Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Borderline och narcissism ligger nära varandra. Går ofta inte att skilja. Psykologi/psykiatri är inga exakta vetenskaper. Kvinnor som är så där får ofta diagnosen borderline medan män som är så klassas som narcissister.
Att sakna "sjukdomsinsikt" är också ett klassiskt drag!
Ok, ja det där säger väl mer om dig än det gör om psykologin. Du är helt enkelt obildad i frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
busy-signal
Jag är benägen att hålla med dig. För även om vi inte känner varandra så känner jag igen dig sedan många år här på fb, och jag har aldrig sett dig köra med några kluster b-metoder här.
Tvärt om så verkar du vara mindre narcissistisk av dig än flertalet andra kvinnor här på fb, för du är inte besatt av att varken skryta om dig själv eller att trycka ner andra användare i syfte att framhäva dig själv. Och inte ser jag dig fastna i några dumma gräl heller, hur påhoppad du än blir.
Men jag kan ju ha fel också, det har hänt minst en gång förut.
EDIT/ Fråga: känner du igen det där med att vissa andra med BPD kan vara hämndlystna sociopater, undrar jag? Och isåfall, skulle våga uttala dig om hur stor del av pwBPD som är "riktiga" kluster-b? Det skulle vara väldigt intressant eftersom jag litar på ditt ord.
Så trevliga ord som far åt mitt håll! Ovanligt för Flashback, så det tackar jag verkligen för.
Ja, jag vill nyansera tråden eftersom jag själv har diagnosen ifråga. Jag förstår varför man avskyr och vill varna andra för kvinnor med BPD, då dessa kvinnor är normalt fruktansvärt skadade personer som även skadar andra så länge de skadar sig själva.
Men några narcissister är det generellt sett inte, och inte heller sociopater. Det säger emot sig självt, då bpd ger ett oerhört labilt emotionellt liv, medan sociopater normalt sett inte känner några starka känslor.
Alltså BPD är ju en diagnos som ingår i Kluster B, sen har många samsjuklighet med andra diagnoser, plus att alla diagnoser spelar ut i olika styrka och med olika symptomatik, beroende på individen.
Jag har till exempel självskadat typ 3 ggr i mitt liv, och mest för att göra ett statement inför dåvarande. Och detta har närmre 15 år sen när jag var runt 20, din, ung och onykter helt enkelt. Samt hade ingen sjukdomsinsikt. Medan andra med BPD skär upp hela kroppen dagligen.
Det är så oerhört olika, och svårt att säga exakt antal osv. Men jag har en hyffsad inblick i diagnosen då jag dels är psykolog, dels har diagnosen själv och också träffat många kvinnor med diagnosen. Det är väldigt trasiga människor för det mest innan terapi och viljan att tillfriskna och SEN även göra det arbetet på regelbunden basis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Jag ger faktiskt inte mycket för akademin i dessa frågor. De har visat gång på gång att det inte finns nån vettig vetenskap bakom hur man klassificerar såna här störningar.
Så du har helt rätt i att jag pratar om det man i dagligt tal säger är "borderline-brudar".
Då kanske du inte ska uttala dig så självsäkert om saken?
Citat:
Ursprungligen postat av
Du-Hast
Men då vet du om att Borderline är en slask diagnos och flera kända psykologer har velat ta bort denna diagnos helt från Kluster B och använda ett annat namn...
Du måste totalt missförstått vad jag skrev...
Numera så får alltså två typer av kvinnor diagnosen Borderline..
1 Den som du själv möjligen har
2 Covert Narcissism ( även andra inom Kluster B )
Därav så menas att Borderline är en slask diagnos
Kan det vara därför partners till " Borderline " beskriver sina partners som rena Narcissister ?
Svar Japp
Om en man och en kvinna har samma beteende så får dom ofta olika diagnoser...
Kvinna -- Borderline
Man -- Narcissism
Så vi kan i fortsättningen skriva Kluster B..
Då ställer jag dig frågan !
Är du en Kluster B kvinna ?
Vilka "kända psykologer" har uttalat sig om saken? Jag är insatt i frågan för att jag arbetar med det. Läs på om kriterier för båda diagnoserna så ska du se att det absolut inte är samma sak. Jag har dessutom stor erfarenhet av både narcissister och BPD, och dessa agerar helt olika. Jag förstår att en bpd person kan UPPFATTAS som egocentrisk, vilket de flesta med grav psykisk ohälsa gör. Men dess motiv är annorlunda.
Ja, jag skrev ju flera ggr att jag själv har diagnosen ifråga.