2025-03-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, men hur är det själv? Har du verkligen själv tagit till dig allt som står i Bibeln och begrundat det noga?

Det jag invände emot och påpekade vara tydliga tecken på kognitiv dissonans var ju ditt helt ologiska svar på Moscow-Mules argument som faktiskt tog upp verkliga exempel från Bibeln.

Sammanfattningsvis gällde det det faktum att det inte kan vara lätt att få ihop en tro på en god och kärleksfull Gud och samtidigt känna till att den guden i samma bok förespråkar massmord på barn, utrotande av hela folk, våldtäkter, att stena olydiga söner till döds, pedofili och slaveri och en Gud som dessutom avsiktligt låter helt oskyldiga bli straffade för andras synder.

Alltså denna Bibel som absolut säger att det är helt okej att äga andra människor som slavar, så länge som de är utlänningar eller blivit sålda av sin pappa.

Och på det svarade du att ”Bibeln är hel, du väljer halv.

Varpå man alltså måste tolka det som att du själv alltså faktiskt håller med om att den ”halvan” som Moscow-Mule hänvisade till är helt moraliskt försvarbar, vilket i så fall säger en hel del om dig.

Om du inte anser det moraliskt försvarbart så blir ju istället slutsatsen att Moscow-Mule hade helt rätt i att du faktiskt helt enkelt väljer bort de delar av Bibeln som du inte klarar av att hantera.

Så, hur ska du ha det?

I övrigt kan man tycka att den stora kontrast mellan hur Gud beskrivs i GT och NT i sig borde vara en indikation på att det fanns en person som orsakade denna plötsliga skillnad och att denna person mycket möjligt skulle kunna ha levt under det namn vi idag på svenska kallar Jesus (eller Josua, som det skrivs i GT).
Jag är fullo införstådd med att Guds Ord är i parabler och symbolik, detta inte för att vara svårt utan tvärtom att vara lätt för alla oavsett bakgrund ska kunna ta del av det och att förstå och känna att det ger på djupet och inte handlar om något ytligt för stunden.
Med tvång blir Ordet fel det blir ytligt bokstavligt och predikas falskt med lidande som följd, men även om det blir så så håller det i sig ett budskap om att begrunda djupare, dock kan det leda för vissa att de hellre förkastar Ordet med följd att man istället blir anklagaren, en predikande motståndare, i essensen den samma som den med falsk ytlig tro, men även denne i sitt motstånd fyller en funktion i att det falska ordet förstärker det sanna Ordet.
Däri hur det än vrids och vänds i förnekelse eller falsk tro så förblir det sanna Guds Ord .
Citera
2025-03-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jo det gör du, jag läste att du tampat med dessa frågor i +30 års tid, din frustration att i decennier inte hitta rätt är tydlig i ditt skriveri.

Nej nu projekterar du bara min vän!

Ja det är riktigt att jag inte fick det hela att gå ihop då jag själv var troende. Det är naturligt om det man tror på inte är sanningen. Men från det att jag faktiskt slog upp bibeln och läste den utan förutfattade meningar, så blev det snabbt glasklart att det bara var sagor.

Är det inte konstigt att de som säger att det är kristna i tråden här är så vansinnigt rädda att diskutera vad som står i bibeln? Du spottar och fräser, men lägger benen på ryggen och fegar ur direkt om jag säger att vi kanske skulle titta på Lukas 4:16-21 tillsammans. Kyckling!
Citera
2025-03-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Citera din logiska syllogism!

Absolut, här kommer syllogismen igen som du nu duckat en mängd gånger.

Premiss 1: Gud ger i GT mycket tydliga, konkreta kriterier för vem som kan vara Messias.
Premiss 2: NT visar att Jesus inte uppfyllde dessa kriterier.
Slutsats: Jesus är inte Messias enligt de kriterier Gud själv fastställde.

Det är en logisk syllogism. Så antingen bemöter du premisserna eller så bekräftar du att din tro står utanför logik. (Vilket du för övrigt just gjorde.)

Citat:
Jag har studerat evangelierna och funnit dem trovärdiga (absolut inte ologiskt men möjligen motsägelsefullt i din begränsade föreställningsvärld)

Dunning Kruger problemet som vi brottas med här att ju att du bevisligen inte ens förstår vad logik ens är. För om du hade det så hade du inte heller skrivit vad du nu gjorde. En motsägelse är per definition ologisk. Om två påståenden inte kan vara sanna samtidigt, då är det inte logik längre. Du kan få ha motsägelser. Eller du kan ha logik. Men du kan inte ha båda samtidigt.

Citat:
& Jesus säger i evengelierna att han är utsänd från fadern, skaparen
==>
Jag tror på en skapare och att Jesus var hans utsände.

Det där är ett i varje uppslagsverk perfekt exempel på exakt vad ett cirkelresonemang är
– Jag tror på Jesus för att han säger att han är från Gud.
– Och jag tror på Gud för att Jesus säger att han är från Gud

Citat:
Detta är förstås inget bevis för något annat än min tro, som du är konstig nog att ifrågasätta med vridna och konstruerade argument som att det tog mig trettio år att förstå att evangelierna är i stort sett sanna och att jag måste ta hänsyn till allt vad människor skrivit i GT.

Så du medger alltså att din tro inte bygger på något bevis, men blir ändå upprörd när någon ifrågasätter den med logiska argument?

Så du medger alltså att din tro inte bygger på några bevis? Men blir alltså ändå kränkt när någon ifrågasätter den med helt normala och rationella logiska argument?

Wtf? Det är ju som att en femåring börjar gråta när mamma ställer följdfrågor om det verkligen bor det moster i garderoben på riktigt. Det är inte ett angrepp! Det är verkligheten som knackar på din religiösa dör. Men du är för rädd för att öppna.

Citat:
Nej, det tog mig inte trettio år och jag tror inte ett ögonblick på att David fått ett löfte från Jesus fader att han skulle sända en krigarkung som skulle besegra alla Israels fiender.

Men din gud håller ju inte med dig? Jeremia 23:5–6 – "Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall låta en rättfärdig telning växa upp åt David. Han skall regera som konung och handla med vishet och skall utöva rätt och rättfärdighet i landet." - Jesaja 11:1–6 – Messias ska komma från Isais rot, döma med rättfärdighet och bringa fred – även mellan rovdjur och bytesdjur.

Så visst! Du får gärna tro på vad du vill. Men säg inte att det är bibeln eller Gud som håller med dig. För det gör han bevisligen inte.

Citat:
Däremot tror jag på Jesus förutsägelse om slutet:

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22

Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra. — Matteus 24:29-31

Det är gulligt att du citerar just Matteus 24:21–31 så ivrigt, men samtidigt (hö hö hö ) utelämnar vers 34 som direkt efter dessa sabbar hela din poäng genom att bevisa att Jesus bara snackar bs!

"Sannerligen säger jag eder: Detta släkte skall icke förgås, förrän allt detta sker." (Matt 24:34)

Så Jesus säger svart på vitt att allt detta inklusive vedermödan, solens förmörkelse, änglarna med basuner och hans återkomst skulle ske under den generationens livstid.

Men det hände ju inte. Människorna dog men stjärnorna föll inte och Jesus kom inte tillbaka.
Knappast en slump va att du valde att censurera versen som bevisar att Jesus hade fel?
I nästa stund kommer du väl att säga att ord inte betyder vad de faktiskt betyder och att det som står i texten faktsikt inte står där.. ?

Citat:
Att du tror att detta är ologiskt och omöjligen kan hända är bara ett tecken på att du inte förstår dig på logik oich att du är extra förstockad.

Gissar att du landade i den "logiska" slutsatsen efter att du tänkt på att jag är den enda i den här konversationen som presenterat några korrekt logiska argument för sina påståenden. Och du den enda som inte presenterat ett enda, och dessutom failat kapitalt att besvara samtliga av mina. Ok?

Citat:
Det är viktigt att förstå verserna ovan därför att alla som överlever de närmaste åren kommer att få se det hända — men inte beviserligen förrän då det händer.

Nämen ååh! Jag måste vara en profet jag med som kan se in framtiden? Hallejuja!! För min profetia att du du skulle försöka back-peddla och trolla bort betydelsen av orden genom att säga att ord inte betyder vad de faktiskt betyder och att det inte står i biblen faktiskt inte står där. Antal uppfyllda profetior: Jag=1 - Jesus=0
Citera
2025-03-28, 16:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Absolut, här kommer syllogismen igen som du nu duckat en mängd gånger.

Premiss 1: Gud ger i GT mycket tydliga, konkreta kriterier för vem som kan vara Messias.
Premiss 2: NT visar att Jesus inte uppfyllde dessa kriterier.
Slutsats: Jesus är inte Messias enligt de kriterier Gud själv fastställde.

Det är en logisk syllogism. Så antingen bemöter du premisserna eller så bekräftar du att din tro står utanför logik. (Vilket du för övrigt just gjorde.)

Dunning Kruger problemet som vi brottas med här att ju att du bevisligen inte ens förstår vad logik ens är. För om du hade det så hade du inte heller skrivit vad du nu gjorde. En motsägelse är per definition ologisk. Om två påståenden inte kan vara sanna samtidigt, då är det inte logik längre. Du kan få ha motsägelser. Eller du kan ha logik. Men du kan inte ha båda samtidigt.

Det där är ett i varje uppslagsverk perfekt exempel på exakt vad ett cirkelresonemang är
– Jag tror på Jesus för att han säger att han är från Gud.
– Och jag tror på Gud för att Jesus säger att han är från Gud

Så du medger alltså att din tro inte bygger på något bevis, men blir ändå upprörd när någon ifrågasätter den med logiska argument?

Så du medger alltså att din tro inte bygger på några bevis? Men blir alltså ändå kränkt när någon ifrågasätter den med helt normala och rationella logiska argument?

Wtf? Det är ju som att en femåring börjar gråta när mamma ställer följdfrågor om det verkligen bor det moster i garderoben på riktigt. Det är inte ett angrepp! Det är verkligheten som knackar på din religiösa dör. Men du är för rädd för att öppna.

Men din gud håller ju inte med dig? Jeremia 23:5–6 – "Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall låta en rättfärdig telning växa upp åt David. Han skall regera som konung och handla med vishet och skall utöva rätt och rättfärdighet i landet." - Jesaja 11:1–6 – Messias ska komma från Isais rot, döma med rättfärdighet och bringa fred – även mellan rovdjur och bytesdjur.

Så visst! Du får gärna tro på vad du vill. Men säg inte att det är bibeln eller Gud som håller med dig. För det gör han bevisligen inte.

Det är gulligt att du citerar just Matteus 24:21–31 så ivrigt, men samtidigt (hö hö hö ) utelämnar vers 34 som direkt efter dessa sabbar hela din poäng genom att bevisa att Jesus bara snackar bs!

"Sannerligen säger jag eder: Detta släkte skall icke förgås, förrän allt detta sker." (Matt 24:34)

Så Jesus säger svart på vitt att allt detta inklusive vedermödan, solens förmörkelse, änglarna med basuner och hans återkomst skulle ske under den generationens livstid.

Men det hände ju inte. Människorna dog men stjärnorna föll inte och Jesus kom inte tillbaka.
Knappast en slump va att du valde att censurera versen som bevisar att Jesus hade fel?
I nästa stund kommer du väl att säga att ord inte betyder vad de faktiskt betyder och att det som står i texten faktsikt inte står där.. ?

Gissar att du landade i den "logiska" slutsatsen efter att du tänkt på att jag är den enda i den här konversationen som presenterat några korrekt logiska argument för sina påståenden. Och du den enda som inte presenterat ett enda, och dessutom failat kapitalt att besvara samtliga av mina. Ok?

Nämen ååh! Jag måste vara en profet jag med som kan se in framtiden? Hallejuja!! För min profetia att du du skulle försöka back-peddla och trolla bort betydelsen av orden genom att säga att ord inte betyder vad de faktiskt betyder och att det inte står i biblen faktiskt inte står där. Antal uppfyllda profetior: Jag=1 - Jesus=0
Mirakel är inte ologiska. En osynlig värld med stor makt är inte ologiskt. Logik är någonting helt annat. Logik är inte beroende av vad du anser möjligt eller beroende någon vetenskaplig teori. Många självlärda 'logiker' tror som du, men ni har alla fel.
Citera
2025-03-28, 16:57
Medlem
Citat:
Mirakel är inte ologiska. En osynlig värld med stor makt är inte ologiskt. Logik är någonting helt annat. Logik är inte beroende av vad du anser möjligt eller beroende någon vetenskaplig teori. Många självlärda 'logiker' tror som du, men ni har alla fel.

Det vore onekligen ett mirakel skulle jag säga om du istället för att som nu försöka lägga benen på ryggen och desperat försöka byta ämne, istället faktiskt besvarade de både de mycket logiska och rationella frågorna jag ställt.
Citera
2025-03-28, 17:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det vore onekligen ett mirakel skulle jag säga om du istället för att som nu försöka lägga benen på ryggen och desperat försöka byta ämne, istället faktiskt besvarade de både de mycket logiska och rationella frågorna jag ställt.
Vad som skrevs i Guds namn i GT är inte alltid sant. Så redan där falierar din bevisföring. Människor är klåfingriga och även om Gud låter oss existera med fri vilja och allt vad det innebär så är han barmhärtig och inte för etnisk rensning.
Citera
2025-03-28, 17:28
Medlem
Citat:
Vad som skrevs i Guds namn i GT är inte alltid sant. Så redan där falierar din bevisföring. Människor är klåfingriga och även om Gud låter oss existera med fri vilja och allt vad det innebär så är han barmhärtig och inte för etnisk rensning.

Så är du tillbaka där igen? Är det tredje eller fjärde gången nu?

Märker du inte att du har hamnat i en teologisk loop där varje svar du ger bara bekräftar att din världsbild är en helt meningslös förklaringsmodell?

- Du förkastar GT – men bygger din tro på Jesus som i sin tur bekräftar GT?
- Du säger att vissa delar av Bibeln inte är sanna – men bygger din tro på att Bibeln talar sanning?
- Du försvarar din tro – men undviker varje logisk invändning genom att bara upprepa de två punkterna ovan om och om igen?

Det är som en hund som springer runt i cirklar och biter sig i svansen. Det går kanske snabbt och är ansträngande, men det tar den absolut ingenstans. Det du kallar "tro" är bara en mental återvändsgränd.
Citera
2025-03-28, 18:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så är du tillbaka där igen? Är det tredje eller fjärde gången nu?

Märker du inte att du har hamnat i en teologisk loop där varje svar du ger bara bekräftar att din världsbild är en helt meningslös förklaringsmodell?

- Du förkastar GT – men bygger din tro på Jesus som i sin tur bekräftar GT?
- Du säger att vissa delar av Bibeln inte är sanna – men bygger din tro på att Bibeln talar sanning?
- Du försvarar din tro – men undviker varje logisk invändning genom att bara upprepa de två punkterna ovan om och om igen?

Det är som en hund som springer runt i cirklar och biter sig i svansen. Det går kanske snabbt och är ansträngande, men det tar den absolut ingenstans. Det du kallar "tro" är bara en mental återvändsgränd.
Du är bara löjlig och tröttsam. När Jesus hävdar att Gud är barmhärtig så motsäger han verser i GT där Gud t.ex uppmanar israeler att krossa barns huvuden mot stenar. Vad han bekräftar är Guds lag.
Citera
2025-03-28, 20:25
Medlem
Citat:
Du är bara löjlig och tröttsam. När Jesus hävdar att Gud är barmhärtig så motsäger han verser i GT där Gud t.ex uppmanar israeler att krossa barns huvuden mot stenar. Vad han bekräftar är Guds lag

Så nu säger du alltså att även Jesus inte håller med det Gammal Testamentet. Aj aj! Det här kommer tyvärr inte att sluta så värst bra för dig.

För nu har har du i över ett tiotal inlägg väldigt tydligt förklarat att du inte anser att GT är guds ord.
Du har kallat det allt från "mänskligt", "ofullkomligt", "moraliskt fel", och sagt "att Gud inte skulle stå bakom det".

Meen samtidigt säger du, och jag citerar nu dig själv här:
"Nej, jag tror inte på mig själv utan på Jesus sådan han framkommer som vuxen i evangelierna."

Ok! Men problemet är bara att inte ens Jesus håller inte med dig??
För han säger uttryckligen i det Nya Testamentet

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att uppfylla." — Matt 5:17

"Inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen, ska förgå..." — Matt 5:18

Så vad blir kvar av din tro egentligen?

Du säger att GT är fel!
Men Gud säger att det är hans eviga ord.
Jesus säger att det gäller i sin helhet.
Och du säger att du följer både gud och Jesus?

Du måste förstå hur det låter utifrån: Du har lyckats hamna i den mycket pinsamma situation där både Gud och Jesus säger emot dig. Och ändå hävdar du att det är du som tolkar dem rätt?

Ursäkta! Varför i hela friden kallar du dig "AskAboutJesus" när du bevisligen och helt uppenbart inte ens vet vad Jesus faktiskt sa?
Citera
2025-03-28, 20:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är naivt att tro att t.ex ett bevis för att Jesus har existerat kan ha formen av en kedja av logiska slutsatser. Sånt finns bara i matematiken. Rimligare den typ av bevis som förekommer inom juridik med fri bevisföring.
Citera
2025-03-28, 22:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag är fullo införstådd med att Guds Ord är i parabler och symbolik, detta inte för att vara svårt utan tvärtom att vara lätt för alla oavsett bakgrund ska kunna ta del av det och att förstå och känna att det ger på djupet och inte handlar om något ytligt för stunden.
Med tvång blir Ordet fel det blir ytligt bokstavligt och predikas falskt med lidande som följd, men även om det blir så så håller det i sig ett budskap om att begrunda djupare, dock kan det leda för vissa att de hellre förkastar Ordet med följd att man istället blir anklagaren, en predikande motståndare, i essensen den samma som den med falsk ytlig tro, men även denne i sitt motstånd fyller en funktion i att det falska ordet förstärker det sanna Ordet.
Däri hur det än vrids och vänds i förnekelse eller falsk tro så förblir det sanna Guds Ord .

Mycket skrivet utan att bemöta ett enda argument.
Och det kallar du att diskutera?

Bemöt de argument som gavs och förklara hur du anser att det som skrevs i de argumenten inte stämmer i stället för att bara skriva en massa trams.
Citera
2025-03-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Mycket skrivet utan att bemöta ett enda argument.
Och det kallar du att diskutera?

Bemöt de argument som gavs och förklara hur du anser att det som skrevs i de argumenten inte stämmer i stället för att bara skriva en massa trams.

Om man inte vet hur man skiljer verklighet från fantasi, påhitt från fakta, sanning från lögn och inte heller har någon metod för att skilja på upplevelser som bara finns inne i sitt eget huvud, och sådana som objektivt utanför det, så är givetvis sakliga och rationella logiska resonemang fullkomligt obegripliga.

Se bara på tråden här! Fråga en troende om 1+1=2, och det blir direkt kortslutning och de klarar inte ens av att svara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in