2025-03-27, 16:29
Stationärt. Det är så enkelt. Hur kan du inte veta TS?
Senast redigerad av zzang93 2025-03-27 kl. 16:40.
Citera
2025-03-27, 16:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> PC: köpråd - stationärt
/Moderator
Citera
2025-03-27, 16:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Universitet & högskolor använder Apple. Liksom de flesta studenter.

Nej, alla inom programmering använder Linux (100%). Matematik = programmering.
Citera
2025-03-27, 16:44
Medlem
Din nuvarande laptop är säkertt mer än duglig.
Citera
2025-03-27, 17:38
Medlem
insertrandomnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, alla inom programmering använder Linux (100%). Matematik = programmering.

Linux är utan tvekan det mest populära inom programmering, men fungerar med lite inställningar att köra Windows med. Programmering är väldigt brett, och ibland är Windows att föredra.

Kör båda på laptopen och min stationära dator.
Citera
2025-03-27, 17:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
Linux är utan tvekan det mest populära inom programmering, men fungerar med lite inställningar att köra Windows med. Programmering är väldigt brett, och ibland är Windows att föredra.

Kör båda på laptopen och min stationära dator.

Visst men vi snackar om studier och Windows kommer upphöra support för Windows 10 om mindre än sex månader. Windows 11 kommer vara bakdörrat inom årsslutet. De tvingar på alla Copilot nu på Windows 10 också, man måste deaktivera det själv.
Citera
2025-03-27, 17:44
Medlem
2n00b4Us avatar
Om du ändå ska plugga kanske en bärbar är bättre ifall du ska utföra grupparbeten eller ska dra hem till en klasskamrat.
Citera
2025-03-27, 17:47
Medlem
Pluggade STEM i 5 år för några år sedan. Det var smidigt med bärbar för min del, och de flesta av mina kursare höll med. Jag körde på en MacBook Air vilket funkade utmärkt, vissa andra körde med laptop vilket också funkade utmärkt.

Gissningsvis får du programmera lite, så se till att datorns spec duger för Python, MATLAB osv så blir det nog bra oavsett vad du väljer.
Citera
2025-03-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korpan-oo
Hej! Jag ska påbörja en kandidat i matematik till hösten, och undrar om man bör skaffa sig en macbook air eller en iMac. Jag har i nuläget en windows-laptop med några år på nacken som man skulle kunna släpa med och ta anteckningar och så.

Är det viktigt med en tung laptop att dra med sig, eller är pengarna bättre spenderade på en stadig stationär i hemmet?
Skulle satsat på att köpa en vanlig laptop windowslaptop. Kompletterat med extern bildskärm och tangentbord med mus. Sitta och skriva inlämningsuppgifter på en laptop är bara jobbigt och svårt.

Förstår inte varför du skulle vilja släpa med en annan gammal dator till skolan och behöva en bättre hemma. Antingen så klarar du skolarbetet på den gamla, vilket jag tror. Alternativt så behöver du en ny, bättre dator som du då behöver ta med till skolan.

Nu är ju Mac kända för sin låga prestanda i förhållande till priset, trots det så tror jag att även deras laptop orkar med uppgifterna.
Citera
2025-03-27, 18:32
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Universitet & högskolor använder Apple. Liksom de flesta studenter.

Det stämmer inte alls.
Citera
2025-03-27, 18:43
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag skulle inte skaffa en mac över huvud taget. En Windows-dator kommer vara mer kompatibel med alla de program som du ska köra i utbildningen. Sannolikt så kommer även föreläsare och andra klasskamrater vara mer inkörda på Windows så filer och annat kommer generellt vara mer kompatibelt med Windows.

Så istället för att lägga pengar på en Mac så kan du få samma prestanda på två Windows-datorer. Köp därför en stationär Windows och en bärbar Windows.

Det problemet löste jag gratis för dig.

När du sen kommer ut i arbetslivet så kan du räkna kallt med att ALLA kör Windows. För att vara i framkant med vissa branscher och att du kanske vill jobba med AI (matematiska algoritmer t.ex) så tycker jag att du ska köra Windows med dual system och då köra Linux.
Håller med dig i helhet.

Men samtidigt är window 11 caca, skit, buggigt och instabilt, avlyssnar allt, ett stort stycke spionware. Mac är såklart också samma skit.

Linux är intressant men då måste man anstränga hjärnan. Det är jättejobbigt.

Till TS: skulle jag nog råda laptop. Så beror det på vad du skall göra på den. Men en kompetent laptop Dell precision i nyare serie gärna med 17" skärm hade jag valt.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2025-03-27 kl. 18:55.
Citera
2025-03-27, 18:48
Medlem
Har stationär, laptop, platta. laptoppen har man mest användning för, du kan ha den i sängen tex... Den å mobilen kompletterar varann bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in