att hantera sina känslor och relationer etc. på ett adekvat sätt. Ökar välmåendet. Vilket ger goda ringar på vattnet till deras omgivning och tillbaka till dem själva.

Vart tror du det här stigmat kommer ifrån? Är det från elaka män på Internet som överdriver sina romantiska upplevelse med BPD-kvinnor? Eller kan det tänkas finna extremt goda grunder till att BPD-häxor är hatade på grund av hur de beter sig?

Är man i Australien så skulle ju ingen säga att det finns ett stigma kring att varna andra människor från att komma i kontakt med ormar exempelvis då flertalet av dem är giftiga och kan döda en människa. Om man varnar andra för smärta och potentiell död genom att varna dem för ormar i Australien så är man ju inte ond och man stigmatiserar inte ormarna. På exakt samma sätt förhåller det sig med kvinnor med BPD.

Ändå en smula lustigt att kvinnor som BORDE fått NPD-diagnosen (narcissism) istället får den förmildrade BPD-diagnosen just för att psykologer vill vara snälla (Vaknin talar om detta i en video) men likväl så är detta inte tillräckligt snällt då det tydligen finns ett stigma kring denna diagnosen också...

Lägg till amnesia och ren förnekelse (noll sjukdomsinsikt) och du kan komma, likt mig, att stöta på någon som har fått BPD-diagnosen men som sedan kan hävda att de inte alls har BPD!

Har man inte levt med en kvinna med BPD så vet man inte vilket absurt helvete det är.
Citera
2025-03-29, 12:31
Medlem
Citat:
Det kan förmodligen vara dig till stor hjälp att prata om det, med någon du litar på, och som har god erfarenhet och insikt av trauma och personer med BPD inkl narcissistiskt/psykopatiskt/sociopatiskt beteende. Men, att prata om en pwBPD-persons avskyvärda övergrepp kan vara både svårt och vanskligt, för risken finns att man inte blir trodd, eller själv blir anklagad för att man har gått med frivilligt på galenskapen.

Hon har förmodligen gaslightat dig till den graden att du inte längre litar på ditt eget omdöme. Och, eftersom du tycker att du har "låtit" allt detta ske, så ger du dig själv skulden för alltihopa. Och sånt kan vara svårt att få grepp om, och bearbeta på egen hand. Även om det också går.

Föreslår att du försöker få till ett par tre samtal med en vanlig kurator via din vårdcentral, för det är en resurs som faktiskt brukar finnas tillgänglig utan att du måste stå i kö.

Läs även på om PTSD och hur det funkar. För du har det, garanterat.

För mig tog det nästan tio år innan polletten (PTSD) trillade ner, och under tiden fallerade min hälsa totalt, både fysiskt, mentalt och andligen. Men det har blivit stor skillnad sedan dess, och de flesta flera av mina kurvor pekar numera uppåt igen. Och jag börjar kunna planera för framtiden igen.

Lycka till med läkningen.

Mycket bra tips.

Jag ska samla alla bra tillägg som skrivits i tråden och sedan be en moderator lägga till det i det första inlägget i tråden.
Citera
2025-03-29, 12:33
Medlem
Citat:
Redan när du sa att du jobbade som psykolog tyckte jag att du tog ut svängarna lite väl. Men ingen psykolog eller psykiater i hela världen blandar ihop sina titlar, sorry. Så försök inte ens skylla på misstag eller autocorrect är du snäll. Och forskare också minsann, jo tjena hörru.

Och sen så låter det här med att "utfärda" diagnoser bara för roligt också. För, normalt sett är det officiella dokument typ pass och visum som utfärdas.
Men du kanske tänker på en diagnos som ett slags ID-handling eller körkort, dvs nåt man använder för att LEGITIMERA sin existens, och sina gärningar? Nåt som berättigar bäraren vissa specifika rättigheter och priviliegier. Ja, så kan man ju också se det.

Annars tackar jag dig för ditt vänliga svar på mitt inlägg tidigare tråden. Men nu har jag inga fler frågor till dig.

Mycket bra uppsnappat. Missade det helt och hållet.

Man kan fråga sig vad som motiverar folk att motarbeta andra som säger att de varit med om hemska grejer i mötet med diagnostiserade BDP-kvinnor... Mycket synd att folk ska komma in och ljuga i en tråd som denna.
Citera
2025-03-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Personer med Borderline har en "flytande" persona, antar gärna olika identiteter. Det är ett sätt att dissociera ifrån smärtan av att vara dem. Vanligt även bland "vanliga" personer som är med om något jobbigt som de vill distansera sig ifrån. Tänk kvinnan som blir bedragen som skaffar sig en ny look.

Detta mönster är dock alltid där hos folk med borderline och de har en väldigt svag känsla av det egna jaget.

Edit; tack för jättebra inlägg och visdomar, till dig jag svarat och övriga.

Kul att tråden uppskattas! Hoppas den kan hjälpa någon på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in