Hittills har vi inte sett nån av de klassiska PBD-apologeterna här i tråden. Eller om man ska kalla dem BPD-lobbyister kanske.
Dvs brudar som påstår att dom själva inte har BPD, men däremot har blivit beskyllda för det. Av en pojkvän som har BPD själv. Och då brukar det heta att BPD-killar är i själva verket det som är det stora problemet och jada jada, typ:
"Även om det är färre killar som har BPD, så gör de MYCKET större skada. Och när en kille pratar om att det finns psykopatiska BPD-tjejer, så är det i själva verket till 100% en BPD-psykopat själv, som bara projicerar och gaslightar."
Vilket jag skulle vilja påstå är ett symtom på den mera kluster B-lutande varianten av EIPS/BPD.
Däremot så finns det ju redan flera personer i tråden som påstår sig känna flera wwBPD, och hävdar att "ingen av dem/oss är i närheten av kluster b", och på dem tror jag inte alls. Av den enkla anledningen att jag tror att flertalet har en god släng av kluster b.
Och de med otrygga anknytningsmönster men utan kluster B tror jag oftast inte blir diagnosticerade med BPD, för OA gör liksom inte automatiskt att man får en personlighetsstörning. Men rimligen finns det även ett antal personer med BPD/EIPS-diagnos som inte tillhör kluster b över huvud taget.
Jag själv hade en mamma med otrygga anknytningsmönster, som antagligen skulle ha platsat för diagnosen. Men hon var varken den den överempatiska supergodhjärtade (som aldrig skulle göra en fluga förnär) eller den hämndlystna elaka häxan som dräper med ett leende. Utan någonstans mitt emellan.
Men jag inte komma ihåg en enda gång som hon tog ansvar för sina beteenden, eller visade någon vilja att utvecklas eller ändra på sig.
Och pappa, å sin sida, drog sitt strå till stacken genom att aldrig sätta ner foten och aldrig ens verka försöka tala vett med henne. Vilket såklart bidrog till att hon blev ett ännu större monster än vad hon skulle ha blivit annars.
Men tack och lov så tror jag att jag han gjorde det på ett eller annat sätt på ålderns höst, för de sista åren så verkade det som att han och mamma slöt fred. Och efter hans död så yttrade mamma inte ett enda kritiskt eller nedsättande ord om honom. Så, med facit i hand så uppvisade hon inga påtagliga kluster b-beteenden efter hans död.
Men naturligtvis så ärvde jag bådas otrygga anknytningsmönster, och blev från unga år en expert på att bli utnyttjad själv. Utan att fatta varför. Men långt upp i medelåldern, efter många års självterapi, har polletterna äntligen börjat trilla ner, och jag har förlåtit både mig själv och mina föräldrar.
Och idag är jag trygg med att jag kommer att kunna undvika kluster b i framtiden.
För det räcker att vara medveten, så genomskådar man när någon försöker dela med sig av alldeles för mycket drama, alldeles för snabbt. Man behöver iallafall absolut inte ha svart bälte i trygg anknytning. Själv har jag 99 rädslor kvar, men kluster-b bitches ain't one.
Och i praktiken så är det väldigt lätt att se skillnad på någon som försöker agera vuxet, och någon som alltid manipulerar, skyller ifrån sig och ljuger. Och kluster b -brudarna brukar inte vara så särskilt duktiga lögnare heller. Åtminstone inte när ståndet har lagt sig.