2025-03-27, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag saknar ett ekosystem av hård- och mjukvara som Apple har. Oslagbart. Telefon, platta, Apple TV, HomePods, HomePods mini, AirPod Max, AirPod pro, AirTag, Apple Pencil, Apple Watch. Alla mina grejer snackar med varandra.
När Linux kan erbjuda detta som fungerar lika bra eller bättre till billigare pris så kommer alla gå över till Linux.

För oss användare blir det såklart smidigt, men i det större perspektivet skapar det oönskade inlåsningseffekter samtidigt som det saknas ekonomiska incitament hos stora företag att bryta dessa eftersom det utgör en stor del av deras inkomster.
Citera
2025-03-27, 12:50
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
För oss användare blir det såklart smidigt, men i det större perspektivet skapar det oönskade inlåsningseffekter samtidigt som det saknas ekonomiska incitament hos stora företag att bryta dessa eftersom det utgör en stor del av deras inkomster.

Jag förstår. Då kan Linux göra det jag skrev ovan fast gratis för oss konsumenter. Då kommer alla gå över till Linux. Inte en dag tidigare.
Citera
2025-03-27, 16:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag förstår. Då kan Linux göra det jag skrev ovan fast gratis för oss konsumenter. Då kommer alla gå över till Linux. Inte en dag tidigare.
Det krävs hårdvarustöd för detta. Linux är ett operativsystem.
Citera
2025-03-27, 21:46
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det krävs hårdvarustöd för detta. Linux är ett operativsystem.

Ja. Det är MacOS också.
Citera
2025-03-27, 21:57
Medlem
Apple har kontroll över vilken hårdvara de jobbar med. PC världen har en rikedom av olika hårdvara och alla kan tillverka komponenter till en PC.

Linux lever i en värld där hårdvaran kan vara nästan vadsomhelst. Ofta bra, men inte lika lätt nå samma ofelbarhet som för Apple som inte behöver ta hänsyn till andra standarder eller annan hårdvara.
Citera
2025-03-27, 23:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja. Det är MacOS också.
Men Apple gör hårdvaran som du nämner så det är väldigt stor skillnad.
Citera
2025-03-27, 23:30
Medlem
Jag saknar inbyggt stöd för passkey/webauthn/fido2 authenticator i GNU/Linux. Windows har Windows Hello som jämförelse.
Citera
2025-03-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ja. Det är MacOS också.
Eftersom linux inte är ett företag men ett opensource program finns det inget som hindrar t ex Apple att ta itu med och ordna en linux distribution med allt hårdvarustöd du efterfrågar.
Citera
2025-03-28, 08:09
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men Apple gör hårdvaran som du nämner så det är väldigt stor skillnad.

Ja jag förstår. Då kommer inte Linux bli större än det är idag. Så det ekosystemet är det enda jag saknar i Linux.
Citera
2025-03-28, 08:10
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Eftersom linux inte är ett företag men ett opensource program finns det inget som hindrar t ex Apple att ta itu med och ordna en linux distribution med allt hårdvarustöd du efterfrågar.

Vad i Linux kan jag göra som jag inte kan göra i MacOS?
Citera
2025-03-28, 15:30
Medlem
Citat:
Vad i Linux kan jag göra som jag inte kan göra i MacOS?

Linux kan du installera på valfri dator jämfört med MacOS som inte går att skaffa separat utan ingår när man köper dator från Apple.

Och man kan t.ex. inte köra docker på Mac om man inte kör docker i en virtuell maskin. Eftersom det finns många som vill köra docker på Mac så har man tagit fram docker-desktop som gör det mer eller mindre sömlöst. Men det blir ju inte riktigt som på Linux där man inte behöver det extra lager som en VM medför.
Citera
2025-03-28, 17:17
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Linux kan du installera på valfri dator jämfört med MacOS som inte går att skaffa separat utan ingår när man köper dator från Apple.

Och man kan t.ex. inte köra docker på Mac om man inte kör docker i en virtuell maskin. Eftersom det finns många som vill köra docker på Mac så har man tagit fram docker-desktop som gör det mer eller mindre sömlöst. Men det blir ju inte riktigt som på Linux där man inte behöver det extra lager som en VM medför.

Okej. Man kan inte köra Adobe Creative cloud på Linux. Apropå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in