2025-03-28, 22:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Hur knullar de?

Ohämmat. De gör allt för att du ska gilla det. Det är ett verktyg för dem för att du ska trivas. Deras egen njutning är inte viktig. Perfekt för en ung porrskadad kille!
Citera
2025-03-28, 22:51
Medlem
Dom är nog lite vana vid manipulerande miljöer.
Och kanske har svårt att sluta beter sig lika dant
Citera
2025-03-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Att du skriver detta visar tydligt att du inte fattat ett skit. Borderline (och även narcissister) är experter på att snärja och manipulera. De lever för det. Hela deras liv KRETSAR KRING DET så klart de blir bra på det. De minns allt nån sagt och alla svagheter nån har och drar upp det 4 år senare när de ställs mot väggen. Om det inte hjälper så är de experter på att framställa sig som offer och få andra att tycka de gjort fel. Sen ska offerrollen ältas. Den normala personen börjar tro att den gjort nåt fel och vill hjälpa den stackars narcen-bordisen av ren anständighet.

En ärlig och snäll och omtänksam person med minsta svaghet i psyket äts upp och dras in i dödskarusellen!

Läste du ens inlägget jag då svarade på?
Skribenten Du-Hast skrev att de som varit tillsammans med någon med borderline, hellre skulle vilja vara tillsammans med en narcissist. Varav jag svarade: varför vara tillsammans med någon som får en att må dåligt överhuvudtaget? För vill man vara tillsammans med en narcissist, med vetskapen om att denna är narcissist (vilket ju var vad Du-Hast skrev), så vet man ju om att man kommer må dåligt. Blev det tydligare så för dig?
Citera
2025-03-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
En 3-åring fattar också att den är elak när den av ilska slår sin bror. Men den kan inte behärska sig från att slå ändå. Och den gör det inte för att vara elak.

En person med borderline, som inte fått hjälp att reglera sina känslor, kan agera på känslorna. Men den gör det inte för att vara elak. Trots att den förstår att den har agerat på ett sätt som kan få folk att må dåligt.

Den har helt enkelt inte för avsikt att vara elak. Den har inga onda intentioner bakom sitt handlande. Handlandet handlar om att den inte kan reglera sina känslor och tyvärr ibland reagerar och agerar på sina känslor.

Fast det här är bara trams. Du försöker friskriva borderlinaren all form av agens. Borderlinaren vill medvetet straffa folk. Det kan vara allt ifrån någon som kritiserat henne till att hon kan lämna sin pojkvän, träffa en ny och ladda upp väldigt laddat och träffande material på sociala medier för att straffa pojkvännen som hon lämnat.

Jag kan ge dig ett konkret exempel från verkligheten. Mitt ex fick reda på att en av hennes vänner hade fått missfall. Hennes reaktion var "Haha jag vann". Begrunda det jag skrivit.

Förstår man inte deras hämndbegär, passivt aggressiva beteende och ren och skär elakhet så förstår man inte hur en borderlinare är. På något sätt så tror du att en pwBPD är som ett löv för vinden och som endast reagerar pavlovskt på alla känslor som råkar komma upp. Det är helt omöjligt att det är så. De hämnas verkligen på ett utstuderat sätt. När de bjuder in en annan man in i ett samtal (triangulering) så är inte det bara "något som händer" utan förutsätter agens.

Citat:
Punishment and revenge are central to the manifestation of what Borderline Personality Disorder (BPD) is and means when it comes to relationships. The struggle of those with BPD relationally, is rooted in a proverbial no-win situation.

https://mentalhealthcenter.com/punishment-and-revenge-in-borderline-personality-disorder/

Citat:
They can be vindictive and punish you with words, silence, or other tactics, which feel manipulative and can be very destructive to your self-esteem. Unlike bipolar disorder, their moods shift quickly and aren’t a departure from their normal self. What you see is their norm.

/.../

Citat:
They may try to bait you into anger, then falsely accuse you of rejecting them. They may gaslight you to make you doubt reality and your sanity, even try to brainwash you. In their desperation for caring, they often behave in ways that feel like emotional manipulation and abuse. Cut-offs of friends and relatives who “betray” them is common.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/toxic-relationships/201909/the-drama-of-loving-a-person-with-borderline-personality-disorder
Citera
2025-03-28, 23:03
Medlem
Citat:
Absolut. Helt korrekt.

Men det jag skriver om handlar om att försöka få folk i tråden att förstå att när de skriver om "manipulation", "gaslighting" osv. så handlar det snarare om narcissister, som gör sådant. Eller om folk med narcissistiska drag. Och inte om borderline.

Jag försöker få dem att förstå att en person med borderline inte har som intention att skada/göra illa etc. Även om kontentan blir att de skadar/gör illa, när de tex. skär sig själva för att pojkvännen inte svarade i telefon... Även om det inte var meningen att skada pojkvännen. De skar sig för att de kände sig övergivna av pojkvännen och helst bara ville dö.

Och varför är det viktigt att visa på detta? Jo, för att rätt ska vara rätt. De i tråden får gärna berätta om sina erfarenheter av hur skadade de har blivit i sina relationer med personer som har borderline. Men det är ju fint om de inte sprider ut felaktigheter om diagnosen i sig.

I tråden skriver vi om hur illa psykiskt det är att ha en relation med borderline/Narcissist kvinna...

Varför lägga ner sån tid på angriparen i detta fall ?

Jag skrev ju att Martin som slog ihjäl Lotta Rudholm fick borderline inte fan är det någon på fb som en försöker försvara hans beteende...
Citera
2025-03-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Ni är satans lakejer. Häxor. Horor. Monster.

Detta är sant. BPD är den mest hatade diagnosen på Flashback och det på extremt goda grunder.
Citera
2025-03-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Nu ska vi inte klyva hårstån...

Ska borderline inte behöva ta fullt ansvar för sina medvetna handlingar för att den agererar som en 3åring...

Tänker du likadant med män som misshandlar kvinnor i relationer ?

Men kära du. Försök förstå vad jag skriver om och varför jag skriver.

Jag försöker få dig och andra att förstå att intentionerna hos en med borderline och en med narcissism skiljer sig milsvitt åt.

Båda kan skada sin partner:

- Narcissisten gör det medvetet och utan större samvetskval. Narcissisten använder och utnyttjar människor. Och skadar dem därigenom.
- Borderline-personen skadar andra, för att den inte kan reglera sina känslor och mår skit och därmed ibland agerar på sina känslor, på ett sätt som får omgivningen att må dåligt.

Båda är givetvis ansvariga för sitt beteende.

Men när du och andra beskriver borderline-personer, så beskriver ni i själva verket narcissister. Det är nämligen narcissister som gaslightar, utnyttjar, manipulerar, spelar offer och går på.

Medans borderline-personer helt enkelt inte lärt sig att reglera sina känslor och hantera livet och relationer på ett adekvat sätt. Och därför kan få sin partner att må skit. För det är svårt att leva med någon som drar med en i en känslomässig och relationell bergodalbana hela tiden.

Förstår du skillnaden?
Citera
2025-03-28, 23:05
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag har låg tröskel med outbildade människor.

Du är en av dessa. Allt gott!
Fel.

Du klarar inte av att hantera känslor som en vuxen människa och beter dig därför som de flesta andra med borderline, helt oproportionerligt.

...och precis som alla andra med borderline projicerar du skulden för konflikten.
...och sen mår du skit. Igen.
...och igen, och igen, och igen.
Citera
2025-03-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Fast det här är bara trams. Du försöker friskriva borderlinaren all form av agens. Borderlinaren vill medvetet straffa folk. Det kan vara allt ifrån någon som kritiserat henne till att hon kan lämna sin pojkvän, träffa en ny och ladda upp väldigt laddat och träffande material på sociala medier för att straffa pojkvännen som hon lämnat.

Jag kan ge dig ett konkret exempel från verkligheten. Mitt ex fick reda på att en av hennes vänner hade fått missfall. Hennes reaktion var "Haha jag vann". Begrunda det jag skrivit.

Förstår man inte deras hämndbegär, passivt aggressiva beteende och ren och skär elakhet så förstår man inte hur en borderlinare är. På något sätt så tror du att en pwBPD är som ett löv för vinden och som endast reagerar pavlovskt på alla känslor som råkar komma upp. Det är helt omöjligt att det är så. De hämnas verkligen på ett utstuderat sätt. När de bjuder in en annan man in i ett samtal (triangulering) så är inte det bara "något som händer" utan förutsätter agens.

https://mentalhealthcenter.com/punishment-and-revenge-in-borderline-personality-disorder/

/.../

https://www.psychologytoday.com/us/blog/toxic-relationships/201909/the-drama-of-loving-a-person-with-borderline-personality-disorder

Då hade inte ditt ex enbart borderline. Utan hade förmodligen även passivt-aggressiva drag (finns inte med i diagnoskriterierna för borderline) och narcissistiska drag (finns inte heller med i diagnoskriterierna för borderline).

Kan du försöka förstå det?

De med borderline har svårt att reglera sina känslor, svårt att hantera sina relationer på ett adekvat sätt. Extremt rädda att bli övergivna. Kan hamna i självdestruktivt beteende. 10% av dem kommer begå självmord. Och ännu fler av dem skadar sig själva, för att de inte står ut med ångest och annat obehag. De mår kast och skit. och personer som mår så pass dåligt, kommer givetvis påverka sin närmaste omgivning negativt. Men inte av illvilja.
Citera
2025-03-28, 23:10
Medlem
Citat:
Absolut. Helt korrekt.

Men det jag skriver om handlar om att försöka få folk i tråden att förstå att när de skriver om "manipulation", "gaslighting" osv. så handlar det snarare om narcissister, som gör sådant. Eller om folk med narcissistiska drag. Och inte om borderline.

Jag försöker få dem att förstå att en person med borderline inte har som intention att skada/göra illa etc. Även om kontentan blir att de skadar/gör illa, när de tex. skär sig själva för att pojkvännen inte svarade i telefon... Även om det inte var meningen att skada pojkvännen. De skar sig för att de kände sig övergivna av pojkvännen och helst bara ville dö.

Och varför är det viktigt att visa på detta? Jo, för att rätt ska vara rätt. De i tråden får gärna berätta om sina erfarenheter av hur skadade de har blivit i sina relationer med personer som har borderline. Men det är ju fint om de inte sprider ut felaktigheter om diagnosen i sig.

Du måste ju spela dum nu efter allt som skrivits i tråden där det med all tydlighet framkommer att det inte finns någon renodlad BPD utan har man en BPD-diagnos så har man även en ytterligare diagnos.

Citat:
Borderline personality disorder (BPD) shows high levels of comorbidity with an array of psychiatric disorders.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3193799/

Nu får du fan sluta med det där jävla tramsandet. De är otrogna inte för att de tycker knullandet är bättre med någon annan utan för att de vet hur mycket det sårar pojkvännen. Otroheten är ett vapen. Att posta bilder på instagram med en ny pojkvän är också ett vapen ämnat att skada för skadandetsskull. Förstår man inte elakheten i en pwBPD så förstår man helt enkelt ingenting.

När jag skriver att de är satan personifierade så överdriver jag inte. De är monster. Häxor. Demoner och inte små söta sparvungar som saknar agens och konsekvenstänk för de vet exakt hur de kan maximera lidandet för andra. Det är så de vinner.
Citera
2025-03-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Som vi redan avklarat så finns det inga renodlade borderlinare utan de har alltid, minst, en annan diagnos. Borderlinare är narcissister precis som alla andra i kluster b.

Att någon med BPD mår dåligt, känner sig tomma, inte har ett konstant jag, svajande och starka känslor, är osäkra, har dåligt självförtroende är jag helt på det klara med men det rättfärdigare inte deras ytterst sviniga beteende. De bryter nämligen ned sin partner totalt. De är mästare på gaslightning, triangulering, "amnesia", lögner, halvsanningar och allt däremellan. Allt detta leder till att bryta ned sin pojkvän. Man är som levande död tillsammans med den som "älskar" en.

Siffran 10% stämmer.

Men nu blandar du åter igen diagnoserna hejvilt. Och beskriver främst narcissister. Inte borderline.

Och nej. Borderline är en diagnos. Narcissism en annan diagnos.
Citera
2025-03-28, 23:19
Medlem
Citat:
Då hade inte ditt ex enbart borderline. Utan hade förmodligen även passivt-aggressiva drag (finns inte med i diagnoskriterierna för borderline) och narcissistiska drag (finns inte heller med i diagnoskriterierna för borderline).

Kan du försöka förstå det?

De med borderline har svårt att reglera sina känslor, svårt att hantera sina relationer på ett adekvat sätt. Extremt rädda att bli övergivna. Kan hamna i självdestruktivt beteende. 10% av dem kommer begå självmord. Och ännu fler av dem skadar sig själva, för att de inte står ut med ångest och annat obehag. De mår kast och skit. och personer som mår så pass dåligt, kommer givetvis påverka sin närmaste omgivning negativt. Men inte av illvilja.

TRAMS

Jag har förklarat att det inte finns någon renodlad BPD utan att de har andra diagnoser också? Är vi överens om det eller inte?

Citat:
Vid EIPS har man ofta starka känslor som växlar snabbt.1 Man har svårt att hantera de här känslorna4 vilket ofta leder till raseriutbrott, destruktiva beteenden, impulsiva handlingar och konflikter3 som ger svårigheter i vardagen och påverkar relationer2–3.

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom-eips-borderlinepersonlighet/?dynamics=9000710&gad_source=1

Vad kan impulsiva handlingar och konflikter betyda?

Enligt diagnossystemet DSM-5 så är ett av kriterierna problem med ilska. Det är alltså ingen omöjlighet att passivt aggressivt-beteende finns i den kategorin.

https://mind.se/stod-kunskap/fakta/eips-emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom/

Du kan ju sedan läsa vad pwBDP skriver själva om viljan att ta hämnd: https://www.reddit.com/r/BPD/comments/poeq1o/does_anyone_else_have_impulses_to_get_revenge/

Som sagt du tramsar för mycket när du säger att pwBDP inte gör si och så. Alla vi som LEVT tillsammans med en av dem VET att det är EXAKT så de beter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in