2025-03-28, 09:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Dina personliga reflektioner och erfarenheter är det ingen inom akademin som bryr sig om.

Jag ger faktiskt inte mycket för akademin i dessa frågor. De har visat gång på gång att det inte finns nån vettig vetenskap bakom hur man klassificerar såna här störningar.

Så du har helt rätt i att jag pratar om det man i dagligt tal säger är "borderline-brudar".
Citera
2025-03-28, 10:54
Medlem
feemaxxxs avatar
Helt ovetenskapligt, men min erfarenhet: ostabila kvinnor har ofta katt som de har tät relation med.
Citera
2025-03-28, 10:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Skulle säga att man känner igen dem på att de är extremt sexiga och förföriska och vill ligga på första dejten, sedan två dagar senare beskyller de dig för våldtäkt.
Citera
2025-03-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Istället för att skriva borderlinare, EIPSare, bpd-are osv så använder jag den engelska termen pwBPD (person with Borderline Personality Disorder) i min post.

Här är ett försök att definiera vad du som man kan stöta på när en kvinna har bpd. Hon kommer förstöra ditt liv. Det är inget snack om saken och den här tråden ska försöka att rädda någon av er även om det är otroligt att någon som är ute efter kärlek kan motstå en pwBPD:s arsenal av förföringstekniker. Märkligast av allt är att ingen av hennes tekniker är hämtade från någon manual eller bok utan det är så här pwBPD opererar helt på egen hand. Men kanske kan det vara som så att någon av er är tidigt inne i ett förhållande och något kanske känns "off". Du vet bara inte vad. Du har inte varit med om detta förr. Kanske tråden kan ge dig en "aha"-upplevelse så du kan identifiera vad som pågår just nu.

...

Vad som ska diskuteras: Har jag missat något som kännetecknar en kvinna med BPD så att man kan undvika detta monster? Inledningsfasen?
Den här tråden borde vara en sticky, mycket viktigt beteende som skildras. Man märker att du är krigsärrad. Lycka till framöver
Citera
2025-03-28, 11:20
Medlem
Blaskas avatar
Bra trådstart!
Personligen tilltalar en sådan person inte mig alls. Hatar brudar som är så beroende av mig för att definiera sig själv. Jag gillar styrka!
Citera
2025-03-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barshageudd
Hur mycket av detta är ett kvinnligt drag snarare än Borderline?

Tänkte detsamma, låter mest som en helt vanlig random kvinna
Citera
2025-03-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det är rätt det du skriver, att många med borderline beter sig så, men det har alltså inget med lovebombing eller manipulation att göra, utan bpd kan vara förvånansvärt barnsliga och naiva, pga sin emotionella instabilitet.

Den "hämnd" du pratar om är dock ett ganska klassisk bpd-drag, då man är i emotionella spillror efter ett uppbrott, och kan alltså inte hantera sina egna känslor.

Jag försvarar på intet sätt kvinnor med BPD eller deras beteenden, jag har själv gjort många fruktansvärda saker mot mina ex när jag var yngre och inte hade sjukdomsinsikt.

Men det är många fel i den här tråden kring vad diagnosen faktiskt handlar om och vad som ingår i dess symptomatik. Eftersom jag både är utbildad inom psykologi och har diagnosen själv, är det alltså min ambition att rätta dessa faktafel.

Detta stämmer inte öht. BPD har en väldigt tydlig symptombild, som också tydligt skiljer från narcissism.

Men diagnosen är såklart alltid oerhört individuell och är ofta i mix med andra diagnoser. Till ex, någon som har autism OCH bpd kommer att agera ut den på ett sätt, medan någon som har adhd OCH bpd, kommer agera ut den på ett helt annat sätt. Jag brukade till ex sparka sönder speglar när jag var i ungdomen, och ligga och gråta på kyrkogårdar. Det är inte alla som lever ut sin emotionella labilitet på det sättet.

Man blir inte AV med sina naturliga reaktioner. Att tillfriskna betyder att inte att sluta ha dem, det går inte, min hjärna är funtad på det sättet. Men att INTE agera ut dem, utan lära sig att hantera och reglera sina känslor, det är att tillfriskna. Sen har nykterhet varit för mig personligen avgörande i tillfrisknandeprocessen.

Och det går, eftersom jag har gjort det.

Vart kommer den här sanningen ifrån? Och varför upprepar alla den? Ge mig EN källa som bekräftar att borderline och narcissist skulle vara samma diagnos?

Dina personliga reflektioner och erfarenheter är det ingen inom akademin som bryr sig om.

Men då vet du om att Borderline är en slask diagnos och flera kända psykologer har velat ta bort denna diagnos helt från Kluster B och använda ett annat namn...

Du måste totalt missförstått vad jag skrev...

Numera så får alltså två typer av kvinnor diagnosen Borderline..

1 Den som du själv möjligen har

2 Covert Narcissism ( även andra inom Kluster B )

Därav så menas att Borderline är en slask diagnos

Kan det vara därför partners till " Borderline " beskriver sina partners som rena Narcissister ?

Svar Japp

Om en man och en kvinna har samma beteende så får dom ofta olika diagnoser...

Kvinna -- Borderline
Man -- Narcissism

Så vi kan i fortsättningen skriva Kluster B..

Då ställer jag dig frågan !

Är du en Kluster B kvinna ?
Senast redigerad av Du-Hast 2025-03-28 kl. 13:06.
Citera
2025-03-28, 13:08
Medlem
Longest-covids avatar
Det finns redan en tråd om bpd-brudar..
din lista är.. väldigt kategorisk.

Du kan sammanfatta bpd så här:
Hon har extrem rädsla att bli övergiven.
Hon har svårt att reglera självkänsla och sina känslor.

Bpd är ett personlighetssyndrom som utvecklas hos personer med trauma under uppväxten (ofta barn med en nedärvd sårbarhet och är redan extra känslig).
Vissa menar att borderline kan ses som ett neuropsykiatriskt tillstånd. En typ av ADHD fast med tvära känslolöst som främsta kännetecken.

Lovebombing är inte något som används av personer med EIPS för att de har eips. Det är en myt att borderline-patienter är manipulativa.
Citera
2025-03-28, 14:00
Medlem
RAtzs avatar
Väl skrivet!

Precis lämnat ett sånt här helvete till flickvän som pågick i över 3 år.
Citera
2025-03-28, 14:40
Medlem
bomhulls avatar
Män då? Inte bara tjejer som lider av detta
Citera
2025-03-28, 14:53
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Borderline och narcissism ligger nära varandra. Går ofta inte att skilja. Psykologi/psykiatri är inga exakta vetenskaper. Kvinnor som är så där får ofta diagnosen borderline medan män som är så klassas som narcissister.

Att sakna "sjukdomsinsikt" är också ett klassiskt drag!

Ok, ja det där säger väl mer om dig än det gör om psykologin. Du är helt enkelt obildad i frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jag är benägen att hålla med dig. För även om vi inte känner varandra så känner jag igen dig sedan många år här på fb, och jag har aldrig sett dig köra med några kluster b-metoder här.

Tvärt om så verkar du vara mindre narcissistisk av dig än flertalet andra kvinnor här på fb, för du är inte besatt av att varken skryta om dig själv eller att trycka ner andra användare i syfte att framhäva dig själv. Och inte ser jag dig fastna i några dumma gräl heller, hur påhoppad du än blir.

Men jag kan ju ha fel också, det har hänt minst en gång förut.

EDIT/ Fråga: känner du igen det där med att vissa andra med BPD kan vara hämndlystna sociopater, undrar jag? Och isåfall, skulle våga uttala dig om hur stor del av pwBPD som är "riktiga" kluster-b? Det skulle vara väldigt intressant eftersom jag litar på ditt ord.

Så trevliga ord som far åt mitt håll! Ovanligt för Flashback, så det tackar jag verkligen för.

Ja, jag vill nyansera tråden eftersom jag själv har diagnosen ifråga. Jag förstår varför man avskyr och vill varna andra för kvinnor med BPD, då dessa kvinnor är normalt fruktansvärt skadade personer som även skadar andra så länge de skadar sig själva.

Men några narcissister är det generellt sett inte, och inte heller sociopater. Det säger emot sig självt, då bpd ger ett oerhört labilt emotionellt liv, medan sociopater normalt sett inte känner några starka känslor.

Alltså BPD är ju en diagnos som ingår i Kluster B, sen har många samsjuklighet med andra diagnoser, plus att alla diagnoser spelar ut i olika styrka och med olika symptomatik, beroende på individen.

Jag har till exempel självskadat typ 3 ggr i mitt liv, och mest för att göra ett statement inför dåvarande. Och detta har närmre 15 år sen när jag var runt 20, din, ung och onykter helt enkelt. Samt hade ingen sjukdomsinsikt. Medan andra med BPD skär upp hela kroppen dagligen.

Det är så oerhört olika, och svårt att säga exakt antal osv. Men jag har en hyffsad inblick i diagnosen då jag dels är psykolog, dels har diagnosen själv och också träffat många kvinnor med diagnosen. Det är väldigt trasiga människor för det mest innan terapi och viljan att tillfriskna och SEN även göra det arbetet på regelbunden basis.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag ger faktiskt inte mycket för akademin i dessa frågor. De har visat gång på gång att det inte finns nån vettig vetenskap bakom hur man klassificerar såna här störningar.

Så du har helt rätt i att jag pratar om det man i dagligt tal säger är "borderline-brudar".

Då kanske du inte ska uttala dig så självsäkert om saken?

Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Men då vet du om att Borderline är en slask diagnos och flera kända psykologer har velat ta bort denna diagnos helt från Kluster B och använda ett annat namn...

Du måste totalt missförstått vad jag skrev...

Numera så får alltså två typer av kvinnor diagnosen Borderline..

1 Den som du själv möjligen har

2 Covert Narcissism ( även andra inom Kluster B )

Därav så menas att Borderline är en slask diagnos

Kan det vara därför partners till " Borderline " beskriver sina partners som rena Narcissister ?

Svar Japp

Om en man och en kvinna har samma beteende så får dom ofta olika diagnoser...

Kvinna -- Borderline
Man -- Narcissism

Så vi kan i fortsättningen skriva Kluster B..

Då ställer jag dig frågan !

Är du en Kluster B kvinna ?

Vilka "kända psykologer" har uttalat sig om saken? Jag är insatt i frågan för att jag arbetar med det. Läs på om kriterier för båda diagnoserna så ska du se att det absolut inte är samma sak. Jag har dessutom stor erfarenhet av både narcissister och BPD, och dessa agerar helt olika. Jag förstår att en bpd person kan UPPFATTAS som egocentrisk, vilket de flesta med grav psykisk ohälsa gör. Men dess motiv är annorlunda.

Ja, jag skrev ju flera ggr att jag själv har diagnosen ifråga.
Citera
2025-03-28, 15:01
Medlem
bortmedfifittors avatar
För att tillföra något utav det som TS faktiskt efterfrågar, så vill jag ge mitt perspektiv på hur man känner igen en borderline kvinna (som INTE gått i terapi och arbetat med sin psykiska och emotionella hälsa), i egenskap av att vara en sådan men också arbeta med sådana. Det här är mer generella riktlinjer för någon som har diagnosen, då alla kommer agera ut den olika i olika relationer.

- excentriskt eller överdrivet utseende åt valfritt håll, pga låg självkänsla.
- ser sällan sitt eget utseende objektivt, tror oftast att man är ful fastän man inte är det.
- tydliga självskadebeteenden så som ärr, eller orimliga intag av alkohol eller narkotika.
- åtföljs ofta av ätstörningar, antingen anorexia eller bulimi.
- förmodligen en kass eller ingen relation alls med pappan.
- beter sig galet och riskfyllt. Balanserar på broräcken, blir olidligt packad, springer ut framför bilar, etc.
- blir VÄLDIGT intresserad av en potentiell kärlekspartner, och visar antingen för mkt eller för lite intresse. Ovanligt mycket eller lite alltså.
- misstänksam mot andra kvinnor i den valde mannens liv, återkommande. Löjligt svartsjuk pga djupt osäker.
- kan inte hantera starka känslor, blir antingen väldigt arg, väldigt ledsen eller väldigt glad. Agerar ut dessa känslor på riskfyllda och dramatiska sätt.
- problem med beroenden i nästan alla fall. Kärleksrelationer i början kan tyvärr också bli ett beroende, varpå bpd kvinnan sedan kan "jaga" ruset av kärleken, eller helt enkelt tro att gräset är alltid tryggare/bättre på andra sidan.
- svårt att kommunicera känslor eller öppna upp sig om dem.
- Lider av känslor av skam, skuld, otrygghet och dålig självkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in