Bergman är det inte.
Filmen var inte uppfunnen ännu när den här diktaren var verksam. Det var däremot fotografiet, det finns ett berömt, eller lite smått känt, fotografi av honom.
Han är mest känd som poet, lyriker, men skrev även böcker på prosa. Stycket jag citerade är taget ur ett slags dagbok han förde, som publicerades först efter hans död.
Ah, så trevligt att få tillfälle att testa det här:
M märkte kort efteråt att V T hade gjort henne med barn.
- Det här var just snyggt, tänkte hon då. Men läkarkonsten har gjort stora framsteg. Jag kan bli kvitt det när jag vill. Sicken rackare, och vallon och allt. Nej, där lurade han sig allt. Skulle M bli mamma till en luffarunge? Kommer aldrig på fråga. Nej, det här fostret dömer jag utan vidare till döden. Ett embryo av så futtig familj skulle jag aldrig vilja ha, inte ens i sprit på byrån.
Ah, så trevligt att få tillfälle att testa det här:
M märkte kort efteråt att V T hade gjort henne med barn.
- Det här var just snyggt, tänkte hon då. Men läkarkonsten har gjort stora framsteg. Jag kan bli kvitt det när jag vill. Sicken rackare, och vallon och allt. Nej, där lurade han sig allt. Skulle M bli mamma till en luffarunge? Kommer aldrig på fråga. Nej, det här fostret dömer jag utan vidare till döden. Ett embryo av så futtig familj skulle jag aldrig vilja ha, inte ens i sprit på byrån.
Nej, inte svenskt. Och av äldre datum: "portalfigur för modernismen" enligt förordet.
" Förbi mig gick en dag en neger, Sam Mac Vie
På sockeln skrev han då sitt namn - o poesi!"
Raffinerat, inte sant? Hänförande rytm och rikt rimmat för örat.
- Tack, nu fattar jag rimproblemet bättre, sa C. Och det var mycket trevligt, käre mästare, att träffa er så här i förbigående.
Nej, inte svenskt. Och av äldre datum: "portalfigur för modernismen" enligt förordet.
" Förbi mig gick en dag en neger, Sam Mac Vie
På sockeln skrev han då sitt namn - o poesi!"
Raffinerat, inte sant? Hänförande rytm och rikt rimmat för örat.
- Tack, nu fattar jag rimproblemet bättre, sa C. Och det var mycket trevligt, käre mästare, att träffa er så här i förbigående.
Helt rätt i tiden (födda med två års mellanrum), men fel land
- Värld, välj mellan liv och dikt! Vidtagas ej allvarliga mått och steg mot poesin, så är det ute med vår västerländska civilisation! Tveka ej! Nej, redan i morgon bör vi börja den nya tiden! De åbäkiga lyrorna med sin överlevade inspiration hör hemma på sopbacken, skicka dem dit. Till storms, o mänsklighet! Upp, krossa skalderna!
- Värld, välj mellan liv och dikt! Vidtagas ej allvarliga mått och steg mot poesin, så är det ute med vår västerländska civilisation! Tveka ej! Nej, redan i morgon bör vi börja den nya tiden! De åbäkiga lyrorna med sin överlevade inspiration hör hemma på sopbacken, skicka dem dit. Till storms, o mänsklighet! Upp, krossa skalderna!