2025-03-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Du måste ju spela dum nu efter allt som skrivits i tråden där det med all tydlighet framkommer att det inte finns någon renodlad BPD utan har man en BPD-diagnos så har man även en ytterligare diagnos.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3193799/

Nu får du fan sluta med det där jävla tramsandet. De är otrogna inte för att de tycker knullandet är bättre med någon annan utan för att de vet hur mycket det sårar pojkvännen. Otroheten är ett vapen. Att posta bilder på instagram med en ny pojkvän är också ett vapen ämnat att skada för skadandetsskull. Förstår man inte elakheten i en pwBPD så förstår man helt enkelt ingenting.

När jag skriver att de är satan personifierade så överdriver jag inte. De är monster. Häxor. Demoner och inte små söta sparvungar som saknar agens och konsekvenstänk för de vet exakt hur de kan maximera lidandet för andra. Det är så de vinner.

Men kära du.
En människa är mer än bara sin diagnos.
En person med introvert personlighet och borderline, kommer därav te sig annorlunda än en person med extrovert personlighet och borderline.

Sedan kan en person ha borderline och ängsliga eller paranoida drag och noll drag av narcissism. Medans en annan kan ha borderline och ADHD. En tredje kan vara otroligt empatisk och ha borderline som främst yttrar sig för den själv, medans den är en "pleaser" mot alla i sin omgivning och får alla att må bra (förutom sig själv).

Ingen borderline är den andra lik. Och diagnosen kan ställas på olika grunder hos olika personer. och ha olika svårighetsgrad.

Förmodligen har du träffat sådana som fick diagnosen borderline för flera år sedan, då det inte utreddes så noga. De hade kanske fått narcissistiskt personlighetssyndrom idag. Eller personlighetssyndrom av blandtyp.

men vad gäller borderline, så finns det inget i diagnoskriteriet vad gäller manipulation, utnyttjande av andra etc. Finns sådant hos en person och till övervägande del, så ställs förmodligen numera diagnosen: narcissistiskt personlighetssyndrom.
Citera
2025-03-28, 23:23
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du var inne på det litegrann men en sak som är väldigt tydlig är att trots att den gjort fel så lyckas den få det att kännas som det är ditt fel. De är mästare på att vända på allt. Så till den grad att du faktiskt tror att det är dig det är fel på och inte henne.

En annan sak är en total avsaknad av vilja till självförbättring. En borderline tycker innerst inne att de själva egentligen är perfekta trots de ofta motsägelsefulla känslorna av otillräcklighet. Det är omgivningen som ställer till allt skit för dom, tänker de.

Denna brist på självförbättring märks även i vardagen som att de aldrig slutar med dåliga vanor och sällan har något större intresse för att förkovra sig intellektuellt.

De pratar sällan om annat än andra människors beteende. Samhällsfrågor, politik, vetenskap etc är helt uteslutet att prata om och helt ointressant. Diskussioner om hur dumma vänner och bekanta är är ett genomgående tema.
Detta. Hade en väldigt obehaglig kollega som började stöta på mig som sa att jag var hennes trygga punkt eftersom hon lyckades hamna i konflikt med alla andra hon umgicks med. Kunde tafsa och hålla på trots att hon hade kille. Hon växlade mellan att vara väldigt needy och att verkligen utnyttja en och blev förbannad när jag inte kunde hoppa in och jobba extra.

Kort sagt så var varje dag med henne ett jävla drama och jag var bara en bikaraktär i "filmen om hennes liv" och hon ansåg att jag skulle anpassa mig efter hennes behov. Väldigt respektlös och krävande.

De två sista markerade grejerna känner jag igen - hon hade sitt dagliga ältande om hur svårt hon hade det och hur hjälplös hon var att göra något åt konflikterna som "alla andra startade". Hade svårt att sköta sin ekonomi och ville låna pengar - då sa jag ifrån.
Citera
2025-03-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
TRAMS

Jag har förklarat att det inte finns någon renodlad BPD utan att de har andra diagnoser också? Är vi överens om det eller inte?

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom-eips-borderlinepersonlighet/?dynamics=9000710&gad_source=1

Vad kan impulsiva handlingar och konflikter betyda?

Enligt diagnossystemet DSM-5 så är ett av kriterierna problem med ilska. Det är alltså ingen omöjlighet att passivt aggressivt-beteende finns i den kategorin.

https://mind.se/stod-kunskap/fakta/eips-emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom/

Du kan ju sedan läsa vad pwBDP skriver själva om viljan att ta hämnd: https://www.reddit.com/r/BPD/comments/poeq1o/does_anyone_else_have_impulses_to_get_revenge/

Som sagt du tramsar för mycket när du säger att pwBDP inte gör si och så. Alla vi som LEVT tillsammans med en av dem VET att det är EXAKT så de beter sig.

Problem med ilska är alltså att de kan ha svårt att reglera sin ilska. och alltså blir väldigt arga och kan bli utåtriktat aggressiva. Dvs.: raka motsatsen till passivt-aggressivt.
Citera
2025-03-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men kära du. Försök förstå vad jag skriver om och varför jag skriver.

Jag försöker få dig och andra att förstå att intentionerna hos en med borderline och en med narcissism skiljer sig milsvitt åt.

Båda kan skada sin partner:

- Narcissisten gör det medvetet och utan större samvetskval. Narcissisten använder och utnyttjar människor. Och skadar dem därigenom.
- Borderline-personen skadar andra, för att den inte kan reglera sina känslor och mår skit och därmed ibland agerar på sina känslor, på ett sätt som får omgivningen att må dåligt.

Båda är givetvis ansvariga för sitt beteende.

Men när du och andra beskriver borderline-personer, så beskriver ni i själva verket narcissister. Det är nämligen narcissister som gaslightar, utnyttjar, manipulerar, spelar offer och går på.

Medans borderline-personer helt enkelt inte lärt sig att reglera sina känslor och hantera livet och relationer på ett adekvat sätt. Och därför kan få sin partner att må skit. För det är svårt att leva med någon som drar med en i en känslomässig och relationell bergodalbana hela tiden.

Förstår du skillnaden?

Fast då menar vi att även borderline gör elaka saker medvetet...

Men då påstår du att dom inte är renodlade borderline...

Du menar såhär :

Om en borderline skadar medvetet sin partner så är personen en narcissist...!

Så indirekt skriver du att Borderline inte gör medvetet elaka saker...

Men om den skulle göra det så är det en narcissist...
Citera
2025-03-28, 23:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Detta. Hade en väldigt obehaglig kollega som började stöta på mig som sa att jag var hennes trygga punkt eftersom hon lyckades hamna i konflikt med alla andra hon umgicks med. Kunde tafsa och hålla på trots att hon hade kille. Hon växlade mellan att vara väldigt needy och att verkligen utnyttja en och blev förbannad när jag inte kunde hoppa in och jobba extra.

Kort sagt så var varje dag med henne ett jävla drama och jag var bara en bikaraktär i "filmen om hennes liv" och hon ansåg att jag skulle anpassa mig efter hennes behov. Väldigt respektlös och krävande.

De två sista markerade grejerna känner jag igen - hon hade sitt dagliga ältande om hur svårt hon hade det och hur hjälplös hon var att göra något åt konflikterna som "alla andra startade". Hade svårt att sköta sin ekonomi och ville låna pengar - då sa jag ifrån.

Du kom undan med blotta förskräckelsen. Tur det för dig!
Du hade redan en trygg tillvaro och var inte desperat att att ge och få kärlek antar jag. Hade det redan. Längtade inte efter det. Tur för dig!
Citera
2025-03-28, 23:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Läste du ens inlägget jag då svarade på?
Skribenten Du-Hast skrev att de som varit tillsammans med någon med borderline, hellre skulle vilja vara tillsammans med en narcissist. Varav jag svarade: varför vara tillsammans med någon som får en att må dåligt överhuvudtaget? För vill man vara tillsammans med en narcissist, med vetskapen om att denna är narcissist (vilket ju var vad Du-Hast skrev), så vet man ju om att man kommer må dåligt. Blev det tydligare så för dig?

Nej det gjorde jag inte. Jag känner direkt igen en borderlajnares sätt att tänka ändå!
Citera
2025-03-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
I tråden skriver vi om hur illa psykiskt det är att ha en relation med borderline/Narcissist kvinna...

Varför lägga ner sån tid på angriparen i detta fall ?

Jag skrev ju att Martin som slog ihjäl Lotta Rudholm fick borderline inte fan är det någon på fb som en försöker försvara hans beteende...

Nej, ni sprider felaktiga uppgifter om diagnosen borderline. Och ni beskriver narcissism istället och tror att det är borderline.
Och jag försöker rätta er.

Lite som om jag skulle skriva "jag är glutenintolerant och mår därav väldigt dåligt av att äta rödbetor, de får mig att må riktigt kasst".

Och du skriver "men då är det rödbetor som får dig att må dåligt, men de innehåller inte gluten".

Och jag svarar "men nuuuuuu är det så att jag är glutenintolerant. Och då innehåller givetvis rödbetor gluten".

----

Dvs.: ni mår dåligt av de narcissister ni har träffat. För de drag ni beskriver är narcissistiska drag. Men visst, de kan ha haft borderline också. Men dragen ni beskriver: gaslightingen, utnyttjandet, manipulerandet etc. Det är narcissistiska drag/rödbetor. Inte borderline/inte glutenallergi.

Blev det tydligare så?
Citera
2025-03-28, 23:45
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
BPD är INTE samma sak som narcissism. Visst blir man vansinnigt självcentrerad när man åker emotionell bergochdalbana varje dag, men en sådan person har inget intresse av det som en narcissist har. Hon opererar från heeeelt andra motiv.

Med BPD är man djupt emotionellt otrygg och behöver en OERHÖRT trygg relation, men även en HEL DEL arbete med sig själv.
Håller med, men jag tror också att många män som borde få diagnosen BPD får diagnosen narcissism. Bland annat eftersom heterosexuella BPD-män inte håller på med att skära sig utan självskadar på annat sätt, främst då med alkohol/droger vilket de förnekar för vården. BPD-män är också mer våldsbenägna än BPD-kvinnor exempelvis i form av bisarra brott med svartsjukemotiv.
Citera
2025-03-28, 23:47
Medlem
Citat:
Du skriver att det är stor skillnad på Borderline och Narcissister...!

Menar du för offret eller personen med diagnosen...?

För personer som varit ihop med borderline kvinnor kanske hellre velat vara ihop med en narcissist kvinna...!

Funderat på det ?

Citat:
För personerna med diagnoserna, givetvis. Vad deras syften med sina handlingar är osv.

Varför ska man överhuvudtaget vara tillsammans med någon man mår dåligt av att vara tillsammans med? Oavsett vad för diagnos denna har/inte har?

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej det gjorde jag inte. Jag känner direkt igen en borderlajnares sätt att tänka ändå!

Läs ovan, så ser du den röda tråden. Du-Hast menar alltså att en person hellre väljer någon denna vet om är narcissist. vilket för min del låter rätt märkligt... Man väljer ju inte att bli tillsammans med någon, man på förhand vet om, kommer skada en. Oavsett vad för diagnos denna har/inte har.
Citera
2025-03-28, 23:48
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Hur knullar de?
Hämningslöst, snuskigt och mycket. Det är därför de så lätt snärjer intet ont anande män.

Kanske vill de användas som hoppfällbara möbler och stuvas in under sängen eller leka cocker spaniel med koppel :
Citera
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Jag vet..

Nu skulle jag straffas av en inte renodlad borderline...

Citat:
Du bara fortsätter och fortsätter med försök att vara elak...

Undra om Tomaten läser

Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Fel.

Du klarar inte av att hantera känslor som en vuxen människa och beter dig därför som de flesta andra med borderline, helt oproportionerligt.

...och precis som alla andra med borderline projicerar du skulden för konflikten.
...och sen mår du skit. Igen.
...och igen, och igen, och igen.

Jag låter mig inte påverkas av anonyma människor på ett internetforum. Då hade jag gått under.

Om du inte kan läsa dig till att hen har uppenbart fel i sina resonemang om borderline, så får det stå för dig.

Jag har varit väldigt saklig och tydlig i denna tråd kring vad denna diagnos innebär. Inte från ett personligt perspektiv endast, utan från erfarenhet och en mycket omfattande kunskap om diagnosen, och dess faktiska uttryck.

Ni får tycka vad ni vill om saken, men att debattera utan fakta är efterblivet. Jag säger det i egenskap av en forskare, inte en borderline brud.
Citera
Medlem
Citat:
Men kära du.
En människa är mer än bara sin diagnos.

Återigen ett försök att nivellera en borderlinare.

Citat:
En person med introvert personlighet och borderline, kommer därav te sig annorlunda än en person med extrovert personlighet och borderline.

Sedan kan en person ha borderline och ängsliga eller paranoida drag och noll drag av narcissism. Medans en annan kan ha borderline och ADHD. En tredje kan vara otroligt empatisk och ha borderline som främst yttrar sig för den själv, medans den är en "pleaser" mot alla i sin omgivning och får alla att må bra (förutom sig själv).

Ingen borderline är den andra lik. Och diagnosen kan ställas på olika grunder hos olika personer. och ha olika svårighetsgrad.

Visst är det så och med tanke på att minst 85% av alla med BPD-diagnosen har ytterligare diagnoser, inte bara inom kluster b då, så kan man tala om tusentals olika disparata yttringar som man likväl diagnostiserar som BPD.

Då får du svara varför vi män som haft med BPD-kvinnor ändå har varit med om exakt samma saker? Kärleksbombande, varit i absoluta mitten av en annan människas liv, sett hur hon betett sig som ett barn, glad ena stunden, ledsen som om Jorden skulle gå under i andra, triangulerade, "splittade", arga, hämndlystna osv. Det är ju isf ett matematiskt mirakel att vi då råkat stöta på exakt identiska borderlines eller hur? Eller, enligt Occam, så kanske det är så här att det är så kvinnor med borderlinediagnosen beter sig?

Citat:
Förmodligen har du träffat sådana som fick diagnosen borderline för flera år sedan, då det inte utreddes så noga. De hade kanske fått narcissistiskt personlighetssyndrom idag. Eller personlighetssyndrom av blandtyp.

Det finns som sagt ingen renodlad BPD likaväl som ingen är renodlad NPD utan de delar drag med varandra inom kluster b precis som att de kan ha andra diagnoser från andra kluster.

Citat:
men vad gäller borderline, så finns det inget i diagnoskriteriet vad gäller manipulation, utnyttjande av andra etc. Finns sådant hos en person och till övervägande del, så ställs förmodligen numera diagnosen: narcissistiskt personlighetssyndrom.

Som redan avhandlats i tråden så får män i större utsträckning diagnosen NPD än BPD. Är inte det märkligt?

Citat:
BPD and NPD also share many key similarities. For example, both conditions typically involve unpredictable thinking and behaviors and intense emotional reactions.

Key similarities between BPD and NPD
projecting negative feelings or attributes onto others
all-or-nothing mentality
looking to others for the management of certain functions, such as emotions, of one’s self
inability to admit fault for their mistakes
disconnection from reality
unstable or unmanageable personal relationships
experiences humiliation and criticism more intensely than others
unmanageable and often unreasonable rage that can be passive-aggressive or appear to be highly hostile

https://www.medicalnewstoday.com/articles/bpd-vs-npd#key-similarities

Så där. Det verkar som om du argumenterar utifrån en teknikalitet om specifika kriterier för BPD när verkligheten inte alls ser ut så. Har man BPD har man fler diagnoser. Det är så verkligheten ser ut och jag tror aldrig du kommer finna någon som uppfyller 5-8 kriterier för BDP i DSM-5 och som "enbart" har de kriterierna i sin personlighet. Utan som du säger så är människan mer än sin diagnos. De är fler diagnoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in