2025-03-26, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
En nära vän till familjen anförtrott sig till Paris Match:
Citat:
"Marie och Colomban är helt övertygade om Philippes oskuld, men de håller honom ansvarig för vad som hände." Det var bara han som vid tiden vid försvinnande hade ansvaret för att vaka över Emile.
Vilket inte riktar misstankarna bort från honom.
Citera
2025-03-26, 09:31
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ja det är svårt med översättningar och kanske särskilt franska.

I alla fall heter vårdnadshavare gardiens på franska. Så om vi läser franska tidningar igen om lille Emile så är det det ordet vi ska titta efter. Jag tror att det handlar om att de hade ansvaret.
Värt att komma ihåg är att Google-översättning mfl inte översätter direkt franska till svenska utan ”mellanlandar” på engelska osynligt i bakgrunden. Franska->engelska, engelska->svenska.
Så det kan bli felöversättningar i kvadrat.
Citera
2025-03-26, 10:51
Medlem
Olycka i planertings växthus... sedan lämnade kropp bort i skogen verkade vara mycket märkligt

Jag minns en incidenten i öst land, utanför europe. Där jag var hos släktingar. En granne ville jobba och överlämnade barnet ca 1,5 - 2 år gammal. (Nybörjare gå) till mina släktingar.
Barnet slog i sin panna vid betongtunna för vattenbrunn och barnet fick blöda i panna. Släkting tog barnet snabb till mamman på arbetsplats.
Jag stack bort direkt från mina släktingars gården.
Tänker inte inblandas med brott om det hände på riktigt.
Mamman avfärdade om såret och omplåstrade på barnens panna... Sedan tillbaka barnet med släkting till gården...

Om jag hade barnbarn idag då hade jag installera webbkameror överallt. Bevis att inte mörda barnet...
Citera
2025-03-26, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Men en sak som jag undrar över är om Emilies morbror och moster som också är anhållna fortfarande bodde hemma med deras föräldrar (Emilies mormor och morfar)? Tänker att "deras huvudsakliga hem" syftar på både föräldrar och barn?

De två vuxna barnen sitter på förhör för "döljande av ett lik"

De övriga två häktade (vet inte om översättningen stämmer om att de verkligen är häktade eller anhållna eller något annat sorts förhör) är "vuxna barn" till morföräldrarna, även om åklagarens utlåtande inte gav ytterligare information. Men vi vet att Anne och Philippe hade 10 barn, fem pojkar och fem flickor, inklusive Marie, mamma till lilla Émile. Det är ännu inte känt vem som greps på tisdagsmorgonen och inte heller om de var på plats samma dag som pojken försvann.

8 av de 10 barnen var på plats i sommarhemmet (Haut-Vernet) vid försvinnandet, de var då mellan 7-18år (Emiles mamma då ca 25år var inte där) och den näst äldsta en syster var inte heller där utan kom dagen efter om jag minns rätt)
Senast redigerad av Poteter 2025-03-26 kl. 11:06.
Citera
2025-03-26, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Olycka i planertings växthus... sedan lämnade kropp bort i skogen verkade vara mycket märkligt

Var, när eller hur pojken dog vet vi inte (möjligen vet polisen), men det har och är väldigt hemligt med mycket i fallet, det känns som om det hade hänt i Sverige så hade vi haft mycket mer info)

Kraniet och några kläder och skor utan skosnören hittades efter ca 8månader av en privatperson, 2dagar efter rekonstruktionen 2-2,5 km från hemmet väl synligt på en stig där man letat och sökt efter pojken upprepande gånger och med flera spårhundar sedan kvällen han försvann. polisen var på plats med hundar efter bara 1-2 timmar minns inte exakt.

Se mitt inlägg var kraniet hittades:
(FB) 2-åriga Émile försvann i franska Alperna (2023-07-08) Morföräldrarna gripna för mord (2025)
Senast redigerad av Poteter 2025-03-26 kl. 13:34.
Citera
2025-03-26, 17:25
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Vad kan motivet varit att mörda sitt tvååriga barnbarn?
Och varför dröjde begravningen ett helt år efter att han hittats?
Philippe och frun Anne är katoliker och deras barn har haft en sträng katolsk uppfostran. Samma stränga uppfostran som de förde vidare till sitt barnbarn Emile. Det handlade säkert om system och struktur och att uppföra sig ordentligt.

Läste i fransk media att Philippe tyckte att Emile var en envis pojke som t.ex. ville stanna utomhus när han blev tillsagd att gå in. Emile var två år gammal och lydde antagligen inte sin morfar och fick fysisk bestraffning och det slutar med att han tappade kontrollen samma dag som barnbarnet kom till huset för att stanna över sommaren.

Mamman Marie säger ju till en nära vän att hon och hennes man Colomban är helt övertygade om Philippes oskuld men håller honom ansvarig för vad som hände. Det var bara han som tiden vid försvinnande hade ansvar för Emile.

Vad Marie troligtvis menar är att hon och hennes syskon blev fysiskt bestraffade som barn och att hon
vet att även Emile blev det men att det handlar om en olycka men att han skyldig till hans död.

Citat:
De tre andra gripna personerna är också en del av familjen Vedovini. Bland dem finns Anne, Philippes hustru och Émiles mormor. Liksom sin make sägs hon ha bidragit till den stränga katolska uppfostran som fördes vidare till hennes efterkommande.

https://www.leparisien.fr/faits-divers/mort-du-petit-emile-qui-sont-les-quatre-personnes-placees-en-garde-a-vue-25-03-2025-3BMPFXPALBBD3NAB NLDPEE5YYU.php
Senast redigerad av exoticspice 2025-03-26 kl. 17:28.
Citera
2025-03-26, 18:21
Avslutad
Citat:
Philippe och frun Anne är katoliker och deras barn har haft en sträng katolsk uppfostran. Samma stränga uppfostran som de förde vidare till sitt barnbarn Emile. Det handlade säkert om system och struktur och att uppföra sig ordentligt.

Läste i fransk media att Philippe tyckte att Emile var en envis pojke som t.ex. ville stanna utomhus när han blev tillsagd att gå in. Emile var två år gammal och lydde antagligen inte sin morfar och fick fysisk bestraffning och det slutar med att han tappade kontrollen samma dag som barnbarnet kom till huset för att stanna över sommaren.

Mamman Marie säger ju till en nära vän att hon och hennes man Colomban är helt övertygade om Philippes oskuld men håller honom ansvarig för vad som hände. Det var bara han som tiden vid försvinnande hade ansvar för Emile.

Vad Marie troligtvis menar är att hon och hennes syskon blev fysiskt bestraffade som barn och att hon
vet att även Emile blev det men att det handlar om en olycka men att han skyldig till hans död.

https://www.leparisien.fr/faits-divers/mort-du-petit-emile-qui-sont-les-quatre-personnes-placees-en-garde-a-vue-25-03-2025-3BMPFXPALBBD3NAB NLDPEE5YYU.php

En teori är att pojken druknade i dricksvatten "basängerna" "fontänerna för djur" som finns i slutet på gatan där pojken sist sågs av vittnen och där spåret slutar för spårhundarna.
https://i.postimg.cc/kgGxPwHW/fon.png

Jag tror att pojken kan ha dött i en olycka kanske druknade eller dog i en lek med de andra barnen och att morfadern inte orkade med annat än att försöka dölja det, alternativ två får mig är det du skriver att morfadern tappade kontrollen och ligger bakom pojkens död.
Att han gick vilse blev dödad av vargar eller mördad av någon utomstående tror jag inte alls på.
En annan tidig teori var att han hade blivit påkörd av en "slåttermaskin" och låg inrullad i en höbal.
Senast redigerad av Poteter 2025-03-26 kl. 18:27.
Citera
2025-03-26, 18:41
Medlem
exoticspices avatar
Kopierat inlägg skrivet i går på Facebook.

Citat:
BREAKING NEWS: THE DISAPPEARANCE OF ÉMILE SOLEIL🇫🇷

Claude Gilliot, prästen som döpte Émile och som vakade över Haut-Vernet kapell, tog enligt uppgift sitt eget liv den 15 mars och begravdes igår. Han stod familjen väldigt nära, och efter att ha gett bilder på Émile och hans familj till pressen, enligt uppgift utesluter de honom och bojkottade kapellet. Prästen och Émiles farfar bytte förolämpningar. Enligt Gilliots syster uttryckte han oro för Émiles familj att "Jag tror att allt började med dem. "

Familjen hade varit under bevakning och fått sina telefoner avlyssnade, vilket avslöjat att det fanns spänningar inom familjen. Personligen hoppas jag att rättvisan ska segra för lilla Émil. Han såg ut som en så underbar liten pojke. Vila i frid 🕊💙
*All info har hämtats från Le Parisien. *
Citera
2025-03-26, 18:43
Avslutad
6 av barnen är enligt uppgift vuxna:
Marie - 26 år (Emiles mamma)
Bathilde - 24 år
Marthe - 23 år
Maximin - 22 år
Cassien - 20 år
Victor - 18 år

Barn under 18år
Gaudin (jag vet inte hur gammal)
Urbain född 2010-01-01
Jeanne född 2012-01-01
Césaire född 2015-07-15

Det är som vanligt att man kan läsa lite olika uppgifter om saker och ting i fallet, det har varit hög sekretess ifallet ända sedan början och familjen och bekanta har varit väldigt tysta och diskreta, byn har också varit avstängd för allmänheten till och från i långa perioder.
Senast redigerad av Poteter 2025-03-26 kl. 19:29.
Citera
2025-03-26, 20:36
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
En teori är att pojken druknade i dricksvatten "basängerna" "fontänerna för djur" som finns i slutet på gatan där pojken sist sågs av vittnen och där spåret slutar för spårhundarna.
https://i.postimg.cc/kgGxPwHW/fon.png

Jag tror att pojken kan ha dött i en olycka kanske druknade eller dog i en lek med de andra barnen och att morfadern inte orkade med annat än att försöka dölja det, alternativ två får mig är det du skriver att morfadern tappade kontrollen och ligger bakom pojkens död.
Att han gick vilse blev dödad av vargar eller mördad av någon utomstående tror jag inte alls på.
En annan tidig teori var att han hade blivit påkörd av en "slåttermaskin" och låg inrullad i en höbal.
Olycka som drunkning eller morfadern tappade kontrollen och Emil slog sig så illa att han inte överlevde slagen(t), antagligen slog i huvudet i marken när han föll. Det sista är troligast eftersom morfar, mormor, moster och morbror är gripna. Gissar att de är gripna för skyddande av brottsling.

Jag tror att det ligger en stor konflikt en tid bakåt i tiden i familjen av något slag och att Anne och resten inte vågade göra något annat än att lyda Philippe, vilket de har gjort hela livet.

Bilderna på honom och frun på begravningen visar en man som är herren i huset och Anne som följer varje vink.
Citera
2025-03-26, 20:47
Medlem
slowattacks avatar
Citat:

Tolkar det mer som att hon tycker det är pappans fel då det var han som hade ansvaret för pojken, men att han inte är aktivt skyldig till något.
Citera
2025-03-26, 20:56
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
6 av barnen är enligt uppgift vuxna:
Marie - 26 år (Emiles mamma)
Bathilde - 24 år
Marthe - 23 år
Maximin - 22 år
Cassien - 20 år
Victor - 18 år

Barn under 18år
Gaudin (jag vet inte hur gammal)
Urbain född 2010-01-01
Jeanne född 2012-01-01
Césaire född 2015-07-15

Det är som vanligt att man kan läsa lite olika uppgifter om saker och ting i fallet, det har varit hög sekretess ifallet ända sedan början och familjen och bekanta har varit väldigt tysta och diskreta, byn har också varit avstängd för allmänheten till och från i långa perioder.
Tack för intressanta uppgifter.

Familjen har vad jag har förstått levt väldigt privat och isolerat. De är också anonyma på nätet, ingen av de vuxna barnen har Facebook. Kan ju bero på att flickorna, Bathilde och Marte är gifta och finns under annat efternamn

De tre yngsta barnen, Maximin, Cassien och Victor är vuxna män men de finns inte heller när jag har sökt.

Marie hade och kanske fortfarande har Facebook men under ett annat namn vilket jag inte minns nu.
Där var det bl.a. en bild på Emiles lilla ryggsäck som hon hade lagt ut några dagar efter hans försvinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in