2025-03-25, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Det var så jag hörde det först också, men nu så sa man vårdnadshavare. Så det kanske står något mer på franskt forum?

"och morfäräldrarna ska visst av någon anledning ha varit vårdnadshavare vid tillfället för försvinnandet".

Det är ju rätt intressant. Dottern måste ju ha vetat om typ morsan varit jävligt missunsam?
Jag ska länka när jag läser om "vårdnadshavare" nästa gång jag hittar det inte just nu mycket inlägg idag. och ont om tid nu
Senast redigerad av Poteter 2025-03-25 kl. 22:09.
Citera
2025-03-25, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Jag ska länka när jag läser om "vårdnadshavare" nästa gång jag hittar det inte just nu mycket inlägg idag.

Det är lugnt faktiskt jag tror dig om du säger att du läst det. Men hittar du en massa cool skit får du gärna fortsätta skriva så man ser om man kommer in någon mera gång i tråden.
Citera
2025-03-25, 23:07
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Jag ska länka när jag läser om "vårdnadshavare" nästa gång jag hittar det inte just nu mycket inlägg idag. och ont om tid nu
Jag läser Figaro och har översatt en bit text till svenska och jag tolkar ordet "vårdnadshavare" som att det betyder "ansvar" på svenska.

Från Figaro
Le garçonnet de deux ans et demi était sous la responsabilité d'Anne et Philippe Vedovini, ses grands-parents maternels, au moment de sa disparition le 8 juillet 2023 dans le hameau du Haut-Vernet (Alpes-de-Haute-Provence) quelques heures après son arrivée pour les vacances d'été. Plusieurs autres membres de la famille étaient également présents, mais pas les parents d’Émile.

Översättning till svenska
Den två och ett halvt år gamla pojken var under ansvar av Anne och Philippe Vedovini, hans morföräldrar, när han försvann den 8 juli 2023 i byn Haut-Vernet (Alpes-de-Haute-Provence), några timmar efter att han anlänt för sommarlovet. Flera andra familjemedlemmar var också där, men inte Emiles föräldrar.

https://www.lefigaro.fr/faits-divers/famille-discrete-grand-pere-rigoriste-ce-que-l-on-sait-de-la-famille-du-petit-emile-20250325?msockid =1337faa29c87647d1f62ef189d0865d6
Citera
2025-03-25, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag läser Figaro och har översatt en bit text till svenska och jag tolkar ordet "vårdnadshavare" som att det betyder "ansvar" på svenska.

Från Figaro
Le garçonnet de deux ans et demi était sous la responsabilité d'Anne et Philippe Vedovini, ses grands-parents maternels, au moment de sa disparition le 8 juillet 2023 dans le hameau du Haut-Vernet (Alpes-de-Haute-Provence) quelques heures après son arrivée pour les vacances d'été. Plusieurs autres membres de la famille étaient également présents, mais pas les parents d’Émile.

Översättning till svenska
Den två och ett halvt år gamla pojken var under ansvar av Anne och Philippe Vedovini, hans morföräldrar, när han försvann den 8 juli 2023 i byn Haut-Vernet (Alpes-de-Haute-Provence), några timmar efter att han anlänt för sommarlovet. Flera andra familjemedlemmar var också där, men inte Emiles föräldrar.

https://www.lefigaro.fr/faits-divers/famille-discrete-grand-pere-rigoriste-ce-que-l-on-sait-de-la-famille-du-petit-emile-20250325?msockid =1337faa29c87647d1f62ef189d0865d6
Ja det kan bli dumt med översättningen ibland! Låter troligt som du skriver att dem bara hade ansvaret.
Citera
2025-03-25, 23:34
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ja det kan bli dumt med översättningen ibland! Låter troligt som du skriver att dem bara hade ansvaret.
Ja det är svårt med översättningar och kanske särskilt franska.

I alla fall heter vårdnadshavare gardiens på franska. Så om vi läser franska tidningar igen om lille Emile så är det det ordet vi ska titta efter. Jag tror att det handlar om att de hade ansvaret.
Citera
2025-03-26, 00:12
Medlem
exoticspices avatar
En nära vän till familjen anförtrott sig till Paris Match:

Citat:
"Marie och Colomban är helt övertygade om Philippes oskuld, men de håller honom ansvarig för vad som hände." Det var bara han som vid tiden vid försvinnande hade ansvaret för att vaka över Emile.
Citera
2025-03-26, 01:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Bild på den gripne Philippe vid Emiles begravning den 8 februari 2025. Philippe i den bruna rocken.

https://www.leparisien.fr/resizer/KVWT1eeWyDwSmZ5FtMTkft0zHxM=/932x582/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/leparisien/7DCSMFZLUJDUVF2CY22UC4STUE.jpg

Bild på hans fru (mormor) också från begravningen! (Philippe syns till höger)
(Man har lite svårt att tro att det är från begravningen av deras barnbarn med det flinet)
https://i.postimg.cc/NMsm9rGy/6e948010.jpg
Citera
2025-03-26, 02:19
Medlem
Vad kan motivet varit att mörda sitt tvååriga barnbarn?
Och varför dröjde begravningen ett helt år efter att han hittats?
Citera
2025-03-26, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83

Utredning pågått.. tills det blev färdigt då begrav lille pojke. Hela begravningen var strikt övervakat med filmade. Vem och varför... Därför allt var noggrant arbete hos polisen.
Citera
2025-03-26, 08:50
Medlem
Lofns avatar
Vad i helvete. Morfardern, Philippe Vedovini,var tydligen anklagad för våld och sexuella övergrepp på barn i kyrkomiljö på 90talet. Förvisso inte dömd.
Citera
2025-03-26, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83

Morfar är pedofil så han har väl gjort det pedofiler vill göra med småpojkar. När sedan pojkens kropp är trasig så kan han inte ta pojken till sjukhuset där han skulle bli avslöjad så istället röjer han undan bevisen så gott han förmår.
Citera
2025-03-26, 09:04
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Sammanfattning (delvis översatt av google translate)

8 juli 2023 – Försvinnande, första sökningar
Den 8 juli 2023, klockan 17.15, sågs Emile, då två och ett halvt år gammal, för sista gången av två grannar i Haut-Vernet, en by med 25 invånare på 1 200 meters höjd, på sluttningarna av Trois Évêchés-massivet (Alpes-de-HauteProvence). Han hade precis anlänt på sommarlovet till sina morföräldrars andra hem.

25 mars 2025 – Polisen gör tillslag griper släktingar och gör husrannsakan
Den 25 mars omhändertogs Emiles morfar Philippe Vedovini och hans mormor, samt två av deras vuxna barn (Emiles mors syskon) för frivilligt mord och döljande av ett lik av forskningssektionen vid gendarmeriet i Marseille. En husrannsakan genomfördes samtidigt i deras huvudsakliga hem, en provensalsk bondgård i La Bouilladisse .

Två hem, varav en en provensalsk bondgård och en en villa högt uppe i en liten pittoresk alpby. Känns som att familjen hade en det stålars iaf.

Men en sak som jag undrar över är om Emilies morbror och moster som också är anhållna fortfarande bodde hemma med deras föräldrar (Emilies mormor och morfar)? Tänker att "deras huvudsakliga hem" syftar på både föräldrar och barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in