Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-03-27, 14:25
Medlem
Hej! Jag ska påbörja en kandidat i matematik till hösten, och undrar om man bör skaffa sig en macbook air eller en iMac. Jag har i nuläget en windows-laptop med några år på nacken som man skulle kunna släpa med och ta anteckningar och så.

Är det viktigt med en tung laptop att dra med sig, eller är pengarna bättre spenderade på en stadig stationär i hemmet?
Citera
2025-03-27, 14:34
Medlem
Jag är helt nöjd med min stationära, men behöver ingen dator för jobb eller studier. Du är ju i ett annat läge.

Att hålla på och mecka med en windows parallellt med en stationär Mac känns rätt så långsökt. Satsa på en macbook. Du kommer att använda den till mer än anteckningar. Du får 10% studentrabatt om du köper din Mac hos en auktoriserad återförsäljare eller direkt online från Apple
Senast redigerad av PatricHbg 2025-03-27 kl. 14:39.
Citera
2025-03-27, 14:36
Avstängd
Det är värt att ha en laptop om du ska studera på annat håll.

Jag läser matematik, och använder regelbundet Wolfram Mathematica, på en stationär dator hemma.

När jag är ute och pluggar med någon kurskamrat eller så, så kör jag med en väldigt enkel laptop.

Glöm inte att nuförtiden så kan man använda AI, som i sin tur har datorkraften i något serverum nånstans på jorden.
Senast redigerad av St0ny 2025-03-27 kl. 14:39.
Citera
2025-03-27, 14:37
Medlem
kalkryggars avatar
Jag skulle inte skaffa en mac över huvud taget. En Windows-dator kommer vara mer kompatibel med alla de program som du ska köra i utbildningen. Sannolikt så kommer även föreläsare och andra klasskamrater vara mer inkörda på Windows så filer och annat kommer generellt vara mer kompatibelt med Windows.

Så istället för att lägga pengar på en Mac så kan du få samma prestanda på två Windows-datorer. Köp därför en stationär Windows och en bärbar Windows.

Det problemet löste jag gratis för dig.

När du sen kommer ut i arbetslivet så kan du räkna kallt med att ALLA kör Windows. För att vara i framkant med vissa branscher och att du kanske vill jobba med AI (matematiska algoritmer t.ex) så tycker jag att du ska köra Windows med dual system och då köra Linux.
Citera
2025-03-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag skulle inte skaffa en mac över huvud taget. En Windows-dator kommer vara mer kompatibel med alla de program som du ska köra i utbildningen. Sannolikt så kommer även föreläsare och andra klasskamrater vara mer inkörda på Windows så filer och annat kommer generellt vara mer kompatibelt med Windows.

Så istället för att lägga pengar på en Mac så kan du få samma prestanda på två Windows-datorer. Köp därför en stationär Windows och en bärbar Windows.

Det problemet löste jag gratis för dig.

När du sen kommer ut i arbetslivet så kan du räkna kallt med att ALLA kör Windows. För att vara i framkant med vissa branscher och att du kanske vill jobba med AI (matematiska algoritmer t.ex) så tycker jag att du ska köra Windows med dual system och då köra Linux.

Universitet & högskolor använder Apple. Liksom de flesta studenter.
Citera
2025-03-27, 14:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Nja, det där stämmer väl inte riktigt.

Många studenter använder kanske Äppel-dator. Men skolorna gör väl det ganska lite.
Citera
2025-03-27, 14:41
Medlem
Är man en sån som äter, dricker kaffe, Cola vid datorn. Så bör man köpa en stationär
Det är billigare att byta ett tangentbord än en hel laptop
Såvida man inte använder ett externt tangentbord till en laptop

Eller om man gillar att byta ut delar som hårddisk, grafikkort, bildskärm, minne mm
Så är en stationär att föredra

Medan en laptop spar utrymme och är lätt att ta med på resor
Citera
2025-03-27, 15:01
Medlem
Du kan börja räkna ut det
En matematiker behöver ingen dator .

Nä men köp tre olika varianter så kommer du naturliga välja den rätta datorn .
Det är som godis påsen dom svarta blir kvar längst.
Citera
2025-03-27, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nja, det där stämmer väl inte riktigt.

Många studenter använder kanske Äppel-dator. Men skolorna gör väl det ganska lite.
Säger inte att PatricHbg ljuger men Apple på matematik institutionen låter konstigt i mina öron.
Om de inte kör dubbla OS.
Citera
2025-03-27, 15:50
Jag har en stationär dator, en plugg-laptop och en chill-laptop jag har i fåtöljen.

Alla använder Windows som operativsystem. Tycker detta är rätt rimligt i och med att jag inte sliter ut någon dator i onödan utan sprider ut användandet.
Citera
2025-03-27, 16:19
Avstängd
Severlohs avatar
Räckte det inte med den första tråden?
Citera
2025-03-27, 16:23
Medlem
Du behöver inte ha med någon laptop för anteckningar. Skriv dom på papper. Sedan på kvällen så renskriver du allt på din stationära, det är ett bra sätt att gå igenom sina anteckningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in